Решение по дело №404/2019 на Районен съд - Поморие

Номер на акта: 33
Дата: 9 април 2020 г. (в сила от 11 юни 2020 г.)
Съдия: Ивайло Йорданов Бъчваров
Дело: 20192160200404
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 декември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 33

гр.Поморие, 09.04.2020 г.

В  ИМЕТО  НА НАРОДА

 

Поморийски районен съд, наказателна колегия, в открито заседание на 24 февруари  през две хиляди и двадесета  година в състав:

 

СЪДИЯ : Ивайло Бъчваров

 

при участието на секретаря Йовка Тодорова, като разгледа докладваното от районния съдия НДАХ № 404 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното :

Производството е образувано по реда на чл.59 и сл ЗАНН.

Постъпила е жалба от „К.Х.„ ЕООД със седалище и адрес на управление в гр.Б., ж.к...., ЕИК...., представлявано от управителя Д. Д., срещу наказателно постановление №426459-F402734/15.02.2019 г. издадено от началник отдел „Оперативни дейности“-Бургас в централно управление на  НАП, с което на жалбоподателя,на основание чл.185, ал.2, изр.2 от ЗДДС, е наложено административно наказание имуществена санкция 500лв. ,за нарушение квалифицирано по чл.39, ал.1 от Наредба №Н-18/13.12.2006 на МФ, вр. с чл.118, ал.4  от ЗДДС . В жалбата се сочи, че при издаването на наказателното постановление са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, а също се сочи, че е последвал по-благоприятен закон, като с измененията на чл.39, ал.1 от Наредба Н-18/2006 г. е отпаднало задължението, за чието неизпълнение е наложена санкция с  НП, поради което се иска неговата отмяна като неправилно и незаконосъобразно.

Жалбата е подадена в срок от лице,което има право да обжалва и е допустима.

Жалбоподателят, редовно призован, не изпраща представител в с.з. се представлява от процесуален представител - адвокат.Поддържа жалбата и моли за отмяна на наказателното постановление.

Административно-наказващият орган, се представлява от процесуален  представител- юрисконсулт в с.з.. Представя преписката по проведеното пред него производство.

За да се произнесе по законосъобразността на обжалваното наказателно постановление съдът взе предвид следното.

От събраните по делото доказателства се установява, че на 24.08.2018 г. св.Д.У., с длъжност инспектор по приходите в  ЦУ на НАП гр.Бургас извършил проверка в търговски обект – бар „К.“, находящ се на адрес в гр.П., централен плаж, срещу хотел „Гранд Хотел Поморие“,  стопанисван от  жалбоподателя. При извършената проверка свидетелят установил, че за 23.08.2018 г. няма отпечатан дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет на ФУ в обекта, като за посочената дата има извършена продажба, което се установява от КЛЕН за 23.08.2018 г. от №004654/23.08.2018 г. в 09,27 ч. до №004710 /23.08.2018 г. в 21,53 ч.. В обекта е монтирано и работещо фискално устройство DAISY MICRO C0-1KL с № DY274241 и ФП №36554976.  За извършената  проверка е съставен представения протокол за извършена проверка от 24.08.2018 г. За тези си констатации свидетелят съставил приложения по делото АУАН № F402734/29.08.2018г., в който като нарушена посочил разпоредбата на чл.39, ал.1 от Наредба №Н-18/13.12.2006 на МФ , вр. с чл.118, ал.4  от ЗДДС. Въз основа на така съставеният АУАН е издадено обжалваното наказателно постановление, в обстоятелствената част, на което са възпроизведени фактическите констатации посочени в АУАН. Със същото постановление, за констатираното  нарушение по чл.39, ал.1 от Наредба №Н-18/13.12.2006 на МФ , вр. с чл.118, ал.4  от ЗДДС е наложено наказание имуществена санкция 500 лв. на посоченото в НП основание по  чл.185, ал.2, изр.второ от ЗДДС.

Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства и съобрази разпоредбите на закона направи следните правни изводи:

Наказателното постановление е издадено от  началник отдел „Оперативни дейности“-Бургас в ЦУ на  НАП , действащ в качеството си на оправомощено от Изпълнителния директор на НАП длъжностно лице по смисъла на чл.193, ал.2 от ЗДДС.

При извършената проверка относно формалните изисквания на ЗАНН , съдът прие следното : Не се установяват нарушения при установяване на нарушението и съставянето на АУАН. Обстоятелствата констатирани с АУАН се установяват и от събраните по делото доказателства, а именно, че при извършената на 24.08.2018 проверка, в търговския обект на жалбоподателя е установено, че за 23.08.2018 г. няма отпечатан дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет на наличното ФУ обекта, при наличие на извършени продажби в обекта на 23.08.2018 г. , като същите обстоятелства, не се оспорват от жалбоподателя по същество и се установяват и от събраните по делото писмени доказателства.  Съгласно чл.39, ал.1 от Наредба Н-18/2006 на МФ, в редакцията действаща към момента на установяване на нарушението и издаване на НП, Чл. 39. (Изм. и доп. - ДВ, бр. 80 от 2018 г.)  (1)  Лицето по чл. 3 отпечатва пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден, през който в устройството са регистрирани продажби/сторно операции, като в изпълнение на цитираната разпоредба, жалбоподателят при наличието на регистрирани продажби за 23.08.2018 г. е следвало да отпечата такъв отчет с нулиране и запис във фискалната памет на процесното устройство за 23.08.2018 г..След като жалбоподателят не отпечатал такъв отчет, е нарушил чл.39, ал.1 от Наредба №Н-18/2006 на МФ. Същите факти са посочени и в обстоятелствената част на обжалваното наказателно постановление, което сочи от страна на жалбоподателят на нарушение на изискването  на чл.39, ал.1 от Наредба №Н-18/2006 на МФ, вр. с чл.118,ал.4 от ЗДДС, каквато е посочената в НП правна квалификация . Неизпълнението на това задължение е основание за ангажиране на административно наказателната отговорност на жалбоподателя съобразно с предвидените в чл.185 от ЗДДС хипотези . В случая административно наказващият орган , правилно е наложил на жалбоподателя наказание по  чл.185, ал.2, изр.2, вр. с чл.185, ал.1  от ЗДДС  -имуществена санкция 500 лв., като е отчел, че извършеното нарушение на чл.118 от ЗДДС не е довело до неотчитане на приходи, а също са отчетени и останалите обстоятелства във връзка с определяне на наказанието предвидени в чл.27 от ЗАНН.    

Съдът не споделя изложената теза  за последвал по благоприятен закон съобразно с последвали изменения на чл.39, ал.1 от Наредба Н-18, което да обосновава отмяна на наказателното постановление. Действително, приложимата разпоредба чл. 39, ал. 1 от Наредба Н-18 е изменена с ДВ, бр. 52/02.07.2019г., в сила от 02.07.2019 г., като новата редакция гласи, че всяко фискално устройство, включително вградено в автомат на самообслужване, генерира автоматично пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции, в случай че през последните 24 часа такъв отчет не е отпечатан от лицето по чл. 3. Лицата по чл. 3, използващи ФУ и ИАСУТД, нямат задължение да отпечатват дневен финансов отчет. Съгласно чл. 3, ал. 2 от ЗАНН ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя и поради това, отпадането на изискването за отпечатване на дневен отчет, по принцип е хипотеза, при която се изключва наказуемостта на деянието неотпечатване на дневен отчет, и следва да  отпадне възможността за ангажиране на административнонаказателната отговорност на дружеството. В конкретния случай, обаче при преценката на обстоятелствата свързани с приложението на по-благоприятния закон и отпадане на наказауемостта, следва да се държи и сметка за разпоредбата на § 21, ал. 2 от ПЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г. (ДВ, бр. 52 от 2019 г., в сила от 2.07.2019 г.), където  е указано, че до привеждане на въведените в експлоатация ФУ в съответствие с изискванията на чл. 39, ал. 1, но не по-късно от 31 март 2020 г., лицето по чл. 3 е задължено да отпечатва дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции. При тази  правна регламентация отпадането на задължението за отпечатване на дневен финансов отчет е поставено под условие – до привеждане на ФУ в съответствие с новата норма на чл. 39, ал. 1, но не по-късно от 31.03.2020 год. По делото липсват доказателства ФУ на жалбоподателя да е било въведено в указаното съответствие, поради което и съдът прие, че административно наказващият орган правилно е наложил наказание на   жалбоподателя  с обжалваното постановление. 

Предвид изложеното, на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, наказателното постановление следва да се потвърди като правилно и законосъобразно.

 

Мотивиран от изложеното Поморийски районен съд

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ПОТВЪРЖДАВА  наказателно постановление №426459-F402734/15.02.2019 г. издадено от началник отдел „Оперативни дейности“-Бургас в централно управление на  НАП гр.Бургас .

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред БАдС в 14-дневен срок от съобщението.

 

 

       РАЙОНЕН СЪДИЯ :