АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 241 |
||||||||||
гр. Видин,
24.10.2019 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд – Видин, |
I
касационен състав |
|||||||||
в публично заседание надвадесет
и |
Двадесет и първи октомври |
|||||||||
през две хиляди и деветнадесета година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Антония Генадиева |
|||||||||
Членове: |
Биляна Панталеева Росица Славчева |
|||||||||
при секретаря |
Мария Иванова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
Кирил Кирилов |
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Росица Славчева |
|
||||||||
Касационно АД № |
240 |
По описа за |
2019 |
година |
||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
||||||||||
Делото е образувано по жалба с
правно основание чл.63,ал.1, изречение второ от ЗАНН, подадена от
”Бдин-строй” ЕООД, представлявано от управителя Т.П.Ц., против Решение №285
от 16.07.2019 год., постановено по НАХД №612/2019 год. по описа на РС Видин,
с което е потвърдено НП на Директора на Дирекция ОИТ.
Жалбоподателят твърди в жалбата, че НП е незаконосъобразно и моли съда
да отмени решението на РС Видин и да отмени НП.
Ответната страна в писмени бележки по делото оспорва жалбата и иска
решението на ВРС да остане в сила.
Представителят на ОП Видин твърди, че жалбата е неоснователна и
решението на ВРС следва да се потвърди. ВРС
е приел, че при
извършена проверка на 07.03.2019 г. на строителен обект: жилищна сграда,
намираща се в гр. Видин, ул. „Бдин", № 3 А, ет. 1, ап. 4, собственост на
Катерина Петрова Петрова /без представена техническа проектна документация за
конструктивни промени и без издадено разрешение за строеж от Община Видин/ е
установено, че се извършва реконструкция на сградата /покривно пространство и
наливане на бетонни основи и колони/, като строителната площадка не е
оградена с временна плътна ограда, съгласно изискванията на общинската
администрация в гр.Видин, както и няма положени съответни знаци /табели за
безопасност/ за преминаващите през площадката граждани. По делото са приложени
протокол от извършена проверка изх. № ПР1908111/04.04.2019 г. и акт за
спиране от 07.03.2019 г. Според АС Видин не е
изследван въпроса за това, кой следва да носи административнонаказателна
отговорност по приетата за нарушена разпоредба на чл.30, ал.2 от наредба №2
от 22.03.2004 година за минималните изисквания за здравословни и безопасни
условия на труд при извършване на строителни и монтажни работи /Наредбата/. Приетата за нарушена
разпоредба от Наредбата гласи: чл.
30, ал.1-
Строителната площадка се определя и открива при условията и по реда на ЗУТ. Ал.2:
Строителните площадки в урбанизирани територии, по пътища или на територията
на действащи предприятия, включително изкопите за изпълнение или ремонт на
подземни мрежи и съоръжения, се ограждат с временни плътни огради съгласно
изискванията на съответната общинска администрация и се сигнализират със
съответните знаци и табели, а при необходимост - и със светлинни сигнали. От своя страна ЗУТ в Раздел 1, Откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво, чл.156б, ал.1 предвижда, че
преди
откриването на строителната площадка и/или преди започването на дейностите по
изграждане или премахване на строеж възложителят внася за одобряване в
общината: 1. план за управление на строителните отпадъци в
случаите, когато се изисква по Закона за управление на отпадъците; 2. план за безопасност и здраве. Съгласно ал.3 - планът по
ал. 1, т. 2 се одобрява от кмета на общината или от оправомощено от него
длъжностно лице в 14-дневен срок от внасянето му. В настоящият казус изобщо
не се спори, че строителни книжа за обекта няма. В Раздел 2 – Участници в
строителството и взаимоотношенията между тях,
предвижда в чл.160 от ЗУТ, че това са възложителят,
строителят, проектантът, консултантът, физическото лице, упражняващо технически
контрол за част "Конструктивна", техническият ръководител и
доставчикът на машини, съоръжения и технологично оборудване и взаимоотношенията
между участниците в строителството се уреждат с писмени договори. Възложителят носи отговорност за: 1. осигуряване на необходимите документи по чл. 142, ал. 5,
т. 7 и 8 и предоставянето им на проектанта и на лицето, извършващо
оценка за съответствие на инвестиционния проект, за отразяване в комплексния
доклад за оценка на съответствието, с изключение на случаите, в които с
договор тези задължения са възложени на консултанта; 2. започване на строеж със сключен договор за
строителен надзор, когато такъв се изисква; 3. започване на строеж със сключен договор за строителство,
когато такъв се изисква; 4. започване на строеж с договор за строителство със
строител, който е регистриран по чл. 3, ал. 2 от Закона за Камарата на строителите
за съответната група и категория строеж, в случаите, когато регистрацията е
задължителна; 5. започване на строеж със сключен договор за
авторски надзор на обекта. Лицето упражняващо строителен надзор, съгласно чл. 168.ал.1, носи отговорност за: 1. законосъобразно започване на строежа; 2. осъществяване на контрол относно пълнота и
правилно съставяне на актовете и протоколите по време на строителството; 3. спиране на строежи, които се изпълняват при
условията на чл.
224, ал. 1 и чл. 225, ал. 2 и в нарушение на изискванията на чл.
169, ал. 1 и 3; 4. осъществяване на контрол относно спазване на
изискванията за здравословни и безопасни условия на труд в строителството; 5. недопускане на увреждане на трети лица и имоти
вследствие на строителството; Анализирайки подробно
всички посочени по-горе разпоредби, то АС Видин стига до безспорния извод, че
фирмата-жалбоподател не може да бъде наказателно отговорна за вмененото й
нарушение. Изпълнителят на строежа не е отговорен по така посочената за
нарушена разпоредба. Още повече, че в НП се говори за наредба на Община Видин,
която нито е посочена, нито е конкретизирано какво точно е нарушено, а и
видно от акта за спиране, е че строителната площадка обхваща част от тротоара
пред сградата, т.е. касае общинска собственост, поради което общинската
администрация наистина е следвало да вземе отношение. Временните огради, които
ограждат строителни площадки по принцип и по смисъла на чл.157 от ЗУТ, където
са регламентирани, не представляват строежи. Те са задължителни съоръжения,
платна, които се поставят временно и са преместваеми. Задължителни са с цел
предпазване от злополуки и за тяхното поставяне е необходимо указание на
общинската администрация. По принцип това е условие, при което се дава
разрешението за строеж, че строежът трябва да бъде ограден с временна
строителна ограда.Т.е. налице е неконкретизирано обвинение и неправилно определен субект
извършител на нарушението. Тези нарушения са съществени процесуални нарушения
и водят до отмяна на НП. При
това положение, Съдът намира, че НП и решението на ВРС ще следва да бъдат
отменени като незаконосъобразни, а жалбата уважена. Воден от горното и на
основание чл.63,ал.1,изр.второ от ЗАНН във вр.с чл.208 АПК Административен
съд-Видин Р
Е Ш И : ОТМЕНЯ Решение №285 от
16.07.2019 год., постановено по НАХД №612/2019 год. по описа на РС Видин, вместо
което постановява:
ОТМЕНЯ НП № 05-0000913/03.05.2019 г. на Директора на Дирекция ОИТ, с
което на ”Бдин строй”, ЕООД, представлявано от управителя Т.П.Ц. е наложено
административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1500 /хиляда и
петстотин/ лева, за нарушение на чл.30, ал.2 от Наредба за минималните
изисквания за здравословни и безопасни условия на труд при извършване на
строителни и монтажни работи.
Решението е окончателно. ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:1.
2. |
||||||||||
|
||||||||||
Решение по дело №240/2019 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 241 |
Дата: | 24 октомври 2019 г. (в сила от 24 октомври 2019 г.) |
Съдия: | Росица Христова Славчева |
Дело: | 20197070700240 |
Тип на делото: | Касационно административно наказателно дело |
Дата на образуване: | 10 октомври 2019 г. |