АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 52 |
||||||||||
гр. Видин,
16.03.2020 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд – Видин, |
I административнонаказателен състав |
|||||||||
в публично заседание на |
двадесет и четвърти февруари |
|||||||||
през две хиляди и двадесета година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Антония Генадиева |
|||||||||
Членове: |
Биляна Панталеева Росица Славчева |
|||||||||
при секретаря |
Мария Иванова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
Кирил Кирилов |
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Биляна Панталеева |
|
||||||||
Касационно АНД № |
18 |
по описа за |
2020 |
година |
||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
||||||||||
Производството е по чл.63,ал.1, предложение „второ” ЗАНН във връзка с глава
ХІІ от АПК.
Делото е образувано по жалба,
подадена от А.П.А., против Решение №462/10.12.2019г. по НАХД №1469/2019г. по описа
на Районен съд Видин, с което е потвърден Електронен фиш серия К №2918660 на ОД
на МВР - Видин за налагане на глоба за нарушение по чл.21, ал.2 от ЗДвП, установено
с автоматизирано техническо средство на 28.03.2019г., с който на касатора е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 100 лева на основание чл.182, ал.2,
т.3 от ЗДвП.
В жалбата се развиват съображения,
че решението на ВРС е незаконосъобразно. Твърди се от касатора, че АНО погрешно
е определил субекта на нарушението , като това следва да бъде законният
представител на клона. Сочи и че е ангажирана отговорността му лично в
качеството му на собственик на автомобила. Твърди се и че електронният фиш не
съставлява редовен от външна страна документ, тъй като липсва дата на съставянето му .
Иска се да бъде отменено решението
на ВРС и потвърдения с него електронен фиш.
Ответникът по касационната жалба,
чрез процесуалния си представител , оспорва жалбата.
Представителят на Окръжна прокуратура
Видин дава заключение, че жалбата е неоснователна и не следва да бъде уважена.
От събраните по делото писмени
и гласни доказателства, преценени поотделно и взети в тяхната съвкупност, доводите
на страните и посочените касационни основания в жалбата, Административният съд прие
за установено следното :
Жалбата, като подадена в срок
и от надлежна страна, е процесуално допустима, но разгледана по същество е неоснователна
по следните съображения:
Електронният фиш е издаден по
повод на това, че на 28.03.2019 г. в 14,10ч. на път І-
Районен съд Видин, като е установил
горната фактическа обстановка, е потвърдил електронния фиш като издаден в съответствие
с административнопроизводствените правила и материалния закон.
Решението на Районен съд Видин
е валидно, допустимо и правилно като развитите от съда доводи изцяло се
споделят от настоящата инстанция.
От събраните по делото
доказателства безспорно е установено извършването на процесното административно
нарушение – превишение от 24 км/ч, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство - мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на
правилата за движение, наказуемо съгласно чл. 182,ал.2,т.3 от ЗДвП с глоба в
размер на 100 лв .
На
касатора е наложено административно наказание с електронен фиш. Възможността на контролните
органи да установяват нарушения на ЗДвП чрез използване на технически средства е
въведена с чл. 165, ал.2,
т.6 от ЗДвП. Доколкото обаче процедурата е значително по-олекотена
от тази по ЗАНН, то законът определя точно и изчерпателно условията, при които се
издава електронен фиш и съдържанието на същия. Съгласно чл. 189,ал.4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето
с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган
и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен
за съответното нарушение.
С
изменението на ЗДвП –ДВ бр. 19 от 2015г., е дадена легална дефиниция на понятието
АТСС. Съгласно т.65 от пар.1 на ДР на ЗДвП "Автоматизирани технически средства и системи" са уреди
за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно
Закона за измерванията,
които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на
контролен орган и могат да бъдат както стационарни – прикрепени към земята и обслужвани
периодично от контролен орган, така и мобилни – прикрепени към превозно средство
или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието
на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.
Предвид тази легална дефиниция
на понятието АТСС и предвидената възможност за издаване на електронен фиш за нарушение,
заснето с АТСС като цяло /независимо от неговия вид/ необосновани са доводите на
наказаното лице в обратната насока.
Неоснователно е и
направеното възражение за липса на датата на издаване на електронния фиш. В чл.189,
ал.4 от ЗДвП е определено съдържанието на електронния фиш, като видно то същото
не е посочена дата на издаване на електронния фиш , а дата на извършване на
нарушението , каквато е посочена в случая . Предвид горното същият съдържа
необходимото съдържание, като доводите за порочност на електронния фиш с оглед
законодателен пропуск не могат да бъдат споделени. Разпоредбата на чл.189,ал.4
от ЗДвП е специална по отношение на общите правила на ЗАНН относно съдържанието
на наказателното постановление и като специална намира приложение пред общата
такава относно необходимите реквизити на санкционния акт.
Неоснователно е и
направеното възражение, че наказаното лице не следва да носи
административнонаказателната отговорност в случая. Съгласно чл.188,ал.1 от ЗДвП
собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство,
отговаря за извършеното с него нарушение като собственикът се наказва с наказанието,
предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил
моторното превозно средство. Съгласно ал.2, когато нарушението е извършено при
управление на моторно превозно средство, собственост на юридическо лице,
предвиденото по този закон наказание се налага на неговия законен представител
или на лицето, посочено от него, на което е предоставил управлението на
моторното превозно средство.
Видно от разпоредбата на ал.2
отговорността за извършеното нарушение, в случая когато собствеността на
автомобила е на ЮЛ , се налага на неговия закон представител. От извършената
служебна справка в ТР , тъй като такава не е представена по делото въпреки
развитите доводи, се установява, че ЮЛ , чийто клон е посочен в свидетелството
за регистрация на МПС като собственик на автомобила , е с управител А.П.А..
Съгласно разпоредбата на чл.188,ал.2 субект на административно-наказателна
отговорност е законният представител на ЮЛ , чиято собственост е превозното
средство. В случая законен представител на ЮЛ „Транс експрес ойл“ЕООД , чийто
клон е „Петрол транс експрес“ЕООД-клон София , е именно А. , поради което в
съответствие със законовата разпоредба е ангажирана отговорността му като ФЛ и именно на него , а не на посочения
в ТР управител на клона е наложено административното наказание, тъй като клонът
няма самостоятелна правосубектност. В случая наказаното лице е разполагало с
правната възможност да посочи лицето , на което е предоставил автомобила , но
същият не се е възползвал от тази възможност, поради което в съответствие с
чл.188,ал.2 от ЗДвП е ангажирана административнонаказателната отговорност на
законния представител на дружеството-ЮЛ.
С оглед гореизложените съображения
жалбата е неоснователна. Районен съд Видин е изградил правилни правни изводи за
извършването на административно нарушение и е изложил съображенията си за законосъобразност
на издадения електронен фиш.
Предвид гореизложеното решението
на Районен съд Видин като правилно и постановено при липса на съществени нарушения
на съдопроизводствените правила следва да бъде оставено в сила.
Воден от горното и на основание
чл. 63, ал.1,
изр. ІІ - ро от ЗАНН във вр. с чл. 208 АПК,
Административен съд Видин
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение
№462/10.12.2019г. по НАХД №1469/2019г. по описа на Районен съд Видин.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:1.
2.