РЕШЕНИЕ
№ 857
Сливен, 29.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Сливен - , в съдебно заседание на девети април две хиляди двадесет и пета година в състав:
Председател: | СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА |
Членове: | ГАЛЯ ИВАНОВА ХРИСТО ХРИСТОВ |
При секретар ВАНЯ ФЪРЧАНОВА и с участието на прокурора КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ МАРИНОВ като разгледа докладваното от съдия ХРИСТО ХРИСТОВ административно дело № 20247220700627 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.185 и сл. от АПК.
Производството е образувано по жалба на Г. С. П. от [населено място] и „З. 2020“ ЕООД, с адрес на управление с. Асеновец, Община Нова Загора срещу Решение № 258 от 29.11.2024 г. на Общински съвет - Нова Загора, в частта му, с която е прието изменение на чл. 5, ал. 1 от Наредбата за определяне на местните данъци на територията на Община Нова Загора, а именно - придобиваща текста: „Годишният размер на данъка върху недвижимите имоти е 4,5 на хиляда върху данъчната оценка“. Жалбоподателите считат, че решението на Общински съвет - Нова Загора в тази част е незаконосъобразно, поради неспазване на установената форма и съществени нарушения на административнопроизводствените правила, поради което молят подзаконовия нормативен акт в неговата оспорената част да бъде обявен за нищожен или да бъде отменен като незаконосъобразен. При условия на евентуалност, ако съдът прецени за недопустимо или неоснователно оспорването на процесната разпоредба в частта й до 4 на хиляда върху данъчната оценка на имота, то оспорват изцяло чл. 5, ал. 1 от Наредбата.
В жалбата са изложени съображения относно допуснати процесуални нарушения, а именно - неспазване разпоредбата на чл. 77 от АПК, чл. 26 и чл. 28 от ЗНА. Твърди се, че липсват мотиви и в тази връзка не е спазена установената от закона форма, което е достатъчно и самостоятелно основание за обжалване на акта като незаконосъобразен. Твърди се също така, че Общински съвет - Нова Загора не е спазил чл. 62 и чл. 63 от Правилника за работата на Общински съвет - Нова Загора.
Съдът е приел, че предмет на настоящото производство, съгласно ТР № 3/25.07.2023 г. по тълкувателно дело № 5/2022 г. на Общото събрание на съдиите от Първа и Втора колегия на ВАС, е законосъобразността на чл. 5, ал. 1 от Наредбата за определяне на местните данъци на територията на Община Нова Загора, приета с Решение № 258 от 29.11.2024 г. на Общински съвет Нова Загора.
В съдебно заседание жалбоподателите Г. С. П. от [населено място] и „З. 2020“ ЕООД се представляват от адв. В. М. от ***, надлежно упълномощен от тях. Моли за уважаване на жалбата, съобразно изложените в нея съображения и с оглед представеното заключение на вещото лице. Жалбоподателите и процесуалният им представител представят по делото писмени бележки с допълнителни съображения за незаконосъобразността на оспорения акт.
Ответника по жалбата – Общински съвет Нова Загора, редовно и своевременно призован, не се представлява.
За Окръжна Прокуратура - Сливен се явява прокурор Красимир Маринов, който моли за постановяване на решение, съобразно събраните по делото доказателствата и най-вече със заключението на вещото лице.
Административният съд Сливен, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:
Наредбата за определяне на местните данъци на територията на Община Нова Загора (Наредбата) е приета с Решение № 51/15.02.2008 и № 60/29.02.2008 на Общински съвет – Нова Загора и в последствие изменяна с решения на Общинския съвет.
Производството по приемане на изменението на чл. 5, ал. 1 от Наредбата е инициирано от Г. З. – к. на О. Н. З., която внесла в Общински съвет Нова Загора предложение вх.№ РД-09-283/28.10.2024 г. за приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определяне на местните данъци на територията на Община Нова Загора, ведно с проект и мотиви /л. 137 - 152 от делото/. В проекта за изменение и допълнение на Наредбата е предвиден пар. 4, с който в разпоредбата на чл. 5, ал. 1 се правят следните изменения: Чл. 5, ал. 1, т. 1 придобива следния текст: “1. За жилищни имоти – 4,5 на хиляда върху данъчната оценка;“, а чл. 5, ал. 1, т. 2 придобива следния текст: „2. За нежилищни имоти – 4 на хиляда върху данъчната оценка.“.
Проектът бил публикуван на Портала за обществени консултации на официалния сайт на Община Нова Загора на 28.10.2024 г. /л. 171 - 172/, заедно с мотивите към него и формуляр за частична предварителна оценка на въздействието, изготвен от началника на отдел „Правен“ при Община Нова Загора /л. 166 – 170/. До 27.11.2024 г. включително на Портала за обществени консултации и в деловодството на Община Нова Загора няма постъпили предложения или становища във връзка с публикувания проект, което е констатирано със справка от 28.11.2024 г., изготвена от началника на отдел „Правен“ при Община Нова Загора /л. 176/.
На свои заседания, проведени на 27.11.2024 г. Постоянните комисии на Общински съвет Нова Загора изразили положително становище относно приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определяне на местните данъци на територията на Община Нова Загора /л. 178 – 265/.
Проектът на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определяне на местните данъци на територията на Община Нова Загора бил разгледан като т. 1 от дневния ред на заседанието на Общински съвет Нова Загора, проведено на 29 ноември 2024 г. В. на предложението Г. З. – к. на О. Н. З. докладвала проекта като предложила нова редакция на пар. 4, с която се предлага изменение на чл. 5, ал. 1 от Наредбата, който да придобие следния текст: „Годишният размер на данъка върху недвижимите имоти е 4,5 на хиляда върху данъчната оценка“. З. посочила, че новата редакция се налага поради противоречие на първоначалната редакция на проекта за изменение на чл. 5, ал. 1 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нова Загора с чл. 22 от Закона за местните данъци и такси, съгласно който няма разделяне на имотите на жилищни и нежилищни. След проведени обсъждания Общинският съвет приел Решение № 258 за приемане на предложените промени в Наредбата за определяне на местните данъци на територията на Община Нова Загора. Решението било прието след поименно гласуване от присъстващите общински съветници със 17 гласа „За“, 6 гласа „Против“ и 5 гласа „Въздържали се“ /л. 59 – 71/.
В хода на съдебното производство беше възложена съдебно-с. експертиза, заключението на която беше изготвено от вещо лице М. Й. Л., което не беше оспорено от страните и прието като доказателство по делото. Вещото лице е установило, че за да обоснове увеличаването на ДНИ, в мотивите към проекта на Наредбата за изменение и допълнение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нова Загора, вносителят е посочил необходимостта от генериране на повече собствени приходи, съществуващата инфлация, необходимостта от средства за подобряване на инфраструктурата и социалната среда на територията на общината, както и за осигуряване на необходимото собствено финансово участие на общината при кандидатстване по европейски програми за реализиране на проекти с обществена значимост. В заключението е посочено, че в мотивите към проекта на Наредбата няма данни за: размера на доходите на населението на Община Нова Загора; информация за настъпили и/или точно прогнозирани разходи, които да е предвидено да бъдат покрити или компенсирани с въведения по-висок данък сгради; информация относно съобразяване с макроикономически и социалноикономически данни за Община Нова Загора и не са разглеждани финансови алтернативи на увеличаването на ДНИ.
При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима съгласно разпоредбата на чл. 186 от АПК. Същата е подадена срещу разпоредба на подзаконов нормативен акт по смисъла на чл. 75, ал. 1 във вр. с чл. 76, ал. 3 от АПК, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност, съгласно чл.185 от АПК, като упражняването на това право не е обвързано с преклузивен срок. Жалбата е подадена от Г. С. П. от [населено място] и „З. 2020“ ЕООД, с адрес на управление с. Асеновец, Община Нова Загора, които са заинтересовани лица по смисъла на чл. 186, ал. 2 от АПК, тъй като са с. на н. и. на територията на Община Нова Загора.
Разгледана по същество жалбата е основателна поради следните съображения:
Предмет на жалбата е законосъобразността на чл. 5, ал. 1 от Наредбата за определяне на местните данъци на територията на Община Нова Загора, приет с Решение № 258 от 29.11.2024 г. на Общински съвет Нова Загора, на основание чл. 21, ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/ във вр. с чл. 1, ал. 2 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/, чл. 76, ал. 3 от АПК и пар. 6 от ПЗР на Закона за въвеждане на еврото в Република България.
По силата на чл. 76, ал. 3 от АПК, във вр. с чл. 8 от Закона за нормативните актове /ЗНА/ и чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА и в изпълнение на предоставените му правомощия, Общинският съвет като орган на местното самоуправление е овластен да издава административни актове, в това число и подзаконови такива, каквито са наредбите. Обжалваният чл. 5, ал. 1 от Наредбата за определяне на местните данъци на територията на Община Нова Загора е приет с Решение № 258 от 29.11.2024 г. на Общински съвет Нова Загора, за което поименно са гласували присъствалите общински съветници със 17 гласа „За“, 6 гласа „Против“ и 5 гласа „Въздържали се“. Предвид обстоятелството, че общинските съветници са 29, то решението е прието в съответствие с разпоредбите на чл. 21, ал. 2 – ал. 5 от ЗМСМА. В този смисъл следва да се приеме, че оспореният подзаконов нормативен административен акт е издаден от компетентен орган.
Същевременно настоящата съдебна инстанция приема, че макар и приет от компетентен орган и при спазване на необходимата форма, оспореният чл. 5, ал. 1 от Наредбата е приет при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, което обосновава неговата незаконосъобразност.
Съдът намира, че оспореният член на подзаконовият нормативен акт е приет в противоречие със законовите изисквания, поради нарушение на процедурата по приемането му и по конкретно в нарушение на разпоредбите на чл. 26 и чл. 28 от ЗНА.
Съгласно чл. 77 от АПК компетентният орган издава нормативния административен акт след като обсъди проекта заедно с представените становища, предложения и възражения. Тълкуването на текста на разпоредбата дава основание да се счете, че правилото на чл. 26, ал. 2 от ЗНА е пряко относимо към преценката за законосъобразност на процедурата по приемането на подзаконовия нормативен административен акт, тъй като се касае за различни етапи от производството по изготвянето и приемане на подзаконовите актове. С разпоредбите на чл. 26, ал. 3 и ал. 4 от ЗНА е разписано задължението преди внасяне на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентен орган, съставителят на проекта да го публикува на Интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 30 - дневен срок за предложения и становища и само в изключителни случаи, с посочване на причините за това, за срок не по-малко от 14 дни. Едва след изпълнение на това задължение проекта се внася за приемане от овластения орган.
Дейността на административните органи по приемане на нормативни актове следва да е в съответствие с основните принципи на чл. 4, чл. 8 и чл. 12 от АПК – за законност, равенство и достъпност, публичност и прозрачност, а съгласно разпоредбата на чл. 26, ал. 1 от ЗНА изработването на проекта за нормативен акт се извършва при зачитане принципите на необходимост, обоснованост, предвидимост, откритост, съгласуваност, субсидиарност, пропорционалност и стабилност.
В случая, проектът на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определяне на местните данъци на територията на Община Нова Загора, с първоначалната редакция на чл. 5, ал. 1, бил публикуван на Портала за обществени консултации на официалния сайт на Община Нова Загора на 28.10.2024 г., заедно с мотивите към него и формуляр за частична предварителна оценка на въздействието. Същевременно обаче, с гласуваното от Общински съвет Нова Загора Решение № 258 от 29.11.2024 г. е прието изменение на чл. 5, ал. 1 от Наредбата, което се различава от първоначалната му редакция, предложена от к. на О. Н. З., с проекта, който е бил публикуван за обществено обсъждане. Това означава, че административният орган не е спазил задължителното изискване на чл. 26, ал. 3 и ал. 4 от ЗНА по отношение на проекта за изменение на чл. 5, ал. 1 от Наредбата, който е бил представен от к. на О. Н. З. едва в деня на проведеното заседание на Общински съвет Нова Загора на 29.11.2024 г.. Това нарушение на процедурата по приемане на оспорения подзаконов нормативен акт е от категорията на съществените и е самостоятелно основание за отмяна на оспорения акт, тъй като неоповестяването на проекта на Наредбата за изменение и допълнение на чл. 5, ал. 1 от Наредбата по предвидения, съгласно императивното изискване на чл. 26, ал. 3 и ал. 4 от ЗНА, начин, е лишило заинтересованите лица от възможността да участват в производството по издаване на подзаконовия нормативен акт. По този начин се нарушава принципа за достъпност и публичност, прокламиран в чл. 12, ал. 1 от АПК, който изисква административния орган да осигури откритост, достоверност и пълнота на информацията в административното производство. Неспазването на този принцип води до незаконосъобразност на така приетото изменение на чл. 5, ал. 1 от Наредбата. В допълнение следва да се посочи, че по този начин административният орган е нарушил и разпоредбите на чл. 63 от Правилника за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, на Общински съвет Нова Загора, с които се регламентира реда за приемане на подзаконови нормативни актове, респ. тяхното изменение и допълнение, тъй като приетото с процесното решение изменение на чл. 5, ал. 1 от Наредбата е взето по отношение на предложение по същество, направено по време на заседанието на Общински съвет Нова Загора, проведено на 29.11.2024 г., без същото да е разгледано на заседание на постоянните комисии (нарушение на чл. 63, ал. 3 и 5 от Правилника).
Отделно от това настоящият съдебен състав намира, че оспорената разпоредба на чл. 5, ал. 1 от Наредбата за определяне на местните данъци на територията на Община Нова Загора е приета и в нарушение на чл. 28 от ЗНА, тъй като липсват мотиви към проекта за изменение на оспорения текст от Наредбата по отношение на редакцията му, приета с Решение № 258 от 29.11.2024 г. на Общински съвет Нова Загора. Налице са изложени мотиви от в. на първоначалния проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определяне на местните данъци на територията на Община Нова Загора, които обаче не могат да се приемат за такива по отношение на проекта за изменение на чл. 5, ал. 1 от Наредбата в приетата му от Общински съвет Нова Загора редакция. Отделен е въпросът доколко изложените от в. на първоначалния проект – к. на О. Н. З. мотиви, могат да се приемат за достатъчни и съответстващи на изискването на чл. 28, ал. 2 от ЗНА. Видно от заключението на изготвената и приета като доказателство съдебно-с. експертиза, същите са недостатъчно обосновани, до степен да се приеме, че на практика липсват такива.
От изложеното следва, че при приемане на изменението на чл. 5, ал. 1 от Наредбата за определяне на местните данъци на територията на Община Нова Загора са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, което е самостоятелно основание за отмяната й, съгласно чл. 146, т. 3 от АПК.
В този смисъл е и константната практика на ВАС на РБ.
Въз основа на гореизложеното настоящият съдебен състав намира, че подадената жалба против разпоредбата на чл. 5, ал. 1 от Наредбата за определяне на местните данъци на територията на Община Нова Загора, приета с Решение № 258 от 29.11.2024 г. на Общински съвет Нова Загора се явява основателна, поради което следва да бъде уважена, като оспорената разпоредба бъде отменена.
С оглед изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1 във вр. с чл. 196 от АПК, съдът намира за основателно искането на процесуалния представител на жалбоподателите за присъждане в тяхна полза на направените по делото разноски за внесени държавни такси и възнаграждение на вещо лице.
Водим от горното и на основание чл.193, ал.1 от АПК, Сливенският административен съд, тричленен състав
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ чл. 5, ал. 1 от Наредбата за определяне на местните данъци на територията на Община Нова Загора, приет с Решение № 258 от 29.11.2024 г. на Общински съвет Нова Загора.
ОСЪЖДА Общински съвет – Нова Загора да заплати на Г. С. П., [ЕГН], с адрес [населено място], [улица], ***, ***, разноски по делото в размер на 540,00 /петстотин и четиридесет/ лева.
ОСЪЖДА Общински съвет – Нова Загора да заплати на „З. 2020“ ЕООД, ЕИК *********, с адрес на управление с. Асеновец, общ. Нова Загора, [улица], разноски по делото в размер на 50,00 /петдесет/ лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
След влизането му в сила решението да се обнародва, по начина по който е бил обнародван акта, съгласно чл. 194 от АПК.
Председател: | |
Членове: |