Решение по дело №72399/2021 на Софийски районен съд

Номер на акта: 51
Дата: 3 януари 2023 г.
Съдия: Деница Иванова Цветкова
Дело: 20211110172399
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 20 декември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 51
гр. София, 03.01.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 49 СЪСТАВ, в публично заседание на
десети октомври през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:ДЕНИЦА ИВ. ЦВЕТКОВА
при участието на секретаря ДЕСИСЛАВА Д. НИКОЛОВА
като разгледа докладваното от ДЕНИЦА ИВ. ЦВЕТКОВА Гражданско дело
№ 20211110172399 по описа за 2021 година
ЗЕАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп“ е предявил срещу Агенция
Пътна Инфраструктура иск с правно основание чл.410 от КЗ за сумата от
315.85 лева -застрахователно обезщетение, заплатено за отстраняване на
вреди по л.а. „БМВ“, с рег. №РА3131КС, настъпили вследствие на ПТП в
несигнализирана и необезопасена дупка на пътното платно на 14.08.2021 по
околовръстен път край Пловдив /Пловдив-Асеновград/II–86/републикански
път/ в участъка след детелината на Пещерско шосе, ведно със законната
лихва от подаване на исковата молба до окончателното изплащане.
Ищецът поддържа, че по околовръстен път край гр.Пловдив /Пловдив-
Асеновград//II–86/републикански път/ в участъка след детелината на
Пещерско шосе, в посока към кръговото за Пазарджик автомобил „БМВ“, с
рег. №, управляван от С. А. П. е реализирал ПТП в несигнализирана и
необезопасена дупка на пътното платно, вследствие на което са му нанесени
имуществени вреди.Твърди, че процесният автомобил е бил застрахован при
него по застраховка „Булстрад Каско Стандарт“ за периода от 10.02.2021 до
09.02.2022.Поддържа, че при него е постъпило заявление от собственика на
увредения автомобил за заплащане на застрахователно обезщетение.Въз
основа на заявлението е образувана застрахователна щета и е изготвен опис
1
на вредите.Поддържа, че ремонтът е възложен на сервиз, за който е издадена
фактура в размер на 315.85 лева, заплатена на 26.08.2021г.Твърди, че ПТП-то
е настъпило поради несигнализирано препятствие на платното на път II–86 в
участъка след детелината на Пещерско шосе, който е включен в списъка на
републиканските пътища.Поддържа, че на основание чл.3, ал.1 и ал.2, чл.8,
ал.2, чл.19, ал.1, т.1 и ал.2 и чл.30, ал.1 от Закона за пътищата , както и чл.47
и чл.48, т.1 от ППЗП републиканските пътища се стопанисват от
АПИ.Твърди, че с бездействието на своите служители ответникът е допуснал
причиняването на вредите на процесния автомобил.Поддържа, че е изпратил
покана за доброволно изпълнение до ответника, но същия не е възстановил
процесната сума.
В срока по чл.131 от ГПК ответникът Агенция Пътна Инфраструктура
оспорва предявения иск.Оспорва механизма на ПТП.Прави възражение за
съпричиняване.
Съдът като прецени по реда на чл.12 от ГПК събраните по делото и
относими към разрешаване на спора доказателства приема за установено от
фактическа страна следното:
По делото е представена декларация за настъпване на застрахователно
събитие от С. А. П. и декларация от Божидар С.ов П..
По делото е представено и заявление за изплащане на застрахователно
обезщетение от 20.08.2021г.
Със застрахователна полица №от 10.02.2021 г. л.а. БМВ 740 D Xdrive е
застрахован при ищеца по застраховка „Каско Стандарт“ за периода от
10.02.2021 до 09.02.2022г.
Въз основа на заявлението е образувана застрахователна щета и е
изготвен опис на претенция.
С доклад по щета №е определено от ЗЕАД Булстрад Виена Иншурънс
Груп застрахователно обезщетение в размер на 315.85 лева.
С преводно нареждане от 26.08.2021 е наредена от ЗЕАД „Булстрад
Виена Иншурънс Груп“АД в полза на „Бонест Груп“ЕООД сумата от 315.85
лева по щета №, за автомобил .
С регресна покана от 19.10.2021 ЗЕАД „Булстрад Виена Иншурънс
Груп“ е отправил претенция до Областно пътно управление, гр.Пловдив за
2
възстановяване на заплатената от него сума в размер на 315.85 лева-
застрахователно обезщетение.Видно от известието за доставяне поканата е
получена на 22.10.2021г.
С писмо от 26.10.2021 АПИ-Областно управление, гр.Пловдив до ЗЕАД
Булстради Виена Иншурънс Груп е отказало да възстанови процесната сума.
Съгласно заключението на САТЕ механизмът на ПТП е следният: по
време на движение л.а. „БМВ 740, с ДК№попаднал в дупка на пътното
платно и реализирал ПТП с материални щети.Съгласно заключението
причинените вреди по л.а. „БМВ 740“, с ДК №РА3131КС от техническа
гледна точка е възможно да бъдат получени и са вследствие реализираното
ПТП на 14.08.2021г.Според вещото лице стойността за възстановяване,
определена по средни пазарни цени съгласно описа на уврежданията, към
датата на събитието, възлиза на 502.26 лева.
Съгласно показанията на св.С. А. П. ПТП-то настъпило през 2021 на
околовръстен път гр.Пловдив/ Асеновград/ в участъка след детелината на
Пещерско шосе към кръговото към Пазарджик.Свидетелства, че управлявал
л.а. „БМВ“ и карайки по пътя, разминавайки се с другите автомобил, в една
част от участъка се стеснява пътя и попаднал в дупка на
асфалта.Свидетелства, че дупката не била обезопасена и нямало
сигнализация.Свидетелства, че ударил предна дясна гума и впоследствие тя
се разцепила.Свидетелства, че дупката била доста голяма и дълбока и самият
асфалт се бил вдлъбнал надолу и била много остра и затова си срязал
гумата.Свидетелства, че нямало как да бъде заобиколена дупката, тъй като
имало насрещно движение.Свидетелства, че карал с нормална
скорост.Извикал репатрак, за да може да го придвижи до гр.
Пазарджик.Свидетелства, че джантата на предна дясна гума се била
изкривила от самия удар.Свидетелства, че времето било сухо, ПТП-то
станало по тъмно, като участъкът не бил осветен.
При тази установеност на фактите съдът прави следните правни изводи:
За успешното провеждане на иск по чл.410 от КЗ във вр. с чл.49 от ЗЗД,
в тежест на ищеца е да докаже кумулативното осъществяване на следните
предпоставки: наличие на валидно застрахователно правоотношение, по
силата на което е поел задължение за репариране на причинени на
застрахования вреди, обстоятелството, че последните са настъпили в резултат
3
от неизпълнение на задължение на служителите на ответника по поддържане
изправността на пътния участък, както и действителното плащане на
застрахователното обезщетение на правоимащото лице.
Въз основа на представената застрахователна полица се установява, че
процесният автомобил л.а. „БМВ“, с рег. №е застрахован по застраховка
„Каско” при ищеца за периода от 10.02.2021 до 09.02.2022г.ПТП-то е
настъпило на 14.08.2021г., т.е. в рамките на периода на застрахователно
покритие.
Неосноватено е възражението на ответника, че не е представен
документ, удостоверяващ събитието от страна на контролните органи на
МВР. Съгласно чл. 123, ал. 1 ЗДвП и чл. 125 ЗДвП при случай на ПТП с
имуществени вреди и един участник не е налице задължение за участвалото в
ПТП лице да уведомява органите на КАТ, както и за последните не е
нормативно установено задължението да посещават мястото на ПТП и да
съставят протокол за пътното произшествие. В този смисъл в хипотезата на
процесното ПТП – преминаване на автомобил през необозначена и
необезопасена дупка на пътното платно, не се изисква посещение на мястото
от служители на КАТ, нито съставянето на протокол за установяване на
същото ПТП.
Същевременно механизма на ПТП се установява въз основа на
свидетелските показания и въз основа на заключението на САТЕ.Съгласно
заключението на САТЕ механизмът на ПТП е следният: по време на
движение л.а. „БМВ 740, с ДК№попаднал в дупка на пътното платно и
реализирал ПТП с материални щети.В този смисъл са и свидетелските
показания.Съгласно показанията на св.П. ПТП-то настъпило на околовръстен
път гр.Пловдив/ Асеновград/ в участъка след детелината на Пещерско шосе
към кръговото към Пазарджик.От показанията на св. П. се установява, че
карайки по пътя, разминавайки се с другите автомобили, в една част от
участъка се стеснява пътя, и там попаднал в дупка на асфалта, като ударил
предна дясна гума и впоследствие тя се разцепила .От показанията на св. П.
се установява, че дупката не била обезопасена и нямало сигнализация.От
показанията на св. П. се установява, че дупката била доста голяма и дълбока
и самият асфалт се бил вдлъбнал надолу и била много остра и затова си
срязал гумата.От показанията на св. П. се установява и че джантата на предна
4
дясна гума се била изкривила от самия удар.
Предвид изложеното съдът намира, че въз основа на свидетелските
показания и на САТЕ се установява механизма на ПТП, а именно :попадане в
необезопасена и несигнализирана дупка на пътното платно на околовръстен
път гр.Пловдив/ Асеновград/ в участъка след детелината на Пещерско шосе
към кръговото към Пазарджик.
Неоснователно е възражението на ответника за съпричиняване от
водача на процесния автомобил.Съгласно показанията на св.П. той се е
движил с нормална скорост.От показанията му се установява, че нямало как
да бъде заобиколена дупката, тъй като имало насрещно движение.С оглед на
което, съдът приема, че не е налице поведение на водача на процесния
автомобил, което да обуслови съпричиняване на вредоносния резултат.
Ответникът, чиято е доказателствената тежест да установи
възраженията си, не е ангажирал други доказателства за наличие на
съпричиняване от страна на водача на процесното МПС.
Съществуването на необезопасени дупки на пътното платно е
проявление на противоправно бездействие от служители на държавата или
общината.
Ответникът не оспорва, че мястото на ПТП-то -околовръстен път
гр.Пловдив/ Асеновград/ в участъка след детелината на Пещерско шосе към
кръговото към Пазарджик, представлява част от републиканската мрежа.
Съгласно чл.19, ал.1, т.1 от Закона за пътищата републиканските
пътища се управляват от Агенция Пътна Инфраструктура.Съгласно чл.30,
ал.1 от Закона за пътищата Агенцията Пътна Инфраструктура осъществява
дейностите по изграждането, ремонта и поддържането на републиканските
пътища.В този смисъл на Агенция Пътна Инфраструктура е възложена да
осъществява дейностите по ремонта и поддържането на републиканските
пътища. Неизпълнението на задължението за стопанисване на пътния участък
от отговорните служители на ответника, представлява противоправно
поведение при изпълнение на възложената им работа.
В допълнение съгласно чл.13, ал.1 от Закова за движение по пътищата
за предупреждаване на участниците в движението за опасности по пътя, за
указване на направления , посоки и обекти, както и за даване на
5
допълнителна информация за улесняване на участниците в движението, на
пътищата се поставят необходимите пътни знаци, допълнителни и други
средства за сигнализиране.
Като не са обезопасили и не са поставили сигнализация за дупката на
пътното платно в процесния участък служителите на ответника са
осъществили противоправно поведение при изпълнение на възложената им
работа, което обуславя отговорността на ответника по чл.49 от ЗЗД.
Само по себе си обаче противоправното поведение не е достатъчно за
ангажиране отговорност за непозволено увреждане. Необходимо е да
съществува, наред с останалите елементи от фактическия състав, и причинно-
следствена връзка между противоправното поведение на ответника
/съществуването на дупка на пътното платно/ и вредите върху застрахованото
МПС.
Въз основа на показанията на св. П. се установява наличието на
причинно-следствена връзка между механизма на ПТП и настъпилите вреди.
Съдът кредитира и заключението на САТЕ, съгласно което е налице
причинно-следствена връзка между щетите върху процесното МПС и
настъпилото ПТП.
Разпоредбата на чл.499 от КЗ определя като горна граница на
дължимото застрахователно обезщетение-действителната стойност на
увреденото имущество.Действителната стойност е тази, /съгласно легалната
дефиниция, срещу която вместо застрахованото имущество може да се купи
друго със същото качество. Застрахователното обезщетение не може да
надвишава действителната стойност на увреденото имущество, а
действителната стойност не може да бъде по-голяма от пазарната му стойност
/пазарната цена/ към деня на настъпване на събитието. Съдът приема, че
действителната стойност на щетата е стойността, определена по средни
пазарни цени.Кредитирайки заключението на САТЕ съдът приема, че
стойността на обезщетението по средни пазарни цени възлиза на сумата от
502.26 лева.
Ищецът претендира сумата от 315.85 лева, поради което до този размер
следва да бъде уважен предявения иск.
Предвид изложеното предявеният иск с правно основание чл.410 от КЗ
следва да бъде уважен за сумата от 315.85 лева.
6

По разноските
Крайният изход на делото обуславя присъждане на разноски в полза на
ищеца на основание чл.78, ал.1 от ГПК.Ищецът е реализирал разноски в
размер на 670 лева, от които 50 лева – държавна такса,300 лева -адвокатско
възнаграждение с ДДС, 250 лева – депозит за САТЕ и 70 лева – депозит за
свидетел.
Така мотивиран съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА Агенция Пътна Инфраструктура,, , да заплати на ЗЕАД
„Булстрад Виена Иншурънс Груп“, , със седалище и адрес на
управление:гр.София, пл. „Позитано“№5, със съдебен адрес:гр.2, чрез адв. Р.,
на основание чл.410 от КЗ сумата от 315.85 лева -застрахователно
обезщетение, заплатено за отстраняване на вреди по л.а. „БМВ“, с рег. №,
настъпили вследствие на ПТП в несигнализирана и необезопасена дупка на
пътното платно на 14.08.2021 по околовръстен път край Пловдив /Пловдив-
Асеновград/II–86/републикански път/ в участъка след детелината на
Пещерско шосе, ведно със законната лихва от подаване на исковата молба до
окончателното изплащане.
ОСЪЖДА Агенция Пътна Инфраструктура, , гр.София, пл.
„Македония“№3, да заплати на ЗЕАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп“, , със
седалище и адрес на управление:гр.София, пл. „Позитано“№5, със съдебен
адрес:гр., на основание чл.78, ал.1 от ГПК сумата от 670 лева – разноски по
делото.
Решението подлежи на обжалване пред СГС в двуседмичен срок от
връчването.

Районен съдия:

РЕШИ:

7
ОСЪЖДА Агенция Пътна Инфраструктура,ЕИК000695089, гр.София,
пл. „Македония“№3, да заплати на ЗЕАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп“,
ЕИК000694286, със седалище и адрес на управление:гр.София, пл.
„Позитано“№5, със съдебен адрес:гр.София, ул. „Княз Ал.Дондуков“№22А,
ет.2, чрез адв. Р., на основание чл.410 от КЗ сумата от 315.85 лева -
застрахователно обезщетение, заплатено за отстраняване на вреди по л.а.
„БМВ“, с рег. №РА3131КС, настъпили вследствие на ПТП в
несигнализирана и необезопасена дупка на пътното платно на 14.08.2021 по
околовръстен път край Пловдив /Пловдив-Асеновград/II–86/републикански
път/ в участъка след детелината на Пещерско шосе, ведно със законната
лихва от подаване на исковата молба до окончателното изплащане.
ОСЪЖДА Агенция Пътна Инфраструктура, ЕИК000695089, гр.София,
пл. „Македония“№3, да заплати на ЗЕАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп“,
ЕИК000694286, със седалище и адрес на управление:гр.София, пл.
„Позитано“№5, със съдебен адрес:гр.София, ул. „Княз Ал.Дондуков“№22А,
ет.2, на основание чл.78, ал.1 от ГПК сумата от 670 лева – разноски по делото.
Решението подлежи на обжалване пред СГС в двуседмичен срок от
връчването.

Районен съдия:

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
8