Решение по дело №205/2019 на Районен съд - Белоградчик

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 октомври 2019 г. (в сила от 15 ноември 2019 г.)
Съдия: Анна Иванова Кайтазка
Дело: 20191310200205
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  170

 

гр.Белоградчик,  22.10.2019 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

          БЕЛОГРАДЧИШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, 4-ти състав в публично съдебно заседание на петнадесети октомври две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                                Районен съдия:  Анна Кайтазка

 

при  участието на секретаря Наташа Стефанова, като разгледа докладваното от съдия Кайтазка НАХ дело № 205 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Производството е  по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

         Образувано е по жалба на „ВиК-Видин“ ЕООД, със седалище и адрес на управление гр. В., обл.В., ул.“Ш.“ № и с ЕИК *********, срещу НП ОЗ № 22/26.07.2019 г. на Директора на РЗИ-Видин, с което на дружеството е наложена "имуществена санкция" в размер на 1000,00 лв., на основание чл.200 ал.1 т.31 от Закона за водите, за извършено нарушение по чл.48 ал.1 т.13 от Закона за водите във вр. чл.3 от Наредба № 9 от 16.03.2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели / на МЗ,МРРБ и МОСВ/.

         В жалбата се излагат оплаквания за незаконосъобразност на НП и се моли същото да бъде отменено. Изтъква се нарушение на процесуалните правила на ЗАНН – издаване на НП в срок, по-малък то трите дни след съставяне на АУАН, с което е нарушено правото на нарушителя да направи своите възражения в този тридневен срок. В с.з. упълномощен представител на ЮЛ жалбоподател, поддържа жалбата със същия довод.

         Въззиваемата страна, чрез свой представител, моли съда да потвърди НП, като обосновано и законосъобразно. Счита, че допуснатото нарушение във връзка с тридневният срок за възражение – след съставяне на акта, не е съществено нарушение на процесуалните правила и не е довело до ограничаване правата на нарушителя.

         Съдът, след като обсъди изложеното в жалбата и доводите на страните, и като прецени събраните по делото писмени и гласни доказателства, намери следното от фактическа страна

            На 04.06.2019 г. служител на РЗИ-Видин – свид. Ил. Н., инспектор, взела проба от питейната вода в с. Т., обл.В., от обект „хранителен магазин“, която вода била доставяна по централен водоизточник на водопроводната мрежа от „ВиК Видин“ ЕООД /стопанисващо мрежата/, с цел извършване проверка съответствието на питейната вода с нормативните изисквания / по микробиологични показатели/ на Наредба № 9 от 16.03.2001 за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели / на МЗ,МРРБ и МОСВ/. Тази проба била предадена за изпитване в специалната за това лаборатория на РЗИ-Монтана в същият ден, от където слез проведеното изпитване, бил получен резултат, отразен в Протокол за изпитване № 493-П/06.06.2019 г. Резултатът сочел, че в пробата питейна вода имало наличие на микроорганизми : колиформи и Е.коли – съответно 78+/-8 /100 мл. и 18+/-2 /100 мл., при изискване за нулева стойност на 100 мл. вода и за двата показателя. Поради това, друг инспектор от РЗИ-Видин, позовавайки се на чл.38 ал.1 от Закона за здравето, издал писмено Предписание до „ВиК Видин“ ЕООД / с изх.№ ЗП-00-22 от 19.06.2019 г./, с което указал в срок до 24.06.2019 г. ежедневно да се извършва хлориране на водата доставяна чрез централния водоизточник в с. Тополовец, като се води и дневник за остатъчния хлор. Предписанието било надлежно връчено на законния представител на задълженото ЮЛ – неговия управител Г.В..

         На 02.07.2019 г. от свид. Ил. Н. била взета втора, контролна проба от централния водоизточник в с.Т., обл.В., от същия обект – хранителен магазин, и същата била предадена за изследване в лабораторията в РЗИ-Монтана. На 05.07.2019 г. лабораторията издала Протокол за изпитване № 652-П от същата дата, в който удостоверила резултата от изпитването – липса на Е.коли в пробата вода, но отново наличие на колиформи със стойност : 82+/-8 колонообразуващи единици на 100 мл .

         Микробиологичните показатели за безопасна и чиста питейна вода, били установени в таблица „А“ на Приложение № 1 към чл.3 ал.2 т.2 от Наредба № 9/2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели. / Таблица „Б“ на същото Приложение касае химическите показатели на питейната вода/

         Преценявайки на база протоколите за изпитване на лабораторията в РЗИ-Монтана, че микробиологичните показатели / колиформите само/ на пробата от централния водоизточник на водопроводната мрежа в с.Т., обл.В., взета повторно – на 02.07.2019 г., не съответстват на изискванията на Наредба № 9/16.03.2001 г., свид. Н. *** ЕООД  „не е спазило предписанието  от 19.06.2019 г. и подава вода за питейно-битови цели, с качество, неотговарящо на изискванията“. Това поведение е окачествено от Ил.Н. като админ. нарушение на чл.48 ал.1 т.13 от ЗВ вр. чл.3 от Наредба № 9 от 16.03.2001 за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели / на МЗ,МРРБ и МОСВ/. И на 23.07.2019 г. съставила АУАН № АН-00-9 от същата дата, за посоченото нарушение, на „ВиК Видин“ ЕООД, в присъствието на един свидетел – свой колега и управителя на ЮЛ - Г.В..  Последният и получил копие от акта, без да направи тогава възражение. Въз основа на акта е издадено обжалваното Наказателно Постановление ОЗ 22/26.07.2019г. на Директора на РЗИ-Видин. Същото е връчено надлежно на представителя на нарушителя – неговият управител.

         При така установената фактическа обстановка, от правна страна съдът прие:

         Жалбата е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна.

         На първо място, при провеждането на административно-наказателното производство е допуснато едно много съществено нарушение на правилата по протичането му, накърняващи правата на нарушителя . Съгласно чл.44 ал.1 от ЗАНН, последният може в тридневен срок от подписване на акта да на направи писмени възражения по него. В настоящия случай АУАН е съставен и връчен в един и същи ден на представителя на нарушителя  - на 23.07.2019 г., а НП е издадено на самия трети ден от тази дата – 26.07.2019г., т.е. не е спазен гореуказаният срок.  Съдът счита, че по този начин е накърнено правото на защита на наказаното лице  и доводът на същото, наведен в жалбата и поддържан в с.з. в тази насока, се явява абсолютно основателен. В същия смисъл е и константната съдебна практика по адимн. нак. производства. Това неспазване правилата по ангажиране на отговорността на нарушителя и налагането на наказание спрямо него, е достатъчно и самостоятелно основание , за да се отмени издаденото НП, като незаконосъобразно.

На следващо място, за прецизност само, съдът отбелязва и друг  порок на проведеното админ. нак. производство.

Предписанието е издадено към задълженото по него лице – „ВиК Видин“, по Закона за здравето. Нарушението, вменено на жалбоподателя е квалифицирано по Закона за водите / чл.48 ал.1 т.13/ във  вр. с Наредба № 9/16.03.2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели / тя - на МЗ,МРРБ и МОСВ /, а санкцията – наложена по чл.200 ал.1 т.31 от ЗВодите.   Но според съда, нито актосъставителят, нито АНО имат компетенциите да съставят АУАН, респ. издадат НП в случая.

От една страна, ако се приеме, че има нарушение, свързано с неизпълнение – въобще или в указания срок, на дадено предписание по чл.38 ал.1 от Закона за здравето, то неправомерното поведение – бездействие, изразено в неизпълнението на указаното, е админ. нарушение на чл.212 ал.1-3 от същия този закон - за здравето именно. Именно в Закона за здравето е въведено задължение за изпълнение на дадените по този нормативен акт предписания – чл.44 от ЗЗ / „Физическите и ЮЛ са длъжни да изпълняват задължителните предписания на държавните санитарни инспектори и заповедите на органите на държавен санитарен контрол“/.При неизпълнението на това задължение, в чл.212 ал.1-3 от ЗЗ е въведена и санкцията за това / според нарушителя – ФЛ, ЕТ или ЮЛ, вкл. и квалифицирани състави на „повторност“/.

Или – неправилно е приложен по казуса материалният закон – вместо да се квалифицира и санкционира деянието по Закона за здравето, където си има вменено задължение и санкционна норма, то е приложен друг нормативен акт – Законът за водите и свързаната с него Наредба.

В Закона за здравето е определена и компетентността на органите относно някои деяния, вкл. и по чл.212 – така в чл.231 ал.1 от ЗЗ е посочено, че за нарушения по чл.209-217, актовете се съставят от държавните здравни инспектори или длъжностни лица, определени от директора на РЗИ, а НП – се издават от самия директор на РЗИ.

Доколкото от друга страна, в чл.200 ал.1 т.31 от Закона за водите е предвидена санкция за неизпълнение на предписание на контролен орган, а предписанията следва да се изпълняват по този закон, поради вменено задължение в чл.48 ал.1 т.13 наистина, но дадени по този закон, то  и компетентността на актосъставителите и наказващия орган, са други. В чл.201 ал.1 и ал.2 и ал.7 и ал.8 от Закона за водите, е посочено кой може да съставя АУАН за нарушение по чл. 200 ал.1 т.31 и кой да издаде НП по такъв акт. Или, съгл. чл.201 ал.1 от ЗВ – нарушенията по чл.200 ал.1 от  този закон / с изкл. на тези по чл.200 ал.1 т.16 и т.34-41/, т.е. и за процесното по делото така приписано нарушение, се съставят от длъжностни лица, определени от МОСВ / това са обичайно служителите на РИОСВ/ или от директорите на басейновите дирекции. В никакъв случай тогава, компетенции тук нямат инспекторите от РЗИ. Чл.201 ал.2 от ЗВ, указва и издателя на НП  - самият Министър на ОСВ или оправомощени от него длъжностни лица / това са обичайно директорите на РИСВ/ или от директорите на басейновите дирекции. Или - не директорите на РЗИ.

Ако пък нарушението е по Закона за водите, но по чл.200 ал.1 т.16 или т.34-37 от ЗВ, то тогава съгл. чл.201 ал.7 и 8 от ЗВ – компетентни актосъставители са длъжности  лица, определени по Закона за здравето, респ. издаващи НП – са самите директори на РЗИ.

         Предвид горното – установените нарушения при прилагане на материалния и процесуалния закон, съдът намира , че не е необходимо да обсъжда казуса по същество, като по изложените по-горе съображения съдът намира, че обжалваното НП е незаконосъобразно и необосновано и като такова следва да бъде отменено.

         Водим от горното и на осн. чл.63 ал.1 от ЗАНН,  съдът

 

            Р   Е   Ш   И :

 

         ОТМЕНЯ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ ОЗ № 22/26.07.2019г. на Директора на РЗИ-Видин, с което е наложена на „ВиК-Видин“ ЕООД, със седалище и адрес на управление гр. В., обл.В., ул.“Ш.“ № и с ЕИК *********, "имуществена санкция" в размер на 1000,00 лв., на основание чл.200 ал.1 т.31 от Закона за водите, за извършено нарушение по чл.48 ал.1 т.13 от Закона за водите във вр. чл.3 от Наредба № 9 от 16.03.2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели / на МЗ,МРРБ и МОСВ/.

         Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-Видин в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

                                                             

   

                                                                   Районен съдия :