Р Е Ш
Е Н И Е № 131
гр.
Сливен, 20.09.2010 година
В
ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на тринадесети
септември, през две хиляди и десета година в състав :
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ :
СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА
при секретаря В.К. и с участието на прокурора ……, като
разгледа докладваното от съдията Светлана Драгоманска адм. дело № 69/2010 г. по
описа на Административен съд Сливен, за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 49 ал. 2 ЗКИР във вр.
чл. 145 и сл. АПК. Образувано е по жалба на ПК “Раковски” - гр. Котел,
представлявана от С.Ж. против Заповед № РД-18-95 от 29.12.2009 г. на
Изпълнителния директор на Агенция по геодезия, картография и кадастър /АГКК/, с
която заповед на основание чл.49, ал.1 от Закона за кадастъра и имотния
регистър /ЗКИР/ е одобрена кадастралната карта и кадастралните регистри за
землището на гр. К. /без територията на кадастрален район 504 – м. Ч./, община
К., област С., по отношение на имот с идентификатор 39030.501.576. В жалбата се
твърди, че така оспорената заповед е неправилна, тъй като оспорващата
кооперация заявява, че с нот. акт 11 том І дело 35 от 1955 година е закупила
дюкян върху застроена площ 60 кв.м., а в кадастралния регистър същата не е
вписана като собственик на част от дворното място, върху който е застроен
дюкяна, а е отразено само, че е собственик на сградата. Иска от съда да се
коригират кадастралните регистри и ПК “Раковски” – гр. Котел да се впише като
собственик на идеална част /60 кв.м./ от имот с идентификатор 39030.501.576.
Към жалбата са представени нотариален акт за покупко-продажба на имота и скица
на имота.
Жалбоподателят - ПК “Раковски”, гр. Котел в съдебно
заседание, чрез процесуалния си представител адв. Д., поддържа жалбата. Моли,
да се отмени кадастралната карта и кадастралния регистър в обжалваната част,
като съдът приеме, че за собствеността на магазина, предмет на спора се
установява, че същия е придобит от представляваната от нея кооперация, по
силата на прехвърлителна сделка през 1955 г., а заинтересованите лица имат нот.
акт за мястото извън терена на магазина от 1977 г. Претендира разноски.
Ответникът по оспорването Изпълнителният директор на
Агенция по геодезия, картография и кадастър, чрез пълномощник - адв. Д. моли
жалбата да бъде оставена без уважение като необоснована и недоказана.
Заинтересованите страни – Х.Г.С., Н.Г.С. и Т.Г.С.,
считат жалбата за неоснователна.
Жалбата е допустима. Подадена е от лице, имащо право
на такава и в предвидения от закона срок. Оспорената заповед е публикувана в ДВ
бр. 10/05.02.2010 г., жалбата е постъпила на 05.03.2010 г. с вх. № 99-1810,
чрез административния орган.
Съдът, след като обсъди доводите на страните и прецени
представените по делото доказателства, приема от фактическа и правна страна
следното:
Със Заповед № РД-18-95 от 29.12.2009 г, Изпълнителния
директор на Агенция по геодезия, картография и кадастър, е одобрил
кадастралната карта и кадастралните регистри за землището на гр. К. /без
територията на кадастрален район 504 – м. Ч./, община К., област С. Имот с
идентификатор 39030.501.576 с площ 450 кв.м. е отразен като съсобствен между П.Г.С.,
Х.Г.С. и Г. П. С., въз основа на НА № 19/23.03.2984г., НА № 18/23.03.1984 г.,
НА № 42/06.07.1977 г. и НА 178/18.11.1994г. . по опис на служба по вписванията
към Котелски районен съд. Според оспорващата кооперация, по силата на
нотариален акт № 11, том І, дело 35/1955 г. същата е закупила дюкян върху застроена
площ 60 кв. м. Поради това и в кадастралната карта и регистъра към нея следвало
да бъде записана като собственик на терена под дюкяна.
Тези доводи са неоснователни. Съгласно чл. 41, ал. 1 ЗКИР (изм. ДВ, бр. 36/04 г.) кадастралната карта и кадастралните регистри се
създават чрез обединяване на данни, които: т. 1 се съдържат в карти, планове,
регистри и друга документация одобрени по реда на отменения Закон за кадастъра
и имотния регистър на народна република България, отменения Закон за
териториално и селищно устройство, Закона за собствеността и ползването на
земеделските земи и Закона за възстановяване собствеността върху горите и
земите от горския фонд, имат характер на кадастрални данни и отговарят по
съдържание и точност на изискванията, определени с наредбата по чл. 31, както и
са набрани чрез геодезически, фотометрични и други измервания и изчисления, а
съгласно ал. 2 данните за собствениците се набират от представените актове по
чл. 38, ал. 1, т. 3, регистрите към картите и плановете, и регистрите на
общинската и областната администрация. В настоящият случай, по отношение на
имот с идентификатор 39030.501.576, отразена и при разглеждане на постъпилото
възражение при приемане на кадастралната карта, данни са получени при хипотезата
на ал. 1, т. 3 на чл. 41 от ЗКИР. Следва да се отбележи, че кадастралната карта
е създадена при следните данни за собственици на имота: 1. за оспорващия – легитимира
се като собственик с НА № 11, том І, дело 35/1955 г. на дюкян върху застроена
площ от 60 кв. м. в парцел ІІІ-603, в кв. 20 по плана на град К.
Заинтересованите П.Г.С., Х.Г.С. и Г. П. С., са вписани като съсобственици върху
терена въз основа на НА № 19/23.03.2984г., НА № 18/23.03.1984 г., НА №
42/06.07.1977 г. и НА 178/18.11.1994г. . по опис на служба по вписванията към
Котелски районен съд. Действително съдът констатира, разминаване между
действителната площ на имота и представените документи за собственост, при
съпоставка с данните, съдържащи се в тях и отразеното в кадастралната карта. Този
въпрос обаче не може да бъде разрешен в рамките на настоящото производство. Нотариалните
актове се ползват с обвързваща доказателствена сила до доказване на противното,
която при определени условия може да бъде оспорена по съдебен ред. В случая, е
налице възникнал спор за собственост, който спор следва да се разреши по общия
исков ред, след разрешаването на който, е възможно иницииране на производство
по реда на чл. 53 от ЗКИР, а именно, когато непълнотите или грешките са
свързани със спор за материално право, те се отстраняват след решаването му по
съдебен ред. За органите, съставили кадастралната карта, както и за
административния орган, одобрил същата, фактите удостоверени с представените
нотариални актове, е следвало да бъдат отразени. В този смисъл не е налице
нарушение ЗКИР, така както твърди жалбоподателя.
По изложените съображения съдът, намира оспорения
административен акт - Заповед № РД-18-95 от 29.12.2009 г. на Изпълнителния
директор на Агенция по геодезия, картография и кадастър /АГКК/, с която заповед
на основание чл.49, ал.1 от Закона за кадастъра и имотния регистър /ЗКИР/ е
одобрена кадастралната карта и кадастралните регистри за землището на гр. К.
/без територията на кадастрален район 504 – м. Ч./, община К., област С., по
отношение на имот с идентификатор 39030.501.576., за издаден при правилно
приложение на закона, в предвидената форма и от компетентен орган.
Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2,
предл. последно от АПК, Административен
съд - Сливен
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на ПК “Раковски” - гр. Котел, представлявана
от С.Ж. против Заповед № РД-18-95 от 29.12.2009 г. на Изпълнителния директор на
Агенция по геодезия, картография и кадастър /АГКК/, с която на основание чл.49,
ал.1 от Закона за кадастъра и имотния регистър /ЗКИР/ е одобрена кадастралната
карта и кадастралните регистри за землището на гр. К. /без територията на
кадастрален район 504 – м. Ч./, община К., област С., по отношение на имот с
идентификатор 39030.501.576, като неоснователна.
Решението подлежи на касационно оспорване пред
Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: