Решение по дело №731/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 януари 2022 г. (в сила от 11 юли 2022 г.)
Съдия: Георги Колев Чемширов
Дело: 20217060700731
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 декември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ


№ 2


гр. Велико Търново, 25.01.2022г.

В ИМЕТО НА НАРОДА


Административен съд Велико Търново – Втори състав, в съдебно заседание на десети януари две хиляди двадесет и втора година в състав:


ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕОРГИ ЧЕМШИРОВ  

 

при участието на секретаря П.И.и прокурора Н. О., изслуша докладваното от СЪДИЯ ЧЕМШИРОВ Адм. д. №731 по описа за 2021 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 149 и сл. от АПК, вр . с чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове/ЗУСУЕСИФ/. 

Образувано е по жалба на юрисконсулт Р. Александрова, в качеството й на Община В. Търново, срещу Решение № РД-02-36-251/17.02.2021г. на ръководителя на управляващия орган на Оперативна програма „Регионално развитие“ 2007 – 2013г., с което е приключен на сигнал за нередност с рег. №1353 от Регистъра на сигнали и нередности в Главна дирекция „Стратегическо планиране и програми за регионално развитие“ по сключен договор с рег. №BG61РО001/1.4-09/2012/014 по оперативна програма „Регионално развитие“ 2007 – 2013г., във връзка с възложена открита процедура по ЗОП с предмет „Строително-монтажни работи във връзка с проект: „Град Велико Търново – зелена и достъпна балканска столица на културния туризъм“ с налагане на финансови корекции в размер на 25 % върху допустимите разходи по договор №BG161PО001/1.4-09/2012/014-S-01/15.09.2014г. с изпълнител „Скорпион Инвестстрой“ ЕООД; договор №BG161PО001/1.4-09/2012/014-S-02/15.09.2014г. с изпълнител .. „П. Й. Й.““; договор №BG161РО001/1.4-09/2012/014-S-03/18.09.2014г. с изпълнител Консорциум „Паркове-ВТ“; договор №BG161PО001/1.4-09/2012/014-S-04/18.09.2014г. с изпълнител „Бистройинвест“ ООД и договор №BG161PО001/1.4-09/2012/014-S-05/18.09.2014г. с изпълнител „НСК София“ ЕООД.

Жалбоподателят счита, че оспорваното решение е незаконосъобразно, тъй като противоречи на влязлото в сила съдебно решение №163/05.08.2020г. по АД №670/2019г. на Административен съд Велико Търново. Твърди, че издаването на оспорвания акт е опит да се пререши спор между същите страни, който вече е решен с влязло в сила решение. Безспорно било доказано, че е изтекла давност за  УО да определя финансова корекция по договорите за СМР. Допълнителни съображения представя в писмена защита. Моли съда да отмени обжалваното решение. Претендира за присъждане на разноски по производството.

Ответникът по жалбата, ръководителя на УО на Оперативна програма „Регионално развитие“ 2007 – 2013г., чрез пълномощника си по делото в представено писмено становище оспорва подадената жалба и моли съда да я остави без уважение. Счита, че давността за извършване на финансови корекции по Регламент №2988/95 не е изтекла към момента на образуване на производството;  има извършени нарушения при възлагането на обществените поръчки, които биха могли да имат като последица нанасянето на щета на общия бюджет на ЕС, посредством извършване на неоправдан вид разход; не е налице несъответствие на акта с целта на закона. Подробни съображения излага в писмена защита. Претендира за присъждане на разноски.

Участващият в делото прокурор от ВТОП дава заключение за основателност на жалбата.

Съдът, като взе предвид констатациите в обжалвания акт, становищата на страните и представените по делото доказателства, приема за установено следното:

Делото се разглежда за втори път от АС – В. Търново, след като с Решение №12257/30.11.2021г. по АД №6818/2021г. състав на ВАС е отменил Решение №152/20.05.2021г. по АД №155/2021г. на АСВТ е върнал делото за ново разглеждане от друг състав на същия съд.

При предишното разглеждане на делото е било прието за установено, че между Министерството на регионалното развитие и благоустройство и Община Велико Търново е бил сключен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Регионално развитие“ с № BG161РО001/1.4-09  2012г. с наименование „Град Велико Търново – зелена и достъпна балканска столица на културния туризъм. Общия размер на проекта е 7 297 111,54лв., от които 85 % е съфинансиране от ЕФРР, 10 % съфинансиране от националния бюджет и 5% задължителен собствен принос. На 18.12.2015г. от Община Велико Търново е депозирано искане за окончателно плащане. С писмо от 15.03.2016г. общината е уведомена за резултата от проверките и е постановен отказ за верификация на сума в размер на 728 937,96лв. и 142 129,59лв. собствен принос. Писмото е оспорено от Община Велико Търново, като в Административен съд Русе е образувано АД №114/2017г., с чието съдебно решение е обявено за нищожно оспореното писмо. С Решение №29/01.11.2017г. на Административен съд Русе по АД №291/2016г. е обявена нищожността на последващ отказ от верификация, обективиран в писмо изх.№ 99-00-6-9620/3/21.01.2016г. на УО на ОПРР.

След приключване на тези производства е издадено ново Решение изх. №РД-02-36-1068/07.10.2019г. на управляващия орган на Оперативна програма „Регионално развитие“, с което е постановен отказ за верификация за сумата в общ размер от 495 061,90 лв. Това решение е било обжалвано пред АСВТ, където е било образувано производство по АД №670/2019г. С решението по това дело съдът е отменил решението на УО на ОПРР в частите, в които е постановен отказ за верификация по т. 3 в размер на 404 045,70 лв.; по т. 4 в размер на 36 539,26 лв.; по т. 6 в размер на 888 лв.; по т. 7 в размер на 5 473,20 лв.; по т. 8 в размер на 77,01 лв. и по т. 9 в размер на 282,17 лв. и преписката върната на управляващия орган за ново произнасяне; жалбата на Община Велико Търново против Решение изх. № РД-02-36-1068/07.10.2019г., издадено от управляващия орган на Оперативна програма „Регионално развитие“ е отхвърлена като неоснователна в останалите й части.

С Решение №2553/24.02.2021г. по АД №10915/2020г. състав на ВАС е отменил решението на АСВТ в частта, в която е била отхвърлена жалбата на община Велико Търново срещу решението ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Регионално развитие“ 2007-2013г. за отказ от верификация на средства, в частта му по т. 1 по отношение на сумата от 133,83 лева и по т. 10 по отношение на сумата от 4 440 лева, като преписката е върната на административния орган за ново произнасяне. В останалата му част решението на АСВТ е оставено в сила.

Съставът на АСВТ по АД №155/2021г. е приел,        че Решение № РД-02-36-251/17.02.2021г. на ръководителя на УО на ОПРР, с което  са наложени финансов корекции, противоречи на посочените по-горе съдебни актове, поради което го е обявил за нищожно на основание чл. 177, ал. 2 от АПК.

В Решение №12257/30.11.2021г. по АД №6818/2021г. състав на ВАС приема, че мотивите на съдебните актове в частта за изтекла погасителната давност за определяне на финансова корекция, не са по част от спорния предмет, не са източник на правни последици наред с диспозитива на решението, поради което спорът относно определянето на финансова корекция не е решен със сила на пресъдено нещо. Следователно при повторното разглеждане на делото съдът следва да формира свои изводи то това възражение и по спорния предмет – законосъобразността на наложените финансови корекции.

Обжалваното решение е издадено от компетентен орган - заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройство и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж" 2014 - 2020 година съгласно Заповед №РД - 02 - 36 - 1179/26.09.2018г. на министъра на регионалното развитие и благоустройство, в рамките на делегираната му компетентност, при посочване на фактическите и правните мотиви за определяне на финансовата корекция.

Оспорваният акт е издаден в изискуемата от закона форма и съдържа описание на фактическите и правни основания в съответствие с чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. Същият обаче е материално незаконосъобразен поради неправилно приложение на материалния закон и нарушение на процесуалните правила.

Съгласно чл. 3, (1) Регламент (ЕО, Евратом) №2988/95 на Съвета от 18 декември 1995 година относно защитата на финансовите интереси на Европейските общности (Регламент №2988/95) срокът за давност за процедурите е четири години от момента, в който нередността по смисъла на чл. 1, (1) Регламент №2988/95 е извършена. Следва да се посочи, че Регламент №2988/95 е основният в правото на Съюза, който дефинира общи правила, отнасящи се до единните проверки и до административните мерки и санкции, касаещи нередностите по отношение на правото на Съюза. С оглед на установеното в чл. 3, (1) Регламент №2988/95 давностният срок за определяне на финансова корекция е четири години от момента на извършването на нередността, освен ако секторните правила предвиждат по-кратък срок. Съгласно чл. 3, § 3 от Регламент №2988/95 срокът за давност се прекъсва от всяко действие на компетентните органи, което е нотифицирано на лицето, свързано с разследването или правните действия, отнасящи се до нередността, като срокът започва да тече отново след всяко действие, което го прекъсва, т. е. в рамките на четиригодишен срок от извършване на нередността компетентният орган може да определи финансова корекция. Според решение на СЕС по дело С-465/2010 СЕС, когато бенефициерът в качеството си на възлагащ орган не е спазил правилата за възлагане на обществени поръчки, е налице хипотеза на "продължаваща нередност" по смисъла на чл. 3, § 1, ал. 2 от Регламент № 2988/95 и следователно четиригодишният давностен срок за възстановяване на недължимо платената на получателя на субсидията сума започва да тече от деня, в който завършва изпълнението на неправомерно сключения договор за обществена поръчка. В случай на многогодишна програма срокът за давност във всеки случай продължава, докато програмата изрично не бъде прекратена - чл. 3, § 1, ал. 2, изр. 2 от същия регламент. Нормата на ал. 3 на чл. 3, § 1 предвижда прекъсване на срока за давност от всяко действие на компетентните органи, което е нотифицирано на лицето, свързано с разследването или правните действия, отнасящи се до нередността. Срокът за давност започва да тече отново след всяко действие, което го прекъсва. Абсолютна давност в размер на двукратния давностен срок е регламентирана в чл. 3, § 1, ал. 4 от регламента. Съгласно чл. 3, § 2 държавите-членки запазват възможността да прилагат срок, който е по-дълъг от предвидения в цитирания регламент.

В конкретния случай между страните по делото няма спор, че по проведените обществени поръчки договорите със „Скорпион Инвестстрой“ ЕООД, .. „П. Й. Й.““, Консорциум „Паркове-ВТ“, „Бистройинвест“ ООД и НСК София“ ЕООД са сключени през месец 09.2014г. и приключили/изпълнени/ през месец 12.2015г. Производството за определяне на нередност и налагане на финансова корекция е започнало през месец 12.2020г., с изпращане на уведомление до бенефициера съгласно чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, т.е. след изтичането на визирания в чл. 3, § 1, ал. 2 от Регламент №2988/95 и следователно четиригодишният давностен срок. Възраженията на ответника за наличието на действия, които водят до прекъсване на давността, за да е приложим срокът по чл. 3, § 4 от Регламент №2988/95, съдът намира за неоснователни.

Съгласно чл. 3, § 3 от Регламент №2988/95 срокът за давност се прекъсва от всяко действие на компетентните органи, което е нотифицирано на лицето, свързано с разследването или правните действия, отнасящи се до нередността. По делото не са представени доказателства за наличие на предходни действия, свързани с установяване на нередности, по проведените обществени поръчки и сключени договори с изпълнители „Скорпион Инвестстрой“ ЕООД, .. „П. Й. Й.““, Консорциум „Паркове-ВТ“, „Бистройинвест“ ООД и НСК София“ ЕООД. Именно поради това, че те не са били обект на проверка и издаване на предходни актове за констатиране на нередности и извършване на финансови корекции, производството по установяване е било допустимо и издадените актове, както се посочи в мотивите на решението на ВАС, не са нищожни поради противоречие със съдебни актове. Ето защо давността по отношение на тях, започнала да тече от деня, в който завършва изпълнението на неправомерно сключения договор за обществена поръчка, е изтекла към момента на извършване на действията, посочени в чл. 3, § 3 от Регламент №2988/95.

Предприетите действия от страна на УО на ОПРР и издаваните актове, които са били предмет на оспорване по АД №291/2016г. и АД №291/2016г., двете на Административен съд Русе, както и АД №670/2019г. на Административен съд В. Търново, касаят отказ от верифициране на разходи, което производство е отделно от това по чл. 69 и сл. от ЗУСЕСИФ и извършените по него действия нямат пряко отношение към извършването на финансови корекции. И производството по верификация, и процедурата по определяне на финансова корекция, след влизане в сила на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, са регламентирани като отделни административни по своя характер. И двете завършват с издаването на индивидуален административен акт. Двата индивидуални административни акта, макар да имат един и същ издател и един и същ адресат имат различен предмет. В производството по проверка на законосъобразността на отказа за верификация съдът не може да извършва проверка за законосъобразност на акта, с който органът е определил финансова корекция. В производството за проверка на отказа за верификация актът за определяне на финансова корекция е само фактическо основание за отказа, за това съдът трябва да провери единствено от формална страна осъществен ли е този релевантен юридически факт. Обратното, в производство по извършване на финансова корекция органът проверява дали установените обстоятелства се подвеждат под някоя от хипотезите на нередност, без значение дали разходът, свързан с тази нередност е бил вече верифициран. Ето защо процесуалните действия на органа в производството по верификация на разходите по чл. 60 и сл. от ЗУСЕСИФ, нямат и не може а имат значение на действия на компетентните органи, което са нотифицирани на лицето, свързани с разследването или правните действия, отнасящи се до нередността, както изисква чл. 3, § 3 от Регламент №2988/95. Такива действия, според изискванията, могат да бъдат само тези, с които е уведомявано лицето за регистриране на нередността и образуване на производството по приключване на сигнал за нередност. Както се посочи, доказателства за извършване на такива действия и образуване на производство с уведомяване на оспорващия в рамките на четиригодишния срок от изпълнението на договорите, не са представени.

По изложените съображения оспореният административен акт, като засегнат от пороците на чл. 146, т. 4 и т. 5 от АПК, следва да бъде отменен като незаконосъобразен.

При този изход на делото основателно се явява искането на оспорващия за присъждане на разноски по производството, представляващи внесена държавна такса от 1 700 лв. и възнаграждение за процесуален представител. Последните разноски се определят по реда на чл. 78, ал. 8 от ГПК, във връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ, във връзка с чл. 25, ал. 1 и ал. 2 от Наредба за заплащането на правната помощ/делото е с определен материален интерес/, субсидиарно приложими на основание чл. 144 от АПК. Предвид на фактическата и правна сложност на делото, както и предвид обстоятелствата, че представител на оспорващия не се явява в заседание по настоящото дело, съдът определя сума в размер на 450 лв.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, вр. с чл. 73, ал. 4 от ЗУСЕСИФ, Административният съд – В. Търново, ІІ-ри състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ Решение № РД-02-36-251/17.02.2021г. на ръководителя на управляващия орган на Оперативна програма „Регионално развитие“ 2007 – 2013г., с което на Община В. Търново по сключен договор с рег. №BG61РО001/1.4-09/2012/014 по оперативна програма „Регионално развитие“ 2007 – 2013г., във връзка с възложена открита процедура по ЗОП с предмет „Строително-монтажни работи във връзка с проект: „Град Велико Търново – зелена и достъпна балканска столица на културния туризъм“ с налагане на финансови корекции в размер на 25 % върху допустимите разходи във връзка с възложена открита процедура по ЗОП с предмет „Строително-монтажни работи във връзка с проект: „Град Велико Търново – зелена и достъпна балканска столица на културния туризъм“.

ОСЪЖДА Министерството на регионалното развитие и благоустройството да заплати на Община В. Търново разноски по делото в размер на 2150/две хиляди сто и петдесет/лв.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :