№ 4291
гр. София, 27.09.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 23-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на седемнадесети юни през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:ХРИСТИНА Б. ГАРВАНСКА
при участието на секретаря МИХАЕЛА М. МИЛЧОВА
като разгледа докладваното от ХРИСТИНА Б. ГАРВАНСКА
Административно наказателно дело № 20241110205948 по описа за 2024
година
установи:
Производството е по чл. 58д и сл. ЗАНН – образувано по жалба на К.
К. срещу НП № 8560/11.03.2024г. , издадено от началник отдел „
Контрол по републиканската пътна мрежа “ при Агенция „ Пътна
инфраструктура „ – гр. София, упълномощен от председателя на
управителния съвет на Агенцията , с което на основание чл. 53 ал.1 т.2
Закона за пътищата / ЗП/ на жалбоподателя е наложено
административно наказание глоба в размер на 3 500 лв. за това, че на
11.05.2022г. в района на Софийски околовръстен път , без
разрешение за специално ползване на пътя, управлявал тежко ППС
по см. на чл. 3 т.2 от Наредба № 11/2001г. на МРРБ за движение на
извънгабаритни и тежки пътни превозни средства - товарен
автомобил с 4 оси , натоварването на двойната ос на който
превишавало с 12. 350 тона допустимото натоварване за тази ос по
чл. 7 ал.1 т. 5 б. в от Наредба № 11/2001г. - нарушение на чл. 26 ал. 2
т.1 б.а от ЗП .
С жалбата и в съдебно заседание се претендира отмяна на НП
поради допуснато при издаването му нарушение на материалния закон ,
1
като се излагат съображения за липса на качеството субект на
нарушението по НП на жалбоподателя .
Представител на административнонаказващия орган оспорва изцяло
основателността на жалбата с приложени писмени съображения .
По отношение на фактите по делото:
Съдът, след като обсъди доводите на страните и
непротиворечиви доказателства по делото , прие за установено
следното като факти по делото :
На посочената в НП дата жалбоподателят управлявал по
Софийски околовръстен път товарен автомобил , с който
извършвал превоз на товар – пясък . Превозното средство било
спряно за проверка от инспектори на Агенция „ Пътна инфраструктура
„ , осъществяващи контрол по републиканската пътна мрежа , при
която било установено , че товарният автомобил е с 4 оси и било
извършено измерване на разстоянието между осите на автомобила и
измерване с електронна мобилна везна на натоварването на всяка една
от тях. Отчетено било разстояние между 3-та и 4-та ос, образуващи
двойна ос на автомобила - 1,36 м. и натоварване на двойната ос -
общо 31 350 кг. – при максимално допустимо от 19 000 кг. по чл. 7 ал.1
т. 5 б. в от Наредба № 11/2001г
За извършване на превоза не било представено специално разрешение
от администрацията на пътя , поради което на жалбоподателя като водач
на тежко ППС по см. на чл. 3 т.2 от Наредба № 11/2001г бил
съставен актът за установяване на административно нарушение на чл.
26 ал. 2 т.1 б.а от ЗП и въз основа на него било издадено
обжалваното НП.
Не се оспорва от страните и е установено от приобщените копия
на СРМПС и на удостоверение - кантарна бележка за износ от
кариера Кривина това, че процесният превоз на товар се
извършавал от „ Кадем строй“ ЕООД и процесното МПС било
2
собственост на „ Трансмакс „ ЕООД . Жалбоподателят бил само нает
водач на МПС .
По отношение на доказателствата :
Приетото като факти по делото се установява при обсъждане на
непротиворечив доказателствен материал - свидетелските показания
на актосъставителя Б. П. , който потвърждава отразеното в АУАН ,
също приложените документи относно процесния автомобил и
относно превоза , удостоверение за извършеното измерване с
електронна мобилна везна , заповеди на председателя на управителния
съвет на АПИ за компетентност на административнонаказващия
орган и актосъставителя , както и от останалите документи ,
приобщени към материалите по делото.
По отношение на правната страна :
При така установеното като факти от правна страна съдът прие, че
НП следва да бъде отменено поради допусното при издаването му
нарушение на материалния закон.
Съображението за това е, че жалбоподателят не е адресат на
задължението, посочено като нарушено в АУАН и НП , поради което и не
е субект на нарушението , обусловено от неизпълнение на посоченото
задължение.
Съгласно чл. 26 ал.2 т.1 б.а ЗП - за дейности от специалното
ползване на пътищата без разрешение от администрацията на пътя се
забранява движението на извънгабаритни и тежки пътни превозни
средства, а съгласно чл. 3 т. 2 и чл. 7 от Наредба № 11/2001г. на МРРБ
3
за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства -
процесното ППС се явява тежко ППС .
Съобразно изложеното и с оглед установеното по делото, че
жалбоподателят управлявал по републикански път , път , отворен за
обществено ползване , тежко по смисъла на посочените специални
разпоредби ППС , без за това да е издадено специално разрешение от
администрацията на пътя съгласно чл. 14 и сл. от Наредба №11 –
обосновано с НП е прието , че е налице нарушение на забраната по чл.
26 ал.2 т.1 б.а ЗП , с което е осъществен състав на административно
нарушение по ЗП , предвиждащ в чл. 53 и чл. 54 наказания и
имуществени санкции за нарушаване на разпоредбата на чл. 26 ал.2
от ЗП .
Незаконосъобразно с НП е прието, че жалбоподателят следва да
бъде санкциониран за посоченото нарушение .
Жалбоподателят извършвал процесния превоз , изпълнявайки
задълженията си по договор с дружество за управление на процесното
МПС и така извършвал превоза не от свое име и за своя сметка , а от
името и за сметка на търговското дружеството - работодател или
възложител .
Поради изложеното дружеството - работодател или възложител на
жалбоподателя се явява задълженото по закон лице - адресат на
задължението за осигуряване на разрешение за специалното използване
на пътя, посочено като нарушено в обжалваното НП. Това , тъй като
отговорността за осигуряване съответствието на осъществяваната
превозна дейност със законовите разпоредби за това е възложена
именно на лицата, извършващи дейността – предмет на регулиране със
специалния закон . В този смисъл е и изричната разпоредба на чл. 15
ал.3 от Наредба №11, според която собствениците на извънгабаритни
и/или тежки ППС или лицата, които извършват превозите, са длъжни да
подадат в Агенция "Пътна инфраструктура" или в съответното областно
пътно управление или община заявление за издаване на необходимото
разрешение за извършване на превоза.
В този смисъл са решенията на настоящия състав на СРС -
4
от 02.02. 2014г по нахд 17 935 /12г. 115 с-в ; р. от 29.05.2016г. по
дело 21 571 /2014г. 115 с-в ; р. от 14.01. 2020г. по дело 17445 /2018г.
115 с-в.
По тези мотиви съдът прие писмените съображения на
представителя на административнонаказващия орган относно
материалния закон за неоснователни .
По изложените съображения на основание чл. 63 съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НП № 8560/11.03.2024г. , издадено от началник отдел
„ Контрол по републиканската пътна мрежа “ при Агенция „ Пътна
инфраструктура „ – гр. София, упълномощен от председателя на
управителния съвет на Агенцията , с което на основание чл. 53 ал.1 т.2
Закона за пътищата на жалбоподателя К. К. е наложено
административно наказание глоба в размер на 3 500 лв.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от деня на
съобщението за изготвянето му пред Адм. съд - гр. София .
Районен съдия :
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5