О П Р
Е Д
Е Л Е
Н И Е
гр. Русе, 18.11.2019г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Русе, V състав, в закрито заседание на 18 ноември, през 2019 година, в
състав:
СЪДИЯ: ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА
като
сложи за разглеждане адм. дело № 394
по описа за 2019 г., съобрази следното:
Производството
е по реда на чл. 166 АПК.
Образувано е по молба на ППК „Старт 93“, ЕИК827113051,
с.Караманово, общ.Ценово, обл.Русе, чрез адв.В.С., с искане за спиране на
допуснато по закон предварително изпълнение на решение № 18/121/06803/3/01/04/01 за налагане
на финансова корекция в размер на
1 226 305,41 лв, издадено от изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“.
Съдът, след като се запозна
с искането за спиране и доказателствата по делото намира искането за допустимо,
а разгледано по същество за основателно.
Съгласно чл. 73, ал. 1
ЗУСЕСИВ финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано
решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. В ал. 4 на чл.
73 ЗУСЕСИВ е предвидено, че решението по ал. 1 може да се оспорва пред съд по
реда на АПК, като при съдебното оспорване се прилагат съответно разпоредбите на
чл. 27, ал. 2, ал. 3 и ал. 5 – ал. 7. Според приложимата норма на чл. 27, ал. 2
ЗУСЕСИФ
оспорването на индивидуалните административни актове и на административните
договори не спира тяхното изпълнение.
От друга страна в чл. 166, ал. 4 АПК е установено, че
предварителното изпълнение на административен акт (респективно на
административен договор), допуснато по силата на закона, когато не се предвижда
изрична забрана за съдебен контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно
от съда при условията на ал. 2 – когато би могло да причини на оспорващия
значителна или трудно поправима вреда. В молбата, като основание за спиране на
допуснатото по закон предварително изпълнение, се сочи настъпването на такива
вреди, произтичащи от изключително високия размер на финансовата корекция, от
една страна и от друга страна – липсата на финансов ресурс на кооперацията за
изпълнение на това задължение, както и наличие на други нейни задължения,
публични в размер около 100000 лева и такива към контрагенти, арендодатели,
доставчици. Представена е и справка за задълженията към 14.11.2019г., видно от
която ППК „Старт 93“ има
публични задължения в размер 1 367 230 лв., вкл. и определената с
оспореното решение финансова корекция; към настоящия момент са дължими и
публични задължения /по декларация - образец 6/, възникнали след оспореното
решение. Видно от забележката към
счетоводен баланс към 31.10.2019г. на
кооперацията, към 01.10.2019г. , макар и неначислени, са дължими 420000 лева –
задължения за наем на земя.
Като съобрази направеното
искане и приложените към него писмени доказателства съдът приема, че
предварителното изпълнение на административния акт действително ще доведе до
настъпване на значителни и трудно поправими вреди за търговеца; писмените
доказателства сочат на особено голям размер на задълженията /обстоятелство,
което съдът приема като ново по смисъла на чл.166, ал.2 вр. ал.4 от АПК/, който
може да се отрази на нормалното функциониране на търговеца, включително при
разплащане с арендодатели, съкотрагенти и доставчици и респективно да доведе до
производство по несъстоятелност. В случая интересът на търговеца е
непосредствено застрашен в сравнение с охранения с нормата на чл.27, ал.2 от
ЗУСЕСИФ хипотетично увреден интерес на ЕС от невлезлия в сила административен
акт.
Така мотивиран и на
основание чл. 166, ал. 4 АПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
СПИРА предварителното
изпълнение на решение
№ 18/121/06803/3/01/04/01 за налагане на финансова корекция в размер на 1 226 305,41 лв, издадено от изпълнителен
директор на ДФ „Земеделие“.
Определението може да се
обжалва, с частна жалба, пред Върховния административен съд на РБългария, в
7-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: