Решение по дело №787/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 83
Дата: 17 март 2023 г.
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20227240700787
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  83

 

гр.Стара Загора, 17.03.2023 год.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд   в публичното  заседание                                       на         двадесет и първи февруари

през      две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

              Председател: БОЙКА ТАБАКОВА

                                                                      Членове:           

при секретаря   Николина Николова

и в присъствието на  прокурора                                        ,                                                        като разгледа докладваното от  БОЙКА ТАБАКОВА   адм.дело   № 787  по описа  за 2022 год, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е с правно основание чл.215 във връзка с чл. 124б ал.5  от Закона за устройство на територията (ЗУТ) във връзка с чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

 

Образувано е по жалба от „АС-СТОУНС“ ООД ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Пловдив, ул.“Радецки“ № 3, против Заповед № РР-ЗД-14/ 26.10.2022г. на Областния управител на област Стара Загора, с която е отказано да бъде издадено разрешение за изработване на специализиран подробен устройствен план (СПУП) за кариера за добив на подземни богатства, в землищата на с. Братя Кунчеви и с. Оряховица, община Стара Загора и в землището на с. Едрево, община Николаево, област Стара Загора, част от концесионна площ от находище „Кереч Търла“, участък „ Кереч Търла - запад“ и участък „Кереч Търла - изток“. В жалбата и в представена писмена защита са изложени оплаквания за незаконосъобразност на заповедта, като незаконосъобразна, основана на нищожен административен акт, постановена при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в пълно противоречие с материалноправните разпоредби. Твърди се, че заповедта е издадена без да е извършена проверка на всички относими факти и обстоятелства по казуса. Оспорва се твърдението, че Решението за оценка на въздействието върху околната среда №8-6/2013 г. на РИОСВ Стара Загора е изгубило своето правно действие, във връзка с което са изложени подробни аргументи за започнало осъществяване на инвестиционното предложение. На следващо място се твърди, че писмо изх.№ 08-00-741/ 10.08.2021г. на Министъра на околната среда и водите е обжалвано по административен ред и при наличието на такава жалба областният управител не е следвало да се произнася с оспорената в настоящото производство заповед. Поддържа се, че писмо изх.№ 08-00-741/ 10.08.2021г. на Министъра на околната среда и водите и писмо изх.№ РД-05-4643/24/ 05.10.2022г  на Директора на РИОСВ Стара Загора са нищожни административни актове и не могат да бъдат основание за издаване на оспорената заповед. Обосновава, че при липсата на промени в решението за ОВОС срокът по чл.99, ал.12 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) е спрял да тече, респективно не е изтекъл, обусловено от спиране изпълнението на засегнатите задължения от непреодолима сила за концесионера, щом започване на изпълнението на концесията зависи от фактори извън волята и властта на концесионера. По тези аргументи е направено искане за отмяна на заповедта и за присъждане на направените по делото разноски.

 

 Ответникът – Областен управител на област Стара Загора, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Ж. оспорва жалбата като неоснователна. Счита, че от представените по делото доказателства безспорно се установява, че Заповед №РР-ЗД-14/26.10.2022 г. е издадена при изяснена фактическа обстановка, при спазване на материалния закон и административнопроизводствените правила. Поддържа, че Решение по ОВОС № 8-6/2013 г. на РИОСВ Стара Загора, влязло в сила на 04.01.2014 г., е загубило правно действие и този факт е установен по реда на чл. 99, ал. 12 от ЗООС от компетентния орган по околна среда. Възразява против доводите на жалбоподателя, че не е бил уведомен от компетентния орган по околна среда за загубата на правно действие на Решение по ОВОС № 8-6/2013т и че Областният управител не следвало да се произнася със Заповед № РР-ЗД- 14/26.10.2022 г., при наличие на подадена до МОСВ по административен ред жалба против писмо с изх. № РД-05-4643(24)/05.10.2022 г. на РИОСВ Стара Загора до произнасяне на министъра, тъй като не му е било известно, че актът на РИОСВ Стара Загора се обжалва и не са били налице предпоставките 54, ал. 1, т. 5 от АПК за спиране на административното производство. Счита, че са изпълнени законовите му задължения да събере всички относими доказателства, а  тежестта да докаже, че решението по ОВОС не е загубило правно действие, е на заявителя. Моли жалбата да бъде отхвърлена и да се присъди юрисконсултско възнаграждение.

 

  Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и доводите на страните, намира за установена следната фактическа обстановка:  

 

С Решение №681/07.09.2015 г. на Министерски съвет на „АС - СТОУНС“ ООД, гр. Пловдив е предоставена концесия за добив на подземни богатства по чл. 2, ал. 1, т. 5 от Закона за подземните богатства - строителни материали варовици и доломити, от находище „Кереч Търла“, участък „Кереч Търла - запад“ и участък „Кереч Търла - изток“, разположени в землището на с. Едрево, община Николаево и в землищата на с. Братя Кунчеви и с. Оряховица, община Стара Загора, област Стара между Министерски съвет на Република България и „АС - СТОУНС“ ООД, гр. Пловдив.

 

Със заявление вх. №РР-47/26.05.2021 г., допълнено с вх. №№РР-47-1/ 03.06.2021 г. и РР-47-2/09.06.2021 г. до Областен управител на област Стара Загора от „АС - СТОУНС“ ООД е направено искане за издаване на разрешение за изработване на проект за СПУП за находище „Кереч Търла“.

 

Със Заповед № РР-ЗД-8/28.06.2021 г. на Областен управител на област Стара Загора  на основание чл. 124а, ал. 3 и ал. 7 вр. чл. 111, ал. 1 и чл. 124б, ал. 1 ЗУТ е разрешено на „АС-СТОУНС“ ООД да възложи изработване на СПУП за кариера за добив на подземни богатства в землищата на с. Братя Кунчеви и с. Оряховица, община Стара Загора, и в землището на с. Едрево, община Николаево, област Стара Загора, част от концесионна площ от находище „Кереч Търла“, участък „Кереч Търла - запад“ и участък „Кереч Търла - изток“. Заповедта е отменена със Заповед № РР-ЗД-9/26.07.2021 г. на областния управител на област Стара Загора на основание чл. 99, т. 2 от АПК по съображения за нарушения на изискванията на ЗООС, ЗУТ, Закона за биологичното разнообразие и Закона за горите. С Решение № 1981/27.10.2021 г. на Административен съд – Пловдив по адм. дело № 2375/2021 г. е отхвърлена жалбата на „АС-СТОУНС“ ООД против Заповед № РР-ЗД-9/26.07.2021 г. на областния управител на област Стара Загора. С решение № 7832/ 07.09.2022г по адм.д.№ 12308/ 2021г на Върховен административен съд решението на административния съд е обезсилено и преписката е изпратена на Областния управител на област Стара Загора за произнасяне с окончателен акт във възобновеното административно производство по искането на „АС-СТОУНС“ ООД за издаване на разрешение за възлагане изработването на специализиран подробен устройствен план за кариера за добив на подземни богатства за съответната част от концесионната площ от находище „Кереч Търла“.

 

В  Областна администрация Стара Загора е постъпило становище от „АС- Стоунс“ ООД с вх. № РР-47-[66]/13.10.2022 г. против писмо изх. № РД-05-4643(24)/05.10.2022 г. на РИОСВ Стара Загора, адресирано до Директора на РИОСВ Стара Загора, с копие до Областния управител, Министъра на околната среда и водите и Министър-председателя на Република България.  С писмо с изх. № 91-00-50/18.10.2022 г. от директор на дирекция „Правна“ в МОСВ е даден срок на подателя за отстраняване на нередовности, като с молба вх. № 91-00- 50/07.11.2022 г. е уточнено, че становището има правния характер на жалба до МОСВ.

 

         При новото разглеждане е постановена оспорената Заповед № РР-ЗД-14/ 26.10.2022г. на Областния управител на област Стара Загора, с която на дружеството е отказано да бъде издадено разрешение за изработване на Специализиран ПУП за кариера за добив на подземни богатства, в землищата на с. Братя Кунчеви и с. Оряховица, община Стара Загора и в землището на с. Едрево, община Николаево, област Стара Загора, част от концесионна площ от находище „Кереч Търла“, участък „ Кереч Търла - запад“ и участък „Кереч Търла - изток“. В мотивите е цитирано  писмо изх. №08-00-741/10.08.2021 г. от Министъра на околната среда и водите, с което областният управител е уведомен, че Решение по оценка на въздействието върху околната среда №8-6/2013 г. за одобряване реализацията на инвестиционното предложение: „Изграждане на кариери за добив на варовици и доломити в концесионна площ „Кереч търла”, разположени в землищата на селата Едрево, общ. Николаево, Оряховица и Братя Кунчеви, общ Стара Загора, издадено от Директора на РИОСВ - Стара Загора, влязло в сила на 04.01.2014 г., е изгубило правно действие, предвид разпоредбата на чл. 99, ал. 12 от Закона за опазване на околната среда и извършена от компетентния орган проверка на място на 29.07.2021 г., резултатите от която са обективирани в Констативен протокол № 009131/29.07.2021 г. на РИОСВ Стара Загора.

 

Поради това с писмо изх. № РР-47-(61)/21.09.2022 г. до РИОСВ Стара Загора е изпратено представеното от дружеството задание по чл. 125, ал. 1 от ЗУТ и е изискано становище от компетентния орган по околна среда във връзка с разпоредбите на чл. 125, ал. 7 от ЗУТ и чл. 99, ал. 12 от ЗООС и писмо изх. №08-00- 741/10.08.2021 г. на МОСВ. С писмо изх. №РД-05-4643(24)/05.10.2022г. РИОСВ - Стара Загора уведомява, че на 03.10.2022 г. е извършена проверка на място на концесионната площ „Кереч Търла“ и е съставен констативен протокол №010411/03.10.2022 г. При проверката е установено, че няма нарушени терени и наличие на механизирана добивна техника, на обходения терен не е установено извършването на добивни дейности, както и започнала експлоатация на кариерата. При тези данни административният орган приема, че заданието по чл. 125 от ЗУТ не е съгласувано от компетентния орган по околна среда, както и че същият е установил, по реда на чл. 99, ал. 12 от ЗООС, че Решение по оценка на въздействието върху околната среда №8-6/2013 г. на РИОСВ Стара Загора, е загубило правно действие, поради което заявлението  на „АС - СТОУНС“ ООД не отговаря на изискванията на чл. 125 от ЗУТ във вр. с чл. 81, ал. 1, т. 2 от ЗООС, и на основание чл. 1246, ал. 5 от ЗУТ следва да бъде отказано да бъде издадено разрешение за изработване на СПУП.

 

По делото са приети като доказателства констативен протокол №009131/29.07.2021г. на РИОСВ Стара Загора, констативен протокол №010411/03.10.2022г.на РИОСВ Стара Загора, писмо изх.№194-00-50/02.08.2021г. от МОСВ, разпечатка от сайта на РИОСВ Стара Загора, за публикувано на  11.10.2022 г. съобщение за загуба на правно действие на решение по ОВОС №8-6 от 19.12.2013г.

 

От показанията на разпитания свидетел ВасилГ., минен инженер, проектант с пълна проектантска правоспособност, се установява, че е разработил всички проекти и планове съгласно изискванията на концесионния договор, сключен с жалбоподателя. Твърди, че дружеството-концесионер заплаща редовно концесионна такса. Реално на терен не се добиват полезни изкопаеми от това находище, защото не е преминат етапът изработване и утвърждаване на ПУП.

 

От приетите като доказателства писмо №РР-47/27.10.2022г.; писмо изх.№91-00-50/05.10.2016г.; писмо изх.№Е-26-А-329/19.12.2018г.; писмо изх.№Е-26-А-359/03.02.2020г.; писмо изх.№Е-26-00-2/18.01.2021г, всички на Заместник-министъра на енергетиката, се установява съгласуване на представени от жалбоподателя проекти за добив и преработка на строителни магериали от находище „Кереч Търла“, област Стара Загора за 2019г, 2020г 2021г. Представени са извлечения от сметка на жалбоподателя да извършени плащания към министерство на енергетиката за периода 2018г-2022г във връзка с находище „Кереч Търла“.

 

Така установената фактическа обстановка мотивира следните правни изводи:

 

Жалбата е допустима като подадена на 16.11.2022г в 14-дневния срок от съобщаване на оспорената заповед на 02.11.2022 и от легитимирано лице - участник в производството по чл.124а ал.5 вр.ал.3 от ЗУТ, за което оспорения акт се явява неблагоприятен.

 

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

 

Съгласно разпоредбата на чл.124а, ал.3 от ЗУТ, разрешение за изработване на проект за подробен устройствен план за изграждане на обекти с регионално значение или разположени на територията на повече от една община се дава със заповед на областния управител. Предмет на заявление с вх. №РР-47/26.05.2021 г., допълнено с вх. №№РР-47-1/ 03.06.2021 г. и РР-47-2/09.06.2021 г. от „АС-СТОУНС“ ООД, е издаване на разрешение за изработване на СПУП за обект, разположен на територията на две общини в област Стара Загора. Следователно оспорената Заповед № РР-ЗД-14/ 26.10.2022г. на Областния управител на Стара Загора за отказ за възлагане на изработване на СПУП е постановена от териториално и материално компетентен орган.

 

Обжалваната заповед е издадена в изискуемата писмена форма и съдържа мотиви от фактическо и правно естество, които кореспондират помежду си.   При извършената проверка съдът не констатира съществени нарушения на административно-производствените правила. Оспореният административен акт е издаден при спазване на приложимата процедура и след изясняване на значимите за случая факти и обстоятелства, възприети като нови от съществено значение за издаването на акта /чл. 99, т. 2 АПК/ и обусловили възобновяване на производството и отмяна на предходната Заповед № РР-ЗД-8/ 28.06.2021г – установени нарушения на ЗООС и ЗУТ.

 

Според чл.124а ал.7 от ЗУТ исканията за издаване на разрешения по ал.1-6 се придР.ват от задание по чл.125. Заданието, съставено от възложителя, обосновава необходимостта от изработването на плана и съдържа изисквания относно териториалния му обхват, сроковете и етапите на изработване. Разпоредбата на чл.125, ал. 7 от ЗУТ предвижда компетентният орган по чл. 124а, ал.3 в 7-дневен срок от постъпването на искането за даване на разрешение за изработване на устройствен план да  внесе заданието по ал. 1 в МОСВ или в съответната РИОСВ за определяне на приложимите процедури по реда на глава шеста и глава седма, раздел I от ЗООС и чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие, които предоставят исканата информация в 14-дневен срок от поискването и екологичната оценка е част от устройствения план. Необходимостта от екологична оценка на инвестиционното предложение на жалбоподателя, обективирана в стабилен административен акт, произтича също от разпоредбите на чл. 81, ал. 1, т. 2 и чл. 82, ал. 5 от ЗООС.

 

В случая за инвестиционното предложение на „АС-СТОУНС“ ООД „Изграждане на кариера за добив на варовици и доломити в концесионна площ „Кереч Търла“, разположена в землищата на селата Едрево, общ.Николаево, Оряховица и Братя Кунчеви общ.Стара Загора, е издадено Решение по ОВОС № 8-6/2013г от Директора на РИОСВ Стара Загора, влязло в сила на 04.01.2014г /л.52-53/. Решението е приложено към заявлението на жалбоподателя, приложено е и писмо с изх. № 91-00- 50/05.10.2016 г. на МОСВ /л.40 и сл./, отменено с писмо изх. № 91-00-50/02.08.2021 г. на министъра на околната среда и водите /л.259/, касаещи указания за прилагане разпоредбите на чл.93, ал.7 и чл.99, ал.8 от ЗООС.

 

В изпълнение на процедурата по чл.125, ал.7 от ЗУТ е изискано становище от МОСВ, каквото е дадено с писмо изх. № 08-00- 741/10.08.2021 г. на МОСВ /л.160/ и с писмо изх. № РД-05-4643(24)/05.10.2022 г. на РИОСВ Стара Загора /л.218/, изготвени след извършени проверки, резултатите от които са обективирани в Констативен протокол № 009131/29.07.2021 г. и Констативен протокол № 010411/03.10.2022 г. на РИОСВ Стара Загора. В двете писма е изложено становище, че Решение по ОВОС № 8-6/2013г на Директора на РИОСВ Стара Загора е загубило правно действие, тъй като осъществяването на инвестиционното намерение не е започнало.

 

 Съгласно на чл. 99, ал. 12 от ЗООС, решението по ОВОС губи правно действие, ако в срок 5 години от датата на издаването му не е започнало осъществяването на инвестиционното предложение, което се установява с проверка от контролните органи по околната среда. Следователно изцяло и само на тези органи е предоставена преценката за наличие на правно действие на решенията по ОВОС, те са длъжни да съобразяват указанията на МОСВ за прилагане разпоредбите на чл.93, ал.7 и чл.99, ал.8 от ЗООС, а останалите органи са длъжни да вземат предвид направената преценка. Възражението на жалбоподателя, че писмо изх. № 08-00- 741/10.08.2021 г. на МОСВ е оспорено от него по административен ред и областният управител е следвало да се въздържа от изявление до произнасяне на министъра по околна среда и водите, не може да бъде споделено. За извършването на такова правно действие няма доказателства по делото. От друга страна, предприетото оспорване по административен ред на писмо изх. № РД-05- 4643(24)/05.10.2022г. на МОСВ не е достигнало до ответника по надлежния ред, а и става факт едва с подадената от жалбоподателя уточняваща молба вх. № 91-00- 50/07.11.2022 г., адресирана до МОСВ без копие за Областния управител на област Стара Загора. Позоваването на нищожност на двете писма не подлежи на обсъждане в настоящото производство, тъй като означава да се упражни инцидентен съдебен контрол по отношение на предхождащи издаването на Заповед № РР-ЗД-14/ 26.10.2022г. на Областния управител на област Стара Загора актове, което е недопустимо, съгласно константната съдебна практика. По тази причина аргументите на жалбоподателя и събраните по негово искане доказателства, че Решение по ОВОС № 8-6/2013г на Директора на РИОСВ Стара Загора не е изгубило своето правно действие поради започнато осъществяване на инвестиционното предложение, не следва да бъдат коментирани.

 

По тези съображения настоящият състав на съда намира, че Заповед №РР-ЗД-14/26.10.2022 г. на Областен управител на Стара Загора е валиден и законосъобразен административен акт, поради което оспорването й като неоснователно следва да бъде отхвърлено. 

 

С оглед този изход на спора своевременното искане на процесуалния представител на ответника за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение се явява основателно.  Следва да бъде уважено като на основание 143, ал.3 от АПК във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за правната помощ жалбоподателят бъде осъден да заплати на Областна администрация Стара Загора сумата от 100 /сто / лева, съобразно фактическата и правна сложност на делото.

 

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК и чл.215, ал.1 от ЗУТ, Старозагорският административен съд

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „АС-СТОУНС“ ООД ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.Пловдив, ул.“Радецки“ № 3 против Заповед № РР-ЗД-14/ 26.10.2022г. на Областния управител на област Стара Загора, като неоснователна.

 

 ОСЪЖДА „АС-СТОУНС“ ООД ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.Пловдив, ул.“Радецки“ № 3 да заплати на Областна администрация Стара Загора сумата 100 /сто /лв, представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението подлежи на касационно оспорване пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                                                                                       

 

                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: