Решение по дело №232/2019 на Районен съд - Белоградчик

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 ноември 2019 г. (в сила от 3 декември 2019 г.)
Съдия: Анна Иванова Кайтазка
Дело: 20191310200232
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  185

 

гр.Белоградчик,  05.11.2019 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

          БЕЛОГРАДЧИШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, 4-ти състав в публично съдебно заседание на пети ноември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                                Районен съдия:  Анна Кайтазка

 

при  участието на секретаря Наташа Стефанова, като разгледа докладваното от съдия Кайтазка НАХ дело № 232 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Производството е  по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

         Образувано е по жалба на „ВиК-Видин“ ЕООД, със седалище и адрес на управление гр. Видин, обл.Видин, ул.“Широка“ № 18 и с ЕИК *********, срещу НП ОЗ № 19/18.07.2019 г. на Директора на РЗИ-Видин, с което на дружеството е наложена "имуществена санкция" в размер на 1000,00 лв., на основание чл.210 ал.3 от Закона за здравето, за извършено нарушение по чл.5 ал.1 вр. чл.3 ал.1 и ал.2 т.1 и 2 от Наредба № 9 от 16.03.2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели / на МЗ,МРРБ и МОСВ/.

         В жалбата се излагат оплаквания за незаконосъобразност на НП и се моли същото да бъде отменено. Изтъква се нарушение на процесуалните правила на ЗАНН – връчване на съставения по случая АУАН на ненадлежно лице, без представителна власт, с което е нарушено правото на нарушителя да му бъде връчен акта, също така – твърди се , че има разминаване в разпоредбите, посочени като нарушени в акта и в НП, както и че неправилно е приложен Законът за здравето , като основание за налагане на наказание, тъй като нарушението е определено по нормативен акт, който е издаден въз основа на друг закон. В с.з. представител на ЮЛ жалбоподател – не се явява.

         Въззиваемата страна, чрез свой представител, моли съда да потвърди НП, като обосновано и законосъобразно. Твърди, че нарушението е ясно и точно описано, не са допуснати процесуални нарушения, обосноваващи отмяна на НП, не са накърнени правата на нарушителя, наложеното наказание е в минимален размер, като правилно са приложени разпоредбите относно самото нарушения и санкцията за него, вкл. налична е компетентност на актосъставителя и АНО.

         Съдът, след като обсъди изложеното в жалбата и доводите на страните, и като прецени събраните по делото писмени и гласни доказателства, намери следното от фактическа страна:

            На 08.05.2019 г. служител на РЗИ-Видин – свид. Е.А., инспектор, взел проба от питейната вода в с.Г. Л., обл.В., от обект „хранителен магазин“ в селото, която вода била доставяна по централен водоизточник на водопроводната мрежа от „ВиК Видин“ ЕООД /стопанисващо мрежата/, с цел извършване проверка съответствието на питейната вода с нормативните изисквания / по микробиологични и химични показатели/ на Наредба № 9 от 16.03.2001 за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели / на МЗ,МРРБ и МОСВ/. Така вода от пробата била  подложена на изпитване – химичен контрол, в специалната за това лаборатория на РЗИ-Видин в същият ден, от където след проведеното изпитване, бил получен резултат, отразен в Сертификат за контрол № 64/09.05.2019 г. Резултатът сочел, че пробата питейна вода не съответства на някои химични показатели -  „желязо“ и „остатъчен свободен хлор“, на изискванията на Наредба № 9 от 16.03.2001 за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели.

От същата проба вода, част била предадена за изпитване  - микробиологично, и в специалната за това лаборатория на РЗИ-Монтана в същият ден, от където слез проведеното изпитване, бил получен резултат, отразен в Протокол за изпитване № 349-П/15.05.2019 г. Резултатът сочел, че в пробата питейна вода имало наличие на микроорганизми : колиформи – 92+/-9 /100 мл., ешерихия коли - 15+/-1 /100 мл. и микробно число при 22 градуса - 450+/-45 КОЕ/мл., при изискване за нулева стойност на 100 мл. вода по показателите „колиформи“ и „ешерихия коли“, и изискване на незначимо колебание спрямо обичайната стойност на показателя „микробно число“ / а той е 100-2/ при температурата на мерене. Поради това, позовавайки се на чл.38 ал.1 от Закона за здравето, Е. А. дори издал писмено Предписание до „ВиК Видин“ ЕООД / с изх.№ ЗП-00-12 от 21.05.2019 г./, с което указал в срок до 27.05.2019 г. ежедневно да се извършва хлориране на водата доставяна чрез централния водоизточник в с.Г. Л., като се води и дневник за остатъчния хлор / и за други населени места, но те не са предмет на делото/. Предписанието било връчено на лице, посочено с три имана, като „С. В. С.“ – без указване качеството му/длъжност евентуално/ .

         На 25.06.2019 г. от свид. Е.А. била взета втора, контролна проба от централния водоизточник в с.Горни Лом, обл.Видин, от същия обект – хранителен магазин, и същата била предадена за микробиологично изследване в лабораторията в РЗИ-Монтана. На 28.06.2019 г. лабораторията издала Протокол за изпитване № 589-П от същата дата, в който удостоверила резултата от изпитването – отново наличие на колиформи само със стойност : 90+/-9 колонообразуващи единици на 100 мл. и микробно число при 22 градуса - 180+/-18 КОЕ/мл.

         Микробиологичните показатели за безопасна и чиста питейна вода, били установени в таблица „А“ на Приложение № 1 към чл.3 ал.2 т.2 от Наредба № 9/2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели. / Таблица „Б“ на същото Приложение касае химическите показатели на питейната вода /

         Преценявайки на база протоколите за изпитване на лабораторията в РЗИ-Монтана, че микробиологичните показатели / колиформите и микробното число / на пробата от централния водоизточник на водопроводната мрежа в с.Г. Л., обл.В., взета повторно – на 25.06.2019 г., отново не съответства на изискванията на Наредба № 9/16.03.2001 г., свид. А. счел, че  подаваната от „ВиК Видин“ ЕООД вода за питейно-битови цели не е с нужното качество, то не отговаряло на изискванията /поради установените отклонения / за двата показателя . Това поведение е окачествено от Е.А. като админ. нарушение на чл.5 ал.1 вр. чл.3 ал.1 и ал.2 от Наредба № 9 от 16.03.2001 за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели / на МЗ,МРРБ и МОСВ/. / макар и да има отбелязване след това на „ЗЗ“, вероятно Законът за здравето/.  И на 04.07.2019 г. съставил АУАН № АН-00-6 от същата дата, за посоченото нарушение, на „ВиК Видин“ ЕООД, в присъствието на един свидетел – свой колега и Гл.инженер при ЮЛ – нарушител / С. В. С./, поради отсъствието на управителя.   На Стоянов било връчено и копие от акта, без той да направи възражение. Въз основа на акта е издадено обжалваното Наказателно Постановление ОЗ 19/18.07.2019г. на Директора на РЗИ-Видин. Същото е връчено надлежно на представителя на нарушителя – неговият управител Г.В..

         При така установената фактическа обстановка, от правна страна съдът прие:

         Жалбата е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна.

         На първо място, при провеждането на административно-наказателното производство е допуснато едно много съществено нарушение на правилата по протичането му, накърняващо правата на нарушителя . Съгласно чл.43 ал.1 и ал.5 от ЗАНН, АУАН се предявява на нарушителя, който следва да го подпише, а след това - и да му се връчи копие от същия. В настоящия случай АУАН е съставен на ЮЛ, като в него надлежно е вписан и законният представител на това ЮЛ – управителят му, посочен с три имена и ЕГН. Актът обаче, не е връчен на това лице, а на друго  -  също посочено с три имена и качество – длъжност – „гл. инженер“.  Съвсем резонно, от страна на жалбоподателя е направено възражение в тази насока – ненадлежно връчен АУАН. Съгласно законодателството ни, ЮЛ се представляват на първо място от своите законни представители – в случая „управител“-я. /възможно е и друго представителство – за определени действия, допустимо по закон, на основание изрично оправомощаване – упълномощаване например/.  По делото не бе представено от страна на АНО, длъжен да докаже своите твърдения, че съставеният от свид. Е.А. е връчен надлежно. Напротив, самият актосъставител е съзнавал, че предоставя за подпис , а и копие от акта, на друго физическо лице, не управителя, макар и представило се за работещо в санкционираното ЮЛ.  Свидетелят не можа да обоснове съвсем ясно това свое действие, а твърденията, че му е показан някакъв документ, от който е преценил, че може да връчи акта и на посоченият Ст.С. – не бяха подкрепени с доказателства. Свидетелят заяви още, че не е приложил такъв документ към акта по админ. преписка. Доказателство в такава насока не бе ангажирано и пред съда от страна на АНО, с оглед и оспорването от страна на жалбоподателя на представителната власт на Стоянов – и в жалбата , и в с.з. По този начин, АНО още в хода на производството пред самия него, не е изпълнил задължението си по чл.52 ал.2 от ЗАНН – да провери дали съставният акт е надлежно предявен на нарушителя, който пропуск на актосъставителя е бил поправим – законът указва, че в такива случаи АНО връща акта на актосъставителя за извършване на пропуснатото действие.  Съдът счита, че с предявяване на акта и връчване копие от него на лице, за което не е доказано, че има правото да подписва и приема подобни документи от името на ЮЛ – адресат, е накърнено правото на защита на санкционираното лице и доводът на същото, наведен в жалбата и поддържан в с.з. в тази насока, се явява абсолютно основателен. Не е доказано обстоятелството дали въобще и кога законният представител на ЮЛ, чиято отговорност е ангажирана, е разбрал за съставения акт, за да упражни и правото си да възрази в също законовоопределения , 3 дн. срок, от съставянето /чл.44 ал.1 от ЗАНН/.

Това неспазване правилата по ангажиране на отговорността на нарушителя и налагането на наказание спрямо него, е достатъчно и самостоятелно основание, за да се отмени издаденото НП, като незаконосъобразно.

Въпреки това, съдът отбелязва и друг порок на проведеното админ. нак. производство пред АНО – Протоколите за изпитване № 349-П/15.05.2019 г. и № 589-П/28.06.2019г. на лабораторията за това при РЗИ-Монтана, са отразили резултати от провеждано изследване на пробата питейна вода по два микробиологични показателя – „колиформи“ и „микробно число“. / показателя „ешерихия коли“ не е предмет на обвинението/. Стойностите на същите са установени в Приложение 1 към чл.3 ал.2 т.2 от от Наредба № 9 от 16.03.2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели, като в това приложение, има две таблици – Таблица „А“ – относима към именно микробиологични показатели, и Таблица „Б“ – относима към химични показатели.

Самата Таблица „А“ обаче,  е подразделена на „А 1“ и „А 2“, като първата е за вода по смисъла на чл.6 ал.1 т.1, 2 и 4 от Наредбата – а т.1 е именно за вода „,доставяна чрез водоснабдителната мрежа и изследвана на мястото на изтичането й от крана при потребителя“. Тук са включени два вида показатели – Ешерихия коли и ентерококи.  Таблица „ А 2“ – дава стойностите на микробиологични показатели на водата, по чл.6 ал.1 т.3 от Наредбата – вода, предназначена за продажба в бутилки, кутии или други опаковки, като пробата се взема на мястото на бутилиране или наливане на водата в кутии или други опаковки“. Тук вече, за тази, също питейна, но бутилирана с цел продажба вода, важат пет показателя – освен горните два, има включени и „псевдомонас аеругиноза“ и „брой колонии (микробно число) - при две температурни стойности на водата.

За съдът няма обяснение, защо питейната вода, взета от хранителен магазин, находящ се в с.Г. Л., обл.В.,  доставяна по централен водопровод на водоснабдителната мрежа е изследвана и за „микробно число“, което не е показател за този вид питейна вода въобще, съгл. чл.6 ал.1 т.3 от Наредба № 9 от 16.03.2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели и Приложение № 1 към чл.3 ал.2 т.2 от същата Наредба / Таблица „А 1“/ .  Респ. незаконосъобразно се явява вменено нарушение на жалбоподателя за осъществяване на дейността му по снабдяване населението с питейна вода по водопроводната мрежа, касаещо – нарушението,  установени несъответствия на този вид вода, с изисквания за друг вид питейна такава – бутилираната, предназначена за продажба / разбираемо - от търговци само/.    

Основателно според съда е и възражението на санкционираното ЮЛ, че, в АУАН и НП няма абсолютна идентичност на законовите норми, посочени за нарушени. Докато в акта се твърди нарушение по чл. 5 ал.1 вр. чл.3 ал.1 и ал.2 от Наредба № 9 от 16.03.2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели, то в НП – нарушението е допълнено с т.1 и т.2 на чл.3 ал.2 от Наредбата.

По съществено обаче, е друго възражение:

Наредба № 9 от 16.03.2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели  /на МЗ,МРРБ и МОСВ/ действително не е издадена на основание Закона за здравето, за да е приложим той, като санкционен материален закон. Тази Наредба е подзаконов нормативен акт издаден на осн. чл.135 ал.1 т.3 вр. чл.189 от Закона за водите / §2 от ПЗР на Наредбата/. Действително, Министърът на здравеопазването участва в издаването на тази Наредба и упражнява контрол върху качеството на водите / чл.135 ал.1 т.3 и чл.189 от ЗВ/, но този контрол протича именно по реда, предвиден в Закона за водите – чл.201 ал.7 и ал.8 от него, по повод някои нарушения по Закона за водите / чл.200 ал.1 т.16 и т.34-37 и др./, и подзаконовите му нормативни актове.

Ето защо, в случая е неприложим Законът за здравето, чл.210 ал.1-3, като норма, въз основа на която да се налага санкция за деяние по Наредба № 9 от 16.03.2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели. Или нарушението, вменено на жалбоподателя е квалифицирано по Наредба № 9 от 16.03.2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели , издадена на основание Закона за водите, а санкцията – наложена по чл.210 ал.3 от Закона за здравето, приложим за нарушения при дейности / цитат на тази разпоредба/, осъществявани не „по здравните изисквания на този закон  и нормативните актове по прилагането му“. /Например „Санитарно-технически норми и правила за строителство и експлоатация на съоръженията при водоснабдяване на населените места и промишлеността с питейна вода“, в сила от 26.05.1970 г. Издадени от Министерството на строежите и архитектурата и Министерството на народното здраве,  Обн. ДВ. бр. 41 от 26 Май 1970 г., които действат и към момента и предвиждат задължения за водоснабдителните предприятия, вкл. при подаване на вода съответна с изискванията на БДС, лабораторен  контрол на качеството на водата, вкл. химически и бактериологически анализ на водата за пиене, осъществяван от бившите ХЕИ, после РИОКОЗ - сега РЗИ./

И доколкото Законът за водите, чл. 201 ал.7 и ал.8 , предоставят действително компетентност на длъжностни лица по Закона за здравето при съставяне на актове, и на директорите на РЗИ за издаване на НП, то тази тяхна компетентност обхваща нарушенията само по чл.200 ал.1 т.16, т.34-37 и контрол по чл.155а ал.3 т.5 на ЗВодите. 

Следователно, при  установено и безспорно доказано нарушение , изразено в изпълнително деяние „подаване на вода за питейно-битови цели с качество, неотговарящо на изискванията на Наредбата по чл.135 ал.1 т. 3“ / а това е именно Наредба № 9 от 16.03.2001 г./, то отговорното лице, доставящото водата в случая, ще е в нарушение на чл.200 ал.1 т.34 от Закона за водите във вр. с нормите на Наредба № 9 от 16.03.2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели , и санкцията му следва да се наложи на основание същата законова разпоредба, от органите по чл.201 ал.8 вр.ал.7 от Закона за водите / а те само като длъжности лица и наказващи органи – се определят от Закона за здравето /.

Или – неправилно е приложен по казуса и материалният закон – вместо да се квалифицира и санкционира деянието по Закона за водите, където си има вменено задължение и санкционна норма, то е приложен друг нормативен акт – Законът за здравето.

         Предвид горното – установените нарушения при прилагане на материалния и процесуалния закон, съдът намира , че не е необходимо да обсъжда казуса по същество, като по изложените по-горе съображения съдът намира, че обжалваното НП е незаконосъобразно и необосновано и като такова следва да бъде отменено.

         Водим от горното и на осн. чл.63 ал.1 от ЗАНН,  съдът

 

          Р   Е   Ш   И :

 

         ОТМЕНЯ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ ОЗ № 19/18.07.2019г. на Директора на РЗИ-Видин, с което е наложена на „ВиК-Видин“ ЕООД, със седалище и адрес на управление гр. Видин, обл.Видин, ул.“Широка“ № 18 и с ЕИК *********, "имуществена санкция" в размер на 1000,00 лв., на основание чл.210 ал.3 от Закона за здравето, за извършено нарушение по чл.5 ал.1 вр. чл.3 ал.1 и ал.2 т.1 и 2 от Наредба № 9 от 16.03.2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели / на МЗ,МРРБ и МОСВ/.

         Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-Видин в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

                                                             

   

                                                                        Районен съдия :