Р Е Ш
Е Н И Е
Гр. София, 10.07.2019 г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
СОФИЙСКИ
ГРАДСКИ СЪД, Търговско отделение, VІ-8 състав, в закрито заседание на десети
юли две хиляди и деветнадесета година в следния състав
СЪДИЯ : МАРИЯ
БОЙЧЕВА
като
разгледа докладваното от съдията търговско дело № 1164 по описа за 2019 година на Софийски градски съд, за
да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда
на чл. 25 от ЗТРРЮЛНЦ и Глава двадесет и първа от ГПК.
Делото е образувано по жалба с вх. № 20190*********, подадена
от “М Л.” ЕАД, ЕИК *******, срещу
Отказ № 20190531191649/10.06.2019 г. на Агенцията по вписванията – Търговски регистър, постановен по Заявление образец Б7 с вх. № 20190531191649
за вписване на обстоятелства по чл. 63, ал. 1 и 4 от Закона за мерките срещу
изпиране на пари. В жалбата се прави искане отказът да бъде отменен и да бъде
указано на Агенцията по вписванията – Търговски регистър да извърши вписване на
заявените обстоятелства по партидата на дружеството.
Съдът, след като обсъди доводите в жалбата и като се запозна с приложените
писмени доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е процесуално
допустима
– подадена е в законоустановения срок, срещу акт, който подлежи на обжалване и
от лице, което има правен интерес да обжалва отказа на длъжностното лице по
регистрацията при Агенция по вписванията – Търговски регистър.
Разгледана по същество, жалбата е
основателна по следните съображения:
В случая е
подадено по електронен път заявление образец Б7 с вх. № 20190531191649,
с което е поискано да се впише по партидата на “М
Л.” ЕАД на обстоятелства по чл. 63, ал. 1 и
4 от Закона за мерките срещу изпиране на пари. Към заявлението са приложени нотариално заверена декларация по чл. 63, ал. 4 от ЗМИП, декларации
по чл. 13, ал. 4 от ЗТРРЮЛНЦ, адвокатско пълномощно, документ за внесена държавна такса.
По подаденото заявление длъжностното лице по регистрацията е постановило
обжалвания отказ, като е приело, че с подаденото заявление не е заявено за
вписване физическо лице действителен собственик.
При така установеното съдът намира от правна страна следното:
Регистърното производство е охранително и изисква извършване на проверка за
наличието на законовите предпоставки и ако се констатира очевиден порок, следва
да се постанови отказ. По
подаденото заявление длъжностното лице по регистрация е длъжно да извърши
проверка на обстоятелствата, предвидени в разпоредбата на чл. 21 от ЗТРРЮЛНЦ.
Съгласно т. 4 и т. 5 от същата разпоредба, длъжностното лице по регистрация е задължено да провери дали към
заявлението са приложени всички документи съгласно изискванията на закона и
дали съществуването на заявеното за вписване обстоятелство и съответствието му
със закона се установяват от представените документи, т.е. извършва се проверка
на съдържанието на представените документи, а не само на формалното им
съществуване.
Съгласно разпоредбата на чл. 21, т. 8 от ЗТРРЮЛНЦ (нова – ДВ, бр. 105 от 2016 г.) документите, които по силата на закон се
съставят с нотариално удостоверен подпис или с нотариално удостоверен подпис и
съдържание, са въведени в базата данни на Информационната система по чл. 28б от
Закона за нотариусите и нотариалната дейност, и дали представените документи
съответстват на въведените данни за тях в Информационната система.
В настоящото производство съдът извършва самостоятелна
проверка за спазване на изискванията за вписване на заявените обстоятелства,
обявяване на заявените актове.
В случая заявлението е подадено от легитимирано лице –
адвокат с писмено пълномощно.
Съгласно чл. 63, ал. 1 от ЗМИП, информацията
и данните по чл. 61, ал.1 от същия закон (информация относно физическите лица, които са
техни действителни собственици, включително с подробни данни относно
притежаваните от тях права) се вписват по партидите на учредените на
територията на Република България юридически лица и други правни образувания в
търговския регистър, в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел и в
регистър БУЛСТАТ.
Съгласно чл. 63, ал. 4 от ЗМИП, в съответния регистър се вписват следните данни съгласно декларация, чиято форма и съдържание се
определят с правилника за прилагане на
закона: 1. идентификационните данни за действителните собственици - физически
лица, включително: а) имената; б) гражданството; в) единният граждански номер
за лицата по чл. 3, ал. 2 от Закона за
гражданската регистрация; г) датата на раждане за лицата, различни
от тези по буква “в”; д) държавата на пребиваване, ако е различна от Република България или от
държавата по буква “б”; 2. данните за юридическите лица или други правни образувания, чрез които
пряко или непряко се упражнява контрол върху лицата по чл. 61, ал. 1 и по чл. 62, ал. 1, включително фирма, номер в
национален регистър, правна форма според националното законодателство, седалище
и адрес на управление и идентификационните данни по т. 1 за представляващите лица;
3. данните по т. 1, букви “а” – “г” на физическо лице за контакт, постоянно пребиваващо на територията на
Република България, когато по партидата на лицето по чл. 61, ал. 1, съответно по чл. 62, ал. 1, не са вписани данни за постоянно
пребиваващ на територията на Република България законен представител -
физическо лице, което предоставя нотариално завереното си съгласие за това; 4.
всяка промяна в обстоятелствата по т. 1 - 3.
В подаденото заявление като действителен собственик на
едноличния собственик на капитала на дружеството заявител е посочено юридическо
лице – публично акционерно дружество по смисъла на чл. 110, ал. 1 от ЗППЦК. В разпоредбата
на § 2, ал. 1, т. 1 от ДР на ЗМИП е дадена легална дефиниция на “действителен собственик” по отношение на корпоративните
юридически лица, която изключва случаите на дружество,
чиито акции се търгуват на регулиран пазар, което се подчинява на изискванията
за оповестяване в съответствие с правото на Европейския съюз или на
еквивалентни международни стандарти, осигуряващи адекватна степен на
прозрачност по отношение на собствеността.
Публичните дружества по смисъла на чл. 110, ал. 1 от ЗППЦК по
закон се подчиняват на по-строги изисквания относно разкриване на информация за
акционерите, придобили или прехвърлили акции от капитала на публичното
дружество. Тези изисквания са уредени в ЗППЦК и подзаконовите нормативни актове
по прилагането му. Така, например, в чл. 145 и сл. от ЗППЦК е предвиден ред
относно разкриване на информация за дялово участие, като уведомлението се подава
пред Комисията за финансов надзор. Доколкото акциите на публичните дружества се
търгуват на регулирания пазар, то тяхната персонална акционерна структура е
бързо променяща се, като актуалната информация за акционерите в същите се
съдържа в регистъра на Централния депозитар. Регулирането и надзорът върху такива
дружества се извършва от специален орган - Комисията за финансов надзор (чл. 8
от ЗППЦК).
След като оповестяването на информация за действителен
собственик по смисъла на ЗМИП е изключена по отношение на дружество, чийто
акции се търгуват на регулиран пазар, съгласно § 2, ал. 1, т. 1 от ДР на ЗМИП,
то по отношение на неговото дъщерно (или контролирано от него) дружество е
достатъчно да се посочи публичното акционерно дружество като действителен собственик.
След като в случая собствеността на капитала на публичното дружество, посочено
като действителен собственик по смисъла на §2, ал. 1, т. 1 от ДР на ЗМИП, не се
разкрива този ред, то на дружеството заявител не може да бъде вменено да заяви
действителен собственик – физическо лице по смисъла на § 2, ал. 1, т. 1 от ДР
на ЗМИП за същото публично дружество. Заявителят е достатъчно да посочи само
публичното дружество по смисъла на ЗППЦК, както е сторено в случая. Информация
относно съответното публично дружество може да бъде намерена по реда на специалния
закон – ЗППЦК (така в Решение №
1203/02.07.2019 г. по т.д. № 1165/2019 г. по описа на Софийски градски съд,
Търговско отделение, VI-5
състав).
По изложените съображения и предвид, че със заявлението са представени
редовни от външна страна документи, установяващи подлежащите на вписване
обстоятелства, съдът намира, че постановеният отказ на
длъжностното лице по регистрацията като неправилен следва да бъде отменен и да бъдат
дадени указания за извършване на вписване на заявените обстоятелства.
Водим от изложеното, СЪДЪТ
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Отказ № 20190531191649/10.06.2019 г. на Агенцията по
вписванията
– Търговски регистър за вписване на заявени
обстоятелства по партидата на “М
Л.” ЕАД, ЕИК *******,
постановен по заявление Б7 с вх. № 20190531191649.
УКАЗВА на Агенция по вписванията – Търговски
регистър да впише заявените обстоятелства по подадено заявление Б7 с вх. № 20190531191649
по партидата на “М Л.” ЕАД, ЕИК *******.
Решението не подлежи на обжалване.
Препис от решението да се изпрати на Агенцията по
вписванията – Търговски регистър за изпълнение.
СЪДИЯ :