Решение по дело №413/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 юли 2022 г. (в сила от 14 юли 2022 г.)
Съдия: Антоанета Вълчева Митрушева
Дело: 20227260700413
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 април 2022 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 485

 

14.07.2022 г., гр.Хасково

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Хасково

в открито съдебно заседание на петнадесети юни две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

Председател: Пенка Костова

Членове: Антоанета Митрушева

Биляна Икономова

 

при секретаря Ангелина Латунова

и в присъствието на прокурора Николай Трендафилов,

като разгледа докладваното от съдия А. Митрушева

АНД (К) № 413 по описа на Административен съд – Хасково за 2022 г.,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на глава дванадесета от АПК, във вр. чл. 63в от ЗАНН.

 

Образувано е по касационна жалба, подадена от Я.А.Д., ЕГН : **********, с адрес: ***, чрез адв.Д.А., с посочен съдебен адрес:***, против Решение № 40 от 04.03.2022 г., постановено по АНД № 20225620200070/2022 г. по описа на Районен съд – Свиленград.

 

Касационният жалбоподател заявява, че решението е неправилно, необосновано и постановено при съществени нарушения на процесуалните правила. Съдът не обсъдил всички твърдения и доводи на жалбоподателя и не изложил подробни и обосновани съображения защо не ги приема. Съдът неправилно и необосновано приемал, че не са допуснати съществени процесуални нарушения по образуването и приключването на административнонаказателната процедура, които водят до нарушаване на правото на защита на жалбоподателя и са основания за неговата незаконосъобразност и отмяна, както и че е приложен правилно материалният закон. Съдът не взел предвид, че след като няма доказателства за извършена първоначална проверкa, техническото средство не отговаря на изискванията на Закона за измерванията. Неправилно и необосновано било прието от съда, че липсата в протокола за използване на АТСС на подпис на проверилия го началник на структурното звено, име и фамилия, и регистрационен номер и дата на регистрация, не представляват съществени процесуални нарушения. Не било посочено, че е необходимо като неразделна част от веществените доказателства клип и съответно снимки, да бъдат приложени и снимки на пътния знак, въвеждащ ограничение на скоростта за конкретния пътен участък. Съдът не взел предвид и, че в протокола за използване на АТСС не било попълнено разстоянието, на което е поставено техническото средство в метри. Не отчел и липсата на други задължителни реквизити на този протокол, както и наличието на поправки, зачертавания, които не било ясно кога, от кого и по какъв начин са извършени, което го лишавало от доказателствена стойност. Неправилни и необосновани били изводите на съда, че въпреки, че заповедите за оправомощаване не били налични по делото, то това не представлявало нарушение, което е от категорията на съществените такива. Въззивният съд не обсъдил всички твърдения, възражения и доводи на жалбоподателя, както и посочената от него практика на касационната инстанция, поради което се прави искане същите да бъдат обсъдени от касационната инстанция. В тази връзка се сочи, че съдът не взел предвид, че не са посочени всички съставомерни признаци на нарушението, тъй като в нарушение на чл. 21, ал. 2 ЗДвП не било посочено конкретно изпълнително деяние, категорията на превозното средство съгласно законово предвидената квалификация, а ограниченията били различни за различните категории и не било ясно какво точно има предвид наказващият орган. Нямало никакви доказателства, че е налице посоченото ограничение на скоростта и че то е въведено с пътен знак, както и за начина на въвеждане на ограничението и участъка на неговото действие. Не било установено от коя дата е въведено ограничението на скоростта с пътен знак, поради което вмененото нарушение било и недоказано. Приложената разпоредба на чл. 21, ал. 2 ЗДвП била препращаща правна норма и нямала самостоятелно приложение. Тя препращала към друг нормативен акт, установяваща сигнализирането на скорост, различна от посочената в ал. 1 с пътен знак, който акт не бил посочен. От друга страна, чл. 21, ал. 2 ЗДвП не се прилагал във връзка с ал. 1 от ЗДвП, както неправилно било посочено в обжалвания ЕФ, тъй като ал. 1 била общото правило (общата норма) на максимално разрешената скорост, а ал. 2 - изключенията от него - сигнализирана със съответен пътен знак, посочен в друг нормативен акт, като двете алинеи имали различни фактически състави. От всичко това следвало, че е налице неправилна, неточна и непълна правна квалификация. Обвинението било противоречиво, тъй като не съдържало конкретизация на мястото на нарушението, на разположението на пътния знак и зоната на неговото действие. Освен това в протокола не било посочено разстоянието до пътния знак. Протоколът за използване не бил попълнен изцяло и надлежно. Не била представена заповед на директора на ОДМВР, поради което не можело да се приеме, че действията по събиране, съхраняване и анализиране били извършени от компетентно лице. Нямало доказателства конкретно използваното техническо средство да е преминало техническа проверка от компетентния държавен орган - Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) и да има поставен стикер от тази агенция. В представения протокол за първоначална проверка било описано техническо средство, индивидуализирано само като тип и № от ДР. Други конкретни данни, включително идентификационен номер на конкретното техническо средство, не били посочени. Ето защо нямало как да се провери и да се направи заключение, че конкретно посоченото в ЕФ техническо средство,  с конкретен индивидуален номер, с което било установено нарушението, и това, посочено в протокола за първоначална проверка, са едно и също. В конкретния случай към АНП имало приложена снимка, но тя по никакъв начин не можело да се свърже с датата и мястото на нарушението. По този въпрос имало съществено противоречие, доколкото в протокола за използване на техническото средство изрично било посочено, че такава снимка не е изготвяна, което било признание за извършено нарушение на чл. 10, ал. 3 от Наредбата. Съществено била нарушена и процедурата по налагане на административно наказание с електронен фиш и по-конкретно - на начина на връчване на фиша. По подробно изложените в касационната жалба съображения се моли за отмяна на решението на районния съд и съобразно констатирания порок, делото да се върне за ново разглеждане от друг състав на същия съд или да се отмени изцяло обжалвания електронен фиш, както и да се осъди ответника да заплати на адвоката, оказващ безплатна правна помощ, адвокатско възнаграждение по чл. 38, ал. 2 от Закона за адвокатурата за двете съдебни инстанции.

 

ОТВЕТНИКЪТ по касационната жалба – ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ НА МВР – ХАСКОВО, в депозирана по делото писмена защита и чрез процесуален представител в съдебно заседание, заявява искане да бъде потвърдено обжалваното съдебно решение, както и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.

 

Представителят на ОКРЪЖНА ПРОКУРАТУРА – Хасково намира подадената касационна жалба за неоснователна. Посочва, че обжалваното решение е законосъобразно и правилно и следва да бъде потвърдено.

 

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намери жалбата за допустима, като подадена в срок и от надлежна страна. Разгледана по същество, същата е неоснователна поради следните съображения:

 

С атакуваното съдебно решение Районен съд – Свиленград е потвърдил като правилен и законосъобразен Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, серия *, № ******, издаден от ОДМВР - Хасково, с който на Я.А.Д., ЕГН : **********, в качеството ѝ на законен представител на „Ан Индъстри“ ЕООД, ЕИК: *********, гр.Х., ул.“А.К.“ № ***, за нарушение на чл. 21, ал. 2, вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 3 от ЗДвП е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 100 лева.

 

Съдът е приел за установено от фактическа страна, че на 10.02.2019 година в 15.24 часа по първокласен път № 8 при км. 350+400, до паркинг „Никея”, на територията на община Любимец, област Хасково, с автоматизирано техническо средство или система (АТСС) (радар) № 656/14, представляващо мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение TFR 1–М, е регистрирано и заснето движещото се в посока към град Любимец, област Хасково моторно превозно средство (МПС) марка „Опел”, модел „Астра” с рег. № X **** КМ, със скорост 86 км/ч, при разрешена такава 60 км/ч, въведена с пътен знак В26, съответно превишена стойност на скоростта 26 км/ч - нарушение по чл. 21, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДвП.

При последвалата справка за собственост относно горепосочения автомобил се установило, че е собственост на „Ан индъстри“ ЕООД, ЕИК : *********, с управител Я.А.Д.. Не била представена съответната декларация в насока, че на горепосочената дата и час описаният автомобил бил управляван от друго лице. Въз основа на установеното бил издаден Електронен фиш серия *, № ******. Съдът е приел, че от представените по делото писмени доказателства, така изложената фактическа обстановка е безспорно установена.

 

От правна страна съдът е приел, че не се констатират противоречия с материалния или процесуалния закон. Не се спорело относно обстоятелството кой е управлявал заснетия автомобил.

Съдът е преценил, че използваната мобилна система за видеоконтрол на нарушенията е одобрен тип средство за измерване. Посочил е, че в случая се установявало, че ограничението на скоростта е въведено с пътен знак. Приел е за посочено мястото на засичане на скоростта и заснемане.

В ЕФ били вписани показанията на автоматизираното техническо средство, както и мястото на извършване на нарушението. Според съда, изписването на мястото, времето и начина на извършване на нарушението, било достатъчно ясно, без да поражда неясноти относно това какво е имал предвид съответният орган при предявяване на административното обвинение, нито създавало затруднения в разбирането му от нарушителя.

Заявил е, че съставеният електронен фиш формално отговаря на изискванията на чл. 189, ал. 4 от Закона за движението по пътищата, установяваща вида на данните, които следва да бъдат вписани в него, че описанието на нарушението е ясно и недвусмислено, включително и по отношение на мястото на описаното нарушение. Липсвало противоречие и при посочването на скоростта. Липсвали допуснати нарушения и при издаването на протокола за използване на техническо средство. Процедурата по издаване на електронния фиш е приета за правилно проведена, съобразно изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. Съдът не е намерил допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, свързани с представените доказателствени средства към електронния фиш и в частност с представения снимков материал.

Не било налице и допуснато съществено процесуално нарушение по отношение на цифровото описание на нарушението. Действително административнонаказващият орган  описал разпоредбата на чл. 21, ал. 2, вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. Това обаче не пречело на нарушителя да разбере вмененото му нарушение и да организира защитата си.

 

В пределите на касационната проверка по чл. 218, ал. 2 от АПК и във връзка с релевираните в жалбата касационни основания, настоящата инстанция намира, че решението на районния съд е валидно и допустимо, като постановено от компетентен съд в предвидената от закона форма по допустима въззивна жалба. Преценено за съответствие с материалния закон, решението е правилно. Съображенията за това са следните:

Настоящият състав, противно на твърденията в касационната жалба, намира за правилни и обосновани изводите на районния съд за това, че оспореният електронен фиш е издаден при правилно приложение на материалния закон и при липса на допуснати нарушения на процесуалните правила, като са изпълнени изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП и на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от Министъра на вътрешните работи. Настоящата инстанция приема, че фактите по делото са обсъдени от районния съд поотделно и в тяхната съвкупност, като въз основа на тях в решението са изложени подробни, релевантни и аргументирани мотиви относно законосъобразността на оспорения електронен фиш. Въз основа на правилно установената фактическа обстановка са направени обосновани изводи относно приложението както на материалния, така и на процесуалния закон. Изложените от въззивния съд мотиви за законосъобразност на електронния фиш са обосновани от съвкупната преценка и анализа на събрания доказателствен материал и настоящата инстанция ги възприема изцяло.

Необосновани с оглед доказателствата по делото и несъответни с оглед приложимите нормативни разпореди, са изложените в касационната жалба съображения в частта, в която се твърди незаконосъобразност на електронния фиш поради отсъствие на данни за мястото на нарушението и съответно на основанието за ограничението на скоростта. Реквизитите на електронния фиш са предвидени в разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, която норма е специална спрямо разпоредбите на ЗАНН, включително в частта относно реквизитите на електронния фиш. В случая същият има нормативно предвиденото съдържание и отговаря на утвърдения със заповед на министъра на вътрешните работи образец.

Настоящият касационен състав намира за неоснователни и доводите в касационната жалба за неустановено място на извършване на нарушението, доколкото посочването като място на нарушението на ПП 1-8 при км. 350+400, паркинг „Никея“ посока гр. Л., е достатъчно за означаването му и напълно удовлетворява признаците на чл. 42, т. 3 от ЗАНН по отношение на изискуемата индивидуализация на нарушението. Страната е разполагала с възможността да обори констатациите на протокола по отношение на отбелязването за извършване на контрол в рамките на посоченото място чрез надлежни доказателствени средства, в това число и с евентуално искане за назначаване на автотехническа експертиза. В случая обаче доказателствената сила на Протокола по чл. 10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата не е оборена.

Неоснователни са и възраженията относно ненадлежно връчване на електронния фиш. От доказателствата по делото се установява, че ЕФ е достигнал до знанието на нарушителя, доколкото последният го е оспорил пред съда, жалбата му е разгледана поради преценка за нейната допустимост и той е могъл ефективно в съдебната фаза да защити своите субективни права.

Неоснователни са доводите на касатора, че не са изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. по отношение на реквизитите на представения по делото протокол за използване на автоматизирано техническо средство, който в случая съдържа нормативно изискуемите реквизити и представлява доказателство относно мястото за контрол, посоката на движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта, режима на измерване, посоката за задействане и други обстоятелства, необходими да бъде извършена преценка за законосъобразността на издадения електронен фиш. Следва да се отбележи, че в случая не е необходимо прилагането на снимка на разположението на уреда - техническото средство, установило нарушението, защото по правилото на чл. 10, ал. 3 от Наредбата такава се прилага само при работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства, а в случая техническото средство е било монтирано в служебен автомобил.

Настоящата инстанция възприема изцяло и доводите, изложени от районния съд, по отношение на липсата на съществено процесуално нарушение във връзка с цифровото описание на нарушението.

Настоящият съдебен състав намира, че в конкретния случай по отношение на процесното нарушение не може да намери приложение разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН за маловажен случай. Това е така, тъй като нарушението е формално и липсват съставомерни вреди, като законодателят е възприел, че самото нарушение на правилата за движение по пътищата е с достатъчно висока степен на обществена опасност.

В заключение касационната инстанция приема, че при установяване на нарушението и провеждане на особената административнонаказателна процедура по издаване на процесния електронен фиш няма допуснати съществени нарушения. Безспорно са установени нарушението, авторът му и неговата вина. Деянието е санкционирано законосъобразно, като наложената глоба съответства на нормативно предвидения вид и размер на наказанието и на констатираното превишение на скоростта за движение. Ето защо решението на районния съд, с което електронният фиш е потвърден, е постановено валидно, допустимо и в съответствие с материалния закон, поради което следва да бъде оставено в сила.

 

С оглед изхода на делото, искането на касационния ответник за присъждане на юрисконсултско възнаграждение за настоящата инстанция е основателно. Съдът намира, че същото следва да бъде определено в размер на 80.00 лева, на основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН, вр. чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ.

 

Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 40 от 04.03.2022 г., постановено по АНД № 20225620200070 по описа на Районен съд – Свиленград за 2022 г.

 

ОСЪЖДА Я.А.Д., ЕГН : **********, с адрес: ***, да заплати на ОД на МВР - Хасково сумата от 80.00 (осемдесет) лева, представляващи разноски за юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението е окончателно  и не подлежи на обжалване.

 

 

Председател:

 

 

 

Членове:    1.

 

 

 

                                                                                          

                                                                                                     2.