Решение по дело №5493/2019 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 98
Дата: 23 януари 2020 г. (в сила от 15 февруари 2020 г.)
Съдия: Мая Николова Стефанова
Дело: 20192120205493
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 декември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ



98


23.01.2020г.


гр.Бургас


 

В ИМЕТО НА НАРОДА


Бургаски районен съд

На четиринадесети януари

В публично заседание в състав:

V-ти наказателен състав

през две хиляди и двадесета година


Председател: Мая Стефанова

Секретар: Райна Жекова

като разгледа докладваното от съдия Стефанова НАХД № 5493 по описа за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е образувано по повод жалба на „Е. Е. Т." ЕООД, с ЕИК ..., със седалище и адрес на управление в гр.Б., чрез представляващия - Г. С. С., с ЕГН **********, против Наказателно постановление №470975-F494348/16.10.2019 г., издадено от Началник Отдел „Оперативни дейности - Бургас в ЦУ на НАП, с което на основание чл.185, ал. 2, изр. 2, във вр. чл. 185, ал.1 от ЗДДС на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева за нарушение на чл. 41, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ (Наредбата), вр. с чл. 118, ал.4 ЗДДС.

С жалбата се иска отмяна на обжалваното наказателно постановление, поради законодателна промяна и приемането на по-благоприятен закон, а именно отмяна на задължението на търговци използващи ЕКАФП, а само такива, които изпълват ЕСФП. Предлага на съда да приложи разпоредбата на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН.

В открито съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява. Не се представлява.

Административнонаказващият орган се представлява от пълномощник - юрисконсулт Т., която оспорва жалбата. Посочва, че нарушението е доказано по безспорен начин, поради което и пледира за потвърждаването му изцяло.

Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на седемдневния срок за обжалване по чл.59, ал.2 ЗАНН (видно от л.7, НП е връчено на представляващия дружеството на 05.11.2019 г., а жалбата е изпратена до наказващия орган на 12.11.2019 г. /л. 3 от делото). Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е основателна по изложените в нея доводи.

На 13.06.2019 г., в 11.15 часа свидетелят С.Г. - инспектор по приходите в НАП, извършила проверка по спазване на данъчното законодателство в търговски обект по смисъла на §1 т.41 от ЗР на ЗДДС - офис за плащане на сметки, находящ се в гр.Б., ж.к."И." до РУМ В., стопанисван от дружеството-жалбоподател. По време на проверката свидетелката констатирала, че в обекта има въведено в експлоатация и свързано дистанционно с НАП фискално устройство „Daysi Perfect S-KL" с ИН на ФУ № DY351588. Свидетелката Г. проверила Книгата за финансови отчети в обекта, като констатирала, че месечният отчет за месец февруари на 2019 г. не е принтиран и залепен в книгата в 7-дневния срок след изтичането на месеца. Съкратеният отчет на фискалната памет от ФУ в обекта бил отпечатан след нормативно определения срок на 20.06.2019г. За констатациите на място бил съставен констативен протокол серия АА с № 0342458/13.06.2019 г., като представител на дружеството бил поканен да се яви в ТД на НАП - Бургас.

На 24.06.2019 г. в ТД на НАП-Бургас се явил управителят на дружеството, който представил редица документи, в това число и месечния отчет за месец февруари на 2019 г., от който било видно, че е разпечатан на 20.06.2019 г., а не в законоустановения седемдневен срок след изтичане на съответния месец. На база тези факти свидетелката Г. преценила, че дружеството е извършило нарушение на данъчното законодателство, поради което и в присъствие на управителя С. съставила АУАН № F494348/24.06.2019 г., квалифицирайки извършеното като нарушение по чл. 41, ал.1 от Наредбата, вр. с чл. чл.118, ал.4 от ЗДДС. След съставяне на акта препис от същия бил връчен на управителя, който го подписал и получил копие от него без да направи възражения. В законоустановения срок възражения също не били депозирани.

Въз основа на АУАН на 16.10.2019г. било издадено и атакуваното НП, в което била пресъздадена фактическата обстановка, изложена в акта. Административнонаказващият орган счел, че горните факти, нарушават разпоредбите на чл. 41, ал.1 от Наредбата, вр. с чл. чл.118, ал.4 от ЗДДС, поради което и на основание чл.185, ал. 2, изр. 2, във вр. с чл. 185, ал.1 от ЗДДС наложил на жалбоподателя имуществена санкция размер на 500 лева.

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните по делото доказателства, обективирани в гласните и в писмените     доказателства     и     доказателствени     средства,     които са непротиворечиви и допълващи се. По делото не се събра доказателствен материал, който да поставя под съмнение така установените факти. Горната фактическа обстановка не се оспорва и от страните. При така установените факти съдът прави следните прави изводи:

Административнонаказателното производство е строго формален процес, тъй като чрез него се засягат правата и интересите на физическите и юридически лица в по-голяма степен. Предвиденият в ЗАНН съдебен контрол върху издадените от административните органи наказателни постановления е за законосъобразност. От тази гледна точка съдът не е обвързан нито от твърденията на жалбоподателя, нито от фактическите констатации в акта или в наказателното постановление (арг. чл.84 от ЗАНН във вр.с чл.14 ал.2 от НПК и т.7 от Постановление № 10 от 28.09.1973 г. на Пленума на ВС), а е длъжен служебно да издири обективната истина и приложимия по делото закон.

В тази връзка съдът счита, че наказателно постановление е издадено от компетентен орган, а АУАН съставен от оправомощено за това лице, видно от приобщеното към материалите по делото копие на Заповед № ЗЦУ-ОПР -17/17.05.2018 г.(лист 33-35 от делото). Административнонаказателното производство е образувано в срока по чл. 34 от ЗАНН, а наказателното постановление е било издадено в шестмесечния срок. Въпреки това, съдът счита че са налице основания за отмяна на санкционния акт, поради противоречие с материалния закон, във връзка с настъпили законови промени, след съставяне на НП, но преди същото да влезе в сила.

Според чл. 41, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. (в редакцията на този текст към 02.12.2018 г. и 10.05.2019 г.) - в 7-дневен срок след изтичане на всеки месец и година лицето по чл. 3 отпечатва съкратен отчет на фискалната памет на всяко устройство в обекта за съответния период.

От фактическа страна по делото безспорно се установи, че в обект, стопанисван от жалбоподателя, в който се осъществява дейност по продажба на стоки и в който е монтирано фискално устройство, не е отпечатан и трайно прикрепен към касовата книга отчет от ФУ за извършените продажби за месец 08.2018г., като отговорността е на субекта, стопанисващ обекта, т.е. на самото дружество. Казано по друг начин - както към датата на проверката, така и към датата на издаване на НП, поведението на дружеството-жалбоподател обективно е покривало признаците на нарушение по чл. 41, ал. 1 от Наредбата.

Следва да се обърне внимание обаче, че считано от 02.07.2019 г. разпоредбата на чл. 41, ал. 1 от Наредбата е променена с ДВ, бр. 52 от 2019 г. Според новата уредба в 7-дневен срок след изтичане на всеки месец и година единствено лицето по чл. 3, използващо ЕСФП, отпечатва съкратен отчет на фискалната памет от всяка ЕСФП в обекта за съответния период. Т.е. изискването за отпечатване на съкратен месечен отчет е останало само за лица, използващи ЕСФП. В чл.2 ал. 2 от Наредбата са предвидени видовете фискални устройства - 1. електронни касови апарати с фискална памет (ЕКАФП); 2. фискални принтери (ФПр); 3.електронни системи с фискална памет (ЕСФП) за отчитане оборотите от продажби на течни горива чрез средства за измерване на разход, които са одобрени по смисъла на Закона за измерванията или са с оценено съответствие по смисъла на Закона за техническите изисквания към продуктите; 4. фискално устройство, вградено в автомат на самообслужване (ФУВАС). Проверяващите са констатирали, че в стопанисвания от жалбоподателя обект е въведено първото от тези устройства - касов апарат с фискална памет (ЕКАФП). Към момента задължението за отпечатване на месечни отчети е останало само за лицата, използващи ЕСФП, като същото е отпаднало за обектите, в които са инсталирани ЕКАФП, поради което и към настоящия момент поведението на дружеството е несъставомерно.

В чл. 3 ал. 1 от ЗАНН е предвидено, че за всяко административно нарушение се прилага нормативният акт, който е бил в сила по време на извършването му. От това правило е въведено изключение в чл.З ал. 2 от ЗАНН - ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя. Настоящият случай е точно такъв, тъй като преди влизане в сила на НП е последвала промяна в чл. 41, ал. 1 от Наредбата, с която е отпаднало задължението на наказаното лице да отпечатва съкратени месечни отчети.

Към настоящият момент наказателното постановление не е влязло в законна сила, извършеното деяние не осъществява състав на административно нарушение съгласно действащата нормативна уредба, поради което са налице предпоставките за приложение на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН. По тези съображения настоящият съдебен състав приема, че с настъпилата законодателна промяна е отпаднала административнонаказателната отговорност за дружеството-жалбоподател, поради което наказателното постановление се явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

Така мотивиран, на основание чл.63, ал.1, предложение трето от ЗАНН, Бургаският районен съд, V-ти наказателен състав

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление 470975-F494348/16.10.2019 г., издадено от Началник Отдел „Оперативни дейности -Бургас в ЦУ на НАП, с което на „Е. Е. Т.” ЕООД, с ЕИК ..., със седалище и адрес на управление в гр.Б., чрез представляващия - Г. С. С., с ЕГН **********, на основание чл.185, ал. 2, изр. 2, във вр. чл. 185, ал.1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева за нарушение на чл. 41, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ (Наредбата), вр. с чл. 118, ал.4 ЗДДС.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Административен съд - Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

СЪДИЯ: /п/

 

Вярно с оригинала:

Р. Ж.