Определение по дело №3499/2015 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1122
Дата: 21 април 2016 г.
Съдия: Ивелина Карчева Янева
Дело: 20157050703499
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 ноември 2015 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№…………

гр.Варна …………2016г.

 

 

 

Варненският административен съд, пети състав, в закрито заседание на двадесет и първи април две хиляди и шестнадесета година, в състав:

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: Ивелина Янева

       

като разгледа докладваното от съдията Янева адм. дело N 3499 по описа за  2015год. на Административен съд Варна, за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл.203 от АПК.

Образувано е по искова молба на ЕООД „Вятърен парк Добруджа 2” с адрес на управление гр. Варна срещу Община Балчик с искова претенция на главния иск 479 040 лева, а на евентуалния 475000 лева с правно основание чл. 1 от ЗОДОВ. В исковата молба се твърди, че като получател на таксите за услуги извършени от Община Балчик, ответникът е причинил вреда на дружеството в резултат на изпълнение на приета от Общински съвет Балчик Наредба. Същата по своята същност е незаконосъобразна, поради което и въпреки отмяната й е налице незаконен административен акт, от който е претърпяна вреда. Моли се за уважаване на иска.

Ответникът твърди, че искът е недопустим, тъй като евентуалните вреди са претърпени в резултат от административен акт издаден от друг орган – Общински съвет Балчик. Административния акт не е отменен със съдебен акт, поради което и не е обявен за незаконен. Налице специален ред за възстановяване на заплатени такси за услуги които не са извършени, съдържащ се в ДОПК, поради което и същите не могат да бъдат претендирани по исков ред.  

От представените писмени доказателства се установява, че ЕООД „Вятърен парк Добруджа 2” е с предмет на дейност изграждане на ветро- енергийни паркове. С тази цел в с. Соколово, общ. Балчик дружеството предприема действия за реализиране на такава инициатива по изграждане на парк. В изпълнение на Наредба на определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Балчик дружеството заплаща на 05.04.2012г. съответните такси за издаване на разрешение за строеж и одобряване на проект именно за изграждане на такива ветрогенератори. По оспорване от ЕООД „Вятърен парк Добруджа 2” на Наредба на определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Балчик в частта на чл.40, т.20.2, буква „С“ и т.21, буква „С“ в Административен съд Добрич е образувано а.д. № 27 / 2014г. С Решение № 99 / 09.07.2014г. оспорения текст на наредбата е отменен. С Решение № 4069 / 09.04.2015г. на Върховния административен съд решението на първоинстанционния съд е обезсилено поради отмяна на оспорената наредба и производството по делото е прекратено. Наредба на определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Балчик е приета с Решение № 219 по Протокол № 26 от 22.01.2009г. на Общински съвет Балчик. С Решение № 266 по Протокол № 20 от 20.12.2012г. наредбата от 2009г. е отменена и е приета нова Наредба на определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Балчик. По отношение на определените такси за технически услуги и действалата към м.04.2012г. наредба и действащата към момента наредба предвиждат заплащане на такса за оценка, извършена като комплексен доклад от консултант за съответствие с предвижданията на ПУП и т.н. в размер на 1,5% от стойността на обекта, но не по-малко от 20 000лв. за ветрогенератори и за издаване на разрешение за строеж в размер на 0,5% от стойността на обекта, но не по-малко от 10 000лв. за ветрогенератори.

Настоящият състав намира за основателно възражението на ответника и прокурора за недопустимост на производството.

Съгласно чл. 203, ал. 1 от АПК исковете за обезщетения за вреди, причинени на граждани или юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица, се разглеждат по реда на тази глава.

Съгласно чл. 204, ал. 1 от АПК иск може да се предяви след отмяната на административния акт по съответния ред.

Съгласно  чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност.

Настоящият състав намира, че искът е недопустим, тъй като няма влязъл в сила съдебен акт, с който да е отменен административен такъв, а наличието на отменен административен акт е условие за допустимостта на иска, съгласно чл. 204, ал. 1 от АПК.

С окончателен съдебен акт жалбата на дружеството срещу несъществуващ в правния мир административен акт е приета за недопустима и производството прекратено. Преразглеждане на същия въпрос в исково производство е недопустимо, поради което и настоящият състав не е компетентен да разгледа по реда на чл.204, ал.3 от АПК въпроса за нищожността на наредбата.

С оглед на изложеното, съдът намира, че определението, постановено в открито съдебно заседание на 05.04.2016г. за даване ход на делото следва да бъде отменено и производството по делото прекратено.

Мотивиран от горното и на основание чл. 253 от ГПК, вр. чл. 144 от АПК, чл. 158, ал. 3, предлож. второ и чл. 204, ал. 1 от АПК

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОТМЕНЯ определение, постановено в открито съдебно заседание на 05.04.2016г. за даване ход на делото по същество.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело N 3499  по описа за 2015г. на Административен съд Варна.

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд в седмодневен срок от получаването му.

 

                                                                                  Съдия: