РЕШЕНИЕ
№ 560
Варна, 24.04.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Варна - VII състав, в съдебно заседание на дванадесети април две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
СТАНИСЛАВА СТОЕВА |
При секретар ДЕНИЦА КРЪСТЕВА
като разгледа докладваното от съдия СТАНИСЛАВА СТОЕВА административно дело № 221 / 2023
Производството е по реда на чл.145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ вр.
§ 8 от АПК.
Образувано
е по жалба от И.С.И.-К., ЕГН **********, с адрес ***, чрез адв. В.Б. *** срещу
отговор-отказ на искане за издаване на скица за собствения й имот, находящ се в
местност „Ачмалъка“, землището на гр. Игнатиево, община Аксаково, обективиран в
писмо изх. № 1100-32/1/19.01.2023 г., издадено от Кмета на Община Аксаково.
Изложени
са твърдения за незаконосъобразност на отказа, тъй като с него се ограничава
правото на жалбоподателката да се разпореди с имота си. Иска съдът да отмени
отказа и да задължи кмета на община Аксаково да издаде скица за недвижимия
имот. Претендира присъждане на разноските за производството, вкл. адвокатско
възнаграждение.
В
съдебно заседание се представлява от адв. В.Б., който поддържа жалбата и по
съществото на спора заявява, че няма промяна от 2011г., когато е била издадена
скица и липсата на ПНИ не е пречка за извършване на исканата услуга.
Ответникът
– Кмет на Община Аксаково, чрез ст. юрисконсулт Д. М. оспорва жалбата, като
поддържа изразеното в отказа становище, че не може да издаде скица, тъй като за
местността, в която се намира имотът на жалбоподателката, няма план. Това е
територия със земи по § 4 от ПЗР на ЗСПЗЗ, а плановете за тези територии се
възлагат и одобряват от Областния управител. Претендира разноски, като прави
възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.
Настоящият съдебен състав на Административен съд-Варна, като се
запозна с доводите на страните, прецени събраните доказателства в тяхната
съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:
Със
заявление вх. № 11 00-32/09.01.2023г., подадено по електронен път от адв. В.Б.,
като пълномощник на И.С.И. – К., е поискано издаването на скица за недвижим
имот, представляващ 600/780 кв.м. от имот, находящ се местност „Ачмалъка“,
землището на гр. Игнатиево, община Аксаково. Към заявлението са приложени
нотариален акт, документ за платена такса, съдебно решение, пълномощно.
На
19.01.2023г. е издадено писмо изх. № 11 00-32/1/, с което кметът на Община
Аксаково уведомява пълномощника на жалбоподателката, че за местност „Ачмалъка“,
землище на гр. Игнатиево не е изработван, респ. няма наличен план. Указва, че
информация за етапа по възлагане и одобряване на ПНИ за местността може да се
получи от областна администрация Варна, тъй като областният управител възлага
тези планове.
Писмото
е обжалвано и е образувано настоящото производство.
При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на
оспорвания административен акт, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е
подадена от надлежна страна, имаща правен
интерес от оспорването –
адресат на акта, срещу подлежащ на обжалване пред съда
административен акт. Жалбата на И.И.-К. е
подадена на
24.01.2023г. – в установения от закона 14-дневен срок от съобщаването на акта –
19.01.2023г., поради което е допустима за разглеждане. Разгледана по същество, жалбата е основателна.
Предмет на
съдебен контрол е писмо
№ 1100-32/1/19.01.2023 г. на Кмета на Община Аксаково, с което е отказано издаването на скица за
собствения на жалбоподателката имот, находящ се в местност „Ачмалъка“,
землището на гр. Игнатиево, община Аксаково, съгласно НА ********* на СВ Варна.
Съгласно чл.
168 от АПК, съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към
момента на издаването му на всички основания по чл. 146 АПК,
без да се ограничава само с тези, посочени от оспорващия, като може да обяви
нищожността на акта дори да липсва искане за това.
За законосъобразността на акта, необходимо е да са налице в
тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а
именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на
административно производствените правила, да не противоречи на
материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона. Липсата на
някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е
основание за отменянето му.
Съдът намира, че оспореният отказ е издаден от компетентен орган,
в писмена форма, поради което не страда от пороци, водещи до неговата нищожност
или незаконосъобразност на това основание.
Същият обаче е постановен в противоречие с приложимите
материално-правни разпоредби: Съгласно § 8 от ПЗР към АПК, правилата на кодекса
се прилагат и в производството по извършване на административни услуги, освен
ако в специален закон е предвидено друго. Съгласно § 4 ал. 1 т. 1 и т. 2 от ПЗР
на ЗКИР, който е специален по отношение на АПК, до одобряването на кадастрална
карта и кадастрални регистри по реда на ЗКИР, скиците на недвижими имоти се
издават по досегашния ред. Действащите кадастралните карти и кадастрални
регистри, одобрени по реда на отменените ЗЕКНРБ и ЗТСУ, се поддържат в актуално
състояние от общинската администрация. В Наредба № 3/2005г. за съдържанието,
създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри,
приета на основание чл. 31 от ЗКИР, в § 5 ал. 1 е посочено, че скиците на
недвижими имоти се изработват съгласно приложение № 12 към Наредбата.
В конкретния
случай жалбоподателката
е поискала
от кмета на общината да издаде скица, като е посочила, че същата й е
необходима за нотариус.
Следователно, съобразно изискванията на чл. 21
ал.
3 от АПК този документ е необходим за упражняване
на притежаваното от нея
право на собственост. В този смисъл е
налице правен интерес от исканата административна услуга. Към заявлението са приложени
изискуемите, съгласно правилата на общината документи – нотариален акт,
установяващ правото на собственост, платена такса, като са представени и други
документи, свързани с установяване легитимацията на заявителката.
Горното води
до извода, че всички нужни предпоставки за издаване на скица за процесния имот
са налице.
Аргументът, с който ответникът де факто е отказал
издаването на скицата /въпреки липсата в писмото на изричен такъв, неиздаването
й е отказ/, че няма план, е неоснователен. Към представения нотариален акт има
скица, издадена от община Аксаково при придобиването на имота от жалбоподателката
през 2011г. Това дали имотът се намира в територия по § 4 от ЗСПЗЗ и дали е
налице процедура по изработване на помощен план или план за новообразувани
имоти не е основание да не се извърши исканата услуга. Представеното по делото
писмо № РР-23-0807-5(1)/28.03.2023г. от Областен управител на област Варна, с
което е предоставена информация относно етапа, на който се намира ПНИ за
местността, не води до различен извод. Следва да се
отбележи, че не е налице нормативна уредба, която да определя съществуването на
висяща процедура по приемане на ПНИ като пречка за издаване на скица, в който смисъл е и трайната съдебна
практика. Неприключилата процедура по изработване и приемане на ПНИ не
може да обоснове преустановяване на издаването на скици за имоти, попадащи в
такива територии. Това би довело до недопустимото положение административното
обслужване на имотите да бъде преустановено за неизвестен, но обичайно
продължителен период от време, технологично необходимо за приемане, одобряване
и влизане в сила на ПНИ. Същото е неприемливо и от гледна точка на гражданския
оборот и защита правата и законните интереси на лицата, чиито имоти попадат в
такива територии, тъй като би препятствало признаване, упражняване или
прекратяване на техни вещни права /право на ползване, право на разпореждане и
др./, които са им законово гарантирани. Подобно допълнително изискване за
извършване на поисканата административна услуга по издаване на скица едва след приемане и одобряване на
план на новообразувани имоти не намира законова опора.
Предвид
гореизложените мотиви и
наличието на всички законови предпоставки, ответникът е следвало да издаде заявената
скица.
С оглед
изложеното, съдът
намира, че оспореният отказ се явява незаконосъобразен, като постановен в
противоречие с материалния закон, поради което следва да се отмени. Преписката
следва да бъде върната на административния орган с указание да бъде извършена
търсената административна услуга, съобразно дадените в мотивите на настоящото
решение указания.
При този
изход на спора, претенцията на оспорващата
за присъждане на разноски е
основателна и на
основание чл. 143 ал. 1 АПК следва да се присъди сума в размер на 730 /седемстотин и тридесет/ лева –
10 лева държавна такса и 720 лева адвокатско възнаграждение, представляващи разноски
по делото. Съдът намира за неоснователно направеното възражение от страна на
процесуалния представител на ответника за прекомерност на платеното адвокатско
възнаграждение, тъй като същото e под определения в чл. 8 ал. 3 от Наредба № 1/2004г. за
минималните размери на адвокатските възнаграждения размер.
Водим от горното и на основание чл.
172 ал. 2 и чл. 173 ал. 2 от АПК, съдът
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯ писмо изх. № 11 00-32/1/19.01.2023
г., издадено от Кмета на Община Аксаково.
ВРЪЩА преписката
на Кмета на Община Аксаково за
продължаване на производството по Заявление № 11 00-32/09.01.2023г., съобразно
задължителните указания на съда в мотивите на настоящото решение и
при съобразяване сроковете по чл.57 от АПК.
ОСЪЖДА община Аксаково да заплати на И.С.И.-К.
сума в размер на 730 /седемстотин и тридесет/ лева разноски по делото.
Решението
може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14
дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: |
|
|