Р
Е Ш Е Н И Е
№
78
гр. Разград, 22.06.2022
г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в
открито съдебно заседание на осми юни две хиляди двадесет и втора година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА
с участието на секретаря Пламена Михайлова
като разгледа докладваното от съдия Робева адм. дело № 301 по описа за 2021 г.,
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 156 и
сл. във вр. с чл. 144, ал. 1 във вр. с чл. 95 ДОПК.
Постъпила е жалба от „Ресахюел“ ЕООД –
с. Раковски, обл. Разград, против 5 бр.
решения за отказ за издаване на удостоверения А1 относно приложимото
законодателство, а именно: № 17008834317 от 09.09.2021 г., № 17008834318 от 09.09.2021 г., № 17008834327
от 09.09.2021 г., № 17008834346 от
09.09.2021 г. и № 17008834357 от 09.09.2021 г., издадени от органи по приходите
при ТД на НАП – Варна, офис Разград, потвърдени с Решение № 242 от 27.10.2021
г. на директора на ТД на НАП – Варна. В жалбата се твърди, че оспорените актове
са издадени при неспазване на установената форма, при липса на мотиви и в
разрез с духа на закона и Регламент (ЕО) № 883/2004. Иска се отказите да бъдат отменени и
административният орган да бъде задължен да издаде исканите удостоверения А1.
Ответникът оспорва жалбата като
неоснователна и поддържа доводите и аргументите си, изложени в решението му.
Моли жалбата да бъде охвърлена с присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Разградският административен съд, като
прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа
страна следното:
На 16.08.2021 г. жалбоподателят
„Ресахюел“ ЕООД в качеството си на работодател е подал до ТД на НАП - Варна,
офис Разград искания за издаване на удостоверение А1 за приложимо осигурително
законодателство за заето лице /обр. ОКд-236/ за 56 лица, изпратени на работа в
Германия, в предприятие „Темра“ ООД със седалище в гр. Хамбург, с адрес по
престой на лицата в гр. Хамбург. В исканията е декларирано, че ще се запазят
трудовите правоотношения през периода на командироване, че лицата са наети с
цел да бъдат командировани и че не се изпращат, за да заместят други лица,
чийто срок на командироване е изтекъл. Не са декларирани данни за брой на
наетите от работодателя лица, брой на административния персонал, брой на
командированите заети лица, брой на договорите, изпълнявани в приемащата
държава, процентното съотношение на реализирания оборот на територията на
РБългария спрямо общия реализиран оборот за предходните 12 месеца.
Предмет на разглеждане в настоящото
производството са 5 от подадените искания, както следва:
Искане вх. № 17008834317 за лицето С. М.
М. Към искането са приложени трудов договор № 50/14.02.2018 г., съгласно който
работникът приема да изпълнява длъжността общ работник в „Ресахюел“ ЕООД;
заповед № 50/15.02.2018 г., с която работникът е командирован в „Темра“ ООД –
гр. Хамбург за времето от 15.02.2018 г. до 15.02.2020 г.; заповед №
10/10.04.2018 г. за прекратяване на трудовия договор, считано от същата дата, и
уведомления по чл. 62, ал. 5 КТ за сключване и прекратяване на трудовия
договор;
Искане вх. № 17008834318 за лицето С. С.
К. Към искането са приложени трудов договор № 117/23.01.2019 г., съгласно който
работникът приема да изпълнява длъжността пакетировач в „Ресахюел“ ЕООД;
заповед № 115/23.01.2019 г., с която работникът е командирован в „Темра“ ООД –
гр. Хамбург за времето от 23.01.2019 г. до 23.01.2019 г.; заповед без дата за
прекратяване на трудовия договор, както и уведомления по чл. 62, ал. 5 КТ
за сключване и прекратяване на трудовия
договор без да е посочена дата на прекратяване;
Искане вх. № 17008834327 за лицето С. Д.
Х. Към искането са приложени трудов договор № 12/01.03.2017 г., съгласно който
работникът приема да изпълнява длъжността технически организатор в „Ресахюел“
ЕООД и уведомление по чл. 62, ал. 5 КТ за сключване на договора;
Искане вх. № 17008834346 за лицето М. Я.
Р. Към искането са приложени трудов договор № 153/19.06.2019 г., съгласно който
работникът приема да изпълнява длъжността пакетировач в „Ресахюел“ ЕООД;
уведомление по чл. 62, ал. 5 КТ за сключване на трудовия договор и заповед №
151/19.06.2019 г., с която работникът е командирован в „Темра“ ООД – гр.
Хамбург за времето от 19.06.2019 г. до 19.06.2021 г.; и
Искане вх. № 17008834357 за лицето Ф. Ф.
Н. Към искането са приложени трудов договор № 62/26.03.2018 г., съгласно който
работникът приема да изпълнява длъжността пакетировач в „Ресахюел“ ЕООД;
заповед № 71/27.03.2018 г., с която работникът е командирован в „Темра“ ООД –
гр. Хамбург за времето от 27.03.2018 г. до 27.03.2020 г.; заповед №
79/15.10.2019 г. за прекратяване на трудовия договор, считано от същата дата, и
уведомления по чл. 62, ал. 5 КТ за
сключване и прекратяване на договора.
На 17.08.2021 г. на управителя на
дружеството е било е връчено Съобщение за отстраняване на несъответствия с
изх.№5757#2/17.08.2021 г., с което му е указано, че за лицата С. Д. Х. и М. Р.
Я. е посочено само начало на периода на командироване, а във всички искания не
са посочени периодите, за които се иска издаване на удостоверенията А1.
Към момента на издаване на оспорените
откази тези недостатъци не са били отстранени.
По повод на подадените искания органите
на НАП са извършили проверка за приложимото осигурително законодателство. От
събраните в хода на проверката доказателства и от писменото становище на
жалбоподателя е установено, че през периода 14.09.2016 г. - 31.12.2020 г.
„Ресахюел“ ЕООД е осъществявало следните дейности: набиране на работници на
територията на България и предоставянето им на клиенти в Германия за извършване
на строителни услуги и услуги по опаковане/ преопаковане на плодове и
зеленчуци; търговска дейност на територията на България - продажба на дюнери в
периода от 05.10.2016 г. до 14.05.2019 г. в търговски обект в гр. Разград, бул.
„България“ № 5, и от 15.05.2019 г. дейност в заведение кафе-аперитив в с.
Раковски, ул. „Г. С. Раковски“ № 63; и земеделска дейност - производство и
продажба на селскостопанска продукция.
През периода 2016 г. – 2019 г. дружеството е
сключвало договори с търговски дружества във ФРГермания /Темра ГМБХ, Обстгрос
ГМБХ, Ердоган Баггербетриеб, Петер Стехман ГМБХ/, по силата на които са му били
възлагани строителни услуги и услуги по опаковане/преопаковане на плодове и
зеленчуци. За изпълнение на тези услуги дружеството е наемало и командировало
работници по Наредбата за условията и реда за командироване и изпращане на
работници и служители в рамките на предоставяне на услуги.
За данъчната 2016 г. в ГДД по чл. 92 ЗКПО с вх.№ 174351700361298/27.03.2017 г. е деклариран код на основна дейност
«5610» - дейност на ресторанти и заведения за бързо обслужване, и приходи в
размер на 12 181.20 лв. – сума, съответстваща на оборота, регистриран в ФУ от
продажбите на дребно в наетия търговски обект в гр. Разград. В хода на
ревизионно производство с Ревизионен акт №Р-03001719000578-091-001/29.07.2019
г. е установено, че ЗЛ „Ресахюел“ ЕООД не е отчело текущо в годината приходи от
извършени услуги, въз основа на издадени фактури в общ размер на 63 916,52 лв.
За периода 09/2016г. - 12/2016г. в дружеството са били назначени 13 лица по
трудово правоотношение, всички с код по НКПД 96220001 - „общ работник“, с място
на изпълнение на работните задължения в Германия, град Биркенау с посочен НКИД
4222. На територията на България дружеството е извършвало търговска дейност
единствено от обекта за бързо хранене, и няма наети работници за дейност,
сходна с тази, извършвана по договорите за възлагане в Германия.
За данъчната 2017 г. в ГДД по чл. 92 ЗКПО с вх.№ 1700И0054202/02.04.2018 г. е деклариран код на основна дейност
«5610» - дейност на ресторанти и заведения за бързо обслужване, и приходи в
размер на 262 646,65 лв., от които приходи от продажба на стоки в търговския
обект от 46 176,77 лв,
съответстващи на оборота от отчетите на продажбите на въведеното ФУ в обекта, и
приходи от услуги в размер на 216 469,88 лв. Съгласно издадените от
дружеството фактури за продажба на услуги на територията на Германия, общата
стойност на извършените продажби на услуги е била в размер на 491 438,58 лв.
През периода 01/2017г. - 12/2017г. действащите трудови договори са 33 броя,
като 32 лица са назначени с код по НКПД 9622001 - „общ работник“ и 1 лице е
назначено с код по НКПД 41102007 -„технически организатор“, посочен НКИД 4222.
Лицата са били наети с място на изпълнение на работните задължения в Германия,
град Биркенау с посочен НКИД 4222. „Ресахюел“ ЕООД е извършвал дейността, чрез
наети строителни работници, само на територията на Германия. На територията на
България дружеството е извършвало единствено търговска дейност от обекта за
бързо хранене в гр. Разград и няма наети работници за дейност сходна с тази,
извършвана по договори за възлагане в Германия.
За данъчната 2018 г. в ГДД по чл. 92 ЗКПО с вх. № 1700И0072960/14.06.2019г. е деклариран код на основна дейност
«9609» - други персонални услуги, некласифицирани другаде, и приходи в размер
на 860 445,55 лв. През периода 01/2018г. - 12/2018г. действащите трудови
договори са 68 броя, от които 33 броя назначени с код по НКПД 9622001 - „общ
работник“, 33 броя назначени с код по НКПД 93210001 - „пакетировач“, 1 лице е
назначено с код по НКПД 41102007 - „технически организатор“ и 1 лице е
назначено с код НКПД 11207023 „управител“, посочен НКИД 4222. През 2018 г.
приходите на дружеството от дейността, извършвана на територията на страната и
произтичащи от продажби в търговски обект за бързо хранене, е в размер на 24
821,70 лв. съгласно данни от ФУ и по справка ДДС за м. 12/2018 г. 996,97лв. За
същия период приходите от услуги по договори за възлагане от Германия, свързани
с изпращане на персонал, са в размер на 835 623,85 лв.
За данъчната 2019 г. в ГДД по чл. 92 ЗКПО с вх.№ 1700И0072960/30.06.2020г. е деклариран код на основна дейност
«9609» - други персонални услуги, некласифицирани другаде и приходи в размер на
1 907 091,96 лв. През периода 01/2019г. - 12/2019г. действащите трудови
договори са 79 броя, от които 12 лица са назначени с код по НКПД 9622001 - „общ
работник“, 65 лица са назначени с код по НКПД 93210001 - „пакетировач“, 1 лице
е назначено с код по НКПД 41102007 - „технически организатор“ и 1 лице е
назначено с код НКПД 11207023 „управител“, посочен НКИД 4222. „Ресахюел“ ЕООД е
извършвало дейността си чрез наети строителни работници и пакетировачи на
територията на Германия, с изключение на 2 лица - технически организатор и
управител. На територията на България дружеството извършвало търговска дейност
от обекта за бързо хранене /дюнер /в гр. Разград и обект кафе-аперитив в с.
Раковски, и няма наети работници за дейност, сходна с тази извършвана по
договори за възлагане в Германия. През 2019 г. приходите на дружеството от
дейността, извършвана на територията на страната и произтичащи от продажби в
търговските обекти за бързо хранене, е в размер на 20 944,55 лв., съгласно
данни от ФУ и 13 053,38 лв. съгласно Справки по ЗДДС за период 01/2019 г. — 12/2019
г. За същия период приходите от услуги по договори за възлагане от Германия,
свързани с изпращане на персонал, са в размер на 1 873 094,03 лв.
За данъчната 2020 г. в ГДД по чл. 92 ЗКПО с
вх.№ 1700И0112981/30.06.2021г. дружеството декларира общо приходи в размер на 1
565 135,71 лв. През периода 01/2020 г. - 12/2020 г. действащите трудови
договори са 22 броя, като 3 лица са назначени с код по НКПД 9622001 - „общ
работник“, 17 лица са назначени с код по НКПД 93210001 - „пакетировач“, 1 лице
е назначено с код по НКПД 41102007 - „технически организатор“ и 1 лице е
назначено с код НКПД 11207023 „управител“, посочен НКИД 4222. „Ресахюел“ ЕООД е
извършвало дейността чрез наети строителни работници и пакетировачи само на
територията на Германия, с изключение на 2 лица - технически организатор и
управител. На територията на България дружеството извършвало единствено
търговска дейност от обект кафе-аперитив в с. Раковски и няма наети работници
за дейност, сходна с тази извършвана по договорите за възлагане в Германия.
През 2020 г. приходите на дружеството от дейността, извършвана на територията
на страната и произтичащи от продажби в търговския обект, е в размер на 25
725,05 лв. съгласно данни от ФУ и 42 975,98 лв. съгласно Справки по ЗДДС за
период 01/2020г. - 12/2020г. За същия период приходите от услуги по договорите
за възлагане от Германия, свързани с изпращане на персонал, са в размер на 1
522 159,73 лв.
Относно дейността си по производство и
продажба на селскостопанска продукция дружеството е представило договори за
наем с различни физически лица, които са му отдали под наем земеделска земя в
землището на с. Раковски. Договорите са без дата на сключване и в тях не е
отразен срок на действието им. Представени са доказателства, че дружеството е
регистрирано като земеделски производител и през стопанската 2018/2019 г. е използвало земеделски площи в
общ размер на 14,0679 ха. Приложени са договор за покупко-продажба на зърно
/реколта 2018 г./ № 040 от 09.07.2018 г. и договор за покупко-продажба на зърно
/реколта 2020 г./ № 056 от 22.07.2020 г., сключени между „Ресахюел“ ЕООД като
продавач и „Семпекс“ ЕООД като купувач. Издадени са фактура № 1/12.07.2019 г.
за продажба на 23,26 т пшеница реколта 2019 г. на обща стойност 6396,30 лв.,
фактура № 2/16.09.2019 г. за продажба на 36,94 т царевица реколта 2019 г. на
обща стойност 8865,60 лв. и фактура № 3/22.07.2020 г. за продажба на 22,180 т
пшеница реколта 2020 г. на обща стойност 6986,70 лв. Представени са и протокол за
прихващане от 09.07.2018 г., съгласно който „Семпекс“ ЕООД дължи на „Ресахюел“ ЕООД
сумата 11 196,78 лв., и протокол за прихващане от 22.07.2020 г., съгласно
който „Семпекс“ ЕООД дължи на „Ресахюел“ ЕООД сумата 5 777,10 лв.
След анализ на горните факти и
доказателства органите по приходите са приели, че лицата, за които са подадени
искания, попадат в персоналния обхват на Регламент 883/2004 - граждани са на
държава-членка (България), заети лица на територията на Република България,
извършващи временно работа на територията на друга държава-членка (ФРГермания).
Приходната администрация е посочила, че основното правило при определяне на
приложимото право е, че лицата, спрямо които се прилага Регламент (ЕО) №
883/2004 и които осъществяват трудова дейност като заети или самостоятелно
заети лица, се подчиняват на законодателството на държавата-членка, на чиято
територия полагат труда си (чл. 11, пар. 3, б. а) от Регламент (ЕО) №
883/2004). В чл. 12, пар 1 от същия Регламент е предвидено изключение, като са
въведени пет условия, чието изпълнение е абсолютно задължително, за да остане
приложимо законодателството на изпращащата държава, а именно: 1. Приложимо
законодателство – към момента на командироването заетото лице да е подчинено на
законодателството на изпращащата държава; 2. Съществена дейност - работодателят
обичайно да осъществява дейността си на територията на изпращащата държава; 3.
Пряка връзка – връзката между командированите лица и изпращащия работодател да
бъде запазена за целия период, за който са изпратени; 4. Срок - предвиденото
времетраене на работата, за която са изпратени лицата на територията на друга
държава-членка да не превишава 24 месеца, и 5. Заместване - заетите лица да не
са изпратени на територията на друга държава-членка, за да заместят лица, чийто
срок на командироване е изтекъл.
Органите по приходите са преценили, че
дружеството не отговаря на първите два критерия. Съгласно данните от заповедите
за командировка наетите лица се командироват на територията на Германия от
деня, в който е сключен трудовият договор. Счетено е, че предвид реализирания
оборот основната икономическа дейност не е осъществявана на територията на
изпращащата държава. Изчислено е процентното съотношение на реализирания оборот
от „Ресахюел“ ЕООД на територията на РБългария спрямо общия реализиран оборот,
както следва: 2016 г. - 16,01%, 2017 г. - 8,59%, 2018 г. - 2,88%, 2019 г. -
1,78% и 2020 г. - 2,75%., както и съотношението за предходните 12 месеца -
8,20%. По горните съображения са постановени обжалваните 5 бр. решения за отказ
за издаване на удостоверения за приложимо осигурително законодателство.
Отказите са били оспорени по
административен ред пред директора на ТД на НАП – Варна, който в условията на
чл. 32 АПК се е произнесъл с общо Решение № 242 от 27.10.2021 г., като е
оставил жалбите без уважение. Решаващият орган е възприел становището на
органите по приходите, че дружеството не извършва съществена дейност на
територията на РБългария и няма трайно установени връзки с местни контрагенти,
което обосновава липсата на едно от петте задължителни условия по чл. 12, пар.
1 от Регламент/ЕО/ 883/2004, за да остане приложимо законодателството на
изпращащата държава.
Решението е било връчено на
жалбоподателя на 24.11.2021 г., а жалбата до съда е подадена на 01.12.2021 г.
Въз основа на изложеното от
фактическа страна, от правна страна Разградският административен съд намира
следното:
Жалбата е допустима. Подадена е от надлежна
страна, в срока по чл. 95, ал. 1 ДОПК и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол
след задължителното му оспорване по административен ред, съгласно чл. 95, ал. 3 ДОПК.
Разгледана по същество,
жалбата е неоснователна.
Оспорените откази са издадени от органи по
приходите в ТД на НАП – Варна в кръга на тяхната материална и териториална
компетентност, определена в чл. 88, ал. 2 ДОПК във вр. с чл. 19, § 2 от
Регламент (ЕО) № 987/2009 за установяване процедурата за прилагане на Регламент
(ЕО) № 883/2004.
Решенията за отказ са в установената
писмена форма, с необходимите реквизити и при издаването им са спазени
процесуалните правила. Изяснена е фактическата обстановка, събрани са
относимите доказателства и са подложени на задълбочен анализ. Не представлява
процесуално нарушение обстоятелството, че по отделните искания за издаване на
удостоверения А1 са постановени идентични по съдържание откази. Поискано е
извършването на еднакви по вид административни услуги, като изследваните факти
и проверяваните условия са едни и същи, което оправдава еднаквото съдържание на
отказите. Доводът за липса на мотиви също е неоснователен. Органите по
приходите са изложили ясни фактически и правни съображения, които позволяват да
бъде разбрана волята им и да се осъществи съдебният контрол за
законосъобразност.
Оспорените откази не противоречат на
материалния закон. Правилата за определяне на приложимото социално
законодателство са уредени в Дял II на Регламент № (ЕО) № 883/2004 за
координация на системите за социална сигурност.
Съгласно общото правило на чл. 11, пар.
1 от Регламент № (ЕО) № 883/2004 лицата, за които се прилага настоящият
регламент, са подчинени на законодателството само на една държава-членка, като
при наети лица разпоредбата на чл. 11, пар. 3, б. а) определя, че се прилага
законодателството на държавата-членка, в която се осъществява дейността.
Изключението от това общо правило при
командироване на заети лица се съдържа в разпоредбата на чл. 12, пар. 1 от Регламент /ЕО/ № 883/2004, съгласно която лице, което осъществява
дейност като наето лице в държава-членка от името на работодател, който
обичайно осъществява дейността си в нея, и което е командировано от този
работодател в друга държава-членка, за да осъществява там дейност от името на
същия работодател, продължава да е подчинено на законодателството на първата
държава-членка, при условие че предвидената продължителност на тази работа не
превишава 24 месеца и че не е изпратено да замества друго командировано лице.
Съгласно чл. 14, пар. 1 от Регламент №
(ЕО) № 987/2009 за прилагане на Регламент (ЕО) № 883/2004 за целите на
прилагането на член 12, параграф 1 от основния регламент „лице, което
осъществява дейност като заето лице в държава-членка от името на работодател,
който обичайно осъществява дейността си в нея, и което е командировано от този
работодател в друга държава-членка" включва лице, което е наето с цел да
бъде командировано в друга държава-членка, при условие че непосредствено преди
да започне работа спрямо съответното лице вече се е прилагало законодателството
на държавата-членка, в която е установен неговият работодател.
Съгласно чл. 14, пар. 2 от Регламент №
(ЕО) № 987/2009 за целите на прилагането
на член 12, параграф 1 от основния регламент, изразът „което обичайно
осъществява дейността си в нея" се отнася до работодател, който обичайно
извършва значителни по обхват дейности, различни от чисто вътрешни управленски
дейности, на територията на държавата-членка, в която е установен, като се
вземат под внимание всички критерии, характерни за дейностите, извършвани от
въпросното предприятие. Приложимите критерии трябва да отговарят на
специфичните характеристики на всеки работодател и на действителния характер на
извършваните дейности.
Специалното правило на чл. 12, пар. 1 от
Регламент № 883/2004 позволява на предприятието, наело командированите
работници, да продължи да ги осигурява по схемата за социална сигурност на
изпращащата държава-членка само ако са спазени следните условия: към момента на
командироването заетото лице да е подчинено на законодателството на изпращащата
държава; работодателят обичайно да осъществява значителна дейност на
територията на държавата-членка, в която е установен; да е запазена
необходимата връзка между работодателя и командирования работник; предвидената
продължителност на работата, за която е командирован работникът, да не
превишава 24 месеца; и заетото лице да
не е изпратено да замества друго командировано лице.
По делото не се спори, че последните три
условия са спазени: запазена е необходимата връзка между „Ресахюел“ ЕООД и
командированите работници С. М. М., С. С. К., С. Д. Х., М. Я. Р. и Ф. Ф. Н.;
срокът на командировките не превишава 24 месеца и петимата работници не са
изпратени да заместват други командировани лица.
Съдът намира, че е изпълнено и първото
условие - към момента на командироването заетите лица да са били подчинени на
законодателството на изпращащата държава. Безспорно е, че непосредствено преди
да започнат работата, за която са командировани, спрямо съответните работници
вече се е прилагало социалното
законодателство на РБългария. Обстоятелството, че лицата са командировани в
деня на сключване на трудовите договори, не засяга подчинението им на
българската осигурителна система до този момент.
Но по делото не е доказано работодателят
обичайно да осъществява значителна дейност на територията на РБългария.
Установено е, че основната икономическа дейност на жалбоподателя е наемане на
работници за извършване на услуги по договори за възлагане с място на изпълнение
във ФРГермания. Както е посочено в Решение на Съда (голям състав) от 3 юни 2021
г. по Дело C-784/19, член 14, параграф 2 от Регламент (ЕО) № 987/2009 трябва да
се тълкува в смисъл, че за да се счита, че установено в държава членка
предприятие, което осигурява временна работа, "обичайно осъществява
дейността си" по смисъла на член 12, параграф 1 от Регламент (ЕО) №
883/2004, в тази държава членка, това предприятие трябва да извършва значителна
част от дейността си по предоставяне на работници за временна работа в полза на
предприятия ползватели, които са установени и упражняват дейностите си на
територията на посочената държава членка.
Следователно, за да е изпълнен
фактическият състав по чл. 12, пар. 1 от Регламент (ЕО) № 883/2004, следва
значителна част от дейността на „Ресахюел“
ЕООД по предоставяне на работници за временна работа да е извършвана на
територията на България. Установено е, че на територията на България такава
дейност не е извършвана, поради което българското осигурително законодателство
е неприложимо за командированите от дружеството работници.
Жалбоподателят се позовава на Решение (шести
състав) от 25 октомври 2018 година по дело С-451/17, съгласно което член 14,
параграф 1 от Регламент (ЕО) № 987/2009 във връзка с член 12, параграф 1 от
Регламент (ЕО) № 883/2004 трябва да се тълкува в смисъл, че лице, наето на
работа с цел да бъде командировано в друга държава членка, трябва да се счита
за лице, спрямо което „непосредствено преди да започне работа [...] вече се е
прилагало законодателството на държавата членка, в която е установен неговият
работодател", по смисъла на член 14, параграф 1 от Регламент № 987/2009,
въпреки че непосредствено преди да започне работа като наето лице то не е имало
качеството на осигурено лице съгласно законодателството на тази държава членка,
ако към този момент е пребивавало в нея, което запитващата юрисдикция трябва да
провери. Горното тълкуване е относимо към първото условие по чл. 12, пар. 1 от
Регламент (ЕО) № 883/2004, което съдът приема, че е налице. В случая не се
доказва кумулативната предпоставка – осъществяване на значителна част от
дейността на територията на РБългария. Договорите с клиентите са сключени във
ФРГермания, почти всички наети работници са командировани за изпълнение на
услугите по тези договори, оборотът на дружеството от дейността по предоставяне
на услугите е многократно по-висок от оборота, реализиран от дейността на
жалбоподателя в търговските му обекти в гр. Разград и с. Раковски. Този извод
не се променя и предвид дейността по производство и продажба на селскостопанска
продукция, чийто относителен дял също е незначителен.
Предвид горното съдът намира, че не са
налице отменителни основания, поради което постановените откази за издаване на
удостоверения за приложимо осигурително законодателство А1 са законосъобразни и
жалбата срещу тях следва да бъде отхвърлена като неоснователна.
С оглед изхода на делото и на основание чл. 161, ал. 1 ДОПК в полза на
ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 500
лв., съгласно чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните
размери на адвокатските възнаграждения.
По изложените съображения
Разградският административен съд
Р Е
Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Ресахюел“ ЕООД
– с. Раковски, обл. Разград, против 5
бр. решения за отказ за издаване на удостоверения А1 относно приложимото
законодателство, както следва: № 17008834317 от 09.09.2021 г., № 17008834318 от 09.09.2021 г., № 17008834327
от 09.09.2021 г., № 17008834346 от
09.09.2021 г. и № 17008834357 от 09.09.2021 г., издадени от органи по приходите
при ТД на НАП – Варна, потвърдени с Решение № 242 от 27.10.2021 г. на директора
на ТД на НАП – Варна.
ОСЪЖДА „Ресахюел“ ЕООД – с. Раковски да
заплати на Националната агенция за приходите юрисконсултско възнаграждение в
размер на 500 лв.
Решението е окончателно съгласно чл. 97 ДОПК.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/