О
П Р Е Д Е Л Е Н И Е
гр. Разград, 16.04.2021 г.
РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в
закрито съдебно заседание на шестнадесети април две хиляди двадесет и първа
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА
като разгледа адм. дело № 98 по описа за
2021 г., констатира следното:
Производството е по реда на чл. 166, ал.
4 АПК във вр. с чл. 459, ал. 4 от Изборния кодекс във вр. с чл. 42, ал. 5 ЗМСМА.
Постъпила е жалба от Б.О.Ч. ***, против
Решение № 197 от 07.04.2021 г. на ОИК – Исперих за предсрочно прекратяване на
пълномощията му като кмет на основание чл. 42, ал. 1, т. 5 ЗМСМА. В жалбата е
направено и искане за спиране на допуснатото от закона предварително изпълнение
на оспореното решение.
Искането за спиране е допустимо и
основателно.
Съгласно чл. 459, ал. 4 ИК жалбата не
спира изпълнението на решението, освен ако съдът постанови друго. Съгласно чл.
166, ал. 4 АПК допуснатото предварително изпълнение по силата на закон може да
бъде спряно от съда при условията на ал. 2. А съгласно чл. 166, ал. 2 АПК
предварителното изпълнение може да бъде спряно, ако то би могло да причини на
оспорващия значителна или трудно поправима вреда.
Както е указано в Определение № 3000 от
25.02.2020 г. на ВАС по адм. д. № 1814/2020 г., III о., в административното
производство обезпечителна нужда възниква и в случаите на прогласена
предварителна изпълняемост на обжалвания административен акт, произтичаща по
силата на закона. Съдът следва да изходи от задължителното, по силата на чл.
130, ал. 2 ЗСВ, Тълкувателно решение № 5 от 08.09.2009 г., постановено от
Общото събрание на колегиите от ВАС по ТД № 1/2009 г. относно принципа за
съразмерност, прогласен в чл. 6 АПК, изразяващ се в това, че административният
акт и неговото изпълнение не трябва да засягат права и законни интереси в
по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава.
"... Допуснатото предварително изпълнение на закона не съдържа законова
презумпция за непогрешимост, за избягване на несъразмерност с конкретната
ситуация и несъизмеримост на вредите с целите на издадения административен
акт... "
Съдът намира, че в разглеждания случай
са налице предпоставките по чл. 166, ал. 2 АПК за спиране на предварителното
изпълнение. Жалбоподателят е орган на изпълнителната власт в кметството на с.
Йонково, който има правомощията по чл. 46 ЗМСМА, включително води регистрите на
населението и за гражданското състояние; осигурява извършването на
административни услуги на физически и юридически лица; осигурява спазването на
обществения ред. Той изпълнява и нотариални функции съгласно чл. 83 от Закона
за нотариусите и нотариалната дейност.
С оглед на горните обстоятелства предварителното
изпълнение на решението за предсрочно прекратяване пълномощията на
жалбоподателя като кмет на с. Йонково би причинило несъразмерно засягане на
интересите на гражданите и юридическите лица в с. Йонково, поради което следва
да бъде спряно.
По изложените съображения Разградският
административен съд
О
П Р Е Д Е Л И :
СПИРА допуснатото от закона
предварително изпълнение на Решение № 197 от 07.04.2021 г. на ОИК – Исперих за предсрочно
прекратяване на пълномощията на Б.О.Ч. ***, до приключване на делото с влязъл в
сила съдебен акт.
Определението подлежи на обжалване пред
Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: