РЕШЕНИЕ
Номер |
|
Година |
09.10.2020 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
01 октомври |
Година |
2020 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Валентин Спасов |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Диана Георгиева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като разгледа докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
АН |
дело
номер |
679 |
по описа за |
2020 |
година. |
|||||||||||||||
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 183 от 14.05.2020
г., издадено от директор на ОД МВР-Кърджали, с което на основание чл.209а,
ал.4, пр.2 вр. чл.209а, ал.1 от ЗЗ е наложено административно наказание „глоба”
в размер на 300 лв. на В.Н.Т. ***, с ЕГН **********, за извършено на 15.04.2020г.
нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г.,
допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на
здравеопазването.
Жалбоподателят сочи, че наказателното постановление е
неправилно и противоречащо на закона, поради което моли съдът да отмени
наказателното постановление като незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от
редовно упълномощен адвокат, който поддържа жалбата. Моли наказателното
постановление да бъде отменено предвид на това, че жалбодателят не бил извършил
соченото нарушение.
Административнонаказващият
орган се представлява от юрк. П., която оспорва жалбата и моли съдът да
потвърди наказателното постановление. Представя и писмени бележки, в които
излага подробни съображения за неговата законосъобразност. Претендира за
присъждане на юрисконсултско възнаграждение в полза на Областна дирекция на
МВР-Кърджали.
Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за
съдебното заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства,
приема за установено от фактическа страна следното:
На 15.04.2020 г. свидетелите Г.Х. и С.П.-***, при обход
на града с патрулен автомобил, пред пункт „Спорт ТОТО”, на бул. „Христо Ботев”,
кв. „Възрожденци”, забелязали група лица, които нямали поставена защитна маска
за лице или друго средство, покриващо носа и устата, както изискват противоепидемичните
мерки, във връзка с Решение от 13.03.2020 г. на Народното събрание на
Р.България, с което било обявено извънредно положение заради усложняваща се
епидемична обстановка, свързана с разпространението на COVID-19 на територията
на страната. По този повод съответно били въведени и противоепидемични мерки,
една от които била регламентирана в т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г.,
допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на
здравеопазването. Тази мярка задължавала всички лица, когато се намират в
закрити или на открити обществени места да имат поставена защитна маска за лице
за еднократна или многократна употреба или друго средство, покриващо носа и
устата.
При извършената проверка констатирали, че едно от лицата
е В.Н.Т. ***, с ЕГН **********, което въобще нямало маска в себе си и обяснило,
че в автомобила си има такава. По този повод на 15.04.2020 г. на жалбоподателя
бил съставен и връчен акт за установяване на административно нарушение по чл.209а,
ал.1 от ЗЗ, който той подписал с изричната забележка, че няма възражения. На 14.05.2020
г. наказващият орган издал атакуваното постановление, с което на основание
чл.209а, ал.4, пр.2 вр. чл.209а, ал.1 от ЗЗ било наложено административно
наказание „глоба” в размер на 300 лв. на Т. за извършено нарушение по чл.209а,
ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед №
РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването.
Тази фактическа обстановка съдът намира за установена от показанията
на свидетелите Г.Х. и С.П., кредитирани изцяло като достоверни, логични и
кореспондиращи помежду си и с писмените доказателства по делото; Акт за
установяване на административно нарушение от 15.04.2020 г.; Доклана записка от 21.04.2020
г.; Заповед на директора на ОД МВР-Кърджали; Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г.
на министъра на здравеопазването; Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на
министъра на здравеопазването. Констатациите на АУАН не се оборват и от
разпитания по искане на жалбодателя свидетел Иванов- приятел на жалбодателя,
който твърди, че Т. си бил свалил маската, защото бил хремав. Прочее, това
твърдение на св. Иванов не се кредитира от съда предвид показанията на св. Х.,
който заявява пред съда, че са възприели Т., който е бил без маска, още при
първото си преминаване с автомобила. Две минути по- късно отново са преминали
покрай компанията и Т. пак е бил без маска.
При така установеното от фактическа страна, съдът направи
следните правни изводи:
Настоящата жалба е процесуално
допустима, тъй като е подадена от надлежна страна и в законоустановения срок по чл.59,
ал.2 от ЗАНН. Затова следва да бъде разгледана по същество.
На жалбоподателя е наложено административно наказание за
извършено нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед №
РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на
министъра на здравеопазването. Посочената разпоредба чл.209а, ал.1 от ЗЗ, в
редакцията към датата на деянието предвижда, че който наруши или не изпълни въведени с акт на министъра на
здравеопазването или директор на регионална здравна инспекция
противоепидемични мерки по чл.63, ал.1 или
2, освен ако деянието съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1 000 лв., а при повторно нарушение от 1 000 до 2 000 лв. Видно от чл.63, ал.1 от ЗЗ, действащ също към
процесната дата, там е предвидено при възникване на
извънредна епидемична обстановка министърът на здравеопазването да въвежда
противоепидемични мерки на територията на страната или на отделен регион. Именно такава е настоящата хипотеза, тъй
като с издадена на основание чл.63 от ЗЗ Заповед №
РД-01-124/13.03.2020 г. на министъра на здравеопазването са били
въведени противоепидемични мерки на територията на Р.България. Същата заповед е
допълнена, като е създадена т.9, със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на
министъра на здравеопазването, в сила от 12.04.2020 г. до 26.04.2020 г. В
цитираната т.9 от акта на министъра на здравеопазването е посочено, че всички лица, когато се
намират в закрити или на открити обществени места (в т.ч. транспортни средства за обществен превоз, търговски обекти, паркове,
църкви, манастири, храмове, зали, улици, автобусни спирки и др.) са длъжни да имат поставена защитна маска за лице за еднократна или
многократна употреба или друго средство, покриващо носа и устата (в т.ч. кърпа, шал и др.). За целите на тази мярка обществени са и
местата, и пространствата, които са свободно достъпни, и или са предназначени
за обществено ползване (в т.ч. всички места, на които се предоставят
обществени услуги). Именно това е и противоепидемичната мярка, която жалбоподателят не е изпълнил. На 15.04.2020
г. той се е намирал на открито обществено място, но без да има поставена защитна маска за лице, с което
е осъществил състав на вмененото му нарушение по чл.209а,
ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед №
РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването. Затова правилно е
реализирана административнонаказателната му отговорност. Наложената санкция е
минималната по размер и съдът няма правомощия да я намали, предвид нормата на
чл.27, ал.5 от ЗАНН.
При извършената служебна проверка не бяха констатирани
нарушения на процесуалните правила или на материалния закон, допуснати в хода
на административнонаказателното производство. Актът за установяване на
административно нарушение и обжалваното наказателно постановление са съставени
правилно и законосъобразно, от компетентен орган, съдържат необходимите
реквизити съгласно чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Нарушението е пълно описано с всички
относими към конкретния състав признаци, посочени са датата, мястото и
обстоятелствата, при които е извършено, както и доказателствата, които го
подкрепят, индивидуализиран е и нарушителя. От изложените в акта и
наказателното постановление факти става ясно какво деяние е осъществено от
жалбоподателя, кога е извършено и каква е неговата правна квалификация, като не
е налице
съществено нарушение на процесуалните правила, което да ограничава
правото на защита на нарушителя и да опорочава атакувания
акт до степен, налагаща отмяната му. Административното нарушение се явява безспорно
установено от показанията на разпитаните свидетели-очевидци на тнарушението,
както и от писмените доказателства. Правилна е дадената правна квалификация на деянието, тъй
като констатираното нарушение и установената по делото фактическа обстановка
съответстват на посочената като нарушена правна норма на чл.209а, ал.1 от ЗЗ и
т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед №
РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването. Видно от Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г., същата
допълва Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., при което в последната се създава
именно т.9, имаща посоченото по-горе съдържание. Това са относимите актове към
извършеното от жалбоподателя деяние и те правилно са били посочени в
атакуваното наказателно постановление. Липсват основания за прилагане на чл.28 от ЗАНН, тъй като конкретното деяние не се отличава по степен на обществена
опасност от обичайната за този вид нарушения и не представлява маловажен
случай. Нарушението е формално и за
съставомерността му не е необходимо настъпване на вредни последици. Освен това, обществените отношения, които се
охраняват с разпоредбата на чл.209а, ал.1 от ЗЗ
са
особено значими и неспазването
й
създава риск за живота и здравето на неограничен кръг лица. Липсва и
основание за приложението на чл.3 ал.1 от ЗАНН поради това, че за
констатираното административно нарушение е приложен административният акт,
който е бил в сила по време на извършването му. В тази връзка следва още да се
отбележи, че горецитираната заповед на министъра на здравеопазването е с
определен срок на действие и след изтичането му не се появява нов нормативен
акт за да може жалбодателят да се позове на по- благоприятен закон. Предвид
изложените съображения, атакуваното постановление следва да бъде потвърдено
изцяло като правилно и законосъобразно.
С оглед изхода на делото и направената претенция за разноски, на
основание чл.63,
ал.5 вр. ал.3 от ЗАНН
следва на административно наказващия орган да се
присъди юрисконсултско възнаграждение в размер определен в чл.37 от ЗПП. Съгласно чл.37, ал.1 от ЗПП заплащането на правната помощ е съобразно вида и
количеството на извършената дейност и се определя в наредба на Министерския
съвет по предложение на НБПП. По силата на чл.27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, възнаграждението за защита в производствата по ЗАНН е от 80 до 120 лв. В
случая по делото е проведено едно съдебно заседание, на което е
взел участие процесуалният представител на наказващия орган, като е изготвил и
депозирал и писмена защита, поради което следва да се присъди възнаграждение в размер от 80 лв. Доколкото издателят на наказателното постановление се
намира в структурата на Областна дирекция на МВР-Кърджали, именно в полза на същата в качеството й на юридическо лице
(чл.37, ал.2 от ЗМВР) следва да бъдат присъдени разноските по делото.
Така мотивиран, Съдът
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 183 от 14.05.2020 г.,
издадено от директор на ОД МВР-Кърджали, с което на основание чл.209а, ал.4,
пр.2 вр. чл.209а, ал.1 от ЗЗ е наложено административно наказание „глоба” в
размер на 300 лв. на В.Н.Т. ***, с ЕГН **********, за извършено на 15.04.2020г.
нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г.,
допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на
здравеопазването.
ОСЪЖДА В.Н.Т. ***, с ЕГН **********, да заплати на Областна дирекция на
МВР-Кърджали, сумата от 80 лв., представляваща направени разноски по
делото за юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд-Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14- дневен срок от
съобщаването на страните, че е изготвено.
Районен
съдия: