Решение по дело №247/2023 на Районен съд - Гоце Делчев

Номер на акта: 134
Дата: 4 август 2023 г. (в сила от 4 август 2023 г.)
Съдия: Стефан Илиев Шарланджиев
Дело: 20231220200247
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 юни 2023 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 134
гр. , 04.08.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ГОЦЕ ДЕЛЧЕВ в публично заседание на седми юли
през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Стефан Ил. Шарланджиев
при участието на секретаря Цветомира Й. Къркъмова
в присъствието на прокурора
като разгледа докладваното от Стефан Ил. Шарланджиев Административно
наказателно дело № 20231220200247 по описа за 2023 година
Производството по настоящото дело е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН
и е образувано по повод жалба подадена от „Ф. ГР.“ ЕООД, с ЕИК ********,
със седалище и адрес на управление град Г. Д., ул.”Ив. В.” №4, община Г. Д.,
област Бл., чрез управителя ЕЛ. Г. М. против Наказателно постановление №
ДРИ006 от 17.05.2023 година, издадено от Началник на Регионален отдел
Надзор на пазара Югозападна България, в Главна дирекция „Надзор на
пазара“ при Държавна агенция за метеорологичен и технически надзор. Иска
се отмяната на обжалваното НП, като се излагат съображения за допуснати
процесуални нарушения при издаването му, за недоказаност на нарушенията
и за маловажност на същите.Претендират се разноски.
Наказващият орган и РП не вземат отношение по жалбата.
Съдът основавайки се на събраните по делото доказателства приема
за установени следните относими факти:
С обжалваното НП на жалбоподателя са наложени наказания както следва: 1.
ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 250 (двеста и петдесет) лева, на
основание чл. 52г от ЗТИП, за нарушение по чл. 4б, т. 1 от ЗТИП;
2. ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 250 (двеста и петдесет) лева, на
основание чл. 52б от ЗТИП, за нарушение по чл. 4б, т. 2 от ЗТИП.
Нарушенията за които са наложени наказанията се заключават в това, че „ На
1
09.02.2023 г. при извършена планова проверка в търговски обект - Книжарница „Ф.“, намиращ се в
гр. Г. Д., ул. "П. Л.“ № 2, стопанисван от „Ф. ГР.ЕООД, в присъствието на Ел. М., на длъжност -
управител, е установено, че се предлага: Детска играчка - поп-ит, представляващ бяла пластмасова
основа с пет разноцветни силиконови форми, които се обръщат при натискане с пръсти, марка
Koty® TOLOLO®, без модел и баркод. Опаковка - прозрачна пластмасова опаковка с хартиен
етикет, върху който има нанесени данни: Koty® TOLOLO®, 10m+, предупредителени текстове на
английски език, без български език, производител: www.jingbaotoys.com, Add: shuiwei District
Chashan Town, Dongguan, China. Вносител не е обозначен. Продуктът е без нанесена маркировка за
съответствие СЕ. Описаният продукт се предлага за продажба изложен в търговския обект с
обявена цена. Гореописаният продукт е проектиран и предназначен за използване предимно за
игра от деца под 14-годишна възраст, поради което попада в обхвата на НСИОСИ. Следователно
за него са приложими изискванията на посочената наредба. При проверката е установено, че
описаният по - горе продукт се предлага:
1. без търговско наименование на вносителя и адрес за връзка с него, нанесени върху играчката
или нейната опаковка, с което не е изпълнено изискването на чл. 17, ал. 2 от НСИОСИ;
2. без маркировка за съответствие СЕ нанесена върху играчката или нейната опаковка, с което не
са изпълнени изискванията на чл. 6, ал. 1, ал. 2, ал. 3, ал. 4 и ал. 5 от НСИОСИ.
Констатациите от проверката са отразени във формуляр Данни за проверен продукт №
020480/09.02.2023 г„ който е неразделна част от Констативен протокол за извършена проверка №
011108 от 09.02.2023г., попълнени в два еднообразни екземпляра, по един екземпляр от които са
връчени на присъстващия на проверката Елена Маркова. „ФОНТАНА ГРУП“ ЕООД, в качеството
на търговец, по смисъла на §1, ал. 1, т. 10 от Допълнителните разпоредби на ЗТИП, като е
предложил на 09.02.2023 г. в търговски обект - Книжарница „Фонтана“, намиращ се в гр. Гоце
Делчев, ул. „Паул Ленц“ № 2, които са датата и мястото на извършване на нарушенията, описания
по - горе продукт - детска играчка:
1. без обозначено наименование и адрес на управление на лицата по чл. 4а, ал. 1 от ЗТИП е
извършил нарушение на чл. 46, т. 1 от ЗТИП, във връзка с чл. 17, ал. 2 от НСИОСИ;
2. без маркировка за съответствие СЕ е извършил нарушение на чл. 46, т. 2 от ЗТИП, във връзка с
чл. 6, ал. 1, ал. 2, ал. 3, ал. 4 и ал. 5 от НСИОСИ.“.

Видно от показанията на разпитаните свидетелите И., Т. и Ж., и тримата
служители на наказващия орган, на 09.02.2023 г. същите извършили планова
проверка в търговския обект описан в НП, намиращ се в гр. Гоце Делчев,
стопанисван от „Ф. Гр.“ ЕООД. При същата присъствал управителя.
Установено било , че се предлага играчка поп-ит, която била без търговско
наименование на вносителя и адрес за връзка с него и без маркировка за
съответствие СЕ, нанесена върху играчката. Прието била че по този начин са
извършени нарушения по чл. 4б, т. 1 и чл. 4 б, т. 2 от Закон за техническите
изисквания към продуктите. Нарушителят бил поканен да се яви в офис на
наказващия орган в Благоевград на 27.03.2023г. за съставяне на акт за
установяване на административно нарушение. След като представител на
последния на се явил, бил съставен приложения по делото АУАН в отсъствие
на нарушителя. След съставянето му актът бил надлежно връчен чрез
Община Гоце Делчев.
Тази фактическа обстановка се установява от показанията на
разпитаните по делото свидетели и писмените доказателства. Същите са ясни
и непротиворечиви, поради което не се налага по-обстоен анализ и
съпоставка.
2
При така установеното съдът счита жалбата за допустима, като
подадена в срок и от наказаното по административен ред лице. По същество
съдът намира същата за неоснователна по следните съображения:
След извършената цялостна проверка на производството по
издаването на обжалваното НП съдът намира, че при издаването на
обжалваното НП административно - наказващият орган е спазил
процесуалния закон и не са налице нарушения в производството по налагане
на наказанието, имащи за последица отмяна на наказателното постановление
- нито тези посочени от жалбоподателя,нито други такива. Актът е съставен в
отсъствие на жалбоподателя, но последният е бил поканен да присъства, като
за това са представени доказателства. След това АУАН му е бил надлежно
предявен чрез Община гр. Гоце Делчев. Същият очевидно е връчен на лице
имащо връзка за дружеството, макар тази връзка да не е посочена, тъй като е
последвала жалба от последното. Т.е. жалбата очевидно е стигнала до
управителя на дружеството. Именно поради обстоятелството, че не е
посочена връзката между лицето на което е връчено НП и дружеството, съдът
прие че жалбата е подадена в срок и допусна същата за разглеждане по
същество.С оглед на това съдът намира направените в тази връзка възражения
за неоснователни.
И в АУАН, и в НП, нарушенията и обстоятелствата, при които същите са
извършени са описани достатъчно ясно. Посочени са датата и мястото на
нарушенията. В описанията се съдържа информация относно всички елементи
от състава на нарушенията. Коректно са посочени нарушените законови
норми. АУАН и наказателното постановление са издадени от компетентни
органи, като АУАН е съставен от лице изрично оправомощено за това, видно
от представената заповед по чл. 54, ал. 1, ЗТИП. Такава се представя и
относно правото на органа издал НП. При издаването на НП са спазени
сроковете по чл. 34, ал. 1 и ал. 3 ЗАНН.
Според чл. 4б от ЗАКОНА ЗА ТЕХНИЧЕСКИТЕ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ
ПРОДУКТИТЕ търговците са длъжни да предлагат само продукти, които
съгласно изискванията на наредбите по чл. 7 и/или на мерките по прилагането
по чл. 26а са:

1. с обозначено наименование и адрес на управление на лицата по чл. 4а, ал.
1;
2. (доп. - ДВ, бр. 86 от 2007 г.) с маркировка за съответствие и допълнителна
маркировка, когато такава се изисква от наредбите по чл. 7;
3. с декларация за съответствие в случаите, когато се изисква декларацията да
придружава продукта;
4. с инструкция и/или указание за употреба на български език.

3
В случая са констатирани нарушения по т.1 и 2. Според разпоредбата
на чл.17, ал.1 и 2 от Наредбата за съществените изисквания и оценяване
съответствието на играчките производителят нанася върху играчката
търговското си наименование или търговска марка и адрес за връзка. Когато
размерът или естеството на играчката не позволява тези данни да бъдат
нанесени върху нея, те се нанасят върху опаковката или в документ, който
придружава играчката. В случай на внос върху играчката, а когато това е
невъзможно - върху опаковката или в документ, който придружава играчката,
се нанасят и търговското наименование или търговската марка и адресът на
вносителя. В настоящият случай не са били изпълнени и двете изисквания.
Съгласно чл. 6, ал. 1 от НСИОСИ играчки могат да се предоставят на пазара,
само ако имат СЕ маркировка, нанесена при спазване принципите на чл. 30 от
Регламент № (ЕО) 765/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 9 юли
2008 г. за определяне на изискванията за акредитация и надзор на пазара във
връзка с предлагането на пазара на продукти и за отмяна на Регламент №
(ЕО) 339/93 (ОВ, L 219 от 13.08.2008 г., стр. 30 - 47)., а съгласно легалната
дефиниция на чл. 2, ал. 1 НСИОСИ играчки са продукти проектирани или
предназначени за използване предимно за игра или с друга цел от деца под
14-годишна възраст. Посочения в НП, т.1 продукт е предназначен именно за
деца под тази възраст. В същото време този продукт не попада и в списъка на
изключенията, предвидени с Приложение 1 към чл. 2, ал. 2 НСИОСИ, поради
което търговецът е бил длъжен да го предлага при спазване на горните
изисквания – тези по т.1 и 2 от чл. 4б от ЗТИП.
С оглед на горното съдът приема, че от събраните по делото
доказателства се установява по безспорен начин, че дружеството е извършило
нарушенията за които е наказано.

Наказанията за тези нарушения са предвидени съответно в чл.52г,чл.52б от
ЗТИП - глоба или имуществена санкция от 250 до 1000лв. В случая
наказанията за всяко от нарушенията са наложени в минималния предвиден
от закона размер, поради което не подлежат на корекция от съда.
Неприложима е в случая разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, тъй като
всяко от нарушенията извършени от жалбоподателя разкрива една обичайна
степен на обществена опасност за нарушенията от този вид. Най-напред не са
налице доказателства, които да характеризират конкретните нарушения като
такива с по-ниска степен на обществена опасност. Не са настъпили вредни
последици от същите, но това само по себе си не е основание за
освобождаване от административнонаказателна отговорност поради
маловажност. Следва да се има предвид, че в случая става въпрос за продукт
4
предназначен за особено уязвима група лица – деца, поради което към същите
следва да се подхожда със завишени изисквания за безопасност. Освен това
изложените от процесуалния представител обстоятелства (ниската стойност
на продукта и това че същият е бил единична бройка) очевидно са отчетени
от наказващия орган при определянето на наказанията, като същите са
наложени в минималния предвиден от закона размер.
По тези съображения обжалваното наказателно постановление
следва да бъде потвърдено.
Воден от гореизложеното, доказателствата по делото и на основание
чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № ДРИ006 от
17.05.2023 година, издадено от Началник на Регионален отдел Надзор на
пазара Югозападна България, в Главна дирекция „Надзор на пазара“ при
Държавна агенция за метеорологичен и технически надзор, с което на
жалбоподателя са наложени наказания както следва:
1. ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 250 (двеста и петдесет) лева, на
основание чл. 52г от ЗТИП, за нарушение по чл. 4б, т. 1 от ЗТИП;
2. ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 250 (двеста и петдесет) лева, на
основание чл. 52б от ЗТИП, за нарушение по чл. 4б, т. 2 от ЗТИП.

Решението подлежи на касационно обжалване от страните пред
Административен съд Благоевград с касационна жалба в 14-дневен срок от
получаване на съобщението за постановяването му.
Съдия при Районен съд – Гоце Делчев: _______________________
5