Р Е
Ш Е Н
И Е
№
Гр. К.,
18.06.2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд – гр. К., ІI – ри състав в публично заседание на двадесети
май две хиляди и деветнадесета година, в
състав :
Районен съдия : АКСИНИЯ АТАНАСОВА
При секретаря Д.М. и в присъствието
на прокурора
разгледа
докладваното
от съдията Атанасова н.а.х.д.
№ 409 по описа
за 2018 година, за да се
произнесе, съдът взе предвид следното :
Производството е по реда на чл.
59 и следващите от Закона за административните нарушения и наказания.
И.Л.З., ЕГН **********
***, чрез адв. Б. - САК е подал жалба до РС - гр. К. срещу наказателно
постановление № 311 / 05.10.2018 г. издадено от Началник група „ОП“ към РУ –
гр. К., в която се сочат съображения на НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНОСТ И НЕОБОСНОВАНОСТ НА АТАКУВАНОТО
НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ. Жалбоподателят моли
съда да постанови
решение, с което
да отмени същото
изцяло.
На съдебно
заседание пред настоящата инстанция жалбоподателят редовно призован не се явява,
вместо него се явява адв. Б. – САК, който поддържа жалбата и моли съдът да
постанови решение, с което да отмени обжалваното наказателно постановление,
като излага подробни доводи.
Въззиваемата страна
редовно призована на съдебно заседание пред настоящата инстанция не изпраща
представител и не е взела становище по така подадената жалба.
Съдът,
след като обсъди доводите на страните и ги прецени във връзка със събраните по
делото доказателства по реда на чл. 14 и чл. 18 НПК, приема за установено следното от фактическа страна
:
Видно
е от приложения към делото акт за установяване на административно нарушение № 311
/ 04.10.2018 г., че на 04.10.2018 г. около 20.10 часа в гр. К., на ул. „С.“ №
68, при извършена полицейска проверка за документ за самоличност – лична карта,
жалбоподателят не представя такъв и по този начин е нарушил чл. 6 от ЗБЛД.
Въз
основа на съставен акт за установяване на административно нарушение Началник група
„ОП“ към РУ – гр. К. издава наказателно постановление № 311 / 05.10.2018 г., с
което на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 80
т. 5 от ЗБЛД е наложил на И.Л.З., ЕГН ********** *** административно наказание
: „Глоба” в размер на 50.00 / петдесет / лева.
Изложената
фактическа обстановка по делото съдът прие въз основа на свидетелските
показания на свидетелите С.И. С.и А.М.С. - актосъставител, както и приобщените
на основание чл. 283 от НПК писмени доказателства.
Съдът
кредитира показанията на свидетеля на жалбоподателя М.Г.Х., който е бил очевидец на задържането
на жалбоподателя и отвеждането му в РУ – гр. К..
При
така установената фактическа обстановка съдът прави следните изводи от правна
страна :
От приложените по делото
доказателства е видно, че наказателното постановление е връчено на
жалбоподателя на 20.12.2018 г., а жалбата е подадена до РС - гр. К. с вх. № 5495 / 31.12.2018 г. / пощенско
клеймо 27.12.2018 г. /. Съдът
приема, че жалбата е допустима с оглед на обстоятелството, че същата е подадена
в предвидения в чл. 59 от ЗАНН - 7 - дневен срок за обжалване на връченото
наказателно постановление.
С установеното поведение на
жалбоподателя от АНО се претендира допуснато нарушение на чл. 6 от ЗБЛД.
Съгласно разпоредбата на чл.6 от Закона за българските лични документи / ЗБЛД / гражданите са длъжни при поискване от
компетентните длъжностни лица, определени със закон, “да удостоверят своята
самоличност”. Съгласно разпоредбата на чл. 3, ал.1 от същия закон :
„документите за самоличност удостоверяват самоличността”, но според
разпоредбата на ал. 2 на същата разпоредба: „самоличността на българските
граждани може да се удостоверява със заместващи документи или с други документи
по реда и в случаите, определени със закон”.
Като е описал в акта за установяване на
административно нарушение № 311 / 04.10.2018 г., че нарушителят „не представя
документ за самоличност – лична карта”, актосъставителят оставя контролната
инстанция с убеждението за ограничаване на възможността на нарушителя да
изпълни задължението вменено му с чл. 6 от ЗБЛД, а именно да удостовери
самоличността си, което съобразно отразеното по - горе може да бъде сторено и с
документи различни от документите за самоличност / заместващи ги документи или
други документи определени в закон /. Видовете документи за самоличност са
посочени в чл.13, ал.1 и ал.2 от ЗБЛД изброително, като личната карта е един от
тях. Наказващият орган от своя страна,
въпреки наличието на правомощия съгласно разпоредбата на чл.53, ал.2 от ЗАН, не
е отстранил тази слабост в съставения АУАН, и в оспореното Наказателно
постановление е описал нарушението в обстоятелствената част на НП по идентичен
с АУАН начин като посочва, че при „ ... извършена полицейска проверка не
представя документ за самоличност..”.
Така
описаното бездействие, освен че разширява кръга на обстоятелствата, като
включва във фактическата обстановка нови такива / лична карта / невключени в
АУАН, което обстоятелство е абсолютно недопустимо и представлява съществено
процесуално нарушение, на следващо място отново не сочи в пълнота допустимите
способи за удостоверяване на самоличността, които освен лична карта и
заместващи я документи, включват и всички останали документи за самоличност,
изброени подробно в разпоредбата на чл.13 и чл.14 от ЗБЛД.
На
следващо място в АУАН не е отразено и обстоятелството на кого и пред кого
лицето не е представило документа си за самоличност. Очевидно това не е
актосъставителят, който надлежно е отразил личните данни на лицето в АУАН. Не
отразяването на обстоятелството пред кой жалбоподателят не е удостоверил
самоличността си е съществено нарушение, доколкото това обстоятелство е
съществен елемент от разпоредбата на чл. 6 от ЗБЛД. Единствено при поискване от
компетентно длъжностно лице, определено със закон гражданите са длъжни да
удостоверят самоличността си. Тази слабост отново не е преодоляна с оспореното
НП, в което е отразено, че нарушението е извършено „при полицейска проверка,
като лицето не представя документ за самоличност / лична карта /, с който да
удостовери самоличността си“. .
Горните нарушения са резултат от неправилно отразяване на хипотезата на
посочената като нарушена в АУАН норма, а именно чл.6 от ЗБЛД. Нарушението на
същата се състои в “не удостоверяване на самоличността при поискване от
компетентни длъжностни лица, определени със закон”. Административно-наказателната отговорност е
конкретна и следва да се носи за конкретно нарушение. НП в описателната си част
следва да наподобява формата и съдържанието на присъда, като описателната част
на допуснатото нарушение следва да съответства на диспозицията на нарушената
норма, за да бъде ясно на нарушителят, това с кои свои действия коя норма на
закона е нарушил, В настоящия случай, отразените в АУАН и НП обстоятелства не
съответства на диспозицията на самия чл. 6 от ЗБЛД, който както бе посочено по -
горе вменява задължение на гражданите единствено при поискване от компетентни
длъжностни лица, да удостоверяват самоличността си и то не с конкретни,
изисквани от органите документи за самоличност, а с всички допустими от ЗБЛД
такива.
Също
така от приложените по делото доказателства / протокол за личен обиск и
декларация за задържано лице / е видно, че на 04 .10.2018 г. в 19.45 ч.
наказващият орган вече е разполагал с пълни данни за самоличността на
жалбоподателя и не се е съмнявал в тях.
Предвид горепосочените
процесуални нарушения съдът намира, че наказателно постановление № 311 / 05.10.2018
г. издадено от Началник група „ОП“ към РУ – гр. К., въз основа на акт за
установяване на административно нарушение № 311 / 04.10.2018 г. е
незаконосъобразно, поради което същото следва да бъде отменено изцяло, заедно с
наложеното административно наказание, без да се произнася по същество относно
останалите основания, посочени в жалбата за отмяна на атакуваното наказателно
постановление.
Водим
от горното и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ изцяло наказателно постановление № 311 / 05.10.2018
г. издадено от Началник група „ОП“ към РУ – гр. К., с което на И.Л.З., ЕГН ********** *** е наложено
на основание чл. 80 т. 5 от ЗБЛД административно наказание : „Глоба” в размер
на 50.00 / петдесет / лева, за нарушение на чл. 6 от ЗБЛД.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – С. област в 14 –
дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ :