Решение по дело №1148/2021 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 334
Дата: 14 юли 2021 г. (в сила от 3 август 2021 г.)
Съдия: Венцислав Димитров Василев
Дело: 20214520201148
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 юни 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 334
гр. Русе , 13.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РУСЕ, IV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в публично
заседание на осми юли, през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Венцислав Д. Василев
при участието на секретаря Юлия К. Острева
като разгледа докладваното от Венцислав Д. Василев Административно
наказателно дело № 20214520201148 по описа за 2021 година
ПРИЗНАВА обвиняемия Д. В. Д., роден на 26.06.1991г. в гр. Плевен,
български гражданин, с висше образование, неженен, работи, неосъждан, ЕГН
********** за

ВИНОВЕН в това, че на 11.12.2019 г., на първокласен път I-5, Русе-
Велико Търново, в района на км 10, при управление на моторно превозно
средство – лек автомобил марка „Фолксваген“, модел „Транспортер“ с
регистрационен номер Р 0115 ВМ, нарушил правилата за движение по
пътищата, а именно :
Чл. 16. ал. 1 от ЗДвП – „На пътно платно с двупосочно движение на
водача на пътно превозно средство е забранено: 1. когато платното за
движение има две пътни ленти - да навлиза и да се движи в лентата за
насрещно движение освен при изпреварване или заобикаляне;“, като не го е
сторил;
Чл. 20. ал. 2 от ЗДвП – „Водачите на пътни превозни средства са
длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с
атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на
1
превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на
движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да
спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят
скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за
движението.“, като не го е сторил, в резултат на което като по
непредпазливост причинил средна телесна повреда на Г.И.И., ЕГН
********** от гр. Велико Търново, изразяваща се в счупване на лява
голямопищялна кост, в далечния край, в областта на малеола, като описаното
увреждане довело до трайно затрудняване на движенията на ляв долен
крайник за срок повече от тридесет дни,поради което и на основание чл.343,
ал.1, б."б", пр.2, вр.чл.342 ал.1 пр.3 от НК вр.чл.78а от НК вр.чл.12 от ЗАНН
го освобождава от наказателна отговорност и му налага административно
наказание глоба в размер на 1 000 лв. и лишаване от право да управлява МПС
за срок от 3 месеца.
Признава обв.Д. В. Д. със снета по-горе самоличност да е нарушил и
чл.20 ал.1 от ЗДвП, поради което и на основание чл.378 ал.4 т.2 от НПК го
оправдава по обвинението в тази му част.
Осъжда обв.Д. В. Д. да заплати сумата от 950 лв. в полза на ОД на МВР
гр.Русе за разноски на досъдебното производство.
Решението подлежи на обжалване в петнадесетдневен срок от днес пред
Русенския Окръжен съд, а за Русенската Районна прокуратура в
петнадесетдневен срок от съобщението за получаването му.


РЕШИ:
Съдия при Районен съд – Русе: _______________________
2

Съдържание на мотивите

Мотиви към решение по НАХД № 1148/2021г. по описа на РРС

Производството е по гл. ХХVІІІ от НПК.
С постановление от 14.06.2021г. Русенската Районна прокуратура е внесла
материалите по досъдебно производство пр.пр.№ 6587 / 2019г. по описа на РРП с
предложение за освобождаване на Д. В. Д. от наказателна отговорност за престъпление по
чл. 343, ал. 1, буква „б”, пр. 2 вр. чл. 342, ал. 1, пр. 3 от НК. и налагане на административно
наказание по чл.78а от НК.
След преценка на събраните по делото доказателства съдът приема за установено от
фактическа страна следното:
Обв. Димитър Веселинов Д., EГН **********, е роден на 26.06.1991г. в гр. Плевен,
български гражданин, с висше образование, неженен, работи, неосъждан, правоспособен
водач на МПС, с придобити категория: „В“, „С“, „Ткт“ и „М“.
През 2019г. обв. Д. В. Д. от с. Търнене, обл. Плевен и св. К.А.К. от гр. Враца
работели в „ДМВ“ ЕООД гр. Мартен, като обичайното им работно място било в базата на
дружеството, находяща се в гр. Враца.
На 08.12.2019г. двамата служители били командировани в базата на дружеството
в гр. Мартен, обл. Русе, за срок от 3 дни. След като изпълнили задълженията си на
11.12.2019г. около 11.00ч. те се срещнали с прекия си началник, след което тръгнали да се
прибират в гр. Враца. Обв. Д. и св. К. се качили в лек автомобил марка „Фолксваген“,
модел „Транспортер“ с регистрационен номер Р 0115 ВМ, собственост на „ЕН Ес
Лоджистик“ ЕООД, гр. Мартен. Обвиняемият управлявал автомобила, като се движел по
първокласен път I-5, в посока Русе – Велико Търново, а св. К. се возел до него на предната
дясна седалка. Трафикът бил нормален, макар да имало превозни средства, движението не
бил натоварено. На около 10км след гр. Русе, пред обв. Д. се движел товарен автомобил
(тир) с чуждестранна регистрация, поради което той спазвал дистанция след него.
По същото време св. Г.И.И. управлявал т.а. „Форд Транзит“ с рег. №ВТ 4826 ВН,
собственост на „Е.ита“ ЕООД гр. Велико Търново. Той се движел по първокласен път I-5, в
посока Велико Търново – Русе, обратна на посоката на обв. Д.. До св. И. на предна дясна
седалка се возел св. Б.Е.Е. също от гр. Велико Търново, едноличен собственик на „Е.ита“
ЕООД. Когато обв. Д. и св. И. наближили района на км 10 по първокласен път I-5, където
пътят бил хоризонтална крива, десен завой в посока гр. Велико Търново с радиус около
403м, времето било влажно и мъгливо, а пътната настилка мокра и хлъзгава. Обв. Д.
управлявал автомобила със скорост около 80км/ч. а св. И. със скорост около 70км/ч.
Геометричната и метеорологичната видимост била около 150м., но поради движещия се
пред обвиняемия товарен автомобил неговата видимост наляво към средата на лентата за
насрещно движение била около 31м. Около 31 метра била видимостта и на св. И. от задния
ляв ъгъл на неустановения товарен автомобил към средата на лентата за насрещно
движение, където се движел л.а. „Фолксфаген“.
Когато обв. Д. навлязъл в завоя, движещия се пред него товарен автомобил рязко
натиснал спирачки, за да предотврати сблъсък с него, той също натиснал спирачки. В
резултат на тези действия, обвиняемият изгубил контрол върху управляваното от него МПС
и го насочил наляво, автомобилът нарушил устойчивото си движение и навлязъл в лентата
за насрещно движение, където се движел управляваният от св. И. товарен автомобил. В този
1
момент настъпил сблъсък между предната лява част на лек автомобил „Фолксфаген
Транспортер“ и предната лява част на товарен автомобил „Форд Транзит“, като ударът бил
кос, челно-страничен, приплъзващ, в областта на предните брони и предните леви колела.
След удара управляваният от обв. Д. автомобил изминал разстояние около 6,5м. по
асфалтовото покритие на пътя, завъртял се в посока обратно на часовниковата стрелка,
върнал се в неговата лента за движение и спрял перпендикулярно на пътя. Автомобилът
управляван от св. И. изминал около 13м по асфалта и в терена край пътя, след което спрял
близо до мантинелата вдясно в неговата посока за движение.
В този момент св. Н.В.В. и колегата му, инспектори в „БГ ТОЛЛ“ гр. Русе, които
изпълнявали задълженията си на разклона за Петролната база около девети километър на
главен път I-5, чули силен шум от удар. Те веднага тръгнали и когато на следващия завой
видели пътно транспортното произшествие, подали сигнал на тел. за 112 и запазили
местопроизшествието до пристигането на полицейския екип. След удара св. Е. свалил
колана си, проверил състоянието на св. И. и след като разбрал, че бил добре, излязъл от
автомобила през отворената дясна предна врата. Няколко минути по-късно когато св. И. не
излязъл от автомобила, св. Е. се върнал и му помогнал да излезе през дясната предна врата,
т.к. автомобилът бил силно повреден в лявата си част и предната лява врата не се отваряла.
След произшествието св. К. също след като свалил предпазния си колан и установил, че
както той, така и обвиняемият можели да си движат крайниците, макар краката на
последния да били затиснати под таблото, опитал да отвори вратите на автомобила, но не
успял. Случайно спрели лица се опитали да отворят вратите и да ги извадят, но те също не
успели да отворят вратите на автомобила. Едва след пристигането на екипа на пожарната,
пожарникарите срязали ламарините на вратите на автомобила и извадили обв. Д. и св. К.. С
екипи на спешна помощ четирите лица в двата автомобила били откарани в УБАЛ „Канев“
Русе. Преди тръгването на линейките, полицейските служители изпробвали водачите на
двата автомобила за алкохол, като и двете проби били отрицателни.
Със съставянето на протокола за първото действие по разследването - оглед на
местопроизшествие било образувано настоящото досъдебно производство.
В хода на разследването била назначена автотехническа експертиза, съгласно
заключението, по която на 11.12.2019г. около 12.30ч. управляваният от обв. Д. лек
автомобил „Фолксваген“, модел „Транспортер“ с регистрационен номер Р 0115 ВМ се
движел по път I-5, Русе – Велико Търново, в посока гр. Бяла със скорост около 80км/ч. По
същото време в обратна посока се движел т.а. „Форд Транзит“ с рег. №ВТ 4826 ВН,
управляван от св. И. със скорост около 70км/ч. Скоростите, с които се движели и двамата
водачи били по-ниски от разрешената скорост за движение за този пътен участък. При
преминаването през десен завой за посоката му на движение, в района на км10+000, поради
действия на обв. Д. с органите на управление било нарушено устойчивото движение на
лекия автомобил, поради което се отклонил наляво, навлязъл в частта в насрещната лента на
пътя, по която се движел товарния автомобил. В резултат възникнал удар между предна лява
част на лекия автомобил и предна лява част на товарния автомобил. Двамата водачи
получили травматични увреждания. Опасната зона за спиране на лек автомобил
„Фолксваген Транспортер“ при скорост 80км/ч била 83,8м, а на товарен автомобил „Форд
транзит“ при скорост 70км/ч била 74,1м. При сравняване на отстоянието на товарния
автомобил от мястото на удара – 32,1м с опасната зона за спиране - 74,1м, следвало че св. И.
не е имал техническа възможност да спре преди мястото на удара, към момента, в който е
възникнала опасността за движението от технически характер. Причината за
произшествието от технически характер били действията на обв. Д. с органите на
управление, който изгубил контрол върху управляваното от него МПС в резултат на
несъобразената си скорост и го насочил наляво. Поради това лекият автомобил нарушил
2
устойчивото си движение, навлязъл в лентата за насрещно движение и се ударил с
движещия се там в обратна посока товарен автомобил. Обв. Д. имал възможност да
предотврати произшествието, ако е управлявал л.а. „Фолксфаген“ по такъв начин, че да
запази устойчивото му движение, за да не навлезе в частта от пътя, предназначена за
насрещно движение.
В хода на досъдебното производство била назначена СМЕ, съгласно
заключението, по която св. Г.И.И. получил следните увреждания: Счупване на лява
голямопищялна кост, в далечния край, в областта на малеола, което увреждане се
преценявало по медико-биологичния признак: Трайно затрудняване на движенията на ляв
долен крайник, за срок повече от тридесет дни.
Гореизложената фактическа обстановка се установява от събраните при
разследването доказателствени материали: гласни доказателствени средства – обясненията
на Д. В. Д., показанията на свидетелите: К.А.К., Г.И.И., Б.Е.Е. и Н.В.В.; приложените към
делото писмени и веществени доказателства и доказателствени средства: протокол за оглед
на местопроизшествие и изготвените по време на него фотоснимки, констативен протокол за
ПТП с пострадали, справка за съдимост, справка за образувани и неприключили наказателни
производства срещу лицето, декларация за семейно и материално положение и имотно
състояние, автобиография, справка за нарушител/водач, карта за проверка на спирачна
уредба, справка от проведени ОИМ, заключенията на изготвените по делото съдебно-
медицински експертизи, автотехническа и техническа експертизи.
От правна страна, установените дотук обстоятелства налагат извода, че с
деянието си обв. Д. В. Д. е осъществил от обективна и субективна страна признаците на
състава на престъплението по чл. 343, ал. 1, буква „б”, пр. 2 вр. чл. 342, ал. 1, пр. 3 от НК,
тъй като на 11.12.2019 г., на първокласен път I-5, Русе-Велико Търново, в района на км 10,
при управление на моторно превозно средство – лек автомобил марка „Фолксваген“, модел
„Транспортер“ с регистрационен номер Р0115ВМ, нарушил правилата за движение по
пътищата, визирани в:
Чл. 16. ал. 1 от ЗДвП – „На пътно платно с двупосочно движение на водача на
пътно превозно средство е забранено: 1. когато платното за движение има две пътни ленти -
да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение освен при изпреварване или
заобикаляне;“, като не го е сторил;
Чл. 20. ал. 2 от ЗДвП – „Водачите на пътни превозни средства са длъжни при
избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на
местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с
характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат
в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят
скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението.“,
като не го е сторил, в резултат на което като по непредпазливост причинил средна телесна
повреда на лицето Г.И.И., ЕГН ********** от гр. Велико Търново, изразяваща се в счупване
на лява голямопищялна кост, в далечния край, в областта на малеола, като описаното
увреждане довело до трайно затрудняване на движенията на ляв долен крайник за срок
повече от тридесет дни.
От обективна страна, изпълнителното деяние на престъплението е осъществено
чрез действие - при управление на моторно превозно средство обвиняемият нарушил
правилата за движение по пътищата, регламентирани с разпоредбите на чл.16, ал.1 и чл.20
ал.2 от ЗДвП. Обв. Д. не е съобразил скоростта си на движение с атмосферните условия и
3
релефа на местността и нарушил забраната на пътно платно с двупосочно движение с две
пътни ленти да не навлиза и да не се движи в лентата за насрещно движение, като именно
тези две нарушения са в причинна връзка с настъпилите съставомерни последици.
Съгласно заключението на съдебно-автотехническа експертиза причината за
произшествието от технически характер били действията на обв. Д. с органите на
управление, който изгубил контрол върху управляваното от него МПС и го насочил наляво.
Обв. Д. имал възможност да предотврати произшествието, ако е управлявал л.а.
„Фолксфаген“ по такъв начин, че да запази устойчивото му движение, за да не навлезе в
частта от пътя, предназначена за насрещно движение. Съгласно заключението на съдебно-
медицинска експертиза №1107/2020г., полученото от св. Г.И.И. при пътно-транспортното
произшествие телесно увреждане: счупване на лява голямопищялна кост, в далечния край, в
областта на малеола, се преценявало по медико-биологичния признак: Трайно затрудняване
на движенията на ляв долен крайник, за срок повече от тридесет дни. От изложеното
безспорно е установено, че настъпилият вредоносен резултат - причиненото на пострадалия
Г.И.И. телесно увреждане, което довело до трайно затрудняване на движенията на ляв долен
крайник, за срок повече от тридесет дни се намира в пряка причинно-следствена връзка с
допуснатите от обвиняемия нарушения на Закона за движението по пътищата.
От субективна страна, обвиняемият осъществил изпълнителното деяние на
гореописаното престъпление виновно, при форма на вината непредпазливост по смисъла на
чл. 11, ал. 3, пр. 1 от НК, тъй като при извършване на деянието същият не е предвиждал
настъпването на общественоопасните последици, но е бил длъжен и е могъл да предвиди
тяхното настъпване. При допуснатите нарушения на правилата за движение по пътищата
обвиняемият не е предвиждал настъпването на пътно-транспортното произшествие, но с
оглед правоспособността и квалификацията си на водач на моторно превозно средство е бил
длъжен и е могъл да го предвиди, както и да реагира адекватно на създалата се пътна
ситуация, за да я предотврати.
Обв.Д. следва да бъде оправдан за допуснато от него нарушение по чл.20 ал.1 от
ЗДвП, съгласно която разпоредба „водачите са длъжни да контролират непрекъснато
пътните превозни средства, които управляват.“, като не го е сторил, защото то не е в
причинна връзка със съставомерните последици. Когато изгубването на контрола върху
управлението на автомобила е в резултат на допуснато нарушение на относно режима на
скоростта , извършеното нарушение е по чл.20 ал.2 от ЗДвП, а не ( и ) по чл.20 ал.1 от НК.
Това е така защото съотношението между двете правила е общо (ал.1) към специално (ал.2)
и е известен принципът, че специалният закон дерогира общия. В такъв смисъл е Решение №
353/04.12.1991г. по н.д. № 366/ 1991г. на ВС.
В съдебно заседание обв.Д. се признава за виновен по пивдигнатото му
обвинение и се възползва от правото си да не дава обяснения. Защитата пледира единствено
в насока за налагане на наказания в минималния размер.

Съдът приема, че са налице всички предпоставки на чл.78а от НК за
освобождаване на обв. Д.Д. от наказателна отговорност с налагане на административно
наказание в своята кумулативна връзка за извършеното престъпление: деецът е пълнолетен,
не е осъждан за престъпление от общ характер и не е освобождаван от наказателна
отговорност по реда на гл.VІІІ разд.VІ от НК , за непредпазливото престъплението по
чл.343 ал.1 б.“б“ пр.2 от НК предвиденото наказание е “лишаване от свобода” до пет
години – л. св. до три години или пробация и няма причинени имуществени вреди.
4
При индивидуализацията на административното наказание за извършеното
престъпление съдът отчита, като смекчаващи вината обстоятелства – признанието на
вината на досъдебното производство, изразеното съжаление за стореното, много добрите
характеристични данни и наличието на едно единствено административно нарушение по
ЗДвП, установено с влезли в сила НП от момента на придобиване на правоспособност на
дееца през 2010г. до настоящият момент. Съдът не отчита никакви отегчаващи вината
обстоятелства. Въз основа на тези обстоятелства и предвид имотното състояние,
декларираните доходи и семейните задължения,съдът определя за обв.Д.Д. наказание при
наличие само на смекчаващи вината обстоятелства, предвидено в чл.78а ал.1 вр. 343 ал.1
б.“б“ пр.2 от от НК, а именно глоба в размер на 1 000 лв. и ЛПУМПС за срок от три
месеца.

По преценка на съда ,така определените кумулативни наказания биха постигнали целите по
чл.12 от ЗАНН.
Мотивиран така, съдът постанови решението си.


Районен съдия:

5