Решение по дело №541/2020 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 260096
Дата: 21 април 2021 г. (в сила от 11 май 2021 г.)
Съдия: Радослава Маринова Йорданова
Дело: 20201840200541
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Ихтиман, 21.04.2021 г.

 

  В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ИХТИМАНСКИ РАЙОНЕН СЪД, І състав, в публично заседание на тридесет и първи март през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                           председател: РАДОСЛАВА ЙОРДАНОВА

 

            при секретаря Лиана Тенекева, като разгледа докладваното от съдията а.х.д. № 541 по описа за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

            производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН

Г.А.Л. ЕГН ********** *** е обжалвал наказателно постановление № 67/28.10.2020 г. на Кмета на община Костенец, с което за нарушение на чл. 2, ал. 3 от Наредба № 1 за обществения ред, безопасността на движението на територията на община Костенец и опазване на общинските имоти и вещи е наложена глоба в размер на 300 лева.

В жалбата си Л. твърди, че Наредба № 1 за обществения ред, безопасността на движението на територията на община Костенец и опазване на общинските имоти и вещи  не е била обнародвана по надлежния ред, породи което не е породила права и задължения.

            Административнонаказващият орган, редовно уведомен, не изпраща представител, не взема становище по жалбата.

            Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните писмени и гласни доказателства, по отделно и в тяхната съвкупност и съобразно с чл. 14 и 18 от НПК, приема за установена следната фактическа обстановка

В ранните часове на 13.09.2020 г. служителите на РУ на МВР-Костенец Н.М. и Й.Б. били изпратени по сигнал за силна музика в махала Нова на с. Горна Василица. При пристигането им в махалата се чувала силна музика. Когато около 01,50 часа намерили къщата, от която се чувала музиката, установили, че на тераса има поставена тонколона, която била насочена към селото. На маса на терасата седяло едно лице, което заявило, че заедно със собственика на къщата празнуват. Лицето влязло в къщата и повикало Г.Л., който се представил за собственик

Бил съставен АУАН  № 152/13.09.2020  г. срещу Г.Л., в който , в който св. М. в качеството си на актосъставител е приел, че пуска силно музика от озвучителна уредба, с което нарушава спокойствието на гражданите след 22,00 часа. Нарушението е квалифицирано по чл. 2, ал. 3 от Наредба № 1 на община Костенец.

Фактическите констатации в акта са потвърдени от показанията на Н.М. и Й.Б., като Л. споделил с полицейските служители, че къщата е собственост на майка му.

Въз основа на съставения АУАН е издадено и атакуваното наказателно постановление, с което за нарушение на чл. 2, ал. 3 от Наредба № 1 за обществения ред, безопасността на движението на територията на община Костенец и опазване на общинските имоти и вещи на основание чл. 33, ал. 3 от Наредба № 1 е наложена глоба в размер на 300 лева

Съгласно представените по делото писмени Наредба № 1 за обществения ред, безопасността на движението на територията на община Костенец и опазване на общинските имоти и вещи е приета с Решение № 80 по Протокол № 7 от заседание на Общинския съвет – Костенец, проведено на 25.06.2020 г. и е била публикувана на интернет страницата на общината.

При така установеното от фактическа страна съдът достигна до следните правни изводи:

Съдът приема, че актът и наказателното постановление са издадени от съответните органи в кръга на тяхната компетентност.

Съдът намира за неоснователно възражението на процесуалния представител на жалбоподателя за това, че след като Наредба № 1 за обществения ред, безопасността на движението на територията на община Костенец и опазване на общинските имоти и вещи не е била обнародвана не е породила права и задължения за лицата , за които се отнася.

Възможността общинските съвети да издават наредби, определящи състави на административни нарушения и съответстващи на тях наказания, е изрично предвидена в чл. 2, ал. 3 ЗАНН, като изискването, което разпоредбата поставя е определените от общинските съвети административни наказания да съответстват с вида и размера на административните наказания по общата разпоредба на чл. 22, ал. 4 ЗМСМА, съгласно която за нарушаване на наредбите общинските съвети могат да предвидят глоби в размер до 5000 лв., а за еднолични търговци и юридически лица - имуществени санкции в размер до 50 000 лв., а при повторно нарушение и временно лишаване от правото да се упражнява определена професия или дейност. В ал. 2 на чл. 22 ЗМСМА е предвидено, че актовете на общинския съвет се разгласяват на населението на общината в чрез средствата за масово осведомяване, чрез интернет страницата на общината и по друг подходящ начин и се обнародват в "Държавен вестник", когато това е предвидено със закон.

По отношение на Наредба № 1 за обществения ред, безопасността на движението на територията на община Костенец и опазване на общинските имоти и вещи няма изискване същата да бъде обнародвана в „Държавен вестник“, а от представените по делото доказателства се установи, че същата е била разгласена на интернет страницата на общината, т.е. тя е породила своето действие и гражданите е следвало да съобразят поведението си с дадените от нея предписания.

В чл. 2, ал. 3 от Наредба № 1 за обществения ред, безопасността на движението на територията на община Костенец и опазване на общинските имоти и вещи е предвидено, че на територията на община Костенец се забранява създаването на шум, който нарушава обществения ред или спокойствието на гражданите на обществени места в периода от 22,00 часа до 8,00 часа.

Съгласно § 1, т. 1 от Наредба № 1 „обществени места“ са общодостъпни за всяко лице места, като обществен транспорт, заведения за хранене, търговски, спортни или развлекателни обекти, кина, театри, стадиони, зали и други.

В случая от обективна страна в хода на съдебното следствие бе установено, че е била пусната силна музика на тераса на къща, обитавана от Г.Л.. Макар и да е било нарушено спокойствието на гражданите, частният имот не представлява обществено място по смисъла на Наредба № 1 за обществения ред, безопасността на движението на територията на община Костенец и опазване на общинските имоти и вещи. Обективно предвид използваната юридическа техника в самата наредба отсъства изрична забрана за пускане на силна музика от озвучителна уредба след 22,00 часа, с което се нарушава обществения ред или спокойствието на гражданите, когато деянието е осъществено в частен имот.

Дори да се приеме, че деянието е съставомерно по цитирания текст от наредбата, в хода на производството бе установено, че жалбоподателят Л. макар и да се е намирал в къщата, не е бил пуснал музиката, а на терасата се е намирало друго лице, чиято самоличност не е установена.

Съобразно чл. 24, ал. 1 ЗАНН административнонаказателната отговорност е лична. Това означава, че може да бъде санкционирано лице за собственото му противоправно  поведение /действие или бездействие, което засяга реда на управление/, което законът е обявил за административно нарушение.

След като по делото няма убедителни доказателства за това, че Л. фактически е осъществил деяние, което да е забранено от Наредба № 1 за обществения ред, безопасността на движението на територията на община Костенец и опазване на общинските имоти и вещи, то той не може да бъде привлечен към административнонаказателна отговорност, както и не следва да носи такава отговорност за поведението на друго лице.

Ето защо съдът приема, че издаденото наказателно постановление се явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

Предвид изхода на делото и на основание чл. 63, ал. 3 ЗАНН вр. чл. 144 АПК вр. чл. 78, ал. 3 ГПК в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени сторените в производството разноски в размер на 150 лв. адвокатско възнаграждение.

 

Поради горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 67/28.10.2020 г., издадено от Кмета на община К=с което за нарушение на чл. 2, ал. 3 от Наредба № 1 за обществения ред, безопасността на движението на територията на община Костенец и опазване на общинските имоти и вещи на Г.А.Л. ЕГН ********** *** е наложена глоба в размер на 300 лева.

 

ОСЪЖДА ОБЩИНА К= да заплати на Г.А.Л. ЕГН ********** ***, сторените в производството разноски в размер на 150,00 лв. /сто и петдесет лева /.

 

Решението може да се обжалва с касационна жалба по реда на АПК пред Административния съд – София област, в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

Районен съдия:

                      /Р. Йорданова/