Решение по дело №663/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 425
Дата: 25 април 2023 г.
Съдия: Тодор Андреев Икономов
Дело: 20227040700663
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 април 2022 г.

Съдържание на акта

 

    Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№:425                                           25.04.2023 г.                           гр.  Бургас,

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

Административен съд - гр.Бургас                           ХХV-ти състав

На  двадесети февруари, две хиляди двадесет и трета година

В публично заседание в следния състав:

 

          Председател: Тодор Икономов

 

Секретар: Вяра Стоянова

като разгледа докладваното от Тодор Икономов

административно дело № 663 по описа за 2022 година, за да се произнесе взе пред вид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на „Агро-ИД“ ООД, ЕИК *********, подадена чрез процесуален представител,  против Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 "Биологично земеделие" от програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2020 г. с изх. № 01-2600/1731  от 22.03.2022 г. издаден от зам. изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" (ДФЗ).

Жалбоподателят твърди, че оспорения административен акт е незаконосъобразен. Излага доводи, че дружеството е изпълнило всички изисквания във връзка с поетия петгодишен ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“. Твърди, че са представени своевременно писмени доказателства издадени от контролиращите лица, от които се установява, че е произведена биологична продукция. По подробно изложени доводи претендира отмяна на оспорения административен акт и присъждане на разноски по делото.

Ответната страна – заместник-изпълнителен директор на ДФЗ, чрез пълномощник, излага доводи за неоснователност на жалбата. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. В случай на уважаване на жалбата, прави възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение.

Административен съд – Бургас намира за установено следното от фактическа страна:

От приобщените към преписката документи се установява, че жалбоподателят „Агро-ИД“ ООД, ЕИК ********* е земеделски стопанин по смисъла на пар. 1, т. 23 от ДР на ЗПЗП, във вр с чл. 4, пар. 1, б „а“ от Регламент (ЕС) № 1307/2013 г., регистриран с УРН 183439. Видно от уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 11 „Биологично земеделие“  от ПРСР 2014-2020 г. изх. № 02-020-2600/8968/08.12.2016 г. (л.36) депозираното от дружеството заявление с УИН 22/060716/15210 за подпомагане по мярка 11 за извършване на биологично растениевъдство за кампания 2016 г. е одобрено за участие по направление „Биологично земеделие“ за парцели с номера 23604-52-4-1 (2,3ха), 23604-47-9-3 (7,39ха) с декларирана култура – люцерна, и парцели с номера 23604-48-1-1 (6,6ха), 23604-38-1-1 (15,03ха), 23604-37-1-1 (15,79ха) и 23604-39-1-1 (14,59ха) с декларирана култура - малини. С писмото жалбоподателят е уведомен, че най-късно до 30 септември на петата година от ангажимента, който започва да тече от подаване на първото одобрено заявление за подпомагане по съответното направление, най малко веднъж трябва да получи сертификат или писмено доказателство за съответствие на произведените растителни продукти, животински или пчелни продукти с правилата на биологично производство; сертификатът следва да удостоверява наличие на биологична продукция, съгласно чл. 33, ал. 1, т. 2 от Наредба № 4/24.02.2015 г. Най-късно до 30 октомври на петата година от поемане на ангажимента – поне веднъж следва да предостави копие на гореописания сертификат, съгласно чл. 39, т. 1 „в“ от Наредба № 4/24.02.2015 г.

На 21.04.2020 г. от „Агро-ИД“ ООД е подадено заявление за подпомагане за кампания 2020 г. по СЕПП, СПП, ЗДП, СПК, ПНДП, мярка 11 и подмярка 13.2/НР2.

С писмо изх. № 02-020-2600/2798 от 17.09.2020 г. (л.35) ДФЗ уведомява „Агро-ИД“ ООД, че 2020 г. се явява пета година от поетия ангажимент по направление „Биологично растениевъдство", поради което подпомаганите лица, изпълняващи дейности по направленията от мярка 11 "Биологично земеделие", са длъжни да предоставят копие на сертификат или писмено доказателство за съответствие на произведените от тях растителни, животински или пчелни продукти с правилата на биологичното производство най-късно до 30 ноември на петата година от ангажимента. Сертификатът или писменото доказателство е необходимо да бъдат издадени не по-късно от 30 октомври на петата година от ангажимента, да удостоверяват произведената биологична продукция от земеделска култура, формиращи размера на подпомагане, в годината на издаването им и да се предоставят обобщено за подпомаганите парцели. Дружеството е предупредено, че при неспазване на изискванията на чл. 33, ал. 1 от Наредба 4 от 24.02.2015 г. или предоставяне на документ, който не отговаря на гореописаните изисквания и срокове, ДФЗ-РА съгласно чл. 15, ал. 3, т. 3 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. има право да прекрати ангажимента по съответното направление като в съответствие с чл. 15, ал. 4, т. 1 от същата наредба, ще възстановите получената до момента финансова помощ по това направление.

С писмо вх. № 02-2600/607 от 27.01.2021 г. дружеството е представило  Писмено доказателство № ********** от 11.11.2020 г.  и Анекс към него. (л.32-33).

С писмо изх. № 01-2600/1973 от 26.03.2021 г. на ДФЗ (л.27) жалбоподателят е уведомен, че при извършване на административни проверки по предоставените документи по чл. 33, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Наредба № 4/24.02.2015 г. ДФЗ е установил непълноти.  Изложено е, че предоставеното от дружеството писмено доказателство с № **********/11.11.2020 г. и Анекс към него от 11.11.2020 г. издадено от „Космосерт“ АД удостоверяващо съответствието на произвежданите растителни продукти с правилата на биологичното производство не отговаря на изискванията на чл. 33, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Наредба № 4/24.02.2015, а именно до 30 октомври на петата година от ангажимента да е издадено писмено доказателство и съгласно чл. 39, т. 1, б “в“ от посочената наредба да е предоставено пред ДФЗ до 30 октомври на петата година от ангажимента. В писмото е посочено, че в представения анекс към писмено доказателство парцела деклариран като угар, не е заявен през целия ангажимент само като угар и следва да  се представи сертификат или писмено доказателство за произведена биологична продукция от годината, в която заявената култура е различна от угар. Изложено е, че резултатите от административните проверки са обективирани в Приложение № 1, което е неразделна част от настоящето уведомително писмо, както и че в случай че не се предприемат действия по отстраняване на допуснатите пропуски, ДФЗ може да прекрати биологичния ангажимент. Предоставен е 15-дневен срок за представяне на всички документи свързани с поетия ангажимент по мярка 11, възражения и допълнителни доказателства относими към изложените констатации. В предоставения срок не са представени възражения и допълнителни доказателства относими към изложените констатации.

 С писмо изх. № 01-2600/7075 от 21.12.2021 г. (л.26)  зам. изпълнителния директор на ДФЗ на основание чл. 26, ал. 1 от АПК уведомява  дружеството жалбоподател, че открива производство по издаване на административен акт за прекратяване на многогодишен ангажимент за кампания 2020 г., поради неизпълнение на задълженията на чл. 15, ал. 3, т. 3 от Наредба № 4/24.02.2015 г., а именно не са спазени изискванията на чл. 33, ал. 1, т. 2, т. 3 и т. 5 от посочената наредба. Предоставена е възможност в 7-дневен срок да направят възражения и да се представят допълнителни доказателства относно изложените констатации.

С възражение вх. № 01-2600/7075/24.01.2022 г.(л.46) „Агро-Ид“ ООД е посочило, че изпълнява поетия ангажимент по мярка 11, като от 2020 г. има изграден цех за преработка на био люцерна в био гранули по мярка 4.2. Представило е счетоводна справка за произведеното и продадено люцерново сено и гранули от люцерна за 2019 г., 2020 г. и 2021 г., както и писмени доказателства от фирма „Космосерт“ АД с № **********/04.10.2021 г., № ********** от 11.11.2020 г. и Анекс към него от 11.11.2020 г., и № **********/25.10.2019 г.

   Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 "Биологично земеделие" от програма за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 за кампания 2020 г. изх. № 01-2600/1731 от 22.03.2022 г. на зам. - изпълнителен директор на ДФЗ, е издаден с оглед установяването, че не е спазено изискването всички одобрени земеделски площи да са преминали период на преход и да е произведена продукция от земеделска култура, формираща размера на подпомагане за всички площи и съществувало при възникване на многогодишния ангажимент, доколкото това задължение произтича от регламент на ЕС. Представения документ не отговаря на посочените условия, поради което на основание  чл. 15, ал. 3, т. 3 от Наредба № 4/2015 г., в съответствие с чл. 63, т. 1, вр. чл. 77, т. 4, б. "в" от Регламент на (ЕС) 1306/2013 ДФЗ – РА отказва финансова помощ и прекратява поетия от дружеството ангажимент по направление "Биологично растениевъдство". В акта е посочено, ДФЗ-РА не приема направеното възражение и представените към него доказателства за основателни, поради което не намира основание да прекрати административното производство по издаване на акт за прекратяване на биологичен.

По делото е прието заключение на  извършена съдебна експертиза. Съгласно отговорите на поставените въпроси към вещото лице се установява, че при осъществяване на контрола от контролиращите лица на оператор „Агро ИД“ ООД не са установени случаи на несъответствия и/или нарушения за прилагане на правилата за биологично производство и не са прилагани санкционни мерки предвидени в законодателството. На въпроса има ли произведени биологични продукти в съответствие с изискванията на Наредба № 4/24.02.2015г., вещото лице е отговорило, че  в издадените сертификати от контролиращите лица през 2018, 2019, 2020 и 2021 г. са посочени произведените растителните биологични продукти. Изложено е, че при извършена съпоставка на предоставената от дружеството справка за произведени количества растителна продукция и представените сертификати в съответните години е произведена продукция. Количествата не са точно посочените в сертификатите като причината вероятно е, че в сертификатите се записват и прогнозни данни.

Разпитана в проведеното о.с.з., вещото лице пояснява, че при проведен телефонен разговор с представители на контролиращото лице „Космосерт“ АД е поставен въпрос към тях: „Защо в сертификата, който е издаден през 2019 г. е записано, че малините и десертното грозде са в период на преход, при положение, че в сертификационното писмо издадено от „Космосерт“ АД е записано, че преходния период завършва на 10.06.2019 г. и би трябвало след като проверката е правена август месец 2019 г. тези продукти да са записани като биологичен продукт?“. От „Космосерт“ АД са отговорили, че при направена проверка на цялата документация, грешката била при тях, тъй като датата 10.06.2019 г. била възприета по американски вариант като 06.10.2019 г. (явна фактическа грешка), и това което могат да направят е да издадат нов сертификат, който да отмени стария. В издадения нов сертификат ще бъде записано, че са биологичен продукт, като този документ отменя документа от 2019 г. Вещото лице е пояснило, че в представените писмени доказателства (сертификати) за 2019 г. и 2020 г. има посочено количество на произведената култура.

Съдът кредитира заключението на вещото лице като компетентно, обективно и кореспондиращо с останалия доказателствен материал по делото, без частта, в която са направени изводи, че поетия ангажимент по мярка 11 изтича през 2021 г. Това е така, тъй като заявлението за подпомагане по посочената мярка е подадено и одобрено през 2016 г., а съгласно чл. 6 от Наредба № 4/24.02.2015 г. биологичните направления се изпълняват за срок от пет последователни години, като този срок започва да тече от началото на годината на подаване и одобрение на "Заявлението за подпомагане", което през първата година на кандидатстване е и "Заявление за плащане". В тази връзка следва да се приеме, че 2020 г. е последната година от поетия ангажимент.

Съдът, с оглед установеното от фактическа страна прави следните правни изводи:

Оспорването е против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, от легитимирано лице с правен интерес, чийто права са засегнати от този акт. Оспорения административен акт е съобщен на „Агро-ИД“ ООД на 29.03.2022 г., жалбата е подадена чрез ДФЗ на 12.04.2022 г., тоест в законоустановения срок по чл. 149, ал. 1 от АПК. С оглед изложеното жалбата е процесуално допустима.

Разгледана по същество, същата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Съгласно чл. 20а, ал. 1 и ал. 2, т. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) изпълнителният директор на ДФЗ е изпълнителен директор на Разплащателната агенция и представлява същата. Съгласно § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП, Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове по правилата на законодателството на Европейския съюз. Разпоредбата на чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП предвижда възможност изпълнителният директор да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда.

С т. 7 от Заповед № 03-РД/772 от 08.03.2022 г. (л. 16) изпълнителният директор на ДФЗ е делегирал на Петя Димитрова Славчева – заместник – изпълнителен директор на ДФЗ правомощия да издава и подписва актове за прекратяване на ангажимент по мярка 11 "Биологично земеделие". С оглед установеното оспорения административен акт е издаден от компетентен орган.

Процесният административен акт е издаден в предвидената от закона форма и съдържа изискуемите по чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити. Посочени са както правни, така и фактически основания за издаването му.  По отношение на фактическите основания за издаване на оспорения АА намира приложение ТР № 16/31.03.1975 г. на ОСГК на ВС, съгласно което мотивите могат да бъдат изложени и допълнително в административната преписка, каквито данни се съдържат в издаденото уведомително писмо изх. № 01-2600/1973 от 26.03.2021 г. (л.27) от зам. – изпълнителен директор на ДФЗ и приложеното към него Приложение № 1.

 В производството не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Административният орган е изпълнил задължението си по чл. 26, ал. 1 от АПК да уведоми земеделския стопанин за откритото производство по издаване на административен акт за прекратяване на ангажимента му. Предоставена е възможност на жалбоподателя да представи допълнителни доказателства и да изложи своите възражения. Макар и без излагане на подробни мотиви възраженията на дружеството са обсъдени в оспорения АА. Спазени са изискванията на чл. 35 и чл. 36 от АПК като актът е издаден, след като са изяснени всички относими за случая факти и обстоятелства.

Оспореният Акт за прекратяване на биологичен ангажимент е издаден в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби.

Условията и редът за подпомагане на земеделски стопани, които извършват земеделски дейности, насочени към подобряване на опазването на околната среда по мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014 – 2020, са регламентирани в Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (Наредба № 4 от 24.02.2015 г.). Съгласно чл. 6 от посочената наредба, биологичните дейности от съответното направление се изпълняват за период от пет последователни години, като в ал. 2 на същата разпоредба в редакцията към момента на издаване на оспорения административен акт (доп. ДВ, бр. 21 от 2021 г., в сила от 12.03.2021 г.) е предвидено, че срокът по ал. 1 и 4 започва да тече от началото на годината на подаване и одобрение на „Заявлението за подпомагане“, което през първата година на кандидатстване е и „Заявление за плащане“. През всяка следваща година до изтичане на срока по ал. 1 и 4 кандидатите за подпомагане подават „Заявление за плащане“.

Оспореният акт е издаден на основание чл. 63, т. 1 във връзка чл. 77, т. 4, б. "в" от Регламент (ЕС) № 1306 на Европейския парламент и Съвета от 17 декември 2013 относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и чл. 15, ал. 3, т. 3 от Наредба № 4/2015 г. Според разпоредбите на посочения акт на правото на ЕС, ако се установи, че ако даден бенефициер не изпълнява критериите за допустимост, ангажиментите или други задължения, свързани с условията за предоставяне на помощта или подкрепата, предвидена в секторното законодателство в областта на селското стопанство, помощта не се изплаща или се оттегля изцяло или частично, а когато секторното законодателство предвижда това, държавите членки налагат и административни санкции, включително под формата на изключване от правото на участие в съответната схема за помощ или мярка за подпомагане. В разпоредбите на чл. 15, ал. 1–3  от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. (Доп. - ДВ, бр. 33 от 2021 г., в сила от 20.04.2021 г.) са посочени основанията и условията, при които ДФЗ прекратява биологичния ангажимент, като съгласно чл. 15, ал. 3, т. 3 - правното основание за издаване на оспорения административен акт, ДФЗ прекратява поетия биологичен ангажимент в случаите, когато подпомаганите лица не са спазили изискванията на чл. 33, ал. 1, т. 2, 3 и 5. Видно от мотивите на административния орган, неспазените в случая изисквания са тези по чл. 33, ал. 1, т. 2 от Наредба № 4/2015 г. Посочената разпоредба в приложимата си редакция предвижда задължение за подпомаганите лица, изпълняващи дейности по направленията, до 30 октомври на петата година от ангажимента, който започва да тече от подаването на първото одобрено заявление за подпомагане по съответното направление, най-малко веднъж да са получили сертификат или писмено доказателство за съответствие на произведените от тях растителни, животински или пчелни продукти с правилата на биологичното производство; сертификатът или писменото доказателство следва да удостоверяват произведена биологична продукция.

Не е спорно между страните, че като земеделски производител оспорващият е поел ангажимент по мярка 11 "Биологично земеделие", направление "Биологично растениевъдство", като в случая първата година на периода от пет последователни години е 2016 г., а последната година е 2020 г. Според цитираната разпоредба на чл. 33, ал. 1, т. 2 от Наредбата, в рамките на визирания период най-малко веднъж, до 30 октомври на петата година, следователно до 30.10.2020 г. оспорващият следва да е получил и да е представил сертификат или писмено доказателство за съответствие с правилата на биологично производство, удостоверяващо произведена биологична продукция.

Съгласно § 1, т. 7 от ДР на Наредба № 4 от 24.05.2015 г., в редакцията му както към 2015 г., така и към датата на издаване на оспореният акт, "Сертификат" или "Писмено доказателство" е документ, издаван от контролиращо лице на всеки производител или преработвател, който контролира и отговаря на изискванията на Регламент (ЕО) на Съвета № 834/2007 и на Регламент (ЕО) на Съвета № 889/2008 в областта на своята дейност. Писменото доказателство следва да е изготвено съгласно образеца в приложение XII на Регламент (ЕО) на Съвета № 889/2008.

 Видно от уведомително писмо за одобрение (л.36), с поемане на ангажимента, земеделският стопанин изрично е бил предупреден за задължението му да представи сертификат в съответствие с изискванията на чл. 33, ал. 1, т. 2 от Наредба № 4 от 24.05.2015 г. В случая през периода на поетия агробиологичен ангажимент до 30.10.2020 г. е представено единствено писмено доказателство (сертификат) № ********** от 25.10.2019 г. издадено от „Космосерт“ АД (л. 11), в което е посочена произведена продукция както следва:  люцерна сено 2019 - 422 000 кг. биологичен продукт; малини - 2019 - 77 000 кг. – продукт в преход; лозя десертни 2019 – 10 000 кг. – продукт в преход, зърнено бобови смески - 2019 - 132 000 кг. – биологичен продукт и райска ябълка 2019 - без очакван добив – продукт в преход. Дата на последна инспекция - 26.08.2019 г.. Според настоящия съдебен състав, така представения сертификат не отговарят на изискванията на чл. 33, ал. 1, т. 2, тъй като същият макар и подаден в срок не удостоверява произведена биологична продукция съгласно изискванията на цитираната по-горе правна норма. Това е така, тъй като единствено културите люцерна сено и зърнено -бобовите смески са отбелязани като биологичен продукт, докато малините, десертните лозя и райската ябълка са записани като продукт в преход. Съгласно чл. 36 от Регламент (ЕО) на Съвета № 889/2008 - „За да се считат растенията и растителните продукти за биологични, разпоредбите за производството, трябва да се прилагат върху земеделските площи в преходен период най-малко две години преди сеитба или, при ливади или площи с многогодишни фуражни култури — поне две години преди употребата им като фураж, произведен по метода на биологичното земеделие, или при многогодишни култури, различни от фуражните, най-малко три години преди първата реколта от биологични продукти. Видно от заключението на вещото лице, съгласно представеното сертификационно писмо от „Кю сертификейшън“ АД (предходното контролиращо лице на дружеството) културата малина е в преходен период от 10.06.2016 г. до 10.06.2019 г., поради което в така издаденото писмено доказателство е следвало да бъде записано биологичен продукт, но това не е сторено своевременно. В случая едва при извършената проверка от вещото лице, от контролиращото лице „Космосерт“ АД е заявено, че е допусната грешка тъй като датата 10.06.2019 г. е възприета неправилно и, че ще бъде издаден ново писмено доказателство, в което ще бъде записано, че произведените малини, десертни лозя и райска ябълка са биологичен продукт. Така допуснатата грешка от контролиращото лице не освобождава дружеството жалбоподател от изпълнението на законовите му задължения  във връзка с поетия петгодишен ангажимент по мярка 11, в частност изпълнение на изискването на чл. 33, ал. 1, т. 2 от Наредба № 4 от 24.05.2015 г. В конкретния случай е следвало, след като е бил издаден сертификат с допусната явна фактическа грешка от контролиращото лице, замеделският стопанин своевременно да се свърже с „Космосерт“ АД за да бъде извършена корекция в издаденото писмено доказателство. Видно от материалите по делото това не е сторено, поради което правилно административния орган е приел, че представения сертификат не отговаря на законовите изисквания.

На следващо място следва да се посочи, че и представеното писмено доказателство № **********/11.11.2020 г. (л.9) и Анекс към него от 11.11.2020 г. ( л.10) издадени от „Космосерт“ АД не отговарят на изискванията на чл. 33, ал. 1, т. 2 от Наредба № 4 от 24.05.2015 г., тъй като същите са издадени след изтичане на срока регламентиран в цитираната разпоредба. Видно от текста на чл. 33, ал. 1, т. 2 подпомаганите лица, изпълняващи дейности по направленията по чл. 3, са длъжни до 30 октомври на петата година от ангажимента, който започва да тече от подаването на първото одобрено заявление за подпомагане по съответното направление, най-малко веднъж да са получили сертификат за съответствие на произведените от тях растителни, животински или пчелни продукти с правилата на биологичното производство; сертификатът удостоверява произведена биологична продукция. В тази връзка, представеното писмено доказателство и анекс към него, макар и отразяващи реално произведена биологична продукция, не са подадени в законоустановения срок, поради което правилно не са били кредитирани от  административния орган.

Представеното писмено доказателство с № **********/04.10.2021 г. (л. 21), не следва да бъде коментирано, тъй като същото е издадено една година след приключване на пет годишния период на поетия ангажимент по мярка 11.

В обобщени следва да се посочи, че при поемане на ангажимента за производство на биологична продукция към 2016 г. както и към момента съобразно чл. 33 от Наредба № 4/24.02.2015 г. се изисква от земеделския стопанин сертификат за биологично производство удостоверяващ количеството произведена продукция, който да бъде подаден в до 30 октомври на петата година, поради което земеделският стопанин е лицето, което трябва да съблюдава в състояние ли е да изпълни поетия ангажимент. Видно от заявленията за подпомагане, в случая приложени към преписката за 2019 и 2020 г. лично подписани от управителя на дружеството, същия е попълнил Общи декларации при участие по направление "биологично растениевъдство" – т. 1. 4 (л. 52 и л.125), в които е декларирал, че е запознат със задължението да представи копие от сертификат или писмено доказателство за съответствие на произведените растителни и/или пчелни продукти с правилата на биологично производство удостоверяващ наличие на биологична продукция. При неизпълнение на поетите ангажименти земеделският стопанин следва да понесе и последиците от непредставяне на изискуемия сертификат в срок, или представяне на такъв, който не отговаря на законовите изисквания.

По изложените съображения, административният орган правилно е приел, че са налице предпоставките за прекратяване на поетия ангажимент регламентирани в  чл. 15, ал. 3, т. 3 във вр. с чл. 33, ал. 1, т. 2 и т. 3 и т. 5 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г.

Оспореният административен акт е издаден и в съответствие с целта на закона, а именно да се развива биологичното земеделие посредством насърчаване на растежа и създаване на нови работни места в селските райони чрез прилагане на методите на биологичното производство, но при спазване на нормите на националното право и на правото на ЕС.

По изложените съображения съдът приема, че обжалваният акт не страда от пороци, обосноваващи отмяната му на основанията по чл. 146 от АПК, поради което жалбата срещу него следва да бъде отхвърлена.

Предвид изхода на спора на ответника следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, в минималния размер по чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ – 100 лева.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Бургас,

 

 

    Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Агро-ИД“ ООД, ЕИК *********, подадена чрез процесуален представител,  против Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 "Биологично земеделие" от програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2020 г. с изх. № 01-2600/1731  от 22.03.2022 г. издаден от зам. изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие"

ОСЪЖДА Агро-ИД“ ООД, ЕИК ********* да заплати на Държавен фонд "Земеделие" юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

СЪДИЯ: