Определение по дело №136/2021 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 199
Дата: 30 юни 2021 г. (в сила от 16 септември 2021 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20217100700136
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 199 / 30.06.2021 г., гр.Добрич

 

                                                                                                                                 

            ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в закрито съдебно заседание на тридесети юни през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

            ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

                                                                                                                    ЧЛЕНОВЕ: СИЛВИЯ САНДЕВА

                                                                                          НЕЛИ КАМЕНСКА

                                        

          като разгледа докладваното от Председателя адм. дело №136 по описа на АдмС - Добрич за 2021 г. намира следното :

 

          Производството по делото е по реда на чл.185 – чл.196 от АПК.

Образувано е по жалба на Фондация „Върховенство на закона“, град София, против разпоредбата на чл. 4, ал.1 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост, приета от Общински съвет – Добрич.

С протоколно определение в открито съдебно заседание, проведено на 29.06.2020г., производството по делото е отложено за 05.10.2021 г.

След запознаване с материалите по преписката съдът констатира, че оспорването е процесуално недопустимо по следните съображения:

Съгласно чл. 186, ал. 1 АПК право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения.

С Тълкувателно решение № 2 от 12.02.2010 г. на ВАС по т. д. № 4/2009 г. е разяснено, че юридическите лица с нестопанска цел могат да оспорват подзаконови нормативни актове при наличието на правен интерес, обоснован от предмета на дейност и целите, за които са създадени. В мотивите на тълкувателното решение е прието, че тези организации могат да оспорват издадения подзаконов нормативен акт в случаите, когато с него се засягат или могат да бъдат засегнати общи права, свободи или законни интереси или се пораждат задължения за членуващите в сдружението лица.

В конкретния случай се оспорва разпоредба, която не засяга правната сфера на фондацията – жалбоподател.       

Съгласно чл. 4, ал.1 от Наредбата на ОбС – Добрич, общинският съвет приема Стратегия за управление на общинската собственост за срока на мандата си по предложение на кмета на общината. Стратегията определя политиката за развитие на общинската собственост и стопанската дейност на общината и съдържа:

1. основните цели, принципи и приоритети за придобиване, управление и разпореждане с имотите – общинска собственост;

2. основните характеристики на отделните видове имоти, които могат да се предоставят под наем или да бъдат предмет на разпореждане;

3. нуждите на общината от нови имоти и способите за тяхното придобиване;

4. други данни, определени от Общински съвет.

Посочената разпоредба от Наредбата на ОбС – Добрич е обща разпоредба по смисъла на чл. 30, ал. 1 от Указа за прилагане на Закона за нормативните актове и не съдържа конкретни правила, които биха могли да засегнат правата или интересите на фондацията или да породят задължения за нейния учредител или управителен орган.

Фактът, че една от целите на фондацията е „съдебно оспорване с цел отмяна на незаконосъобразни подзаконови нормативни актове, приемани от общинските съвети и органи на изпълнителната власт“, е недостатъчен да обоснове наличието на пряк личен правен интерес от оспорването. То не може да бъде самоцел, а трябва да е средство за защита на конкретни права или за отмяна на конкретни задължения.

В Решение № 5 от 17.04.2007 г. на КС по к. д. № 11/2006 г. е прието, че легитимацията при съдебната защита на правата от страна на гражданите и юридическите лица срещу подзаконовите нормативни актове е максимално отворена, но не и безгранична. Правото на съдебната защита и обжалването на подзаконови административни нормативни актове за гражданите и юридическите лица възниква единствено при засягане или застрашаване на права, свободи или законни интереси или обременяване със задължения, тъй като липсва пълномощие или мандат да бъдат защитавани правата, законните интереси и свободи на други граждани или организации.

Жалбоподателят не сочи и не установява необходимост от съдебна защита срещу разпоредбата на чл.4, ал.1 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на ОбС – Добрич, поради което определението, с което е насрочено делото, следва да бъде отменено, жалбата - да бъде оставена без разглеждане, а образуваното по нея производство - да бъде прекратено.

 Водим от горното и на основание чл. 159, т. 4 от АПК, във вр. чл.253 от ГПК, Добричкият административен съд

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

                      

                     ОТМЕНЯ протоколно определение от съдебно заседание, проведено на 29.06.2021 г., с което е насрочено производството за 05.10.2021 г..    

              ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Фондация „Върховенство на закона“, град София, против разпоредбата на чл. 4, ал.1 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост, приета от Общински съвет – Добрич.

              ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело №136/2021г. по описа на Административен съд - Добрич.           

            ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от получаване на съобщението от страните.

 

 

 

             ПРЕДСЕДАТЕЛ :                            ЧЛЕНОВЕ: