П Р О Т О К О Л
Варна, 03.05.2023 година
Административният съд - Варна - XIV състав, в съдебно заседание на трети май две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Председател: |
ВАСИЛ ПЕЛОВСКИ |
|
при участието на секретаря Наталия
Зирковска |
||
На именното повикване
в 11,45 часа се явиха:
ЖАЛБОПОДАТЕЛКАТА – Т.А.В., уведомена от
предходно съдебно заседание, не се явява, представлява се от адв. П.М.,
надлежно упълномощен и приет за процесуален представител от съда отпреди.
ОТВЕТНИКЪТ – УПРАВИТЕЛЯТ НА НЗОК, уведомен по реда на
чл.138, ал.2 от АПК, не се явява, не се представлява.
АДВ. М.: Да се даде ход на
делото.
СЪДЪТ намира, че не са
налице процесуални пречки по даване ход на делото, поради което
О П
Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО
СЪДЪТ докладва постъпила
молба, с.д. № 5454/07.04.2023 год., депозирана от ответника, с която в
изпълнение на разпореждане на съда представя Заявление № НС-01-00-30/27.05.2023
год. до Председателя на НС на НЗОК, Заповед № РД-09-474/314.05.2022 год. на
управителя на НЗОК и юрисконсултско пълномощно № РД-12-28/16.01.2023 год.
АДВ. М.: Да се приемат.
СЪДЪТ по доказателствата
О П Р Е Д Е Л И:
ПРИЕМА И ПРИЛАГА към материалите по
делото представените с молба с.д. № 5454/07.04.2023 год. Заявление №
НС-01-00-30/27.05.2023 год. до Председателя на НС на НЗОК, Заповед №
РД-09-474/314.05.2022 год. на управителя на НЗОК и юрисконсултско пълномощно №
РД-12-28/16.01.2023 год.
АДВ. М.: Нямам други
доказателствени искания. Представям списък на разноски, ведно с доказателства
за тяхното извършване.
СЪДЪТ, за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл. 197 и сл. АПК.
На основание чл. 278, ал. 1, изр. второ и
ал. 2 ГПК, във вр. с чл. 144 АПК, съдът прецени, че следва частната жалба да
бъде разгледана в открито съдебно заседание.
Жалбата е процесуално ДОПУСТИМА, като
подадена при наличието на правен интерес, в рамките на предвидения за това срок
и от надлежна страна.
Разгледана по същество същата е ОСНОВАТЕЛНА
по следните съображения:
Оспореното произнасяне е
постановено от компетентен орган.
Съгласно чл. 2 от Правилника за
устройство и дейността на националната здравноосигурителна каса (Правилника),
НЗОК е юридическо лице със седалище в гр. София и с предмет на дейност -
осъществяване на задължителното здравно осигуряване. Нормата на чл. 19, ал. 7,
т. 1 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО) предвижда, че управителят на НЗОК
представлява НЗОК в страната и в чужбина. Обжалваното писмо е издадено именно
от управителя на НЗОК, законово оправомощен да представлява касата (като
юридическо лице) пред всички субекти в България. Управителят на НЗОК е
компетентен да прекрати административното производство по заявлението на Т.А.В.,
като остави без разглеждане по същество искането й за издаване на
административен акт, за възстановяване на средствата, заплатени за лечение в
чужбина.
Оспореният отказ за разглеждане
на заявлението на оспорващата по същество е постановен при неспазване на
изискванията за форма на акта (т.к. не съдържа обосноваване на посочените от
ответника фактически и правни основания в съответствие с чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК). Отказът е издаден и при неправилно прилагане на материалния закон.
Административното производството пред
управителя на НЗОК е започнато по Заявление за възстановяване на извършени
разходи по реда на чл. 25 (Б), параграф 5-9, чл. 26 (Б), параграф 6 и 7 от
Регламент (ЕО) № 987/2009 или действащи двустранни спогодби/договори за
социално осигуряване с вх. № Е126-01-53/25.10.2022 г., подадено от Т.А.В..
Като основание за прекратяване на административното
производството е посочено, че при разглеждане на заявлението на В. и извършена
служебна проверка за допустимост е констатирано, че е налице вече подадено заявление – вх. № Е126-01-53/26.04.2022 г. – със
същият предмет, което е приключило с влязъл в сила административен акт –
Решение № РД-Е-126-146/01.07.2022 г. на управителят на НЗОК.
Съгласно чл. 2, т. 1 и т. 2 от Вътрешните
правила за реда, начина и критериите относно възстановяване на извършените
разходи по реда на чл. 25 (Б) параграф 5-9 и чл. 26 (Б) параграф 6-7 от
Регламент (ЕО) 987/2009 и Директива 2011/24/ЕС на Европейския парламент и на
Съвета за упражняване на правата на пациентите при трансгранично здравно
обслужване, или по двустранни спогодби/договори за социално осигуряване,
включващи в обхвата си здравно осигуряване, същите се прилагат по отношение на
постъпили заявления:
·
от здравноосигурени лица (ЗОЛ) за
възстановяване на разходи за получена необходима медицинска помощ при временно
пребиваване в друга държава – членка на ЕС, държава от ЕИП или Конфедерация
Швейцария, на основание чл. 25 (Б) параграф 5-9 и чл. 26 (Б) параграф 6-7 от Регламент (ЕО) 987/2009 или в изпълнение на двустранни
спогодби/договори за социално осигуряване;
·
от ЗОЛ за възстановяване на разходи
за трансгранично здравно обслужване, получено по реда на Директива
2011/24/ЕС на Европейския парламент и на Съвета за упражняване на правата
на пациентите при трансгранично здравно обслужване, транспонирана с Наредба № 5
от 21.03.2014 г. за условията и реда за упражняване правата на пациентите при
трансгранично здравно обслужване.
Подадено заявление с вх. №
Е126-01-53/26.04.2022 г. от оспорващата, по което е постановено влязлото в сила
Решение № РД-Е-126-146/01.07.2022 г. на управителя на НЗОК, е за възстановяване
на разходи по втората, посочена по-горе хипотеза – за възстановяване на разходи
по реда, предвиден в Директива 2011/24/ЕС.
В случая административният орган не е
обосновал защо приема, че подаденото от оспорващата заявление, основаващо се на
Регламент (ЕО) 987/2009 е със същия предмет, както произнасянето на органа по
заявлението на оспорващата, основаващо се на Директива 2011/24/ЕС. Така
направената само констатация от органа (че производствата са с един и същ
предмет) не е в съответствие със стандартите за мотивираност на постановяваните
от администрацията актове. Липсата на изложени конкретни мотиви за еднаквост на
предмета на двете административни производства не е в съответствие с
изискванията за форма на постановения отказ и представлява основание за отмяната
му.
На следващо място в оспорения отказ за
разглеждане по същество на заявлението, обективиран в писмо изх. №
Е126-01-53/04.11.2022 г. административният орган, от една страна, сочи, че
счита заявлението за недопустимо и прекратява административното производство
поради влязъл в сила индивидуален административен акт – решение на Управителя
на НЗОК по заявление на същото лице със същия предмет, а същевременно е
посочил, че липсват основанията и предпоставките, обуславящи основателността на
искането за възстановяване на средства по реда на Регламент (ЕО) № 987/2009.
Посочването на мотиви за неоснователност на направеното със заявлението искане,
паралелно с постановеното прекратяване на административното производство поради
недопустимост на заявлението, може да се разглежда като неяснота на
волеизявлението на административния орган, която може да обуслови и извод за
нищожност на произнасянето на административния орган. Мотивите на
административния орган следва да са в съответствие с разпоредителната част на
акта му, като посочените фактически основания следва да са ясно и недвусмислено
обективирани.
Неспазването на установеното нормативно
изискване за излагане на непротиворечиви фактически основания за издаването на
спорния в процеса акт за прекратяване, има за последица постановен в съществено
нарушение на закона акт. Изискването за обосноваване на административния акт е
една от гаранциите за законосъобразност на същия, които законът е установил за
защитата на правата и правнозащитените интереси на гражданите и организациите -
страни в административното производство. Тази гаранция се проявява в две
насоки. С излагането на мотивите се довеждат до знанието на страните
съображенията, по които административният орган е издал съответния
административен акт. Това подпомага страните в избора на защитните средства и
въобще при изграждането на защитата им срещу такива актове. От друга страна
пък, наличието на мотиви улеснява и прави възможен контрола върху
законосъобразността и правилността на акта, упражняван при обжалването му пред
по-горния административен орган и пред съда, допринася за разкриване на
евентуално допуснатите закононарушения, разкрива и възможности за контрол над
случаите, в които въпросът е решен по целесъобразност, но са надхвърлени
рамките на предоставената на административния орган оперативна самостоятелност.
Значението на изискването за мотиви, според АПК, е такова, че тяхното
неизлагане към административния акт съставлява съществено нарушение на закона и
основание за отмяна на акта. В този смисъл е и Тълкувателно решение № 4 от
22.04.2004 г. на ВАС по д. № ТР-4/2002 г., ОС на съдиите, докладчик
председателят на V отделение Андрей Икономов.
Дори да се приеме, че оспорваният отказ за
разглеждане на процесното заявление не е с опорочена форма, то следва да се
посочи, че съдът намира, че двете нормативно признати възможности (за заявяване
възстановяване на разходи на основание регламента и на директивата)
представляват самостоятелни и независими правни основания и способи за
претендиране възстановяването на медицински разходи, извършени в страна членка
на ЕС, ЕИП и Конфедерация Швейцария, при различни предпоставки.
Произнасянето на административният орган по
заявление за възстановяване на разходи за трансгранично здравно обслужване по
реда на Директива 2011/24/ЕС на Европейския парламент и на Съвета за
упражняване на правата на пациентите при трансгранично здравно обслужване,
транспонирана с Наредба № 5 от 21.03.2014 г. за условията и реда за упражняване
правата на пациентите при трансгранично здравно обслужване, не представлява
отрицателна процесуална предпоставка за подаване, респ. разглеждане и
произнасяне по заявление от ЗОЛ за възстановяване на разходи за получена
необходима медицинска помощ при временно пребиваване в друга държава – членка
на ЕС, държава от ЕИП или Конфедерация Швейцария, на основание чл. 25 (Б)
параграф 5-9 и чл. 26 (Б) параграф 6-7 от Регламент (ЕО) 987/2009 или в
изпълнение на двустранни спогодби/договори за социално осигуряване. Тоест
заявлението на оспорващата до НЗОК не се явява недопустимо и неправилно е
прекратено административното производство, като е прието, че не следва да бъде
разгледано по същество заявлението.
Преценката относно основателността на
заявлението на оспорващата за възстановяване на средства по реда в случая на
Регламент (ЕО) 987/2009 е в правомощията на административният орган, в
конкретния случай - Управителят на НЗОК, който при спазване разпоредбите на АПК
следва да го разгледа по същество и да се произнесе по него.
По изложените съображения жалбата е основателна,
при което следва да бъде отменен отказът на управителя на НЗОК, обективиран в
писмо изх. № Е126-01-53/04.11.2022 г., да разгледа и се произнесе по заявление
от ЗОЛ за възстановяване на извършени разходи по реда на чл. 25 (Б), параграф
5-9, чл. 26 (Б), параграф 6 и 7 от Регламент (ЕО) № 987/2009 или действащи
двустранни спогодби/договори за социално осигуряване вх. №
Е126-01-53/25.10.2022 г., подадено от Т.А.В., и е прекратил административното
производство, съобразно указанията по тълкуването и прилагането на закона,
дадени в настоящото определение.
С оглед констатираната основателност на
оспорването, на жалбоподателят следва да се присъдят направените от него
разноски в производството, а именно платената държавна такса в размер на 10 лв.
и адвокатско възнаграждение в размер на 800 лв., на основание чл.143, ал.1 от АПК, вр.чл.8, ал.1 или ал.3 от Наредба №1 от 09.07.2004 год.
По изложените съображения и на основание чл.
200, ал. 1 АПК, Административен съд-Варна, ХІV състав
О П Р Е Д Е Л И :
ОТМЕНЯ отказ на управителя
на НЗОК, обективиран в писмо изх. № Е126-01-53/04.11.2022 г., да разгледа по
същество и да се произнесе по заявление от ЗОЛ за възстановяване на извършени
разходи по реда на чл. 25 (Б), параграф 5-9, чл. 26 (Б), параграф 6 и 7 от
Регламент (ЕО) № 987/2009 или действащи двустранни спогодби/договори за
социално осигуряване вх. № Е126-01-53/25.10.2022 г., подадено от Т.А.В., и с
което е прекратено административното производство.
ИЗПРАЩА преписката на Управителя
на НЗОК за продължаване на административното производството по Заявление за
възстановяване на извършени разходи по реда на чл. 25 (Б), параграф 5-9, чл. 26
(Б), параграф 6 и 7 от Регламент (ЕО) № 987/2009 или действащи двустранни
спогодби/договори за социално осигуряване" вх. № Е126-01-53/25.10.2022 г.,
подадено от Т.А.В., при съблюдаване на указанията по тълкуването и прилаганото
на закона, дадени в мотивите на настоящото определение.
ОСЪЖДА Национална
здравноосигурителна каса гр. София да заплати на Т.А.В., ЕГН *********, сумата
от 810 лв. (осемстотин и десет лева), представляваща направени в производството
разноски.
Определението подлежи на обжалване по реда
на чл. 200, ал. 2 от АПК, пред ВАС на РБ, в 7-дневен срок от съобщаването му,
като съгласно ТР № 2 от 24.03.2021 г., постановено по т. д. № 10/2019 г. на ОСС
на ВАС, определението е окончателно за административния орган.
Протоколът – изготвен в съдебно заседание,
което приключи в 12,02 часа.
СЪДИЯ:
СЕКРЕТАР: