РЕШЕНИЕ
№ 1547
Пловдив, 16.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пловдив - XVII Състав, в съдебно заседание на деветнадесети януари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: |
ТАТЯНА ПЕТРОВА |
При секретар БЛАГОВЕСТА КАРАКАШЕВА като разгледа докладваното от съдия ТАТЯНА ПЕТРОВА административно дело № 2827 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
І. За характера на производството,
жалбата и становищата на страните:
1. Производството
е по реда на Дял трети, Глава десета, Раздел първи от
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 10, ал. 6 от Закона
за семейните помощи за деца /ЗСПД/.
2. Образувано
е по жалба на О.Г., с ЛНЧ **********, граждани на У.с предоставена временна
закрила в Р. България, чрез пълномощника си адвокат Ж., против Заповед №
ЗСПД/Д-РВ/29808/24.10.2023 г., на Началник отдел „Социална закрила“ при ДСП –
Пловдив, с която на основание чл. 10, ал. 4 от Закона за семейни помощи за деца
(ЗСПД) и чл. 4, ал. 1 от Правилника за прилагане на ЗСПД, във връзка с чл. 10а,
ал. 5 и ал. 6 от ЗСПД е отказана „еднократна помощ за ученици записани в първи,
втор, трети и четвърти клас“ за детето М.Г..
3.
В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на обжалвания административен
акт и се иска неговата отмяна от съда.
4. Ответникът
по жалбата – Началник отдел „Социална закрила“ при ДСП – Пловдив, не взема
конкретно становище по спора.
ІІ. По допустимостта:
5. Жалбата е подадена в рамките на предвидения за това
преклузивен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, и от лице имащо правен интерес от
оспорването, което налага извод за нейната процесуална ДОПУСТИМОСТ.
ІІІ. За фактите:
6. В
Дирекция ”Социално подпомагане“ – гр. Пловдив е било образувано административно
производство, повод за което е била подадено от жалбоподателката О.Г.
заявление-декларация с вх. № ЗСПД/Д-РВ/29808/16.10.2023 г., с което същата е
претендирал заплащане на еднократна помощ за ученици записани в първи, втор,
трети и четвърти клас по чл. 10а от ЗСПД, за роденото на *** г. дете – М.Г.Г.,
с ЛНЧ **********, гражданин на Украйна. Към заявлението е приложено
Удостоверение от 13.10.2023 г. издадено от СУ „Константин Величков“, в уверение
на това, че детето М.Г.Г., с ЛНЧ **********, е записано като ученик за учебната
2023/2024 г. в трети клас.
7. Въз
основа на така подаденото заявление-декларация, е издадена оспорената в
настоящото производството Заповед № ЗСПД/Д-РВ/29808/24.10.2023 г. от Д.В.Д., Началник
отдел “Социална закрила” към ДСП гр. Пловдив, упълномощена със Заповед №
1604-РД01-0735/24.07.2023 г. на Директора на ДСП - Пловдив, с която на
основание чл. 10, ал. 4 от ЗСПД и чл. 4, ал. 1 от Правилника за прилагане на
ЗСПД, във връзка с чл. 10а, ал. 5 и ал. 6 от ЗСПД, на О.Г. е отказана исканата
помощ. Мотивите за постановяване на оспорената заповед се свеждат до следното: „На
основание чл. 3, т. 5 от ЗСПД – право на семейни помощи за деца имат семейства
на чужди граждани, които постоянно пребивават и отглеждат децата си в страната,
ако получаването на такива помощи е предвидено в друг закон или в международен
договор, по който Република България е страна. Няма сключена спогодба за
социална сигурност и социално подпомагане между Република У.и Република
България.“
IV. За правото:
8. В случая оспореният административен акт е постановен
от материално компетентен орган, в изискуемата от закона форма, при спазване на
административнопроизводствените правила, но в противоречия на материалния
закон. Съображенията за този извод ще бъдат конкретизирани в следващото
изложение.
9.
Между страните не се формира спор от фактическа страна. Спорът е правен и се
свежда до въпроса налице ли са основания за отпускане на еднократна помощ по
чл. 10а, ал. 1 от ЗСПД за детето М.Г..
10.
За разрешаване на настоящия административноправен спор е необходимо да се
съобрази следното:
Според чл. 47, ал. 1 от Конституцията на Република
България (КРБ), отглеждането на децата до пълнолетието им се подпомага от държавата.
Освен това Конституцията е прогласила и правото на гражданите на социално
подпомагане (чл. 51, ал. 1). Съответно, съгласно чл. 26, ал. 2 КРБ чужденците,
които пребивават в Република България имат всички права по тази Конституция с
изключение на правата, за които Конституцията и законите изискват българско
гражданство.
От своя страна Законът за убежището и бежанците (ЗУБ)
определя условията и реда за предоставяне на закрила на чужденци на територията
на Република България, както и техните права и задължения, като в чл. 39, ал.
1, т. 4 от същия изрично е предвидено, че чужденците с предоставена временна
закрила (каквото
е предоставена на жалбоподателката и на детето й М.Г.) имат право на социално
подпомагане.
С нормата на чл. 3 ЗСПД законодателят е очертал кръга
на лицата, които имат право на семейни помощи за деца, а именно: 1. бременните
жени - български граждани; 2. семействата на българските граждани - за децата,
които отглеждат в страната; 3. семействата, в които единият от родителите е
български гражданин - за децата с българско гражданство, които отглеждат в
страната; 4. семействата на роднини, близки или приемни семейства - за децата,
настанени по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето; 5. бременните жени
- чужди граждани, и семействата на чужди граждани, които постоянно пребивават и
отглеждат децата си в страната, ако получаването на такива помощи е предвидено
в друг закон или в международен договор, по който Република България е страна.
11.
Очевидно, настоящият случай не попада в нито една от изброените от ЗСПД
хипотези. Това обаче, с оглед цитираната по-горе нормативна уредба, не
означава, че семейството на детето М.Г. няма право на еднократна помощ по чл.
10а, ал. 1 от закона.
Ограничението, съдържащо се в разпоредбата на чл. 3,
т. 5 от ЗСПД, не трябва да се прилага и по силата на чл. 27, т. 1 и т. 3 от
Конвенцията на ООН за правата на детето (ратифицирана с решение на Великото
народно събрание, в сила за страната ни от 03.07.1991 г.), защото съгласно чл. 5, ал. 4 от Конституцията на Република България, международните договори, ратифицирани по
конституционен ред, обнародвани и влезли в сила за Република България, са част
от вътрешното право на страната, като имат предимство пред тези норми на
вътрешното законодателство, които им противоречат.
В чл. 27, т. 1 от Конвенцията за правата на детето е
предвидено, че държавите - страни по Конвенцията, признават правото на всяко
дете на жизнен стандарт, съответстващ на нуждите на неговото физическо,
умствено, духовно, морално и социално развитие, а в т. 3, че държавите - страни
по Конвенцията, в съответствие с националните условия, в рамките на своите
възможности, предприемат необходимите мерки с цел да подпомагат родителите и другите
лица, отговорни за детето, да осъществяват това право и в случай на нужда
предоставят материална помощ, програми за подпомагане, особено по отношение на
изхранването, облеклото и жилището. Безспорно Конвенцията обхваща правото на
образование като социално право.
12.
Обжалваният акт е в противоречие и с норми на правото на Европейския съюз.
Касае се за Директива 2001/55/ЕО на Съвета от 20 юли 2001 г. относно
минималните стандарти за предоставяне на временна закрила в случай на масово
навлизане на разселени лица, която предвижда в чл. 13, § 2, че държавите членки
създават разпоредби за предоставяне на помощи от "Социални грижи" на
лицата, ползващи се с временна закрила. Такива разпоредби в българското
законодателство се съдържат именно в цитирания по-горе ЗУБ (според §1а от ПЗР
на ЗУБ, този закон въвежда разпоредбите на Директива 2001/55/ЕО на Съвета за
минималните стандарти за предоставяне на временна закрила в случай на масово
навлизане на разселени лица и за мерките за поддържане на баланса между държавите
членки в полагането на усилия за прием на такива лица и понасяне на последиците
от този прием) и
административният орган, издал процесната заповед, е бил длъжен да ги съобрази
при постановяване на обжалвания акт, което очевидно не е сторил.
При това положение, постановяването на отказ за
изплащане на еднократна помощ по чл. 10а, ал. 1 от ЗСПД, с аргумент за липса на
сключена спогодба за социална сигурност и социално подпомагане между Република
България и Република Украйна, е в явно несъответствие с горепосочените норми и
в противоречие с целта на закона.
13. Тези
съображения обосновават крайния извод на съда за незаконосъобразност на
оспорения административен акт. Той ще следва да бъде отменен. На основание чл.
173, ал. 2 от АПК, делото следва да бъде изпратено като преписка на
административния орган за ново произнасяне по заявление-декларация с вх. №
ЗСПД/Д-РВ/29808/16.10.2023 г., за отпускане на еднократна помощ по чл. 10а, ал.
1 от ЗСПД, подадено от О.Г., при съблюдаване на дадените с настоящо решение
указания по тълкуването и прилагането на закон.
Това налага извод за основателност на жалбата.
Мотивиран от горното и на
основание чл. 173, ал. 2 от АПК, Пловдивският
административен съд, ІІ отделение, ХVІІ състав
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ
Заповед № ЗСПД/Д-РВ/29808/24.10.2023 г. на Началник отдел „Социална закрила“
при ДСП – Пловдив.
ИЗПРАЩА
преписката на Дирекция “Социално подпомагане” - Пловдив, за ново произнасяне по
заявление-декларация с вх. № ЗСПД/Д-РВ/29808/16.10.2023 г., за отпускане на
еднократна помощ за ученици записани в първи, втор, трети и четвърти клас по
чл. 10а, ал. 1 от ЗСПД, подадено от О.Г., с ЛНЧ **********, при съблюдаване на
дадените с настоящо решение указания по тълкуването и прилагането на закон.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване
и/или протест.
Съдия: |
|