Решение по дело №800/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 204
Дата: 12 март 2021 г. (в сила от 16 юни 2021 г.)
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20207150700800
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№204/12.3.2021г.

Гр. Пазарджик

 

                           В  И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А    

 

         Административен съд - Пазарджик, I състав, в открито съдебно заседание на петнадесети февруари две хиляди  двадесета и първа година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА ШОТЕВА

при секретаря Тодорка Стойнова, като разгледа докладваното от съдия ШОТЕВА  административно дело № 800 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:      

      Производството е по реда на чл. 203 от АПК, във връзка с чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ и е образувано по искова молба на Б.А.В. *** с ЕГН **********, чрез адв.В.С. *** , с цена на иска от 3000 лв., представляваща обезщетение за претърпени неимуществени вреди  от незаконосъобразни действия и бездействия на длъжностни лица при и по повод изпълнение на административната дейност – длъжностни лица на ТЕЛК - Пазарджик, в едно с лихва за забава, считано от 20.07.2020г до окончателното и изплащане, както и присъждане на сторените по делото разноски.

     Ответникът по делото МБАЛ Пазарджик ,чрез процесуалния си представител счита, че исковата молба е неоснователна, предоставят се доказателства и се излагат съображения по същество.

     Контролираща страна- ОП гр. Пазарджик, редовно призована, чрез прокурор Пешев, счита исковата молба за допустима, но  за частично основателна.

     След като разгледа твърденията на страните и доказателствата по делото, административният съд приема за установено от фактическа страна следното:

         Ищцата на 02.12.2019г. се явила за преосвидетелстване в ТЕЛК Пазарджик.С експертно решение №4837 от 206 зас. Проведено на 02.12.2019г. била определена 50 % трайно намалена работоспособност. Същата била преосвидетелсвена след преглед, т.е. не се явявала за първи път за освидетелстване пред ТЕЛК. В експертното решение била посочена като дата на инвалидизиране 20.08.2000г.Видно от писмо вх.№5058/.3.08.2020г. ищцата е била пенсионер , като е получавала пенсия за инвалидност поради общо заболяване.Въз основа на Експертно решение №4837 от 206 зас. Проведено на 02.12.2019г. e издадено Решение № 6278от098дас от 30.12.2019г. на медицинска комисия при ТП на НОИ Пазарджик, където е посочено, че експертното решение на ТЕЛК е законосъобразно. С писмо от 13.01.2020г. Началник на отдел „Пенсии“- при ТП на НОИ Пазарджик е изпратил писмо до Председателя на Медицинската комисия, където е посочено, че следва да бъде разгледано експертното решение относно датата на инвалидизиране, тъй като ищцата получава пенсия за инвалидност при вече определена дата на инвалидизиране – 20.08.2009г.видно е, че експертното решение не е обжалвано, единствено е посочено, че следва да се отстрани допусната техническа грешка относно датата на инвалидизирана.Същевременно няма данни защо е била спряна пенсията на ищцата за период от 01.12.2019г. до 27.03.2020г., след като експертно решение не е обжалвано и е било влязло в законна сила.от приетите по делото доказателства се установи, че с Разпореждане №********** от 27.03.2020г. е бил продължен срока за изплащане на пенсията за инвалидност поради общо заболяване на ищцата, а експертното решение , с което е отстранена допусната грешка е с много по-късна дата.

         При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

          Съгласно чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ държавата и общините отговарят за вредите, причинени на гражданите и юридическите лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност.

     За да бъде ангажирана отговорността на ответника по иск с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ следва да се установи наличието кумулативно на елементите на фактическия състав на правната норма, а именно установена по съответния ред незаконосъобразност на административен акт,действие или бездействие, настъпването на преки и непосредствени вреди от акта или от действието или бездействието и причинно-следствена връзка между действието на акта и настъпилия в поддържания от ищеца размер на вредоносния резултат.

         Между страните няма спор, че ищцата е била със спряна пенсия за периода от 01.12.2019г. до 30.04.2020г.Но от приетите по делото доказателства се установи, че това се дължи на определени действия или бездействия на длъжностни лица , но не на ТЕЛК Пазарджик.Експертното решение не е било обжалвано по съответния ред, освен това единствено неточността е била в датата на инвалидизиране, като тази неточност не би следвало да се отрази на размера на пенсията или пък основанията за продължаване изплащането на получаваната пенсия, тъй като става въпрос за преосвидетелстване , а не за първоначално освидетелстване на лицето.това обстоятелство се потвърждава и от факта, че пенсията е била възстановена много преди да се отстрани фактическата грешка в експертно решение №4837 от 206 зас. Проведено на 02.12.2019г. от състав на ТЕЛК Пазарджик при МБАЛ Пазарджик.

         С оглед на гореизложеното може се установява, че липсва незаконосъобразно действие или бездействие именно на служители на МБАЛ Пазарджик – членове на комисия на ТЕЛК издали - Експертно решение №4837 от 206 зас. Проведено на 02.12.2019г.Ако има незаконосъобразни действия и бездействие то те са осъществени от друг държавен орган.Липсва първата предпоставка за отговорност на държавата, поради което не следва да се обсъжда имали или не причинени вреди, както и наличие на причинно-следствена връзка.

Това ще рече, че както главната искова претенция, така и акцесорната претенция за присъждане на обезщетение за забавено плащане на главницата, съразмерно на законната лихва за периода от подаване на исковата молба до окончателното ѝ изплащане не са доказани нито по основание, нито по размер и следва да бъдат отхвърлени изцяло.

 

     С оглед изложеното, настоящият състав намира, че не са  налице предпоставките на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ и исковата претенция е неоснователна и не следва да бъде уважен

      С оглед на гореизложеното и на основание чл. 203 и сл. АПК, съдът

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователен иска на  Б.А.В. *** с ЕГН **********, чрез адв.В.С. *** , с цена на иска от 3000 лв., представляваща обезщетение за претърпени неимуществени вреди  от незаконосъобразни действия и бездействия на длъжностни лица при и по повод изпълнение на административната дейност – длъжностни лица на ТЕЛК - Пазарджик, в едно с лихва за забава, считано от 20.07.2020г до окончателното и изплащане.

 Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

 

                     Административен съдия :/п/