Решение по дело №1357/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1318
Дата: 20 октомври 2021 г.
Съдия: Евелина Иванова Попова
Дело: 20217050701357
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 юни 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№……...../……..2021 г.

 

Административен съд – Варна, ШЕСТИ КАСАЦИОНЕН СЪСТАВ, в публичното съдебно заседание на тридесети септември две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИР КИПРОВ

ЧЛЕНОВЕ: ЕВЕЛИНА ПОПОВА

 МАРИЯНА БАХЧЕВАН

 

При участието на секретаря ЕЛЕНА ВОДЕНИЧАРОВА и прокурора СИЛВИЯН ИВАНОВ като разгледа докладваното от съдия ЕВЕЛИНА ПОПОВА к.н.а.х.д. № 1357 по описа на съда за две хиляди двадесет и първа година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е по реда на глава ХІІ от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 63, ал. 1, изречение второ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по касационна жалба на Агенция „Пътна инфраструктура“, Национално ТОЛ управление, срещу Решение № 260561/27.04.2021 г., постановено по н.а.х.д. № 741/2021 г. по описа на Районен съд – Варна, с което е отменен електронен фиш № **********/05.05.2020 г. за налагане на глоба за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата /ЗП/, с който за нарушение на чл. 139, ал. 5 и ал. 6 във връзка с чл. 102, ал. 2 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/, на И.П.П. е наложена, на основание чл. 179, ал. 3 вр. чл. 187а, ал. 1 от ЗДвП, глоба в размер на 300 /триста/ лева. По съображения за допуснато нарушение на закона – касационно основание по смисъла на чл. 348, ал. 1, т. 1 от Наказателно-процесуалния кодекс /НПК/, свързано с неправилното квалифициране на случая като маловажен по смисъла на чл. 28 ЗАНН, без да са налице условията по чл. 93, т. 9 от Наказателния кодекс НК/, се иска отмяна на въззивното решение и постановяване на ново от касационната инстанция по същество на спора, с което да се потвърди оспореният по реда на чл. 59 ЗАНН електронен фиш. Претендира се присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение, на основание чл. 63, ал. 5 ЗАНН. В евентуалност се предявява и възражение за прекомерност на заплатения от ответника адвокатски хонорар.

В съдебно заседание жалбата се поддържа чрез процесуален представител на изложените в нея основания.

Ответната страна – И.П.П., чрез представител по пълномощие, оспорва касационната жалба като неоснователна и моли за оставяне в сила на въззивното решение и за присъждане на сторените по делото разноски съгласно представен списък.

Представителят на Окръжна прокуратура – Варна дава заключение за неоснователност на касационната жалба.  

След преценка на процесуалната допустимост и основателност на жалбата, извършена в рамките на касационната проверка по чл. 218 АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, изречение второ ЗАНН, съдът намери за установено следното от фактическа и правна страна:

По допустимостта на жалбата: Предявена е пред родово и местно компетентния съд; срещу подлежащ на касационен контрол съдебен акт, съгласно изричната разпоредба на чл. 63, ал. 1, изречение второ ЗАНН; от процесуално легитимирано лице, съгласно чл. 210, ал. 1 АПК и в преклузивния срок за упражняване на правото на жалба, визиран в чл. 211, ал. 1 АПК. Съобщение за изготвеното въззивно решение е получено редовно от касатора на датата 20.05.2021 г. /л. 20 от н.а.х.д. № 741/2021 г. на ВРС/, а касационната жалба е предявена в рамките на срока за обжалване на решението на 02.06.2021 г., видно от поставения върху нея печат /л. 3 от делото/. Кумулативното наличие на обсъдените положителни процесуални предпоставки обуславя извод за допустимост на касационното производство.

Разгледана по естеството на изложените оплаквания и в рамките на задължителната касационна проверка по чл. 218, ал. 2 АПК, касационният състав намира жалбата за неоснователна.

Касационният състав изцяло споделя правния извод на районния съд, че процесното деяние представлява маловажен случай на административно нарушение по смисъла на чл. 28 ЗАНН.

С оспорения пред ВРС електронен фиш касационният ответник е наказан за допуснато нарушение на чл. 139, ал. 5 и ал. 6 във връзка с чл. 102, ал. 2 ЗДвП. Цитираните разпоредби вменяват в задължение на водачите на пътни превозни средства преди движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, да заплатят таксата по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата /ЗП/ в случаите, когато такава е дължима според категорията на пътното превозно средство. Нормата на чл. 10, ал. 1, т. 1 ЗП предвижда такса за ползване на платената пътна мрежа, представляваща винетна такса за пътни превозни средства по чл. 10а, ал. 7 /пътни превозни средства с обща технически допустима максимална маса до или равна на 3,5 тона/, чието заплащане дава право на едно пътно превозно средство да ползва за определен срок платената пътна мрежа.

От събраните по делото доказателства безспорно е установено, че към датата на извършване на описаното в електронния фиш административно нарушение И.П. е заплатил годишна винетна такса за управлявания от него лек автомобил, но при въвеждане на данните за националност на превозното средство вместо Република България, където е регистрирано притежаваното от него МПС, е посочена държава на регистрация VU – Вануату. При тези фактически установявания правилно решаващият състав на ВРС е приел, че е извършено нарушение, но същото се отличава с по-ниска степен на обществена опасност на деянието и дееца от обикновените случаи на нарушения от този вид. Преценката за „маловажност“ на случая е правилна, направена е на база фактическите данни по конкретния казус при отчитане на вида на нарушението, липсата на вредни последици, степента на обществена опасност, както и същността и целите на административнонаказателната отговорност. Изложените в тази насока съображения от районния съд, които са достатъчно изчерпателни и задълбочени, се възприемат изцяло от касационната инстанция, поради което в съответствие с чл. 221, ал. 2, изречение второ от АПК не е необходимо да ги преповтаря и препраща към тях.

Неоснователен е касационният довод, че тъй като нарушението е формално /„на просто извършване“/, във всички случаи то има една и съща обществена опасност и по един и същи начин нарушава установения ред на държавно управление. Докато обикновените случаи на административни нарушения на чл. 139, ал. 5 и ал. 6 във връзка с чл. 102, ал. 2 ЗДвП се характеризират изобщо с липсата на плащане на дължимата пътна такса, в разглеждания случай таксата по отношение на процесния автомобил е заплатена от касационния ответник, сумата е постъпила в бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“ съгласно изискването на чл. 44б ЗП, осъществяваща правомощията на държавата във връзка със събирането на пътните такси и функциите на лице, събиращо пътни такси /аргумент от чл. 10, ал. 10 ЗП/, но в закупената електронна винетка неправилно е посочена държавата на регистрация на превозното средство. Липсата на ощетяване на държавния бюджет, и в частност на бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“, обуславят липсата на общественоопасни последици за данъкоплатците и гражданите на Република България от така извършеното нарушение. Поради това не са налице вредни последици от конкретното административно нарушение /вж. чл. 93, т. 7 НК, приложим на основание препращащата разпоредба на чл. 11 ЗАНН/, с оглед на което деянието на П. представлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 ЗАНН.

Допълнителен аргумент за приложението на обективирания в чл. 28 ЗАНН правен институт се извлича от нормата на чл. 10а, ал. 3б ЗП /Нова – ДВ, бр. 23 от 2021 г., в сила от 19.03.2021 г./, според която когато при издаване на електронна винетка е допусната техническа грешка при деклариране на регистрационния номер на пътното превозно средство, включително на държавата, в която е регистрирано, или на неговата категория, може да бъде извършена корекция от съответните длъжностни лица, ако след заявление за промяна на грешно декларирани данни от собственика или ползвателя, безспорно се установи, че в Република България не съществува регистрирано пътно превозно средство с идентичен на първоначално декларираните във винетката регистрационен номер, държава на регистрация или категория. Промяната в данните на електронната винетка има действие от момента на извършване на корекцията и има срок на валидност до изтичането на срока на валидност на първоначално издадената. Макар посочената разпоредба да е приета след извършване на административното нарушение, във връзка с което е ангажирана административнонаказателната отговорност на ответника по касация, настъпилата законодателна промяна, регламентираща процедура за поправка в електронната винетка на допусната техническа грешка от вида на процесната, е в подкрепа на направения от районния съд извод за маловажност на случая.

В целостта си изложеното обуславя извод за правилност на обжалваното въззивно решение. Същото не страда от визираните в жалбата пороци като е постановено при спазване на изискванията на процесуалния и материалния закон, поради което следва да се остави в сила от касационната инстанция, съгласно правомощието й по чл. 221, ал. 2, изречение първо, предложение първо АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1 изречение второ ЗАНН.

Предвид крайния изход на спора, претенцията на касационния ответник за присъждане на разноски за заплатено във връзка с воденето на делото адвокатско възнаграждение е основателна, като същите следва да бъдат присъдени в пълния претендиран размер от 300 лева съгласно представения списък по чл. 80 ГПК и доказателства за извършването им /видно от приложения на л. 21 от делото договор за правна защита и съдействие от 08.09.2021 г., сумата е заплатена изцяло в брой при неговото сключване/. Възражението на касатора за прекомерност на заплатения адвокатски хонорар е неоснователно, доколкото същият е определен в минималния размер, предвиден в чл. 18, ал. 2 във връзка с чл. 7, ал. 2, т. 1 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Воден от изложеното, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 260561/27.04.2021 г., постановено по н.а.х.д. № 741/2021 г. по описа на Районен съд – Варна.

ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“ да заплати на И.П.П., ЕГН **********, направените в касационната инстанция разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 300 /триста/ лева.

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                        ЧЛЕНОВЕ:  1/                             2/