Решение по дело №297/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 189
Дата: 4 април 2019 г. (в сила от 15 октомври 2019 г.)
Съдия: Дарина Кънчева Стоянова Крумова
Дело: 20195530200297
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер                                                 04.04.2019 година                            гр. Стара Загора

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                                   ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На дванадесети март                                                             Година 2019

В открито заседание в следния състав

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА СТОЯНОВА

 

Секретар: Кремена Панайотова

като разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА

АНД № 297 по описа за 2019г., за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

 

Образувано е по жалба на И.М.П., управител и законен представител на „АЛЕКАР“ ЕООД, гр. София против електронен фиш серия К № 2343018 на ОД на МВР – Стара Загора.

В жалбата се твърди, че в хода на производството са допуснати съществени процесуални нарушения, налагащи отмяна на електронния фиш на това основание. Излагат се подробни съображения.

В съдебно заседание жалбоподателката не се явява. Представено е писмено становище, в което чрез адв. Стойко Славов от САК заявява, че поддържа подадената жалба и излага допълнителни аргументи за незаконосъобразност на обжалвания електронен фиш.

Въззиваемата страна ОД на МВР – Стара Загора моли съда да потвърди обжалвания електронен фиш. В съдебно заседание не изпраща представител.

 

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на обжалвания електронен фиш, намери за установено следното:

 

Жалбата е редовна и допустима - подадена е в срок от надлежна страна.

 

С обжалвания електронен фиш серия К № 2343018 на ОД на МВР – Стара Загора, на основание чл. 189, ал. 4, вр. с чл. 182, ал. 2, т. 6 ЗДвП на И.М.П. - законен представител на „АЛЕКАР“ ЕООД, гр. София за нарушение на чл. 21, ал. 2, вр. с ал. 1 ЗДвП е наложено наказание глоба в размер на 650 лева, за това, че на 15.10.2018г. в 12.44 часа на АМ Тракия, км. 205 управлява в посока гр. Бургас МПС, марка: Мерцедес, модел: Ц 320 ЦДИ, с рег. номер СА 7081 МС, със скорост от 148 км/ч, при ограничение от 90 км/ч, въведено с пътен знак В-26, съгласно заповед РД-11-913 от 27.09.2018г. на АПИ, като нарушението е установено и заснето с мобилна радарна система TFR1-M 572, при което превишаването на разрешената скорост е с 58 км/ч.

 

От клип № 3336, заснет на 15.10.2018г. с радар № TFR1-M 572 е видно, че на 15.10.2018г. в 12:44:04, координати: EL: 25°61667 и NL: 42°31667, лек автомобил с рег. номер СА 7081 МС е засечен със скорост 153 км/час при ограничение: 90 км/час.

 

Относно техническата изправност на радарния скоростомер са представени: удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835, както и протокол за проверка № 11-48-16 от 31.10.2017г. и протокол за използване на АТСС от 15.10.2018г.

 

Във връзка със собствеността на заснетия лек автомобил е представена справка от Централна база, от която се установява, че собственик на лек автомобил марка: Мерцедес, модел: Ц 320 ЦДИ, с рег. номер СА 7081 МС е именно „АЛЕКАР“ ЕООД, гр. София, чиито управител и законен представител, видно от търговския регистър, е И.М.П..

 

От писмо от „Тинел Електроникс” ООД от 16.09.2011г. е видно, че контролният орган /операторът на системата/ няма никаква възможност умишлено или по невнимание да променя или да влияе върху измерването, регистрирането и записа на нарушенията, установени и заснети с TFR1 – М. Ролята на оператора на системата се свежда до позициониране или придвижване на патрулния автомобил в определения участък на пътя, насочване на системата радар-камера към обектите или участниците за наблюдение, въвеждане на работните параметри на системата и въвеждане на ограниченията на скоростта. Оттам нататък работата на мобилната система TFR1 – М е аналогична на стационарните радарни системи.

 

При така установеното от фактическа страна, съдът намира, че жалбоподателката е нарушил разпоредбата на чл. 21, ал. 2, вр. с ал. 1 ЗДвП и правилно е санкциониран на основание чл. 189, ал. 4, вр. с чл. 182, ал. 2, т. 6 ЗДвП, която норма предвижда за превишаване на разрешената максимална скорост за движение извън населено място над 50 км/ч - с глоба 600 лв., като за всеки следващи 5 км/ч превишаване над 50 км/ч глобата се увеличава с 50 лв.

 

Съгласно чл. 188, ал. 1 ЗДвП следва да отговаря собственикът или този, на когото е предоставено моторното превозно средство.

Съгласно чл. 188, ал. 2 ЗДвП, когато нарушението е извършено при управление на моторно превозно средство, собственост на юридическо лице, предвиденото по този закон наказание се налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на което е предоставил управлението на моторното превозно средство.

Напълно неоснователни са възраженията на жалбоподателката, че не става ясно чия отговорност е ангажирана. В електронният фиш ясно е посочено, че е издаден на И.М.П., която е законен представител на „АЛЕКАР” ЕООД, гр. София.

Освен това, разпоредбата на чл. 189, ал. 5 ЗДвП повелява електронният фиш да се издава на лицето по чл. 188, ал. 2 ЗДвП, което в 14-дневен срок от получаването му следва да заплати глобата или да предостави в съответната териториална структура на Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство.

Жалбоподателката в настоящото производство не е представила такава декларация. В случая не се оспорва фактическото извършване на нарушението и неговото авторство, а се излагат възражения, касаещи допуснати нарушения при издаването му.

 

Жалбоподателката излага аргументи за това, че обжалваният електронен фиш е издаден от ОД на МВР – Стара Загора без да е взето предвид Тълкувателно решение № 1/26.02.2014г. по т.д. № 1/2013г. на ВАС, съгласно което нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се санкционират чрез издаване на електронен фиш само при установяването им при използване на стационарни автоматизираните технически средства и системи /АТСС/, но не и посредством мобилни АТСС в присъствието на контролен орган.

Съдът намира тези възражения за несъстоятелни, тъй като разрешението, дадено в посоченото Тълкувателно решение се основава на наличието на непълноти в нормативната регламентация, съществуващи към момента на постановяването му. След това обаче са приети множество законодателни промени, които следва да бъдат взети предвид – приети са изменения на Закона за движение по пътищата, приета е и нова наредба - Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.

Към настоящия момент при изпълнение на функциите си, определените от министъра на вътрешните работи служби, имат право при установяване на нарушенията на правилата за движение по пътищата да използват технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и/или регистрационния номер на МПС /чл. 165, ал. 2, т. 6 ЗДвП/, като съгласно чл. 189, ал. 15 ЗДвП снимките, видеозаписите и разпечатките, изготвени с технически средства или системи, заснемащи и записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на МПС са изрично посочени като веществени доказателствени средства.

Чл. 189, ал. 4 ЗДвП регламентира, че „при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение”, а в § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП е дадена легалната дефиниция на автоматизираните технически средства и системи, съгласно която те са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

Като взе предвид действащата нормативна уредба, съдът прие, че към настоящия момент няма законово регламентирана пречка за прилагане на облекчената процедура по чл.189, ал.4 от ЗДвП за налагане на административно наказание при установяване на нарушение по чл. 21 от ЗДвП чрез мобилни автоматизирани технически средства и системи.

Изключение от правилото е предвидено в чл. 11, ал. 2 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, но то касае само случаите на осъществяване на контрол с мобилно АТСС във време на движение, тъй като в този случай се налага въвеждането на допълнителни данни към тези на АТСС. Посоченото изключение само потвърждава правилото.

 

По отношение на присъствието или отсъствието на контролен орган (оператор на системата) в патрулния автомобил - то по никакъв начин не оказва въздействие върху точността и обективността на установяване и заснемане на нарушението. Контролният орган няма никаква възможност да променя или да влияе върху измерването, регистрирането и записа на нарушенията, установени и заснети с мобилно автоматизирано техническо средство. Измерването и регистрирането на скоростта и записа на доказателствения видеоматериал се извършва напълно автоматично от системата радар-камера-компютър.

Посочването в чл. 189, ал. 4 ЗДвП, че електронният фиш се издава "в отсъствието на контролен орган и на нарушител", следва да се тълкува граматически, като поясняващо действието по самото издаване на електронния фиш, а не установяването и заснемането на нарушението с автоматизирано техническо средство. Този извод следва и от обстоятелството, че обективно невъзможно е нарушението да се извършва и заснема в отсъствието и на нарушителя.

 

В този смисъл са решение № 7 от 12.02.2018г., постановено по КАНД № 446/2017г. и решение № 229/27.06.2018г., постановено по КАНД № 219/2018г., и двете по описа на Административен съд – Стара Загора.

 

В допълнително представеното пред съда становище е цитирана съдебна практика, която въпреки че е относима към предмета на делото, няма обвързваща сила. Тя не се споделя от настоящия съдебен състав.

 

Предвид гореизложеното, съдът намира, че електронният фиш следва да бъде потвърден

 

Водим от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът  

 

Р  Е  Ш  И :

 

ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К № 2343018 на ОД на МВР – Стара Загора, с който на основание чл. 189, ал. 4, вр. с чл. 182, ал. 2, т. 6 ЗДвП на И.М.П., ЕГН: ********** - законен представител на „АЛЕКАР“ ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, р-н Изгрев, ул. Райко Алексиев 19, в. 6, ет. 1, ап. 12 е наложено административно наказание глоба в размер на 650 лева за нарушение на чл. 21, ал. 2, вр. с ал. 1 ЗДвП.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: