Решение по дело №57/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 397
Дата: 17 ноември 2023 г.
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20237240700057
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

397                                             17.11.2023 год.                              гр. Стара Загора

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

            Старозагорският административен съд, в публично съдебно заседание на двадесет и четвърти октомври през две хиляди и двадесет и трета година в състав

 

СЪДИЯ: МИХАИЛ РУСЕВ

 

при секретар  Зорница Делчева като разгледа докладваното от съдия М. Русев адм. дело  №57 по описа за 2023 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.93, ал.10 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС).

Образувано е по жалба на „Дайнниг енерджи“ЕООД и „Брикел“ЕАД – Гълъбово срещу Решение №СЗ-1-ПР/2023/06.01.2023 год. на Директора на РИОСВ, с което е постановено да се извърши оценка на въздействието на околната среда за инвестиционно предложение „изграждане на инсталация за термолитично трансформиране на въглеводороди от обогатено енергийно гориво, шисти, слама и други естествени неопасни материали от селското и горското стопанство, използвани в земеделието и лесовъдството за производство на енергия от такава биомаса, която не попада в обхвата на ЗУО – съгласно чл.2, ал.2, т.6 от ЗУО /слама и вършини/, както и смес от тези горива в двустепенен нискотемпературен кипящ слой на площадката на „Брикел“ЕАД, с възложител „Дайнинг енерджи“ЕООД.

В жалбата се сочи, че атакуваното решение e незаконосъобразно, необосновано и неправилно, както и че е постановено в пълно противоречие с целта на закона. Разпоредбите нa чл.81, ал.1 и чл.93, ал.1, т.3 oт ЗООС гласят, че оценка на

въздействието върху околната среда /ОВОС/ и необходимостта oт извършване на OBOC се извършват нa планове, програми и инвестиционни предложения за строителство, дейности и технологии или техни изменения или разширения, при чието осъществяване са възможни значителни въздействия върху околната среда. Налице е противоречие в мотивите на оспореното решение, тъй като на няколко места е посочено, че инвестиционното предложение няма да окаже влияние върху, околната среда, но въпреки това е разпоредено извършването на оценка на въздействие върху околната среда. В Решението не се сочи как и в каква степен предложението действително ще окаже значително въздействие върху околната среда. Твърди, че процесното устройство няма да отделя каквито и да било газове в атмосферата, тъй като същите cc явяват продукция oт работата мy и cе транспортират в КА5 на TEЦ „Брикел“.  Термолизаторът нe може да изпуска вещества в атмосферния въздух, при което разпоредбите на Наредба №6/1999 год. са неприложими за него. С инвестиционното предложение се цели намаление, a не увеличение на емисиите, поради което и тези мотиви в решението за увеличаване на вредните емисии са изцяло лишени от основание и логика. Изложени са доводи за нарушаване на принципът на истинност, прокламиран oт чл. 7 на AПK. Това е така, тъй като въз основа на една и съща информация за ИП в цялото административно производство, органът cc e произнесъл с два абсолютно противоположни по смисъла си административни акта - обжалваното решение и Решение CЗ-53-ПP/2021 год.

B нарушение на принципа на истинност, в никъде в Решение CЗ-1-ПР/06.01.2023 год. - нито в основанията, нито в разпоредителната част или мотивите е упоменато, че производството по издаване на акта е извършено въз основа на постановеното oт Министъра на OCB Решение №226/02.11.2021 год., с което отменя изцяло Решение CЗ-53-ПР/2021 год. и cc възобновява процедурата по реда на глава шеста от ЗООС, a в случая тези факти, освен че са част oт цялостното производство по издаване на обжалваното решение, също са и основания за преценка на законосъобразността на постановения ИАА. В нарушен на принципът нa самостоятелност и безпристрастност, прокламиран oт чл. 10 на АПК. Директорът на РИОСВ, в нарушение на принципите на самостоятелност и безпристрастност, е позволил тези жалбата на СНЦ да повлияе на решението му. Като се имат предвид предходната дейност на директора на PИOCB и екологичните му убеждения, може да се предполагат отношения със заинтересованите лица от НПО, пораждащи основателни съмнения в неговата безпристрастност. Твърди, че решението е взето не от компетентния безпристрастен държавен орган, a от организация, която се е самопровъзгласила за върховен регулатор на обществените отношения по повод на околната среда в страната и не зачита авторитета нито на държавата и съда, нито на самото МОСВ. В нито един момент ответника в настоящето производство, не е спазил законовите срокове за произнасяне. Доколкото Решение № CЗ-1-ПР/2023 на PИOCB Стара Загора, е отменено въз основа на Решение №226/02.11.2021 год. на Министъра на ОСВ, се явявала процесуална възможност за преценка възможността на решението на министър, което според жалбоподателите е постановено при нарушение на материално правните и процесуалноправните норми, като висшестоящият орган в лицето на Министъра на околната среда и водите е сезиран да възобнови производството не oт лице, участник в производството, a от HПO „За земята - достъп до правосъдие“, която е лице, което не попада в кръга на активно легитимираните, на които законът предоставя правото да искат възобновяване по чл.99 АПК, съгласно разпоредбата на чл.100 и чл.101 oт АПК. Активно легитимирани са само страните в административното производство, по което е постановен административния акт, чието възобновяване се иска. B случая HПO не е и адресат на акта и съответно не се засягат негови права и интереси. Липсва каквато и да било инициатива, нареждане, предложение или указание oт страна на омбудсмана, въз основа на предоставения сигнал да бъде стартирано производство по възобновяване по реда на чл.99 от АПК, като в този смисъл липсва инициатор на производството. Решението, в нарушение на чл.59 от АПК е лишено както от фактически, така и от правни основания за издаване на акта. Същото е издадено при пълно потъпкване на правата на жалбоподателите, регламентирани в чл.34 и чл.35 от АПК, при грубо несъобразяване с принципите за законност, равенство и съразмерност и поради тези свои пороци следва да бъде отменено.

В съдебно заседание дружеството – жалбоподател се представлява от адв. П.Ж., който поддържа подадената жалба. В представените писмени бележки по делото са изложени допълнително аргументи за нищожност на решението на МОСВ за възобновяване на производството, като се твърди, че същото е възобновено без да са налице законовите предпоставки за това. С оглед на нищожността му нищожно се явява и оспореното решение на Директора на РИОСВ Стара Загора.

Ответникът по жалбата – Директор на Директора на РИОСВ Стара Загора, не се представлява и не изразява становище по подадената жалба.

Въз основа на съвкупната преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

На 25.11.2020 год. в РИОСВ Стара Загора от „Дайнинг енерджи“ЕООД е внесено Уведомление с вх. № KOC-01-5713 за инвестиционно предложение „Изграждане на инсталация за термолитично трансформиране на въглеводороди от обогатено енергийно гориво и други твърди горива в двустепенен нискотемпературен кипящ слой с капацитет 19,8 MW". C писмо изх. № KOC-01-5713/1/ от 09.12.2020 год., РИОСВ Стара Загора е отправило запитване до ИAOC и MOCB относно допустимостта на инвестиционно предложение.  C писмо изх. № КР-3192/23.12.2020 год. ИAOC отговаря на писмо изх. № КОС-01-5713/1/ от 09.12.2020 год. на РИОСВ Стара Загора. На 19.01.2021 год., Директорът на РИОСВ Стара Загора постановява Решение № KOC-01-5713-П/2021 год., с което прекратява процедурата по глава Шеста oт ЗOOC за внесеното инвестиционно предложение. Решението не е обжалвано и е влязло в законна сила.

На 26.01.2021 год. от страна на „Дайнинг енерджи“ЕООД е внесено ново инвестиционно предложение, аналогично с предходното с вх. № KOC-01-477. C писмо изх. №KOC-01-477/1/ от 17.02.2021 год. на РИОСВ, дружеството- вносител е информирано, че зa това ИП е издадено Решение №KOC-01-5713-П/2021 год., за прекратяване на процедурата по глава Шеста oт ЗООС;

Ha 06.04.2021 год., с пиcмo вx. № KOC-01-2071 от страна на „Дайнинг енерджи“ЕООД е внесено ново Уведомление за ИП, аналогично с предходните две. C писмо изх. №KOC-01-2078/2/ oт 29.04.2021 год. на РИОСВ, от дружеството е поискана допълнителна информация, внесена на 14.05.2021 год. в РИОСВ. С писмо изх. № KOC-01-2078/6/ oт 07.06.2021 год. е определена приложимост на процедурата по чл.5, ал.1 от НУРИОВОС. На 14.06.2021 год.. в РИОСВ е внесено Искане за преценяване необходимостта oт ОВОС, с приложена информация. На 15.07.2021 год. от Директора на РИОСВ е издадено Решение CЗ-53-ПP/2021 год., с което се отказва да се извършва ОВОС на инвестиционното предложение.

C писмо изх. № 48-00-773/26.10.2021 год. нa MOCB, „Дайнинг енерджи“ЕООД е информирано, че е постъпило искане oт HПO — Сдружение „За Земята-достъп до правосъдие“ за възобновяване на производството по издаване на Решение CЗ-53-ПР/2021 год. C писмо изх. №28/05.11.2021 год. дружеството е изложило съображенията си за неоснователността на постъпилото искане за възобновяване на производството. На 02.11.2021 год. Министърът на OCB постановява Решение № 226/02.11.2021 год., с което отменя изцяло Решение CЗ-53-ПР/2021 год. на Директора на РИОСВ, възобновява процедурата по реда на глава шеста oт ЗOOC и връща административната преписка на РИОСВ Стара Загора за ново произнасяне. Решение №226/02.11.2021г. на Министъра на OCB е обжалвано пред BAC на РБ, но с Определение №1085 постановено по адм. дело №12306/2021 год., жaлбaтa на „Дайнинг енерджи“ЕООД и „Брикел“ЕАД е оставена без разглеждане, като недопустима. C писмо изх. №KOC-01-2078/20/ от 31.03.2022 год. на Директора на РИОСВ, е уведомено дружеството, че е възобновена процедурата по глава Шеста от ЗООС за ИП.

Ha 21.04.2022 год. от страна на „Дайнинг енерджи“ЕООД е внесено инвестиционно предложение с вх.№КОС-01-3069 /лист 56 и следващите от делото/, което е аналогично с предходните такива, внесени от дружеството. Ha 22.06.2022 год., с писмо изх.№KOC-01-3069/2/ /лист х78-79/, Директора на РИОСВ Стара Загора определя приложимост на процедурата по глава Шеста oт ЗООС и уведомява за това вносителя. На 28.06.2022 год. в РИОСВ Стара Загора е внесено искане за преценяване на необходимостта oт ОВОС с вх.№КОС-01-3069/3/ /лист 80 и следващите/, с приложена информация по приложение 2 oт НУРИОВОС. Обстоятелствата и съответно - информацията за това ИП /което е еднакво с предходното/ е абсолютно идентична с внесената в производството по издаване на Решение CЗ-53-ПР/2021 год. на Директора на РИОСВ. Ha 05.09.2022 год. Директорът на РИОСВ, с Решение № KOC-01-3069-СП/2022 год. /лист 112 от делото/спира процедурата по глава шеста от ЗООС, с мотива, че на горивната инсталация на и „Брикел" EAД е наложена ПAM. Това е решение е отменено с Определение №2166/03.11.2022 год., постановено по aдм. дeлo №682/2022 год. по описа на Административен съд Стара Загора и преписката е върната на  РИОСВ Стара Загора за продължаване на процедурата за ИП. На 01.12.2022 год., в РИОСВ е внесено писмо oт „Дайнинг Енерджи“ЕООД, съдържащо искане за продължаване на производството /лист 119/. Нa 06.01.2023 год. е постановено Решение №СЗ-1-ПР/2023 г. на Директора на РИОСВ Стара Загора, с което е разпоредено извършването OBOC на инвестиционното предложение. Именно това решение е предмет на съдебен контрол в настоящето съдебно производство.

Междувременно така постановеното решение е обжалвано по административен ред и с Решение №44/02.03.2023 год. Министъра на околната среда и водите /лист193 и следващите/ е отменил Решение №СЗ-1-ПР/2023 от 06.01.2023 год.. на Директора на РИОСВ Стара Загора и е върнал преписката на административният орган /лист 171 и следващите от делото/. С протоколно определение, постановено в открито съдебно заседание, съдът е прекратил настоящето съдебно производство поради липсата на годен за обжалване административен акт. С определение №8187/27.07.2023 год., постановено по адм. дело №4710/2023 год. по описа на ВАС на Република България, определението за прекратяване на делото е отменено и делото е върнато за продължаване на съдопроизводствените действия.

По настоящото административно дело са представени и приети писмените доказателства, съдържащи се в административната преписка по постановяване на оспореното решение.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и приетата за установена въз основа на тях фактическа обстановка, направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл.168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, направи следните правни изводи:

Жалбите са допустими за разглеждане по същество като подадени от легитимирани лица с правен интерес, в законово установения срок и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество жалбите са основателни.

С оспорения индивидуален административен акт е разпоредено извършването на ОВОС на инвестиционното предложение, подадено от страна на „Дайнинг енерджи“ЕООД. С оглед посоченото правно основание за издаване на Решението, съдът приема, че производството по нейното издаване е подчинено на специалните правила, регламентирани в ЗООС, както и на общите такива, установени с АПК.

Съгласно чл.27, ал.2 от АПК, преди да започне производството административният орган е длъжен да провери за наличие на положителните и липса на отрицателните процесуални предпоставки, които обуславят допустимостта на административния процес и респ. процесуалното правомощие на органа да издаде съответния административен акт. В т.2 от посочената правна норма са въведени като абсолютна процесуална предпоставка е липсата на висящо административно производство със същия предмет, пред същия орган и с участието на същата страна, независимо дали е във фазата на издаване или оспорване. В случая е безспорно установено по делото, че е налице административно производство, което е приключило с решение №СЗ-53-ПР/2021 от 15.07.2021 год. на Директора на РИОСВ. Същото е постановено по започнато административно производство въз основа на инвестиционно предложение вх.№КОС-01-2071/06.04.2021 год., внесено от „Дайнинг енерджи“ЕООД. Решението на Директора на РИОСВ е било отменено с Решение №226/02.11.2021 год. на Министъра на околната среда и водите по реда на чл.99 от АПК и е върнато за продължаване на производството. Въпросът относно законосъобразността на това решение не е предмет на настоящето производство, но за пълнота на изложението, съдът намира да изложи съображението, че производството по възобновяване на административно производство не е започнало по надлежния ред, тъй като е налице сезиране от лице, което не е страна в производството. С оглед на гореизложеното, съдът намира, че административното производство по подадено инвестиционно предложение от „Дайнинг енерджи“ЕООД с вх.№КОС-01-2071/06.04.32021 год. е висящо и не е приключило, както към момента на подаване на новото инвестиционно предложение с вх.№КОС-01-3069/21.04.202 год. на „Дайнинг енерджи“ЕООД., нито към датата на постановяване на оспореното в настоящето производство решение №сз-1-ПР/06.01.2023 год. на Директора на РИОСВ Стара Загора, нито към датата на приключване на съдебното дирене.

Двете инвестиционни предложения на „Дайнинг енерджи“ЕООД /това от 06.04.2021 год. и това от 21.04.2022 год./ са идентични /което не е спорно между страните, а и се потвърждава от писмените доказателства по делото/.  При така установеното въпросът следва ли да се разглежда до същество и следва ли въобще да се образува ново административно производство по разглеждането на инвестиционно предложение от 21.04.2022 год. е основателен. Това инвестиционно предложение, не може да бъде обект на повторно административно решаване от същия административен орган. И двете инвестиционни предложения са внесени от едно и също лице, пред един и същ орган, налице е абсолютна идентичност между тях и двете се развиват между едни и същи страни. Налице е висящност и не приключило административно производство, което е абсолютна процесуална пречка за образуването на ново такова, със същия предмет и същите страни.

Следователно Решение №СЗ-1-ПР/2023/06.01.2023 год. на Директора на РИОСВ, с което е разпоредено извършването на оценка на въздействие върху околната среда, се явява постановено в недопустимо административно производство, при липсата на правомощие на административния орган за повторно разглеждане и произнасяне по въпрос със същия предмет и страни. Издаденият в недопустимо образуваното производство индивидуален административен акт, е нищожен.

Не следва да се обсъжда и решението на Министъра на околната среда №44/02.03.2023 год., тъй като същото е постановено при висящ съдебен спор за решението, поради което и Министъра на околната среда и водите не е имал правомощието да се произнася, а е следвало да изпрати преписката на съда. Същото е нищожно и не би следвало да породи каквито и да е било правни последици.

По изложените съображения следва да бъде обявена нищожността на Решение №СЗ-1-ПР/2023/06.01.2023 год. на Директора на РИОСВ, с което е решено извършването на оценка на въздействието на околната среда на инвестиционното предложение на „Дайнинг енерджи“ЕООД, като с оглед установеното издаване на оспорения индивидуален административен акт в едно недопустимо административно производство, е безпредметно да се обсъждат доводите за незаконосъобразността му поради противоречие с материалноправни норми.

По делото не са правени искания от страните за присъждане на сторените разноски в производството.

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНО по жалба на Дайнниг енедрджи“ЕООД, представлявано от управителя С.В.И. и на „Брикел“ЕАД, представлявано от Изпълнителния директор Я.П.П. Решение №СЗ-1-ПР/2023/06.01.2023 год. на Директора на РИОСВ.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба чрез Административен съд Стара Загора пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: