Решение по дело №680/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 април 2021 г. (в сила от 5 април 2021 г.)
Съдия: Ивайло Емилов Иванов
Дело: 20207160700680
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

61

 

Гр. Перник, 05.04.2021 година.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в открито съдебно заседание проведено на шестнадесети март през две хиляди двадесета и първа година, в състав:

                                                                              Съдия: Ивайло Иванов

 

при съдебния секретар Е. В., като разгледа докладваното от съдия Иванов административно дело № 680 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

          Производството е по реда на чл. 156 от Данъчноосигурителния процесуален кодекс /ДОПК/, във връзка с чл. 4 и чл. 9б от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/.

Образувано е по жалба на „***“ ООД с ЕИК ***, представлявано от управителя Л.К., чрез адвокат М.М. *** срещу Писмо изх. № 20/ММО-3526-1/02.10.2020 година на директора на Дирекция „Местни данъци и такси“, в което е формиран отказ да извърши корекция на декларация по чл.14 от ЗМДТ за недвижим имот, находящ се в гр. П.***, ул. „***“ № ***.

В жалбата се излагат аргументи за незаконосъобразност на мълчаливия отказ. Сочи се, че липсват фактически и правни основания за същия с изключение на вписания в края на писмото текст на чл. 11, ал. 2 от ЗМДТ, съобщаващ на дружеството, че е данъчно задължено лице. Последното се оспорва от жалбоподателя с твърдение, че не попада в хипотезата на чл. 11, ал. 2 от ЗМДТ, тъй като не притежава сграда, а самостоятелен обект в такава, което го прави данъчно незадължен субект по смисъла на този текст. Отделно излага, че от писмото не става ясно какъв е механизма, по който са извършени съответните изчисления както за сумите в оспорения акт, представляващи ДНИ, така и за ТБО, тъй като в ЗМДТ има ясно разписана процедура, въз основа на която се определя размера на дължимия данък и такса битови отпадъци, а в случая тя не е спазена. Подчертава се становище, че в глава четиринадесета от ДОПК са регламентирани способите за установяване на данъци и задължителни осигурителни вноски, като от тях за местните данъци и такси са приложими два способа: предварително установяване, което се осъществява с акт за установяване на задължение по данни от декларация по чл. 107, ал. 3 от ДОПК и установяване, което се осъществява с ревизионен акт по чл. 108 от ДОПК. В конкретния случай нито един от двата способа не бил приложен, а това водело до извод, че процедурата не е спазена, респ. че е налице отделно основание за отмяна на оспорения акт.

В проведеното съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, се представлява от адвокат М.М. ***, която поддържа жалбата и искането за отмяна на оспорения акт. Подробни съображения излага в представени писмени бележки по делото. Претендира присъждане на направените съдебни разноски.

В проведеното съдебно заседание ответникът по жалбата – директорът на Дирекция „Местни данъци и такси“ към община Перник, редовно призован, не се явява, представлява се от адвокат Р.К. ***, който оспорва жалбата и моли за оставянето й без уважение като неоснователна. Претендира присъждане на направените съдебни разноски.

Административен съд – Перник, като обсъди доводите на страните и прецени събраните и приобщени по делото доказателства, приема за установена следната фактическа обстановка:

„***“ ООД, гр. Перник е подало Заявление вх. № 20/ММО-3526/02.09.2020 година до Дирекция „Местни данъци и такси“ за извършване на корекция на Декларация по чл. 14 от ЗМДТ на недвижим имот, находящ се в гр. П., ул. „***“ № ***. В отговор, директорът на ДМДТ, с Писмо изх. № 20/ММО-3526-1/02.10.2020 година уведомява дружеството, че начислените и внесени задължения са правилни и законосъобразни. По този начин е формиран отказ за извършване на заявената корекция. Същият е предмет на настоящото оспорване.

За да постанови отказа, административният орган е направил проверка, при която установил, че „***“ ООД, гр. Перник, съгласно подадена от него Декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх.                                             № **********/11.02.2019 годна е собственик на част от сграда, построена върху общински имот – земя с площ 51,76 кв.м, по силата на Договор                  № 27/15.01.2007 година за учредяване право на строеж върху недвижим имот – частна общинска собственост, за изграждане на търговски обект. Въз основа на тези данни и на основание чл. 11, ал. 2 от ЗМДТ приел, че заявителят е данъчнозадължено лице за съответната част от този имот.

Данъчната оценка на земята /с площ 51,76 кв.м/ е определена на 125.90 лева. Начислените суми за земята са приети, както следва: за 2019 година, считано от 01.02.2019 година – ДНИ – 2 промила в размер на 0,23 лева; ТБО – 3,5 промила в размер на 0,40 лева предвид подадената декларация за освобождаване от сметосъбиране и сметоизвозване за 2019 година; за 2020 година – ДНИ – 2 промила в размер на 0,25 лева; ТБО – 6,5 промила в размер на 0,82 лева.

Към материалите по делото е присъединена административната преписка.

Представени са също: Договор № 27/15.01.2017 година /лист 17/, Схема № 15-645491-20.12.2017 година на самостоятелен обект в сграда с идентификатор ***.2 /лист 19/, Удостоверение                                     № 19/31.01.2019 година за въвеждане в експлоатация на строеж /лист 15/, Скица на поземлен имот № 15-33926-18.01.2021 година за поземлен имот с идентификатор ***/лист 42/, Решение № 415/22.12.2016 година на Общински съвет – Перник /за приемане на План – сметка за дейностите по събиране, извозване, обезвреждане в депа или други съоръжения на битовите отпадъци и за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване за 2017 година и за определяне размера на такса битови отпадъци за жилищни и нежилищни имоти на предприятия и граждани за 2017 година/, Писмо изх. № 21/МСИ-169-2/26.02.2021 година на ДМДТ /лист 63/, Справка за начислени ДНИ и ТБО за земя, върху която са построени 3 броя сгради /лист 66/ и др.

За изясняване на обстоятелствата по делото е приета съдебно – счетоводна експертиза на вещото лице М.Г. – Л.. Същата не е оспорена от страните. Съдът я възприема като обективна, професионално и компетентно изготвена. Експертът се е запознал с всички събрани по делото документи и е проучил допълнително представени от ответника такива. Изискал е информация от Дирекция  „Местни данъци и такси“, както следва: 1. Справка за начислени ДНИ и ТБО – вид на имота: земя, за поземлен имот в ПИ ***по КК на гр. Перник, на всички построени във същия имот сгради, като е установил че те са 6 /шест/ на брой за 2019 г. и 2020 г., а именно: 1.1. Сграда, находяща се в гр. П., ул. „***“, бл.***, с идентификационен номер ***, състояща се от 182 самостоятелни обекта; 1.2. Сграда, находяща се в гр. П.***,  ул. „***“ № *с идентификационен номер ***; 1.3. Сграда, находяща се в гр. П., ул. „***“, бл. *** с идентификационен номер ***, състояща се от 10 самостоятелни обекта; 1.4. Сграда, находяща се в гр. П., ул. „***“, № ***, с идентификационен номер ***, състояща се от 6 самостоятелни обекта; 1.5. Сграда, находяща се в гр. П.***, ул. „***“, № ***, с идентификационен номер ***, състояща се от 22 самостоятелни обекта; 1.6. Сграда, находяща се в гр. П, ул. „***“ № ***, с идентификационен номер ***. Вещото лице е изяснило механизма за изчисляване на ДНИ и ТБО на данък земя – ДНИ и ТБО за земя, върху която са построени съответните търговски обекти, съгласно чл. 11, ал. 2 от ЗМДТ се определят въз основа на данъчната оценка, която се определя съгласно нормите по Приложение 2 от същия закон, като площта на земята е равна на площта на съответния обект. Размерът на данъка върху недвижимите имоти /ДНИ/ се определя в размер на 2 промила върху данъчната оценка на недвижимия имот, съгласно Наредба за определяне на местните данъци на територията на община Перник, приета от Общински съвет – Перник. Размерът на такса битови отпадъци /ТБО/ за периода 2019 година – 2020 година е определен съгласно Решение № 415/22.12.2016 година на Общински съвет – Перник;

За нежилищните имоти на предприятията и нежилищните имоти на гражданите съгласно чл. 21 от ЗМДТ, в промили върху по – високата между отчетната им стойност и данъчната оценка, съгласно Приложение № 2 от ЗМДТ: за сметосъбиране и сметоизвозване – 3.0 промила; за обезвреждане на битови отпадъци в депа – 1.0 промила; за чистота на териториите за обществено ползване – 2.5 промила; общо – 6.5 промила. Вещото лице е направило и справка за конкретните размери на начисления данък земя за всеки собственик на самостоятелните обекти на посочените по – горе сгради. Събрало е допълнителна информация за обект с идентификационен номер ПИ ***.2 собственост на „***“ ООД, като е посочило определения и начислен поотделно ДНИ и ТБО за земята и самостоятелния обект. Конкретизирало е сумите, определени като такса за всяка от трите дейности, съдържащи се в ТБО, а именно: сметосъбиране и сметоизвозване, обезвреждане на битовите отпадъци в депа и чистота на териториите за обществено обслужване и основанието, на което са начислени. Въз основа на документите е установено, че и шестте сгради с идентификатор ***са построени в земя – частна общинска собственост на Община П.. Последната е отстъпила право на строеж върху нея на физически и юридически лица /по чл. 37, ал. 1 от Закона за общинската собственост/.

Във връзка с отправено искане за предоставяне на справка за начислени ДНИ и ТБО – вид на имота: земя, ПИ с идентификатор ***по КК на гр. Перник, на всичките шест броя сгради, построени в същия имот, ДМДТ – гр. П. е предоставило следната информация по обекти: 1.1. Сграда – жилищен блок, находяща се в   гр. П., ул. „***“, бл.***, с идентификатор ***.: собствениците на апартаментите в жилищния блок, състоящ се от 12 жилищни етажа не се облагат с ДНИ и ТБО за земята, върху която е построена сградата. Съгласно образец – данъчна декларация по чл.14,  ал. 1, ал. 4, ал. 5 и ал. 6 от Закона за местни данъци и такси за облагане с данък върху недвижимите имоти, в раздела на част I т.8 „Земя“, е описано указание на НАП – „Не се попълва от собствениците или ползвателите на апартаменти и др. обекти в жилищни блокове, построени върху държавна или общинска земя, предназначена за многоетажно комплексно жилищно застрояване – жилищни комплекси; 1.2. Сграда, находяща се в гр. П., ул. „***“ № 3, с идентификатор *** – имотът не е деклариран; 1.3. Сгради, находящи се в гр. П., ул. „***№ ***, с идентификатор ***, състоящ се от един етаж търговски обекти, построени съгласно договори за учредяване право на строеж върху недвижим имот – частна общинска собственост, са начислени ДНИ и ТБО за земя, която площ е площта на съответния обект, съгласно чл. 11, ал. 2 от ЗМДТ; 1.4. Сгради, находящи се в гр. П.ул. „***“ №*** с идентификатор ***, състоящ се от един етаж търговски обекти, построени съгласно договори за учредяване право на строеж върху недвижим имот – частна общинска собственост, с идентификатор ***, са начислени ДНИ и ТБО за земя, която площ е площта на съответния обект, съгл. чл. 11, ал. 2 от ЗМДТ;                        1.5. Сграда – смесена търговско – жилищна, находяща се в гр. П.,              ул. „***“ № *** с идентификатор ***, състояща се от два етажа, като първият се състои от 12 търговски обекти, построени съгласно договори за учредяване на право на строеж върху недвижим имот – частна общинска собственост, с идентификатор ***и втори – жилищен етаж, съгласно договори за учредяване право на надстрояване. На собствениците на търговските обекти, находящи се на първия етаж от гореописаната сграда са начислени ДНИ и ТБО и за земя, която площ е застроената на съответния обект, съгласно чл. 11, ал. 2 от ЗМДТ. За втория, жилищен етаж не са начислени ДНИ и ТБО за земя. 1.6. Сграда, находяща се в гр. П., ул. „***“ № **, с идентификатор *** – имотът не е деклариран.

Въз основа на направените справки и констатации вещото лице е посочило какви са конкретните суми, определени като такса за всяка от трите дейности, съдържащи се в ТБО, а именно: сметосъбиране и сметоизвозване, обезвреждане на битовите отпадъци в депа и чистота на териториите за обществено обслужване за самостоятелен обект с идентификатор ***.2. Направено е разграничение по години – за 2019 година и за 2020 година и по отношение на земята и търговската площ.

При така установените факти настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник достигна до следните правни изводи във връзка с дължимата проверка за законосъобразност и обоснованост на оспорения акт:

Съгласно чл. 9б от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/ установяването и обжалването на актовете по установяване на местните данъци и такси се извършва по реда на чл. 4, ал. 1 – ал. 5 от същия закон, който от своя страна препраща към реда по ДОПК. Съгласно чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл. 152, ал. 2 от Данъчно – осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община на териториален директор на Националната агенция за приходите.

Съгласно чл. 144 от ДОПК редът за обжалване на ревизионни актове е приложим и по отношение на другите актове, издавани по ДОПК от органите по приходите, доколкото за тях не е предвиден друг ред.

В случая се оспорва отказ на директора на Дирекция „Местни данъци и такси“ да извърши корекция на декларация по чл. 14 от ЗМДТ за недвижим имот, находящ се в гр. П., ул. „***“ № ***, обективиран в Писмо изх. № 20/ММО-3526-1/02.10.2020 година. По делото е представена Заповед № 392/25.03.2020 година на кмета на община П. /лист 34/, с която директорът на ДМДТ Д.Е.Д.***– С., е определена и има качеството на орган по приходите по смисъла на чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ. Същата е с правомощие по установяване на задължения за местни данъци и ТБО, съгласно регламентацията на чл. 107, ал. 3 от ДОПК, във връзка с чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ. Правомощията й на териториален директор на НАП произтичат и от препращащата разпоредба на чл. 9б от ЗМДТ. Следователно, оспореният административен акт е постановен от компетентен орган в кръга на предоставените му правомощия. За обжалването му пред съд не е предвиден друг ред, поради което приложим е чл. 156, ал. 1 от ДОПК, т.е. актът може да се обжалва чрез решаващия орган пред административния съд по местонахождението му в 14 – дневен срок от получаването на решението.

Писмо изх. № 20/ММО-3526-1/02.10.2020 година е съобщено на „***“ ООД, гр. П.*** на 08.10.2020 година, което се установява от приложеното по делото известие за доставяне /лист 32/. Жалбата срещу отказа е подадена на 20.10.2020 година, т.е. в законоустановения 14 – дневен срок за съдебно обжалване.

Следователно, жалбата, по която е образувано делото, е подадена от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, за което оспореният административен акт създава задължения, при спазване на срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, е основателна, по следните съображения:

„***“ ООД, гр. П. е подало Декларация по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти вх.                                       № 13288/11.02.2019 година, с която е декларирало придобиването на недвижим имот, находящ се в гр. П., ул. „***“ № ***. От материалите по делото се установява, че същият представлява самостоятелен обект в сграда, а самата сграда е построена върху терен – частна общинска собственост. Този факт не се оспорва от страните по делото.

Предвид характера на производството по чл. 14 от ЗМДТ, задължение на приходната администрация е въз основа на приложените доказателства от декларатора и служебна проверка на данните в информационната система да установи, че деклараторът е собственик на имота, както и да провери дали същият е субект на задължение за плащане на ДНИ и ТБО.

В случая, след извършена проверка, декларацията по чл. 14 от ЗМДТ, подадена от дружеството, е коригирана служебно. Като е взета предвид площта на самостоятелния обект – 51,76 кв.м, и е прието, че същият е разположен върху общинска земя, поради което на „***“ ООД, гр. П. са начислени суми за ДНИ и ТБО за 2019 година и за 2020 година. „***“ ООД е подало Заявление вх. № 20/ММО-3526/02.09.2020 година срещу направената корекция. В Писмо изх.                                № 20/ММО-3526-1/02.10.2020 година директорът на ДМДТ при община П. е постановил отказ като е приел, че дружеството, в качеството му на собственик на част от сграда, построена върху общински имот, съгласно Договор № 27/15.01.2007 година за учредяване право на строеж върху общински имот – частна общинска собственост за изграждане на търговски обект, е задължено да заплати определените суми за ДНИ и ТБО.

Правното основание за отказа е по чл. 11, ал. 2 от ЗМДТ. Съгласно посочената разпоредба „Собственикът на сграда, построена върху държавен или общински имот, е данъчно задължен и за този имот или съответната част от него“. В нея са посочени данъчно задължените субекти. Собствениците на самостоятелни обекти в сграда, какъвто е настоящият жалбоподател, не попадат в приложното й поле.

С оглед на горното се налага изводът, че при постановяването на оспорения отказ е нарушен материалния закон. Същият като неправилен и незаконосъобразен следва да бъде отменен.

Относно разноските:

С оглед и изхода на делото и на основание чл. 161, ал. 1 от ДОПК на жалбоподателя следва да бъдат присъдени сторените съдебни разноски в общ размер на 736 /седемстотин тридесет и шест/ лева, от които 50 /петдесет/ лева внесена държавна такса, 300 /триста/ лева платено адвокатско възнаграждение и 486. /четиристотин осемдесет и шест/ лева присъдено възнаграждение на вещо лице.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 160, ал. 1 от ДОПК, настоящия съдебен състав на Административен съд – Перник

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ отказа на директора на Дирекция „Местни данъци и такси“ при община П., обективиран в Писмо изх. № 20/ММО-3526-1/02.10.2020 година да извърши корекция на декларация по чл. 14 от ЗМДТ за недвижим имот, находящ се в гр. П., ул. „***“ № ***, като незаконосъобразен.

ОСЪЖДА община П. да заплати на „***“ ООД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр. П. ул.“***“, бл. ***, вх. „***“, ап.***, представлявано от управителя Л.К., направените по делото разноски в размер на 736 /седемстотин тридесет и шест/ лева.

РЕШЕНИЕТО на основание чл. 160, ал. 7, изр. 2, предл. второ, във връзка с чл. 144, ал. 1 от ДОПК, във връзка с чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ е окончателно и не подлежи на обжалване.

                                                                             Съдия: /п/