О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 199 /
30.06.2021 г., гр.Добрич
ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в закрито
съдебно заседание на тридесети юни през две хиляди двадесет и първа година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА МИЛЕВА
ЧЛЕНОВЕ: СИЛВИЯ САНДЕВА
НЕЛИ КАМЕНСКА
като разгледа докладваното от Председателя
адм. дело №136 по описа на АдмС - Добрич за 2021 г. намира следното :
Производството по делото е по реда на чл.185 –
чл.196 от АПК.
Образувано е по жалба
на Фондация „Върховенство на закона“, град София, против разпоредбата на чл. 4,
ал.1 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и
вещи – общинска собственост, приета от Общински съвет – Добрич.
С протоколно определение в
открито съдебно заседание, проведено на 29.06.2020г., производството по делото
е отложено за 05.10.2021 г.
След запознаване с материалите
по преписката съдът констатира, че оспорването е процесуално недопустимо по
следните съображения:
Съгласно чл. 186, ал.
1 АПК право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите,
организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са
засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда
задължения.
С Тълкувателно
решение № 2 от 12.02.2010 г. на ВАС по т. д. № 4/2009 г. е разяснено, че
юридическите лица с нестопанска цел могат да оспорват подзаконови нормативни
актове при наличието на правен интерес, обоснован от предмета на дейност и
целите, за които са създадени. В мотивите на тълкувателното решение е прието,
че тези организации могат да оспорват издадения подзаконов нормативен акт в случаите,
когато с него се засягат или могат да бъдат засегнати общи права, свободи или
законни интереси или се пораждат задължения за членуващите в сдружението лица.
В конкретния случай
се оспорва разпоредба, която не засяга правната сфера на фондацията – жалбоподател.
Съгласно чл. 4, ал.1
от Наредбата на ОбС – Добрич, общинският съвет приема Стратегия за управление
на общинската собственост за срока на мандата си по предложение на кмета на
общината. Стратегията определя политиката за развитие на общинската собственост
и стопанската дейност на общината и съдържа:
1. основните цели,
принципи и приоритети за придобиване, управление и разпореждане с имотите –
общинска собственост;
2. основните
характеристики на отделните видове имоти, които могат да се предоставят под
наем или да бъдат предмет на разпореждане;
3. нуждите на
общината от нови имоти и способите за тяхното придобиване;
4. други данни,
определени от Общински съвет.
Посочената разпоредба
от Наредбата на ОбС – Добрич е обща разпоредба по смисъла на чл. 30, ал. 1 от
Указа за прилагане на Закона за нормативните актове и не съдържа конкретни
правила, които биха могли да засегнат правата или интересите на фондацията или
да породят задължения за нейния учредител или управителен орган.
Фактът, че една от
целите на фондацията е „съдебно оспорване с цел отмяна на незаконосъобразни
подзаконови нормативни актове, приемани от общинските съвети и органи на
изпълнителната власт“, е недостатъчен да обоснове наличието на пряк личен правен
интерес от оспорването. То не може да бъде самоцел, а трябва да е средство за
защита на конкретни права или за отмяна на конкретни задължения.
В Решение № 5 от
17.04.2007 г. на КС по к. д. № 11/2006 г. е прието, че легитимацията при
съдебната защита на правата от страна на гражданите и юридическите лица срещу
подзаконовите нормативни актове е максимално отворена, но не и безгранична.
Правото на съдебната защита и обжалването на подзаконови административни
нормативни актове за гражданите и юридическите лица възниква единствено при
засягане или застрашаване на права, свободи или законни интереси или
обременяване със задължения, тъй като липсва пълномощие или мандат да бъдат
защитавани правата, законните интереси и свободи на други граждани или
организации.
Жалбоподателят не
сочи и не установява необходимост от съдебна защита срещу разпоредбата на чл.4,
ал.1 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско
имущество на ОбС – Добрич, поради което определението, с което е насрочено
делото, следва да бъде отменено, жалбата - да бъде оставена без разглеждане, а
образуваното по нея производство - да бъде прекратено.
Водим от
горното и на основание чл. 159, т. 4 от АПК, във вр. чл.253 от ГПК, Добричкият административен
съд
О П Р Е Д Е Л И :
ОТМЕНЯ
протоколно определение от съдебно заседание, проведено на 29.06.2021 г., с
което е насрочено производството за 05.10.2021 г..
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Фондация
„Върховенство на закона“, град София, против разпоредбата на чл. 4, ал.1 от
Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи –
общинска собственост, приета от Общински съвет – Добрич.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело №136/2021г.
по описа на Административен съд - Добрич.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО
може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен
срок от получаване на съобщението от страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ЧЛЕНОВЕ: