Решение по дело №191/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 273
Дата: 12 юли 2023 г. (в сила от 12 юли 2023 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20237220700191
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 май 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

273

 

гр. Сливен, 12. 07. 2023 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на шести юли, две хиляди двадесет и трета година, в състав:

             

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Галя Райкова-Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 191 по описа на съда за 2023 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството е по реда на чл. 27 от Закона за общинската собственост ЗОС/ във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба от П.П.С. с ЕГН: **********, с адрес: ***, подадена против Заповед № РД 15-753 от 24.04.2023 г., издадена от Кмета на Община Сливен, с която, на основание чл. 25, ал. 2 и чл. 21, ал. 1 от ЗОС, и влязъл в сила Подробен устройствен план /ПУП/ - план за застрояване /ПЗ/, е наредено да се отчужди в полза на Община Сливен имот с проектен идентификатор 48708.52.231, част от ПИ 48708.52.43, м. „Д. к.“, з. с. М., О. С., с площ 5 707 кв.м.; начин на трайно ползване - нива; трайно предназначение на земята - земеделска; съседи - имоти с проектни идентификатори: 48708.52.234, 48708.52.237, 48708.52.233, 48708.52.230, 48708.52.228 и 48708.52.229, и е определен размер на дължимото обезщетение– 11 080 лева, което да се депозира по с. на Община и след влизане в сила на заповедта, изплати по б. п. на П.П.С., с. на имота.

В жалбата си оспорващият твърди, че оспорената заповед е материално незаконосъобразна и постановена в нарушение на процесуалния закон. Излага съображения, че: оспорената заповед не отговаря на изискванията за форма по чл. 59 от АПК - липсват фактически и правни основания за издаването й; липсват предпоставките за пълноценно отчуждително производство, предвидени в чл. 21 от ЗОС; нарушени са процесуалните правила по издаване на оспорената заповед; определеното парично обезщетение не отговаря на изискванията на чл. 22, ал. 5 и сл. от ЗОС; процесният имот представлява овощна градина, създадена преди десетки години от черешови насаждения; градината се поддържа в добро състояние, черешовите дървета са в плододаване; налице е несъответствие между възприетата от административния орган оценка на имота, подлежащ на отчуждаване, и неговата пазарна цена. Моли оспорената заповед да бъде отменена изцяло или изменена в частта относно размера на обезщетението, като се увеличи неговия размер, съобразно установения в хода на производството. 

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, не се явява. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

Административният орган – Кмета на Община Сливен, редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена. Счита, че процедурата по издаване на оспорената заповед е спазена и са налице материалноправните предпоставки за издаването й. Излага съображения, че в размера на паричното обезщетение не следва да се включва сумата за направената в имота система за капково напояване, тъй като същата, според вещото лице, може да се използва повторно. Претендира присъждане на направените по делото разноски и юрисконсултско възнаграждение.  

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

С Решение № 1115 от 30.06.2022 г. на Общински съвет – Сливен, е одобрен ПУП – ПЗ за ПИ 48708.52.178 и части от: ПИ 48708.52.42 /проектни идентификатори 48708.52.233 и 48708.52.234/, ПИ 48708.52.43 /проектен идентификатор 48708.52.231/, ПИ 48708.52.44 /проектен идентификатор 48708.52.229/ и ПИ 48708.52.222 /проектен идентификатор 48708.52.236/, м. „Д. к.“, з. с М., о. С., с цел промяна предназначението на земеделската земя за разширение на съществуващ гробищен парк, представляващ ПИ 48708.52.178, и транспортен достъп до него. Решението е обнародвано в Държавен вестник, бр. 57 от 22.07.2022 г. Видно от Констативен акт от 23.08.2022 г., съставен от служители на Община Сливен, в законоустановения срок от обнародване на горепосоченото решение не са постъпили възражения, от което следва, че същото е влязло в сила.

            Оспорващият П.П.С. е с. на поземлен имот с идентификатор № 48708.52.43 по КККР на с. М., о. С., целият с площ 14997 кв.м., с начин на трайно ползване по КК – нива, и с действителен начин на трайно ползване – овощна градина /череши/, създадена 2006 г., видно от: Решение № 408 от 25.02.1999 г. на Общинска служба по земеделие /ОСЗ/– Сливен; Договор за доброволна делба от 16.11.2001 г., с нотариално заверени подписи; Протокол № РД-10-23 от 07.01.2022 г. на ОСЗ – Сливен.

            С Възлагателно писмо Изх. № ОРД 03-131 от 13.02.2023 г. на Зам.кмета на Община Сливен, във връзка с откриване на производство по отчуждаване на имоти за изграждане на обект публична общинска собственост – „Разширение на гробищен парк на с. М., о. С.“, на и. М. П., „Оценителска компания“ ООД – Сливен, е в. и. на е. о. за определяне на пазарна стойност на поземлени имоти, засегнати от отчуждителни мероприятия, включително и на ПИ с проектен идентификатор 48708.52.231 с площ 5 707 кв.м., образуван от ПИ 48708.52.43.

            Възложената е. о. е и. от и. М. П. с о. п. Определена е пазарна стойност на ПИ с проектен идентификатор 48708.52.231 с площ 5 707 кв.м. в размер на 11 080 лева.  Оценката е изготвена на 15.02.2023 г. О. е приела, че оценяваният имот е нива. Пазарната стойност на оценявания обект е определена по сравнителен метод.

Данъчната оценка на горепосочения ПИ е 1 006,70 лева, видно от Удостоверение за данъчна оценка, издадено на 28.02.2023 г. от Община Сливен.

            Изготвено е Обявление № ОРД 04-355 от 01.03.2023 г. на Кмета на Община Сливен, че за задоволяване на неотложна общинска нужда, която не може да бъде задоволена по друг начин, в съответствие с влязъл в сила ПУП- ПЗ за ПИ 48708.52.178 и части от: ПИ 48708.52.42, ПИ 48708.52.43, ПИ 48708.52.44 и ПИ 48708.52.222, м. „Д. к.“, з. с. М., о. С., одобрен с Решение № 1115 от 30.06.2022г. на Общински съвет – Сливен, с цел промяна предназначението на земеделска земя за разширение на съществуващ гробищен парк и пътен достъп, се уведомяват с., че се открива процедура по принудително отчуждаване на части от имоти, земеделска земя, включително и на ПИ с проектен идентификатор 48708.52.231 /част от ПИ 48708.52.43/, с. на П.П.С./, с площ 5 707 кв.м. и стойност на обезщетението 11 080 лева.

Обявлението е публикувано на интернет страницата на Община Сливен на 01.03.2023 г., в два централни ежедневника на 06.03.2023 и в един местен ежедневник. Поставено е на информационното табло в сградата на К. с. М. на 01.03.2023 г. и е свалено от таблото на 03.04.2023 г.

На 24.04.2023 г. от Кмета на Община Сливен е издадена оспорената в настоящото производство Заповед № РД 15-753, с която, на основание чл. 25, ал. 2 и чл. 21, ал. 1 от ЗОС, за задоволяване на неотложна общинска нужда, която не може да бъде задоволена по друг начин, в съответствие с влязъл в сила ПУП- ПЗ за ПИ 48708.52.178 и части от: ПИ 48708.52.42, ПИ 48708.52.43, ПИ 48708.52.44 и ПИ 48708.52.222, м. „Д. к.“, з. с. М., о. С., одобрен с решение № 1115 от 30.06.2022 г. на Общински съвет– Сливен, с цел промяна предназначението на земеделска земя за разширение на съществуващ гробищен парк и пътен достъп, е наредено: I. Да се отчужди в полза на Община Сливен имот с проектен идентификатор 48708.52.231, част от ПИ 48708.52.43, м. „Д. к.“, з. с. М., О. С., с площ 5 707 кв.м.; начин на трайно ползване - нива; трайно предназначение на земята- земеделска; съседи - имоти с проектни идентификатори: 48708.52.234, 48708.52.237, 48708.52.233, 48708.52.230, 48708.52.228 и 48708.52.229; II. Определено е дължимото парично обезщетение за отчуждавания имот с проектен идентификатор 48708.52.231, м. „Д. к.“, з. с. М., О. С., в размер на 11 080 лева; III. Сумата по т. II, представляваща дължимото парично обезщетение, да се д. по с. на Община Сливен IBAN: ***, BIC: *** „О. б.“ АД, ФЦ С., и след влизане в сила на заповедта, изплати по б. п. на П.П.С., с. на имота.

По делото е назначена, изслушана и приета, неоспорена от страните по предвидения процесуален ред съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице И.Х.И. – с. о. Съгласно заключението на вещото лице: В предвидената за отчуждаване част са извършени и попадат следните подобрения и трайни насаждения: трайни насаждения: овощна градина, създадена 2006 г., от черешови дървета в добро състояние - 223 броя; подобрения: система за капково напояване от собствен водоизточник - твърда полиетиленова тръба ф 16, прокарана на всеки ред от овощните дървета, монтирана върху стоманобетонови стълбчета с капкообразуватели - 2 броя на дърво, с обща дължина - 1120 м.; При определяне пазарна стойност на оценявания имот са използвани два метода на оценка: нормативен метод и метод на сравнителните продажби, при различни тегловни коефициенти, тъй като оценяването по нормативен метод не отчита действителното състояние на пазара на имотите; Пазарната стойност на подобренията - 320 лева, е определена като са включени разходите по създаването им, приспаднато е съответното овехтяване и е взето предвид тяхното действително състояние към момента на оценката; Пазарната стойност на ПИ с проектен идентификатор № 48708.52.231, представляващ част от ПИ с идентификатор № 48708.52.43, е както следва: по нормативен метод на оценяване - 26 425 лева /с тегловен коефициент 0,10/; по сравнителен метод на оценяване - 18 547 лева /с тегловен коефициент 0,90/; пазарна стойност - 19 350 лева; Пазарната цена на предвидената за отчуждаване част от имота, описана в оспорената заповед, включително и на подобренията и трайните насаждения в нея, към 15.02.2023 г., към датата на издаване на оспорената заповед 24.04.2023 г. и към 30.06.2023 г., е една и съща и е в размер на 19 350 лева.

Изслушан в съдебно заседание, вещото лице уточнява, че по принцип системата за капково напояване в имота може да се демонтира и използва повторно, но същата е амортизирана и стойността й е незначителна в цялата стойност на оценката.

Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. 

Разгледана по същество, жалбата е частично основателна по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия, на основание чл. 25, ал. 2 от ЗОС.

Спазена е установената от закона форма – заповедта е писмена, с посочване на фактическите и правни основания за издаването й. Административният акт съдържа изискуемите от нормата на чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити. Оспорената заповед съдържа и реквизитите, посочени в специалната норма на чл. 25, ал. 2 от ЗОС. Поради изложеното, твърденията на оспорващия, че заповедта не отговаря на изискванията за форма, са неоснователни.

При издаване на оспорения административен акт не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Твърденията на оспорващия, заявени в противоположен смисъл, са неоснователни. В образуваното административно производство по отчуждаване е изпълнена предвидената в ЗОС процедура. Изготвянето на оценката на имота на оспорващия, предвиден за отчуждаване, е възложена на л. о. на имоти, с което е спазено правилото на чл. 22, ал. 3 от ЗОС. Оценката е изготвена не по-рано от три месеца преди издаването на заповедта за отчуждаване, съобразно разпоредбата на чл. 22, ал. 10 от ЗОС. Административният орган е изпълнил задължението, предвидено в нормата на  чл. 25, ал. 1 от ЗОС, и е публикувал обявление в два централни и един местен ежедневник, и на интернет страницата на общината, с което е уведомил с. на имотите за предстоящото отчуждаване, включително и оспорващия като с. на такъв имот. Обявлението е поставено и на определеното място в сградата на К. с. М.

Оспорената заповед е постановена при наличие на нормативно установените материалноправни предпоставки от правопораждащия фактически състав по чл. 21, ал. 1 от ЗОС, обуславящ правомощието на Кмета на Общината да издаде заповед за отчуждаване. Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено, че е налице влязъл в сила ПУП – ПЗ, с цел промяна предназначението на земеделска земя за разширение на съществуващ гробищен парк и транспортен достъп до него, с което се засяга непосредствено ПИ с проектен идентификатор 48708.52.231 с площ 5 707 кв.м., образуван от ПИ 48708.52.43, м. „Д. к.“, з. с. М., О. С.

По изложените съображения, оспорената заповед в частта й по т. I., в която е наредено да се отчужди в полза на Община Сливен имот с проектен идентификатор 48708.52.231, част от ПИ 48708.52.43, м. „Д. к.“, з. с. М., О. С., с площ 5 707 кв.м.; начин на трайно ползване- нива; трайно предназначение на земята - земеделска; съседи - имоти с проектни идентификатори: 48708.52.234, 48708.52.237, 48708.52.233, 48708.52.230, 48708.52.228 и 48708.52.229, е законосъобразна и следователно, жалбата в тази част следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

Жалбата в частта относно размера на определеното в заповедта за отчуждаване парично обезщетение е основателна.

В производството по принудително отчуждаване с. на предвидения за отчуждаване имот следва да бъде обезщетен с равностойно парично или имотно обезщетение /чл. 21, ал. 1 от ЗОС/. Размерът на равностойното парично обезщетение се определя съобразно конкретното предназначение на имота преди влизането в сила, съответно преди одобряването на подробния устройствен план и въз основа на пазарните цени на имоти със сходни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания имот /чл. 22, ал. 5 от ЗОС/, като в случай че определеният размер на равностойното парично обезщетение е по-малък от данъчната оценка на имота, обезщетението се изплаща в размер, равен на данъчната му оценка /чл. 22, ал. 11 от ЗОС/. В разглеждания случай възприетата от административния орган пазарна стойност на предвидената за отчуждаване част от поземлен имот е по-висока от данъчната й оценка и е по-ниска от пазарната й стойност, определена от назначеното от съда вещо лице към дата 15.02.2023 г. /на която дата е изготвена оценката в административното производство/ и към дата 24.04.2023 г. /на която дата е издадена оспорената заповед/. Използвайки едни и същи методи, д. о. са достигнали до различни цени на оценяваната земя към едни и същи периоди от време. О. в административното производство не е оценил трайните насаждения и подобренията, попадащи в предвидената за отчуждаване земя, които е следвало да бъдат оценени. А назначеното от съда вещо лице е определило пазарната стойност на тези трайни насаждения и подобрения, като изчислената от вещото лице пазарна цена на предвидения за отчуждаване имот, включително и на подобренията и трайните насаждения в него, е съобразена с изискването на чл. 22, ал. 5 от ЗОС паричното обезщетение да е основано на пазарните цени на имоти със сходни характеристики. Съдът счита, че следва да кредитира предложената от вещото лице И. пазарна стойност на отчуждаваната част от поземлен имот ведно с подобрения и трайни насаждения в него, като изготвена въз основа на компетентно и безпристрастно заключение, неоспорено от страните, и съобразена в максимална степен с принципа за равностойно парично обезщетение при принудително отчуждаване.

Във връзка с изложеното, не се споделя възражението на административния орган, че в размера на паричното обезщетение не следва да се включва сумата за направените в имота подобрения. Макар и да съществува възможност системата за капково напояване в имота да се демонтира и използва повторно, дейностите по демонтиране и поставяне са свързани с разход на средства, които сравнени с незначителната стойност на оценените от вещото лице подобрения, не могат да обосноват извод за изключване на тази стойност от общия размер на паричното обезщетение.

По изложените съображения, заповедта на Кмета на Община Сливен в частта, в която е определен размер на дължимото обезщетение, е неправилна, поради което следва да бъде изменена в тази част, като се увеличи размера на паричното обезщетение от 11 080 лева на 19 350 лева.

Оспорващият претендира присъждане на разноските по делото.  Действително направените от оспорващия разноски по делото са в общ размер на 1160 лева, от които: 10 лева – внесена държавна такса, 1000 лева – договорено и платено адвокатско възнаграждение, и 150 лева – внесен депозит за вещо лице. С оглед изхода на спора и съразмерно на уважената част от жалбата оспорващият има право на действително направени разноски по делото в размер на 580 лева.

Административният орган претендира присъждане на разноски и юрисконсултско възнаграждение. Направените от административния орган разноски по делото са в общ размер на 408 лева, от които: 100 лева– юрисконсултско възнаграждение, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ, и 308 лева – внесен депозит за вещо лице. С оглед изхода на спора и съразмерно на отхвърлената част от жалбата, административният орган, защитаван в процеса от юрисконсулт, има право на разноски в размер на 204 лева.

Следователно, по компенсация Община Сливен следва да бъде осъдена да заплати на оспорващия разноски по делото в размер на 376 лева.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен  съд - Сливен

 

РЕШИ:

 

ИЗМЕНЯ по жалба на П.П.С. с ЕГН: **********, с адрес: ***, Заповед № РД 15-753 от 24.04.2023 г., издадена от Кмета на Община Сливен, В ЧАСТТА ѝ по т. II, в която е определен размер на дължимото парично обезщетение, като УВЕЛИЧАВА размера на дължимото парично обезщетение от 11 080 /единадесет хиляди и осемдесет/ лева на 19 350 /деветнадесет хиляди триста и петдесет/ лева, представляващи дължимо парично обезщетение за отчуждавания имот с проектен идентификатор 48708.52.231, м. „Д. к.“, з. с. М., О. С.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на П.П.С. с ЕГН: **********, с адрес: ***, подадена против Заповед № РД 15-753 от 24.04.2023 г., издадена от Кмета на Община Сливен, В ЧАСТТА й по т. I, в която е наредено да се отчужди в полза на Община Сливен имот с проектен идентификатор 48708.52.231, част от ПИ 48708.52.43, м. „Д. к.“, з. с. М., о. С., с площ 5 707 кв.м.; начин на трайно ползване - нива; трайно предназначение на земята- земеделска; съседи - имоти с проектни идентификатори: 48708.52.234, 48708.52.237, 48708.52.233, 48708.52.230, 48708.52.228 и 48708.52.229.

ОСЪЖДА Община Сливен да заплати на П.П.С. с ЕГН: **********, с адрес: ***, разноски по делото в размер на 376 /триста седемдесет и шест/ лева, определени след компенсация.

Решението е окончателно.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от същото.

 

 

                                      АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: