Решение по дело №50/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 април 2021 г. (в сила от 20 април 2021 г.)
Съдия: Иглика Василева Жекова
Дело: 20217220700050
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е    70

 

Гр. Сливен, 20.04.2021 г.

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на тридесет и първи март две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

                                              

                                                      ЧЛЕНОВЕ: ГАЛЯ ИВАНОВА

     ИГЛИКА ЖЕКОВА

                                                       

          при участието на прокурора Христо Куков

и при секретаря Галя Георгиева, като разгледа докладваното от съдия Иглика Жекова КАНД № 50 по описа за 2021 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е образувано по касационна жалба срещу решение по АНД № 651 по описа на Районен съд - Сливен за 2020 година и се движи по реда на глава дванадесета от АПК.

С Решение № 260023/18.01.2021 г. по АНД № 651/2020 г. на Районен съд – Сливен е отменено Наказателно постановление № F529671/05.03.2020 г. на Директор офис Сливен при ТД на НАП - Бургас, с което на Едноличен търговец А. М. М. с фирма „Е. – А.М.“, Булстат ***, с адрес на управление *** за нарушение по чл. 5 ал. 4 т. 1 от Кодекса за социално осигуряване (КСО), във вр. с чл. 3 ал. 1 т. 1 б. „а“ от Наредба № Н-8/29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица и на основание чл. 355 ал. 1 от КСО е наложена имуществена санкция в размер на 500,00 (петстотин) лева.  

Недоволен от така постановеното решение, касационният жалбоподател ТД на НАП Бургас, чрез процесуален представител го обжалва в срок с доводи за материална и процесуална незаконосъобразност на същото. Твърди се неправилност в изводите на съда за малозначителност на  нарушението, както и неправилно тълкуване и приложение на материалния закон. Счита, че случаят не е маловажен, доколкото деянието било формално по своя характер. С подробни доводи в тази насока моли съда да отмени атакуваното първоинстанционно решение и потвърди наказателното постановление. Заявява незаконосъобразност на съдебното решение и в частта, с която са присъдени разноски, тъй като адвокатското възнаграждение било над определения в Наредба № 1/9.07.2004 г. размер, като претендира юрисконсултско такова за двете съдебни инстанции.

В о.с.з. касационният жалбоподател, редовно и своевременно призован, не се представлява. В писмено становище излага доводи, идентични с тези в жалбата.

В о.с.з. ответникът по касационната жалба, редовно и своевременно призован, се представлява от надлежно упълномощен адв. С. Р. ***, който оспорва жалбата и моли съда да я остави без уважение.

В о.с.з. представителят на Окръжна прокуратура Сливен поддържа, че изводите на Районен съд Сливен са правилни и решението като законосъобразно, следва да бъде оставено в сила.

Настоящата съдебна инстанция, след като обсъди доводите в жалбата, изслуша становищата на страните и анализира събраните по делото доказателства, намери касационната жалба за подадена в срок, процесуално допустима, но по същество - неоснователна.

В жалбата са наведени оплаквания за незаконосъобразност на обжалвания съдебен акт. За да се отговори на същите, касационната инстанция следва да обсъди събраните по делото доказателства, от които е установено следното от фактическа страна:

Старши инспектор по приходите в Офис за обслужване Сливен при ТД на НАП – Бургас констатирал, че ЕТ „Е. – А.М.“ не е подал декларация образец с код 5 за начисляване на осигуровки и с код 8 за данъка за м. август 2019 г. в законовия срок – до 25.09.2019 г. До търговеца била изпратена Покана № 0-1131/21.11.2019 г. за явяване в офис на НАП за съставяне на АУАН за това, че в качеството на работодател/осигурител е подал по електронен път след законоустановения срок декларации обр. 1 и обр. 6 за м. август 2019 г. Повторна такава покана била съставена с изх. № 0-1156/02.12.2019 г. и на 02.12.2019 г. срещу търговеца бил съставен Акт за установяване на административно нарушение № F529671/02.12.2019 г., в който било прието от фактическа страна, че ЕТ „Е. – А.М.“ в качеството си на осигурител по смисъла на чл. 5 ал. 1 от КСО не е подал в ТД на НАП декларация обр. № 1 „Данни за осигуреното лице“ поотделно за всяко лице, подлежащо на осигуряване в законоустановения срок по чл. 3 ал. 1 т. 1 б. „а“ от Наредба № Н-8/29.12.2005 г., а именно: до 25 – то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните, като декларацията за едно осигурено лице е подадена по интернет с КЕП на 31.10.2019 г., а срокът за подаването ѝ е до 25.09.2019 г. Нарушението било квалифицирано като такова по чл. 5 ал. 4 т. 1 от КСО, във вр. с чл. 3 ал. 1 т. 1 б. „А“ от Наредба № Н-8/29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица. Срещу констатациите в акта търговецът подал Възражение вх. № 15808/16.12.2019 г., в което заявил, че през м. септември поради срив в системата е пропуснато да се отчете, че не са приети декларации обр. 1 и обр. 6 по електронен път за м. август 2019 г., а задължението е платено в законовите срокове. Отправил молба до наказващия орган да отчете така заявените обстоятелства, ведно с липсата на умисъл за извършване на административно нарушение. Въз основа на съставения акт било издадено и процесното Наказателно постановление № F529671/05.03.2020 г. на Директор Офис Сливен на ТД на НАП гр. Бургас, с което на ЕТ „Е. – А.М.“, Булстат ***, със седалище и адрес на управление *** за нарушение на чл. 5 ал. 4 т. 1 от Кодекса за социално осигуряване (КСО), във вр. с чл. 3 ал. 1 т. 1 б. „а“ от Наредба № Н-8/29.12.2005 г. на МФ и на основание чл. 355 ал. 1 от КСО била наложена имуществена санкция в размер на 500,00 (петстотин) лева.

Към доказателствата пред първата съдебна инстанция са приобщени платежни нареждания, от които се установява, че осигурителните вноски и данък за лицето, за което органът е приел неподаване на декларации обр. 1 и обр. 6 в срок до 25.09.2019 г., са заплатени до 16.09.2019 г.

Решаващият съд е приел, че допуснатото нарушение е извършено за пръв път и вследствие на него не е настъпил вредоносен резултат за фиска, а неправомерното засягане на правно защитените обществени отношения е краткотрайно и незначително - обстоятелства, сочещи на малозначителност, а наказващият орган не е отчел степента и тежестта на извършеното нарушение. Съдът е приел още, че наказващият орган е следвало да отчете цитираните по – горе обстоятелства. При такива изводи, с позоваване на чл. 28 б. „а“ от ЗАНН, първоинстанционният съд е обосновал извод за незаконосъобразност на наказателното постановление и е постановил неговата отмяна. 

 Настоящата инстанция напълно споделя изводите на първоинстанционния съд, при следните съображения:

Видно от събраните по делото доказателства, безспорно се касае за нарушение, което може да се квалифицира като „маловажен” случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН: с извършеното нарушение липсва реално нанесена щета за фискалната система, нарушението е извършено за пръв път, а допуснатото нарушение е с минимално закъснение от месец, а показанията на свид. П. сочат не само на липса на умисъл, но и на положена необходима грижа за изпълнение на нормативно установеното задължение за спазване на установен от законодателя срок. С визираната по – горе разпоредба на ЗАНН е предоставена възможност на наказващия орган да освободи от административна отговорност извършителя в случаите на малозначителност на нарушението. Прилагането на тази разпоредба, респ. освобождаването от административнонаказателна отговорност не може да се базира на преценка по целесъобразност. В този смисъл, при маловажни случаи на административни нарушения, наказващият орган следва да приложи чл. 28 от ЗАНН. В настоящия случай компетентният орган не е отчел степента и тежестта на извършеното нарушение. Видно от събраните по делото доказателства, безспорно се касае за нарушение, което може да се квалифицира като маловажен случай: липсва реално нанесена щета на бюджета, нарушението е извършено за пръв път, закъснението е минимално като срок, а и по делото са събрани гласни доказателства, сочещи, че е сторен опит да се спази законовия срок за подаване на декларации обр. 1 и обр. 6.  Тези обстоятелства са подкрепени с категорични и безпротиворечиви доказателства, събрани в хода на първоинстанционното производство. Същите са били налице от фактическа страна и при издаване на процесното наказателно постановление, но наказващият орган, като не ги е съобразил, респ. не е изпълнил задължението си по чл. 27 ал. 2 от ЗАНН да вземе предвид тежестта на нарушението, е издал един незаконосъобразен акт.

Когато решаващият съд констатира, че предпоставките на чл. 28 от ЗАНН са налице, но административнонаказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление, поради противоречието му със закона. В т.см. е Тълкувателно решение № 1/12.12.2007 г. на ВКС, ОС на НК, постановено по т.н.д. № 1/2007 г. по описа на ВКС. Като е сторил това, Районният съд е постановил правилно решение, което следва да бъде оставено в сила.  Ето защо са неоснователни изложените в касационната жалба доводи за незаконосъобразност на първоинстанционното решение. Същото е постановено при спазване на материалния закон и всички съществени съдопроизводствени правила. Районният съд не е допуснал нарушения на съдопроизводствените правила при анализа и оценката на доказателствата. Съответствието между приетото от съда и установеното от доказателствата, както и между приетото от съда и направените от него изводи, води до обоснованост на постановеното решение. Извършвайки своята проверка в рамките на приетите за установени от предходната съдебна инстанция факти и обстоятелства, Административен съд – Сливен намира, че доводите в касационната жалба са неоснователни и релевираните отменителни основания не са налице. Не се споделят от настоящата касационна инстанция и доводите на касационния жалбоподател за незаконосъобразност на съдебния акт и в частта, с която са присъдени разноски на търговеца – жалбоподател. Видно от приложения на л. 40 от АНД № 651/2020 г. по описа на РС – Сливен договор за правна защита и съдействие (сключен на 15.07.2020 г.), уговореното и заплатено в брой възнаграждение за адвокатска защита възлиза на 200,00 (двеста) лева. Според чл. 18 ал. 2 от Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, ако административното наказание е под формата на глоба, имуществена санкция и/или е наложено имуществено обезщетение, възнаграждението се определя по правилата на чл. 7, ал. 2 върху стойността на санкцията, съответно обезщетението. Съобразно чл. 7 ал. 2 т. 1 от Наредбата (в редакцията ѝ, действаща в периода от 15.05.2020 г. до 31.07.2020 г.), за процесуално представителство, защита и съдействие по дела с определен интерес възнагражденията при интерес до 1000 лв. са в размер на 100 лева, но следва да се отбележи, че съгласно чл. 1 от нормативния акт, размерът на възнаграждението за оказваната от адвоката правна помощ се определя по свободно договаряне въз основа на писмен договор с клиента, но не може да бъде по-малък от определения в тази наредба минимален размер за съответния вид помощ. Следователно, нормативният акт определя минимални размери, под които страните по договор за правна защита и съдействие не могат да се договарят, но не и максимални такива. Горницата над определения по Наредбата минимум може да бъде предмет на съдебен контрол при изрично заявено възражение за прекомерност на хонорара и наличието на същата следва да се цени с оглед фактическата и правна сложност на производството, както и индивидуалната ангажираност и участие на адвоката в хода на същото. В процесния случай, видно от проведеното пред Районен съд – Сливен съдебно производство, упълномощеният адвокат е участвал в четири открити съдебни заседания, в които активно е осъществил защита интересите на своя довереник. Важното обстоятелство в случая обаче е липсата на своевременно заявено от процесуалния представител на наказващия орган възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, обвързващо съда с насрещно задължение за произнасяне по размера на същото. Както в представеното (л. 65) писмено становище, така и в хода по съществото на спора, от страна на наказващия орган – ответник не е направено възражение срещу размера на договореното и заплатено адвокатско възнаграждение, поради което е правилно и в съответствие със закона произнасянето на съда в неговия осъдителен диспозитив. Изразеното в касационната жалба становище в тази насока се явява неоснователно и не може да се приеме като годен отменителен довод, който да се уважи.

В атакуваното Решение Районен съд гр. Сливен, след преценка на събраните по делото доказателства и относимите норми, е направил обоснован извод за незаконосъобразност на Наказателно постановление № F 529671/05.03.2020 г. на Директор Офис Сливен на ТД на НАП гр. Бургас, с което на ЕТ „Е. – А.М.“, Булстат ***, със седалище и адрес на управление *** за нарушение на чл. 5 ал. 4 т. 1 от Кодекса за социално осигуряване (КСО), във вр. с чл. 3 ал. 1 т. 1 б. „а“ от Наредба № Н-8/29.12.2005 г. на МФ и на основание чл. 355 ал. 1 от КСО е наложена имуществена санкция в размер на 500,00 (петстотин) лева.

По изложените съображения, обжалваното решение не е постановено при нарушения, сочени в жалбата като касационни основания за отмяна и като правилно и обосновано следва да бъде оставено в сила.

При този изход на спора, неоснователна се явява претенцията на касационния жалбоподател за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

 

Водим от горното и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН във вр. с чл. 221 ал. 2, предл. първо от АПК, Административен съд Сливен

 

 

Р Е Ш И:

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260023/18.01.2021 г. на Районен съд Сливен, постановено по АНД № 651/2020 г. по описа на същия съд.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

 

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                           ЧЛЕНОВЕ:1.

            

   

                   2.