Определение по дело №132/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1131
Дата: 4 юни 2020 г. (в сила от 16 януари 2021 г.)
Съдия: Даниела Димитрова Недева
Дело: 20207050700132
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

               2020г., гр.Варна

 

ВАРНЕНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, Дванадесети състав, в публично съдебно заседание на двадесет и седми май две хиляди и двадесета година, в състав:

 

СЪДИЯ: ДАНИЕЛА НЕДЕВА

 

при участието на секретаря Светлана С.,  като разгледа докладваното от съдия Д.Недева  адм. дело № 132/2020 г. по описа на Административен съд- Варна, за да се произнесе взе предвид следното:

 

 Производството е по реда на чл.161, ал.1 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във вр. с чл.66 от Гражданския процесуален кодекс /ГПК/ и чл.144 от АПК.  

 Образувано е по искане с правно основание чл.161, ал.1 АПК предявено от Община Бяла, представлявана от Кмета на Община Бяла, депозирана чрез пълномощниците адв. С. и адв. К. за възстановяване на срока за обжалване на Решение № РД-471/25.10.2019 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури.

 В молбата се релевират доводи, че в случая са налице особени непредвидени обстоятелства по смисъла на чл.161 от АПК, които обективно са препятствали възможността оспорването да се извърши в законоустановения 14 дневен срок. В тази връзка се поддържа, че в действителност Решение №РД-471/25.10.2019г. на Изпълнителния директор на ИАРА за налагане на финансова корекция с известие за доставяне е било връчено на Община Бяла на 23.12.2019г. Жалбата е подадена видно от товарителница №1-00050673030516-0030001410019 на 09.01.2020 г. след изтичане на законоустановения преклузивен срок.

Сочи, че дл.лице С. е получила съобщението на 23.12.2019 г., преди коледните празници, когато служителите на администрацията били освободени по-рано и поради тази причина кореспонденцията не е била  надлежно предадена на секретаря на Община Бяла, съответно на кмета, нито получаването ѝ е било съответно отбелязано в книгата за входящата кореспонденция. Предаването е станало, в първия работен ден, след коледните празници, тоест на 27.12.2019 г. Тогава поради недоглеждане на съответния служител същата е била заведена във входящия регистър от 27.12.2019 г., вместо датата на действителното ѝ получаване 23.12.2019 г.     Сочи се също, че несъответствието в датите е станало известно на отговорните лица в Община Бяла, едва след като в деловодството на общината е получено известието за прекратяване на производството по адм. дело № 132/2020 г. на Административен съд-Варна.

Ответникът – Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури, чрез пълномощник юрисконсулт К. с писмен отговор  с.д. № 3952/16.03.2020 г. изразява становище за неоснователност на искането, като се поддържа, че в случая не са налице обстоятелства по смисъла чл.161, ал.1 от АПК за възстановяване на срока за обжалване. Твърди се, че особени непредвидени обстоятелства по смисъла на закона са само обстоятелства, които имат изключителен и изненадващ характер и след като са настъпили в течение на срока за обжалване, обективно са попречили на страната да предприеме дължимото процесуално действие. Посочената от молителя причина, че служител на длъжност „главен специалист деловодство“, който би следвало да има достатъчно опит в тази сфера, не е завел надлежно полученото писмо от ИАРА не е особено непредвидено обстоятелство по смисъла на чл. 161, ал. 1 от АПК. Напускането на работното място по-рано е неотносимо към настоящият случай. Неизпълнението на служебните ангажименти на служителя не са „особени и непредвидени“ обстоятелства. Начинът по който Община Бяла приема и разпределя входящата поща не следва да служи за оправдание, че законово определения срок за обжалване на получения административен акт е изтекъл. При полагане на дължимата грижа Секретаря или Кмета на Общината би могъл да получи сведение от деловодството или пощенската станция кога е получено писмото от ИАРА. Управляващия орган отбелязва и тенденция от страна на Община Бяла да не се спазват законово определени срокове за подаване на възражения или жалби, с което се бави процеса за определяне на ФК за неизпълнение на договорни отношения между ИАРА и Община Бяла. Отправя искане молбата на Община Бяла за възстановяване на срока за обжалване на Решение №РД-471/25.10.2019г. на Изпълнителния директор на ИАРА да бъде отхвърлена.

Съдът, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост на искането за възстановяване на срока за обжалване, събраните доказателства по делото поотделно и в тяхната съвкупност, и взе предвид доводите на страните, прие за установено следното:

Искането е подадено в рамките на законоустановения срок по чл.161, ал. 1 АПК от надлежна страна и при наличие на правен интерес, с оглед на което е процесуално допустимо.

Разгледано по същество е неоснователно, по следните съображения:

С Решение №РД-471/25.10.2019г. на Изпълнителния директор на ИАРА е наложена на бенефициера Община Бяла на основание чл.3, б.“р“ и чл.96 от Регламент /ЕО/ №1198/2006 на Съвета от 27.07.2006г., чл.73 ал.1, във връзка с чл.70 ал.1 т.9, чл.71 ал.1 и чл.72 ал.1 ал.3 и ал.4 от ЗУСЕСИФ, чл.37 ал.3, чл.54 ал.2 от Наредба №15/21.05.2010г., чл.27 ал.1, чл.28 ал.1, чл.29 ал.1 и ал.2, чл.31, във връзка с чл.38 от ДБФП №435/16.10.2014г. финансова корекция в размер на 18 287,17 лева. Горепосоченото решение  било връчено на Община Бяла с известие за доставяне на 23.12.2019г., видно от изричното отбелязване върху приложената по делото обратна разписка. От товарителница №1-00050673030516-0030001410019 е видно, че жалбата от Община Бяла била подадена на 09.01.2020 г. след изтичане на законоустановения преклузивен срок за обжалване.

С определение №348/11.02.2020г. постановено по настоящото адм.дело №132/2020г. съдът при тези обективни данни, е приел жалбата на Община Бяла против Решение №РД-471/25.10.2019г. на Изпълнителния директор на ИАРА за налагане на финансова корекция за просрочена като подадена след изтичане на законоустановения 14-дневен срок за обжалване. Констатирано е, че в случая не може да намери приложение разпоредбата на чл.140 АПК за удължаване на сроковете при нередовно съобщаване, нито може да се приложи разпоредбата на чл.149, ал.5 АПК за оспорване на административните актове без ограничение във времето, тъй като в жалбата не е отправено искане за прогласяване на нищожност на оспорения административен акт, а се претендира неговата унищожаемост и отмяна по изложените в жалбата основания и производството по делото е прекратено.

По делото е приобщено писмено доказателство обяснение/доклад от С.Я.С., на длъжност „главен специалист Деловодство“ при Община Бяла. В същото се сочи, че на 23.12.2019г. около 15.30 часа, както всеки работен ден е получила от пощенската станция в гр. Бяла на Български пощи ЕАД, официалната поща за Община Бяла. В нея се съдържало и писмо изпратено с обратна разписка от Изпълнителния директор на ИАРА, което подписала за получил. Около 15.45 часа на същата дата, се върнала в сградата на Общинска администрация. Установила, че тъй като е последен ден преди Коледа, докато е била в пощенската станция, колегите й от общинска администрация са били освободени преди края на работното време от секретаря на Общината, с дежурни на входа, данъчна служба и деловодство. Поради тази причина получената от нея официална поща на 23.12.2019г. не била предадена на Секретаря съответно на Кмета на Община Бяла за разглеждане и резолиране/насочване към отговорен служител. Същата била отворена на първия работен ден след коледните празници 27.12.2020г. и от същата дата била заведена в деловодната система на Община Бяла. На тази дата било отворено и полученото от нея писмо от Изпълнителния директор на ИАРА, чиято обратна разписка подписала на 23.12.2019г., в него било Решение № РД - 471/25.10.2019г. за налагане на финансова корекция и веднага било заведено в деловодната система с вх.№РД 24 00 - 794 от 27.12.2019г., разгледано от Секретаря и Кмета на Община Бяла и от същата дата било резолирано/насочено към отговорен служител. Приобщен е по делото и входящ регистър но Община Бяла.

При така установеното от фактическа страна, съдът, приема от правна страна следното:

Разпоредбата на чл.161, ал.1 от АПК предвижда възможност за възстановяване на пропуснат от страната срок за извършване на определено процесуално действие, ако пропускането му се дължи на особени непредвидени обстоятелства или на поведение на администрацията, въвело жалбоподателя в заблуждение. В аналогичен смисъл е и разпоредбата на субсидиарно приложимата норма на чл.64, ал.2 от ГПК, съгласно която страната, пропуснала установения от закона или определения от съда срок може да поиска неговото възстановяване, ако докаже, че пропускането се дължи на особени непредвидени обстоятелства, които не е могла да преодолее. Следователно, за да се приеме, че искането е основателно е необходимо да бъдат ангажирани доказателства за наличието на една от двете алтернативно предвидени хипотези на чл.161,ал.1 от АПК.

С оглед събраните доказателства и обстоятелствата по делото в процесния случай не е налице нито една от посочените хипотези. В случая категорично липсва поведение на администрацията на ответника, въвело жалбоподателя в заблуждение, като не е доказано и наличие на особени и непредвидени обстоятелства, попречили на жалбоподателя да сезира в нормативноустановения преклузивен срок компетентния съд. В тази насока на първо място, следва да се посочи, че за да се приеме, че е налице заблуждение от страна на администрацията на ответника, то следва в акта да е създадена невярна представа у адресата относно някой от елементите на срока за обжалване – нещо, което не е налице в процесния случай. Напротив, видно от Решение № РД-471/25.10.2019 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури, в разпоредителната част ясно и недвусмислено е указано, че същото може да бъде обжалвано в 14 - дневен срок от връчването му пред Административния съд. В случая не е налице и втората хипотеза, предвидена в нормата на чл. 161 ал. 1 от АПК - наличие на особени непредвидени обстоятелства. В тази насока следва да се посочи, че законът не съдържа дефиниция на понятието „особени  непредвидени обстоятелства”, но с оглед трайно възприетата съдебна практика, такива могат да бъдат действия или обстоятелства, които са настъпили извънредно, и които обективно са възпрепятствали страната да извърши съответното процесуално действие, в случая, да подаде жалбата си в законово установения срок. Тоест, касае се за такова събитие, или действие на трето лице, което страната  не е могла да предвиди или ако го е предвиждала, обективно не е била в състояние да предотврати. В случая доказателства за такива обстоятелства не са ангажирани, като от събраните доказателства по делото, не се установява да са налице внезапно възникнали, обективни, непредвидими и непреодолими обстоятелства, настъпили в срока за обжалване на административния акт, поради което срокът за обжалването му да е бил пропуснат.

В тази насока следва да се посочи, че дори и известието за доставяне получено от служителя „главен специалист Деловодство” на община Бяла, която в доклада сочи, че това е ежедневната й работа и получава официалната поща на Община Бяла от пощенска станция гр.Бяла на Български пощи ЕАД да не е достигнало до знанието на представляващия община Бяла кмет на посочената дата – 23.12.2019г., а на 27.12.2019г., в какъвто смисъл са твърденията на молителя, то това обстоятелство не може да обоснове извод за наличие на особени и непредвидени обстоятелства, настъпили в срока за обжалване на административния акт по смисъла, вложен от законодателя в разпоредбата на чл. 161 ал. 1 от АПК. Това е така, тъй като в случая липсват данни за реално, обективно възпрепятстване на жалбоподателя за подготовка и депозиране на жалбата в рамките на целия 14 - дневен срок - жалбоподателят е разполагал с възможността в рамките на още 10 дни да ангажира защитата си. Впрочем, доводите на молителя в обсъжданата насока, с които същият обосновава наличие на основания за възстановяване на срока за обжалване на решението не са измежду тези вложени в смисъла на чл.64 ал.2 ГПК препятствия по обективни, неочаквани и независещи от него причини /болест, злополука, природно бедствие/ да извърши съответното процесуално действие. В непротиворечивата съдебна практика, както на ВАС, така и на ВКС е прието, че препятствието трябва да бъде внезапно, изненадващо и непреодолимо, да не е краткотрайно и да бъде единствената причина за пропускане на срока.

В тежест на страната е да докаже тези обстоятелства, а не само да ги твърди. Особени непредвидени обстоятелства са такива факти от обективната действителност, които стоят извън волята на страната, върху чието възникване тя не може да повлияе и които обичайно не могат да бъдат предвидени. Предпразнично освобождаване от работа на служители и напускането им на сградата на общинската администрация в работен ден и в рамките на работно време не е нито внезапно, нито непредвидено обстоятелство, а сочи на извод за това, че молителя сам се е поставил в положение, което е попречило да извърши определени процесуални действия свързани с подаване на жалба до съда в законоустановен срок и това не води до извод, че препятствието е внезапно и изненадващо, а пропускането на срока за обжалване се дължи изцяло на виновното поведение на молителя.

Фактът, че община Бяла е страна в открито административно производство от ИАРА по налагане на финансова корекция не е спорно по делото и явства от всички приложени по делото доказателства и е следвало да вземе мерки за обезпечаване на административния процес. Действията, респ. бездействието на представляващия общината за създаване на организация за участието в този процес в нормативно определените срокове е ирелевантно за преценката за наличието на обстоятелствата по чл.64, ал.2 от ГПК и чл.161 АПК.

Предвид гореизложеното съдът намира, че в случая не се установи да са налице особени и непредвидени обстоятелства, нито поведение на администрацията на ответника по смисъла на чл.161, ал.1, пр.1 от АПК, препятствали страната по делото да упражни правото си на жалба срещу Решение № РД-471/25.10.2019 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури в законоустановения срок.

По изложените съображения, съдът намира, че искането за възстановяване на срока за обжалване Решение № РД-471/25.10.2019 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури е неоснователно, поради което следва да бъде оставено без уважение.

Водим от горното, съдът

 

                         О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТХВЪРЛЯ искането с правно основание чл.161, ал. 1 АПК предявено от Община Бяла, представлявана от Кмета на Община Бяла, депозирано чрез адв. С. и адв. К. за възстановяване на срока за обжалване на Решение № РД-471/25.10.2019 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщението до страните пред Върховен административен съд.

 

 

                                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: