№ 11
гр. София , 11.01.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АПЕЛАТИВЕН СЪД - СОФИЯ, 15-ТИ ТЪРГОВСКИ в закрито заседание
на единадесети януари, през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Даниела Дончева
Членове:Красимир Маринов
Капка Павлова
като разгледа докладваното от Красимир Маринов Въззивно търговско дело
№ 20201001002388 по описа за 2020 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 25, ал. 4, изр. 2 ЗТРРЮЛНЦ.
Образувано по жалба вх. № 5921/21.09.2020г., подадена от сдружение за напояване „Гайтан“,
с. ***, общ. ***, обл. ***, ул. „***“ № 43, с *** (СН „Гайтан“) чрез адвокат Н. И. от САК срещу
решение № 96/09.09.2020 г., постановено по търг. дело № 93/2020 г. по описа на Окръжен съд –
Враца, с което е оставена без уважение като неоснователна жалбата на сдружението против отказ
№ 20200811115757/12.08.2020 г. на длъжностното лице при Агенция по вписванията, постановен
по заявление за пререгистрация с вх. № 20200811115757/11.08.2020 г., като е потвърден
обжалвания отказ.
Жалбоподателят счита решението за неправилно и незаконосъобразно, поради което моли
апелативния съд да го отмени и постанови ново, с което се дадат задължителни указания на
Агенция по вписванията да извърши исканото вписване за пререгистрация на СН „Гайтан“.
Излага съображения в подкрепа на твърденията си, че с влизането в сила от 01.01.2018 г. на
измененията в Закон за юридическите лица с нестопанска цел (ЗЮЛНЦ), се въвеждало
задължителна пререгистрация на всички юридически лица с нестопанска цел, независимо, че
преди това някои от тях не са били вписани в търговския регистър, а в съответните регистри на
юридическите лица с нестопанска цел, водени от окръжните съдилища. Видовете юридически
лица с нестопанска цел били сдруженията и фондациите, като ЗЮЛНЦ не изключвал от обхвата си
сдруженията за напояване. Със заявлението за пререгистрация на СН „Гайтан“ били представени и
удостоверение за актуално състояние, както и заверен препис от устава на сдружението съгласно
1
изискванията на § 25, ал. 2 от ПЗР на ЗЮЛНЦ. Доколкото сдруженията за напояване не попадали в
изключенията по чл. 1, ал. 2 ЗТРРЮЛНЦ, то нямало основания по отношение на тях да не се
прилагат разпоредбите на ЗЮЛНЦ.
Софийският апелативен съд, след като се запозна с доводите по жалбата и доказателствата
по делото по реда на чл. 278 ГПК вр. чл. 25, ал. 4 ЗТРРЮЛНЦ, намира жалбата за процесуално
допустима – депозирана е в срока по чл. 25, ал. 4, изр. 2 ЗТРРЮЛНЦ, от надлежна страна, имаща
правен интерес от обжалване и срещу подлежащ на обжалване съдебен акт.
Разглеждайки я по същество, съдът намира жалбата за неоснователна поради следните
съображения от фактическа и правна страна:
Агенцията по вписванията – ТРРЮЛНЦ е сезирана със заявление за пререгистрация с вх. №
20200811115757/11.08.2020 г., подадено от СН „Гайтан“ чрез адвокат Н. И. от САК. За да
постанови отказа си, длъжностното лице по регистрация е приело, че по отношение на
сдружението за напояване били приложими разпоредбите на Закона за сдруженията за напояване
(ЗСН), при което съгласно чл. 15, ал. 1 от същия, сдружението се смятало за възникнало от деня на
вписването в предназначения за това регистър при Окръжен съд при седалището на сдружението.
Доколкото не бил предвиден друг ред, регистърът на сдруженията за напояване се водел от
окръжния съд по седалището на сдружението, а не от Агенцията по вписванията, поради което
заявената пререгистрация на сдружението за напояване не следвало да бъде извършена, т. к. не
била предвидена със закон и нямало обстоятелства, които да подлежат на вписване в търговския
регистър на юридическите лица с нестопанска цел.
От своя страна, с обжалваното решение, с което е потвърдил отказа, първоинстанционният
съд е изложил съображения в подкрепа на изводите си, че нормата на § 25, 1 от ЗИД на ЗЮЛНЦ,
според която юридическите лица с нестопанска цел, вписани в регистъра на юридическите лица с
нестопанска цел при окръжните съдилища, били длъжни да подадат заявление за пререгистрация
по този закон в срок до 31.12.2020 г., не касаела сдруженията за напояване, които не били
юридически лица с нестопанска цел по смисъла на ЗЮЛНЦ. Ето защо същите не подлежали на
пререгистрация по реда на посочената норма. Такава пререгистрация занапред би могла да се
предвиди от законодателя, но несъмнено това би било посочено в специалния ЗСН. На този етап
окръжният съд бил този, който продължавал да води регистъра на сдруженията за напояване и
евентуално да вписва промени по партидата им.
С оглед на така установеното, настоящият съдебен състав намира следното:
По силата на § 25, ал. 1 вр. ал. 8 от ПЗР към ЗИД на ЗЮЛНЦ, юридическите лица с
нестопанска цел, вписани в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел при окръжните
съдилища, са длъжни да подадат заявление за пререгистрация по този закон в срок до 31.12.2020
г., който срок е удължен до 31.12.2022 г. с последната редакция на разпоредбата – ДВ бр.
107/18.12.2020 г. От съдържанието на нормата следва, че задължението за пререгистрация по този
ред е вменено само на юридическите лица с нестопанска цел.
В настоящия случай, заявителят СН „Гайтан“ се явява сдружение, учредено и регистрирано
не по реда на ЗЮЛНЦ, регламентиращ учредяването, регистрацията, устройството, дейността и
2
прекратяването на юридическите лица с нестопанска цел (чл. 1, ал. 1), а по реда на специален закон
– Закона за сдруженията за напояване (ЗСН). Така, съгласно чл. 2 и чл. 15 от същия, сдруженията
за напояване са доброволни организации на физически и юридически лица, които чрез
взаимопомощ и сътрудничество в обществен интерес извършват дейности, свързани с напояване и
отводняване на земеделски земи на определена територия (територия на сдружението);
представляват юридически лица, учредени и регистрирани по реда на този закон и възникват от
деня на вписването им в предназначения за това регистър при окръжния съд по седалището на
сдружението. Тези сдружения са създадени за осъществяване на строго специфични и
изчерпателно изброени в чл. 3, т. 1-6 ЗСН дейности: - експлоатация, поддържане и реконструкция
на хидромелиоративна инфраструктура; - изграждането на нови напоителни и отводнителни
системи и съоръжения; - доставяне и разпределяне на водата за напояване; - отвеждане на
излишните води от земеделските земи; - изпълнение на агромелиоративни и агротехнически
мероприятия за подобряване състоянието на земеделските земи и рибовъдство и развъждане на
водоплаващи птици. Нещо повече, законът (чл. 4 ЗСН) изрично забранява на тези сдружения да
сключват сделки и да извършват дейности извън посочените в чл. 3. Освен това, съгласно чл. 5, ал.
2 ЗСН сдруженията за напояване извършват дейността си под надзора на държавата като
функциите на надзорен орган се осъществяват от министъра на земеделието, храните и горите, към
който се води и нарочен регистър за сдруженията за напояване. Същевременно обаче, макар и
лимитирани, дейностите на сдруженията за напояване имат стопански характер – сдружението
реализира доходи (чл. 46, ал. 1 ЗСН) и печалба (чл. 51, ал. 2 и 3 ЗСН), за разлика от юридическите
лица с нестопанска цел, които преследват идеални цели, като стопанската дейност е спомагателна,
свързана с предмета на основната дейност.
Така изложената законова регламентация налага извод, че сдруженията за напояване са вид
юридическо лице, предвидени със специален закон, при което не могат да бъдат окачествени нито
като търговци, нито като юридически лица с нестопанска цел. Следва и да се отбележи, че ЗСН
препраща към ЗЮЛНЦ само относно неуредените въпроси по повод прекратяване на сдруженията
за напояване - чл. 64, ал. 7 ЗСН, която разпоредба, нито има друга такава в ЗСН, не е относима към
целия обхват на регламентация в ЗСН. Освен това, разпоредбата на чл. 68 ЗСН недвусмислено
диференцира сдруженията по този закон и сдруженията по ЗЮЛНЦ. Съгласно същата (ал. 1 и ал.
2) – сдруженията по решение на общото събрание с мнозинство от 2/3 от гласовете могат да се
обединяват в организации на регионален и национален принцип като тези организации са
юридически лица с нестопанска цел, които се учредяват по реда на ЗЮЛНЦ, за разлика от самите
сдружения за напояване, които по силата на чл. 2, ал. 2 ЗСН са юридически лица, учредени и
регистрирани по реда на този закон – ЗСН.
Предвид горното, след като в случая сдружението-заявител не е юридическо лице с
нестопанска цел по ЗЮЛНЦ, то за него е неприложима разпоредбата на § 25, ал. 1 от ПЗР на
ЗИДЗЮЛНЦ, т. е. то не подлежи на регистрация/пререгистрация в ТРРЮЛНЦ, при което, до
изрична законова регламентация в обратен смисъл, окръжният съд следва да продължи да води
регистъра на сдруженията за напояване и евентуално да вписва промени по партидата им.
По така изложените съображения и при съвпадане крайните изводите на двете съдебни
инстанции, обжалваното решение следва да бъде потвърдено.
Водим от горното, настоящият съдебен състав на Апелативен съд – София
3
РЕШИ:
Потвърждава решение № 96/09.09.2020 г., постановено по търг. дело № 93/2020 г. по описа
на Окръжен съд – Враца, с което е оставена без уважение като неоснователна жалбата на
сдружение за напояване „Гайтан“, с. ***, общ. ***, обл. ***, ул. „***“ № 43, с *** против отказ №
20200811115757/12.08.2020 г. на длъжностното лице при Агенция по вписванията, постановен по
заявление за пререгистрация с вх. № 20200811115757/11.08.2020 г., като е потвърден обжалвания
отказ.
Настоящото решение не подлежи на обжалване.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
4