РЕШЕНИЕ
№ 1528
Ямбол, 03.11.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Ямбол - IV състав, в съдебно заседание на двадесет и втори октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | СТОЯН ВЪЛЧЕВ |
При секретар ВЕЛИНА МИТЕВА като разгледа докладваното от съдия СТОЯН ВЪЛЧЕВ административно дело № 20257280700363 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на „Км Инвест“ ЕООД със седалище и адрес на управление [населено място], [ЕИК], представлявано от М. Ч., чрез адв.Х. К., съдебен адрес [населено място], [улица], [кантора], съдебен адрес [населено място], [улица][кантора], [електронна поща] против Уведомително писмо с изх. № 02-280-2600/2759 от 02.09.2025 г. на Изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по интервенцията за хуманно отношение към животните и антимикробната резистеннтност за кампания 2023 г., с което е постановен пълен отказ за дейности ХЖ-АМР2 (ЕПЖ)-9364,37 лв., ХЖ-АМР1 (ЕПЖ над 24 месеца)-15662,05 лв. и ХЖ-АМР1 (ЕПЖ от 6 до 24 месеца)-5544,69 лева.
В жалбата се твърди, че административния акт е незаконосъобразен, поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила, поради противоречие с материално правните разпоредби на закона, и поради несъответствието му с целта, която преследва закона, т.к. обжалваният административен акт на ДФЗ е издаден при неизяснена фактическа обстановка и при съществено нарушение на административнопроизводствените правила по чл.6, ал.1 АПК, чл.7, ал.1 АПК е чл.9, ал.2 и 4 АПК. Поради това се претендира да се отмени като незаконосъобразно процесното уведомително писмо.
В съдебно заседание оспорващият не се явява и не се представлява, като чрез адв.К., която подържа жалбата с искане за уважаването й и за присъждане на направените по делото разноски по посочените в нея съображения.
Ответната страна не се явява и не се представлява в съдебно заседание, и не взема становище по жалбата.
След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:
Жалбоподателят „Км Инвест“ ЕООД със седалище и адрес на управление [населено място], [ЕИК], представлявано от М. Ч. е регистриран като земеделски стопанин по смисъла на §1, т.23 от ДР на ЗПЗП с Уникален регистрационен номер (УРН) 614063 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК).
Дружеството е подало Заявление за подпомагане за кампания 2023 с УИН: 28/280723/13891, с което е кандидатствало за подпомагане по следните интервенции Основно подпомагане на доходите за устойчивост (ОПДУ); Допълнително преразпределително подпомагане на доходите за устойчивост (ДП-ОПДУ); Обвързано с производството подпомагане за млечни крави (МлК); Обвързано с производството подпомагане за млечни крави, включени в развъдни програми (МлК-РП); Обвързано с производството подпомагане на доходите за протеинови култури (ИПК); Еко схема за поддържане и подобряване на биологичното разнообразие и екологичната инфраструктура (Еко-БРЕИ); Еко схема за запазване и възстановяване на почвения потенциал - насърчаване на зелено торене и органично наторяване (Еко-ЗВПП); Еко схема за намаляване използването на пестициди (Еко-НИП); Еко схема за екстензивно поддържане на постоянно затревените площи (Еко-ПЗП); Еко схема за разнообразяване на отглежданите култури (Еко-РОК); Преходна национална помощ за говеда, необвързана с производството (ПНДЖ1); Хуманно отношение към животните и антимикробна резистентност (ХЖ-АМР) и Плащания за земеделски земи в зони от Натура 2000 (Н2000)
Към заявлението са приложени описаните документи, проекти и декларации в т.ч. таблица за използваните парцели 2022 г.; таблица за животните, за кандидатстване по схема за подпомагане, необвързана с производството; таблица за отглежданите животни 2022 г.; таблица за използваните парцели 2023; таблица Еко схеми 2023; таблица на заявените площи по интервенции 2023; номенклатура на заявените култури 2023; таблица на декларираната екологична инфраструктура (ЕИ) по ЕКО-БРЕИ 2023; Таблица за животните за кандидатстване по интервенция за преходна национална помощ, необвързана с производството (ПНДЖ1) 2023; Таблица за животните за кандидатстване по интервенции за подпомагане, обвързани с производството 2023; таблица за отглежданите животни 2023 г.; приложение за предварителна условност-ДЗЕС; приложение за кандидатстване по интервениция „Плащания за земеделски земи в зони от Натура 2000“; Приложение за кандидатстване по интервенция Хуманно отношение към животните и антимикробна резистентност (ХЖ-АМР) и декларация за запознаване с определенията за нередност.
С преписката са приложени Резултати от автоматични проверки на въвъдените данни в заявление за подпомагане по директни плащания 2023 г., Резултати от автоматични проверки на въвъдените данни по Еко-РОК и ДЗЕС 8 в заявление за подпомагане по директни плащания 2023 г.
В Удостоверение за регистрация на животновъден обект № Я-5632/22.08.2023 г. на ОДБХ-Ямбол е посочено, че Ферма ЕПЖ с рег.№ 8663-0130, намираща се в [населено място], [област] е предназначена за отглеждане на говеда е с капацитет 104 бр.крави и 62 бр.приплоди със отговорно лице „Км Инвест“ ЕООД, представлявано от М. Ч..
Видно от Справка за животни в обект по категории № 762363/26.09.2023 г. в обект № **********/стар 8663-0130-животновъден обект на „Км Инвест“ ЕООД, [населено място], представлявяно от М. Ч. има общо 168 броя животни, описани по вид и категория, като в приложената таблица 4 са посочени ушните марки на животните.
С Уведомително писмо с изх. № 02-280-2600/2759 от 02.09.2025 г. на Изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по интервенцията за хуманно отношение към животните и антимикробната резистеннтност за кампания 2023 г. по подаденото от „Км Инвест“ ЕООД със седалище и адрес на управление [населено място], [ЕИК], представлявано от М. Ч. Заявление за подпомагане за кампания 2023 с УИН: 28/280723/13891 е постановен пълен отказ за дейности ХЖ-АМР2 (ЕПЖ)-9364,37 лв., ХЖ-АМР1 (ЕПЖ над 24 месеца)-15662,05 лв. и ХЖ-АМР1 (ЕПЖ от 6 до 24 месеца)-5544,69 лева.
При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:
Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Уведомително писмо с изх. № 02-280-2600/2759 от 02.09.2025 г. на Изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по интервенцията за хуманно отношение към животните и антимикробната резистеннтност за кампания 2023 г., с което по подаденото от „Км Инвест“ ЕООД със седалище и адрес на управление [населено място], [ЕИК], представлявано от М. Ч. Заявление за подпомагане за кампания 2023 с УИН: 28/280723/13891 е постановен пълен отказ за дейности ХЖ-АМР2 (ЕПЖ)-9364,37 лв., ХЖ-АМР1 (ЕПЖ над 24 месеца)-15662,05 лв. и ХЖ-АМР1 (ЕПЖ от 6 до 24 месеца)-5544,69 лева.
Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.
Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.
Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.
В настоящия случай оспорвания акт е издаден от компетентен административен орган в рамките на правомощията му и в изискуемата писмена форма в изискуемата писмена форма с мотивирано решение и при спазване на процедурата визирана в закона. Не са налице и противоречия с материалноправните норми или несъответствие с целта на закона.
Разплащателната агенция по силата на чл.11а, ал.1, т.1 ЗПЗП приема, проверява и взема решение по заявления за подпомагане, формуляри за кандидатстване, искания и заявки за плащане по схеми и мерки за подпомагане на Общата селскостопанска политика и приема, проверява и взема решение по заявки за плащане по схеми и мерки на Общата политика по рибарство, а чл.11, ал.2, т.4 ЗПЗП предвижда, че Държавен фонд "Земеделие" изпълнява функциите на Разплащателна агенция от датата на издаване на акта за акредитация, наличието на каквато и явяваща се процедурата по признаване на статут на Разплащателна агенция от национален компетентен орган въз основа на оценка на възможностите за администриране и осчетоводяване на средствата от Европейските земеделски фондове съгласно законодателството на Европейския съюз според §1, т.15 от ДР на ЗПЗП, е налице и не се спори по този въпрос.
Съгласно чл.20а ЗПЗП и Устройствения правилник на ДФЗ изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на Разплащателната агенция, който я представлява, организира и ръководи дейността й, като взема и решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика, прилагани от Разплащателната агенция.
За да мотивира отказа си в оспорения административен акт решаващият орган е посочил: „Уведомяваме Ви, че разликата в броя на животните между колона 3 „Заявени животни (ЖЕ)“ и колона 5 „Заявени животни допустими за калкулация (ЖЕ)“ в Таблица 1 се дължи на следното: Вашето стопанство е недопустимо за подпомагане, поради това че: -при извършване на административна проверка в базата данни на БАБХ е установено надвишаване на заложения капацитет по чл.137 от ЗВД на един или няколко ваши ЖО, в които се отглеждат животни от вида ЕПЖ и/или ДПЖ, което е в разрез с изискванията, заложени в чл.72, ал.1, т.4 от Наредба № 10 от 27.06.2023 г., за което се отказва изплащането на финансова помощ по ХЖ-АМР на основание чл.107, т. 8, б. „в“ от Наредба № 10.“
В тази връзка в уведомителното писмо в Таблица 5: ЖО с надвишен капацитет по чл.137 от ЗВД е отразено, че в животновъден обект № **********/стар 8663-0130 при капацитет говеда 166 са налични 168 броя говеда.
Съгласно чл.137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност собствениците или ползвателите на животновъдни обекти, с изключение на животновъдните обекти – лични стопанства, подават заявление за регистрация по образец до директора на съответната ОДБХ и в тридневен срок от представяне на становището по ал.3 или протокола по ал.5 директорът на ОДБХ вписва животновъдния обект в регистър и издава удостоверение за регистрация, като регистърът съдържа:1.номер и дата на издаденото удостоверение; 2. ветеринарния регистрационен номер на обекта; 3.име и постоянен адрес на собственика или ползвателя на обекта; 4.адрес/местонахождение и вид на обекта; 5. капацитет на обекта, с изключение на пчелините, за които се вписва брой отглеждани пчелни семейства; 6. вид, категория и предназначение на животните в обекта;7.информация за начина и технологията на отглеждане на животните; 8.номер и дата на заповедта за заличаване на регистрацията и 9. промени във вписаните обстоятелства.
По силата на чл.107, ал.1, т.8, б.“в“ от Наредба № 10/27.06.2023 г. за условията и реда за прилагане на интервенциите в областта на околната среда и климата и хуманно отношение към животните, включени в Стратегическия план за развитието на земеделието и селските райони за периода 2023 - 2027 г., Държавен фонд "Земеделие" отказва финансово подпомагане по съответната интервенция или операция по дейност по интервенцията по чл.3, ал.1, т.9, когато е констатирано едно от следните несъответствия: земеделският стопанин е заявил интервенцията по чл.3, ал.1, т.9-хуманно отношение към животните и антимикробна резистентност и земеделският стопанин не спазва изискванията по чл.22, ал.3.
Според чл.22, ал.3 от Наредба № 10/27.06.2023 г. всички животновъдни обекти, в които се отглеждат животни от земеделски стопанин, кандидат по интервенцията по чл. 3, ал. 1, т. 9, трябва да са регистрирани по реда на ЗВД и да е спазена забраната по чл.139, ал.1, т.17 от ЗВД.
Последният текст забранява превишаването на капацитета на животновъдния обект, определен в удостоверението за регистрация по чл.137 ЗВД.
В тази връзка чл.72, ал.1, т.4 от Наредба № 10/27.06.2023 г. сочи, че земеделските стопани, кандидатстващи по съответната дейност по интервенцията, са допустими, когато са заявили всички животни от допустимите категории за дейността по ал.1, т.1, буква "а", отглеждани в животновъдния обект, отговарящ на изискванията на чл.9 и 10 от Наредба № 44 от 2006 г. за ветеринарномедицинските изисквания към животновъдните обекти (ДВ, бр. 41 от 2006 г.), наричана по-нататък "Наредба № 44 от 2006 г.";
В настоящия случай от удостоверението за регистрация на животновъден обект № **********/стар 8663-0130 стопанисван от „Км Инвест“ ЕООД, представлявано от М. Ч. и от справката от интегрираната информационна система на БАБХ безспорно се установява, че при разрешен и допустим капацитет от 166 животни, в обекта се отглеждат 168 животни, с което е нарушена забраната на чл.139, ал.1, т.17 от ЗВД.
Посоченото нарушение е необходимата и достатъчна материалноправна предпоставка, за да бъде отказано финансово подпомагане по интервенцията хуманно отношение към животните и антимикробна резистентност, което обуславя законосъобразността на оспорения административен акт.
Доколкото превишаването на регистрирания капацитет на животновъдния обект е достатъчното условие за отказа, то е неотносим вида на животните, поради което и направинети в тази насока доказателствени искания и основания в жалба са неоснователни.
Ирелеватно за спора се явява и становище № Я-5610/21.08.2023 г. на ОДБХ-Ямбол, т.к. свидетелства за съответствието на животновъдния обект с ветеринарномедицинските изисквания, но не и за броя на реално отглежданите животни, поради което не променя извода за превишаване на разрешения капацитет.
Същевременно, въпреки дадените на оспорващия конкретни указания за носената доказателствена тежест, не бяха направени искания за събиране на допустими и относими към спора доказателства, които да обосноват твърденията му.
Предвид посоченото и установените материалноправни предпоставки, атакувания акт е валиден, като издаден от оправомощено лице, без да са допуснати съществени нарушения на процесуалните норми и в съответствие с посочената нормативна уредба, поради което съдът счита, че жалбата е неоснователна и като такава следва да се отхвърли.
При този изход на делото следва да се отхвърли искането жалбоподателя за присъждане на разноски по делото, като поради липса на заявяване такива не се присъждат и на отватната страна.
Водим от горното, ЯАС
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на „Км Инвест“ ЕООД със седалище и адрес на управление [населено място], [ЕИК], представлявано от М. Ч., чрез адв.Х. К., съдебен адрес [населено място], [улица], [кантора], съдебен адрес [населено място], [улица][кантора], [електронна поща] против Уведомително писмо с изх. № 02-280-2600/2759 от 02.09.2025 г. на Изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по интервенцията за хуманно отношение към животните и антимикробната резистеннтност за кампания 2023 г., с което е постановен пълен отказ за дейности ХЖ-АМР2 (ЕПЖ)-9364,37 лв., ХЖ-АМР1 (ЕПЖ над 24 месеца)-15662,05 лв. и ХЖ-АМР1 (ЕПЖ от 6 до 24 месеца)-5544,69 лева.
ОТХВЪРЛЯ искането на „Км Инвест“ ЕООД със седалище и адрес на управление [населено място], [ЕИК], представлявяно от М. Ч., чрез адв.Х. К., съдебен адрес [населено място], [улица], [кантора], съдебен адрес [населено място], [улица][кантора], [електронна поща] за присъждане на направените по делото разноски.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.
| Съдия: | |