Решение по дело №356/2023 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 юни 2023 г.
Съдия: Ивелина Димитрова Велчева
Дело: 20237100700356
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 юни 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№……………                        23.06.2023 г.                    гр.Добрич           

В ИМЕТО НА НАРОДА                      

                                                                                                      

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ДОБРИЧ в закрито съдебно заседание на двадесет и трети юни през две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВЕЛИНА ВЕЛЧЕВА

         като разгледа докладваното от съдия Ивелина Велчева адм. дело № 356/2023 г. по описа на Административен съд – Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 294 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на „КАВАРНА 2016“ООД, седалище и адрес на управление: гр. Каварна, ул. „Сава Ганчев“ №24, подадена чрез адвокат Г.А. срещу Писмо №РД-10-156-(1)/06.06.2023 г. на Кмета на община Каварна за предприемане на принудително изпълнение на Заповед № 230 от 28.02.2022 г. на Кмета на община Каварна за премахване на незаконен строеж – бистро “Старият мост“, находящ се в гр. Каварна, Крайбрежна зона, изграден в имот с идентификатор 35064.501.9673 по КККР на гр. Каварна.         

Органът по изпълнението намира жалбата за неоснователна.

Съдът като взе предвид представените поделото доказателства, направените от страните

           Подадената жалба е допустима, подадена в законовия срок за обжалване, при връчване на Писмо №РД-10-156-(1)/06.06.2023 г. на Кмета на Община Каварна на 07.06.2023 г. и подадена жалба на 09.06.2023 г., от надлежно легитимирано лице и пред местнокомпетентния административен съд.

Заповед № 230 от 28.02.2022 г. на Кмета на община Каварна, с която е наредено премахване на незаконен строеж – бистро „Старият мост“ е обжалвана пред Административен съд-Добрич, който с Решение № 317/07.10.2022 г., постановено по адм. дело № 172/2022 г. отменя акта. Така постановеното съдебно решение е атакувано пред Върховния административен съд на Република България, който с Решение № 3007/22.03.2023 г. по адм. д. № 11572/2022 г. го отменя в частта относно бистро „Старият мост“ и отхвърля жалбата.

Следователно в случая е налице влязла в законна сила на 22.03.2023 г. заповед за премахване, представляваща годно изпълнително основание по смисъла на чл. 268 от АПК.

Органът по изпълнението е задължен  по силата на чл. 277 от АПК да отправи до длъжника покана за доброволно изпълнение в началото на всяко изпълнително производство със строго регламентирано съдържание.

Тя е първото действие, предпоставка за законосъобразно изпълнение и представлява задължителен стадий от изпълнителния процес. От нея длъжникът разбира за предприетите по отношение на него принудителни задължения, като се визира изпълнителното основание и начина на изпълнение. С връчването ѝ се поражда и правото на защита на длъжника срещу изпълнението. В този смисъл е и Определение по адм.д. №3759/2009 г . на АССГ, II отд.

В разглеждания казус в Заповед №230 от 28.02.2022 г. на Кмета на община Каварна, с която е разпоредено премахване на незаконен строеж – бистро “Старият мост“, находящ се в гр. Каварна, Крайбрежна зона, изградено в имот с идентификатор 35064.501.9673 по КККР на гр. Каварна, е определен срок от 1 месец за доброволно изпълнение, считано от датата на съобщаването на заповедта. Заповедта е влязла в сила на 22.03.2023 г.  и е съобщена на жалбоподателя на 04.04.2023 г.

На 06.06.2023 г ., началник отдел „УТИ“ и специалист в отдел „УТИ“ извършват проверка за изпълнение на процесната заповед и установяват, че тя не е изпълнена – незаконният строеж не е премахнат доброволно в указания срок.

С докладна записка от 06.06.2023 г., специалистът  в отдел „УТИ в общинска администрация Каварна информира Кмета на община Каварна, че служители от отдела са извършили проучване относно начина на принудителното изпълнение, срока за изпълнение и необходимите средства и други относно незаконен строеж – бистро „Старият мост“. Изготвена е ориентировъчна количествено-стойностна сметка на видовете дейности, количества и тяхната стойност към датата на протокола за установяване на нарушение. Предложен е 7 – дневен срок за принудително премахване на незаконния строеж. Към докладната записка е приложена ориентировъчна Количествено-стойностна сметка за сумата в размер на 28 855, 75 лв.

В същия ден е изготвено атакуваното писмо, с което жалбоподателят е уведомен, че на 12.06.2023 г. от 9,00 ч. ще започнат дейности по премахването на незаконния строеж – бистро „Старият мост“. Писмото е съобщено на адресата на 07.06.2023 г.

Жалбоподателят намира, че атакуваното писмо страда от пороци, тъй като е постановено при съществено нарушение на закона – Заповед №230 от 28.02.2022 г. на Кмета на община Каварна не е публикувана в Единия публичен регистър по устройство на територията по чл. 5а от ЗУТ; преди пристъпване към процедурата за принудително изпълнение, в нарушение на предвидените изисквания в приетата от Общински съвет - Каварна Наредба за принудителното изпълнение на заповеди по чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ за премахване на строежи или части от тях от органите на община Каварна, не е направена проверка и обследване на строежа, чието премахване е разпоредено да се извърши, както и предварително проучване относно начина на изпълнение на премахването, необходимия срок за изпълнението ѝ, и не е извършена преценка за необходимостта от представяне на конструктивно становище или конструктивен проект за премахване. Не е изготвен протокол, обективиращ резултатите от проучването, който да стане достояние на кмета на общината. Заявява се, че не е проведена и нарочна процедура за определяне на изпълнителя на принудителното премахване на незаконния строеж.

Тези действия на общинската администрация са обвързани с конкретни срокове и едва след тяхното надлежно провеждане се поражда правото на органа по изпълнението да насрочи принудително изпълнение.

Органът по изпълнението- Община Каварна, излага, че с протокол  от 060.06.2023 г. е извършена проверка на изпълнението на заповедта, при което е констатирано, че от страната доброволно не е премахнат доброволно незаконния строеж в определения едномесечен срок от съобщаването, въпреки отправената покана за доброволно изпълнение, инкорпорирана в Заповед №230 от 28.02.2022 г. на Кмета на община Каварна.

На определената дата за принудително изпълнение, назначената комисия не е допусната до строежа, което е обективирано в Протокол  № 000110/12.06.2023 г. и не е започнало фактическото премахване.

Със заявление от същата дата, жалбоподателят е уведомил Община Каварна, че предприема действия попремахване на строежа за което му са необходими 6 дни.

С Констативен протокол № 000111/19.06.2023 г. е установено започнато доброволно изпълнение.

Оспорват се наведените възражение в жалбата относно прилагане на Наредбата за реда и условията за разполагане на преместваеми обекти и елементите на градското обзавеждане на територията на Община Каварна, поради нейната неотносимост. Предмет на обсъждане в подзаконовия нормативен акт са преместваемите обекти, какъвто процесният строеж не е. Излага се, че обектите, подлежащи на премахване са в достатъчна степен индивидуализирани, а възлагането на обществени поръчки с процесната прогнозна стойност може да се осъществи директно.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по спора:

Със Заповед №230 от 28.02.2022 г. на Кмета на община Каварна е разпоредено премахване на незаконни строежибистро “Старият мост“ и разположените до него дървена площадка,ограда от каменна зидария, градинка от каменна зидария и неплътна ограда от зидария с бетонни блокчета, изградени в имоти с идентификатори 35064.501.9673 и 35064.501.3603 по КККР на гр. Каварна.  Определен е срок от 1 месец, считано от датата на съобщаването, на „Каварна 2016“ ООД да премахне доброволно обектите.       

По жалба на „Каварна 2016“ ООД срещу посочената заповед е образувано административно дело № 172/2022 г. по описа на Административен съд – Добрич, приключило с решение, с което е отменен атакувания административен акт. Решението на първоинстанционен съд е оспорено пред Върховен административен съд на Република България, който го отменя частично, като отхвърля жалбата по отношение на бистро „Старият мост“.

С оспореното писмо Кметът на община Каварна е съобщил на адресата, че на 12.06.2023 г. от 9,00 ч. предстои принудителното изпълнение на Заповед № 10-00-1119/25.05.2015 г. на Кмета на Община премахване на незаконен строеж –бистро „Старият мост“.

По своята правна същност обжалваното писмо, с оглед съдържанието на обективираното в него волеизявление и разпоредените правни последици, представлява акт на Органа по изпълнението, постановен във връзка с принудителното изпълнение на влязъл в сила административен акт - Заповед №230 от 28.02.2022 г. на Кмета на община Каварна за премахване на незаконен строеж.

Следователно приложимият процесуален ред за разглеждане и произнасяне по подадената жалба е този по чл. 294 и сл. от АПК.

Разгледана по същество е основателна.

В чл. 294 от АПК е предвидено, че на обжалване подлежат постановленията, действията и бездействията на органа по изпълнението - т.е регламентираната защита е процесуална по своя характер и предмет на същата са волеизявленията на Органа по изпълнението по допустимостта или движението на изпълнителното производство и фактическите действия, с които той осъществява процесуалните си правомощия, изразяващи се в неизпълнение на негови процесуални задължения.

Съгласно разпоредбата на чл. 271, ал. 1, т. 1 от АПК, компетентен да предприеме действия по изпълнение срещу граждани или организации е административният орган, който е издал или е трябвало да издаде административния акт, освен ако в изпълнителното основание или в закона е посочен друг орган. Изпълнението започва служебно, по инициатива на органа, който е издал или е трябвало да издаде акта, представляващ изпълнително основание, като когато подлежащото на изпълнение задължение е такова за действие, което може да бъде извършено от друго лице, действието се извършва от органа по изпълнението за сметка на длъжника.

В случая заповедта, предмет на изпълнение, е издадена от Кмета на община Каварна и последният се явява компетентния орган по изпълнението, в чиито правомощия е да инициира и проведе производството по принудителното изпълнение на постановения от него и влязъл в сила административен акт. Предвид изложените мотиви, съдът приема че обжалваното Писмо на Кмета на Каварна е издадено от материално компетентния орган по изпълнението.

На изпълнение подлежат изискуеми задължения, породени от изпълнителните основания, предвидени в АПК или в друг нормативен акт. Съгласно разпоредбата на чл. 268 от АПК изпълнителни основания са влезлите в сила или подлежащи на предварително изпълнение индивидуални или общи административни актове, решения, определения и разпорежданията на административните съдилища и сключени споразумения пред административните органи или пред съда.

От фактическа страна в случая не е спорно, че с влязло в сила Съдебно решение №3007/22.03.2023 г. по адм.д. № 11572/2022 г. на Върховен административен съд е отхвърлена жалбата срещу Заповед № 10-00-1119/25.05.2015 г. на Кмета на Община в частта относно бистро – „Старият мост“. С влизането в сила на заповедта се пораждат разпоредените с нея правни последици, като възникналото от административния акт задължение става изискуемо и подлежи на изпълнение. Следователно влязлата в сила Заповед № 10-00-1119/25.05.2015 г. на Кмета на Община Каварна представлява валидно изпълнително основание по см. на чл. 268 от АПК, за изпълнението на разпореденото със заповедта премахване на незаконен строеж.

Принудителното изпълнение е способ за изпълнение на изискуемо задължение, който способ се прилага само ако задължението не бъде изпълнено доброволно. В случая безспорно към момента на издаване на оспореното №РД-10-156-(1)/06.06.2023 г. на Кмета на община Каварна и на разпореденото с нея принудително премахване на строежа, не е налице доброволно изпълнение на задължението за премахване на незаконния строеж в определения срок. След като административното задължение не е изпълнено доброволно е налице основание за предприемането на действия за неговото принудително изпълнение.

Установените в АПК процесуални изисквания за образуването и движението на изпълнителното производство са приложими дотолкова, доколкото не е предвиден специален ред за изпълнение на административния акт. По аргумент от нормата на 225а, ал. 3 от ЗУТ, принудителното изпълнение на заповеди, с които е разпоредено премахване на строежи, се извършва от общината по ред, определен с наредба на общинския съвет. Въз основа на тази законова делегация Общински съвет - Каварна с Решение № 53 по Протокол № 42 от 26.05.2015 г. е приел Наредба за принудителното изпълнение на заповеди по чл. 225а, ал. 1 от ЗУТза премахване на строежи или части от тях от органите на община Каварна.

Съгласно разпоредбата на чл. 2 от цитираната нредбата, към принудителното изпълнение на заповедите по чл. 225а от ЗУТ се пристъпва, когато същите не са изпълнени доброволно в определения срок.

Именно поради обстоятелството, че срокът за доброволно изпълнение е посочен в самото изпълнително основание, Наредбата не предвижда изпращането на нарочна покана за доброволно изпълнение, като абсолютно процесуално изискване за започване на производството по принудителното изпълнение на заповедта.

В случая със Заповед №230 от 28.02.2022 г. на Кмета на община Каварна е определен едномесечен срок за доброволно премахване на строежите.

С влизане в сила на Съдебно решение №3007/22.03.2023 г. по адм.д. № 11572/2022 г. на Върховен административен съд възникналото въз основа на Заповед №230 от 28.02.2022 г. на Кмета на община Каварна задължението за премахване на незаконен строеж е станало изискуемо и е следвало да бъде изпълнено от длъжника в определения срок за доброволно изпълнение. Неизпълнението му в определения от органа на изпълнението срок е предпоставка за принудителното му изпълнение.

При разглеждане на делото, обаче, съдът констатира, че са нарушени  процесуални правила, регламентирани в Наредба за принудителното изпълнение на заповеди по чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ за премахване на строежи или части от тях от органите на община Каварна. В посочената Наредба е предвидено, че преди предприемането на действия по принудителното изпълнение на заповедта за премахване, е необходимо да бъде извършено предварително проучване относно начина на изпълнение на премахването, срока за изпълнение и необходимите средства, резултатите от което проучване се оформят в протокол, който се представя на кмета на общината по образец. По аргумент от разпоредбата на чл. 4, ал. 2 от Наредбата, именно при това предварително проучване следва да се извърши преценка относно необходимостта от представяне на конструктивно становище или конструктивен проект за поправяне, заздравяване, премахване или укрепване на сградата и др. Следователно извършването на предварително проучване нормативно е регламентирано като задължителна процесуална предпоставка за предприемането на действия по принудителното изпълнение на заповедта за премахване на строежи. В случая по представената от органа по изпълнението преписка няма данни такова предварително проучване да е било извършено. Не е представено предвиденото в Наредбата приложение № 2. Докладната записка в този смисъл не може да се кредитира като такава. Липсата на такова предварително проучване относно начина и срока на изпълнение на премахването следва да бъде квалифицирано като съществено процесуално нарушение, представляващо основание за отмяна на акта на органа по изпълнението, като незаконосъобразен.

От представената по делото преписка във връзка с образуваното изпълнително производство е видно, че не са съставени предвидените в Наредба за принудителното изпълнение на заповеди по чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ за премахване на строежи или части от тях от органите на община Каварна протоколи - приложения, от надлежно оправомощени от органа по изпълнението длъжностни лица, в нормативно установената форма и с изискуемото съдържание. Доколкото в Наредбата съставянето на посочените протоколи е предвидено като задължително условие и предпоставка за предприемането на действия по принудителното изпълнение на заповедите за премахване на строежи, съдът намира, че не е спазено изискването на чл. 284, ал. 1 от АПК, което също представлява основание за отмяна на оспорения акт. Още повече че в случая с оглед приложимата нормативна регламентация, начинът на изпълнение на премахването се определя именно с Протокола - Приложение № 2 от Наредбата и несъставянето на такъв протокол въз основа на извършено предварително проучване не дава възможност да се прецени дали органът е спазил принципа за съразмерност на изпълнението съгласно изискванията на чл. 272, ал. 1, т. 1 и т. 2 от АПК при разпореденото извършване на действия по премахването на строежите.

Предвид изложените съображения съдът намира, че обжалваното Писмо №РД-10-156-(1)/06.06.2023 г. на Кмета на община Каварна за предприемане на принудително изпълнение на Заповед № 230 от 28.02.2022 г. на Кмета на община Каварна за премахване на незаконен строеж – бистро “Старият мост“, находящ се в гр. Каварна, Крайбрежна зона, изграден в имот с идентификатор 35064.501.9673 по КККР на гр. Каварна, е издадено при допуснати съществени процесуални и формални нарушения на Наредба за принудителното изпълнение на заповеди по чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ за премахване на строежи или части от тях от органите на община Каварна, с оглед на което следва да бъде отменен, като незаконосъобразен.

Жалбоподателят претендира разноски, които му се дължат.

Воден от горните мотиви и на основание чл. 298 от АПК, съдът

РЕШИ:

ОТМЕНЯ Писмо №РД-10-156-(1)/06.06.2023 г. на Кмета на община Каварна за предприемане на принудително изпълнение на Заповед № 230 от 28.02.2022 г. на Кмета на община Каварна за премахване на незаконен строеж – бистро “Старият мост“, находящ се в гр. Каварна, Крайбрежна зона, изграден в имот с идентификатор 35064.501.9673 по КККР на гр. Каварна.         

ОСЪЖДА Органа по изпълнението –Кмета на община Каварна, да заплати на „КАВАРНА 2016“ООД, седалище и адрес на управление: гр. Каварна, ул. „Сава Ганчев“ №24 сумата в размер на 50 (петдесет) лева, представляваща сторените по делото разноски.

Решението не подлежи на обжалване.

 

                                               СЪДИЯ:……….