Определение по дело №74/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 44
Дата: 25 януари 2022 г. (в сила от 31 март 2022 г.)
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20217240700074
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

44                                          25.01.2022г.                              Стара Загора

 

СТАРОЗАГОРСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД

На двадесет и пети януари 2022г.

в закрито заседание в следния състав:

                                                                                   СЪДИЯ: Дарина Драгнева

Като разгледа докладваното от съдия Дарина Драгнева административно дело №74 по описа за 2021 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по искане на Н.Л.М. за обявяване нищожността на Решение №1115/28.09.2017г на Общински съвет Стара Загора, в частта с одобрено изменение на Общия устройствен план на град Стара Загора, в която попада УПИ VІІ-6152 и УПИ VІІІ-6152 кв.817 „Бедечка“ по ПУП от 2012г.

Искането за обявяване нищожност на решението на Общинския съвет Стара Загора, с което е одобрено изменение на Общия устройствен план в частта му за територията на УПИ VІІ-6152 и УПИ VІІІ-6152 кв. 817 „Бедечка“ по ПУП от 2012г е подадена на 04.02.2021г след обнародване в ДВ бр.92/27.10.2020г на Решение №14/15.10.2020г по Конституционно дело №2/20г на Конституционния съд, с което е обявена за противоконституционна разпоредбата на чл.216 ал.6 от ЗУТ – не подлежат на обжалване Общите устройствени планове, както и техните изменения. 

 Настоящия състав на Административен съд Стара Загора счита, че жалбата е недопустима, тъй като  с  Решение№14/15.10.2020г на Конституционния съд за обявяване противоконституционността на законовата разпоредба не се създава нова правна уредба, при това със същинско обратно действие, предпоставящо  възникване на право на обжалване от вече сбъднали се факти и към минал момент – когато е обявено решението за изменение на общия устройствен план. Обратното означава, че всички общи устройствени планове, които са приети до три дни след 27.10.2020г биха могли да бъдат предмет на съдебен контрол по индивидуални жалби на физически или юридически лица, при това не само с искане за обявяване на нищожността им, а и за отмяната им, ако се спази 14-дневния срок за това. За да се отброи, ще следва да се приеме, че датата, от която законът не е валидно действащо право е дата, от която възниква правото на обжалване и тече срок за реализирането му. Тезата звучи напълно против Решение №3/28.04.2020г на Конституционния съд, постановено по конституционно дело № 5/2019г,.

Съгласно Решение №3/28.04.2020г на Конституционния съд, действието на решението за обявяване противоконституционността на закон или отделна разпоредба от него, е само занапред с оглед правната сигурност. Законът, чието противоречие с конституцията е обявено, престава да бъде валидно действащо право три дни след обнародване на решението на Конституционния съд в ДВ. До този момент той е действащо нормативно правило и правните последици, които са предизвикани и настъпили при неговото прилагане са легитимни. Те не се отменят, нито към фактическите състави на материалните норми се признават нови правни последици – права и задължения. Решението на Конституционния съд не е нова нормативна правна уредба, нито възстановява действието на предходна, преди обявената за противоконституционна, а за случая и ЗУТ не е съдържал право на оспорване на общите устройствени планове, които определението на чл.214 от ЗУТ не включва. Обявяването на един закон за противоконституционен проявява незабавно действие спрямо висящи съдебни производства с предмет спорно право, което се регулира от закона, обявен за противоконституционен. Съдът е длъжен да не прилага противоречаща на Конституцията на РБ и обявена за противоконституционна правна уредба. Разрешението е в унисон както с правната сигурност спрямо окончателно настъпили правни последици тоест завършили правоотношения, така и с императива на чл.5 ал.1 от Конституцията на РБ, който е първото условие за валидност на законите. Преценката за валидност на действащ закон като съответен на Конституцията на РБ е в компетентността на Конституционния съд.   В Решение №3/28.04.2020г на Конституционния съд изрично са тълкувани действието и последиците от обявяване противоконституционността на закон – само занапред, а незабавно, но не и обратно в същинския смисъл, спрямо висящи пред съд спорни правоотношения.

 Следователно Решение №14/15.10.2020г по Конституционно дело №2/20г на Конституционния съд няма за последица възникване на право на оспорване на общи устройствени планове, приети преди 30.10.2020г,  които остават изключени от съдебен контрол по инициатива на отделни физически или юридически лица. Ето защо настоящия състав на АС Стара Загора счита, че не съществува правото на обжалване на общ устройствен план или неговото изменения, приет преди 30.10.2020г. Съществуването на публичното потестативно право да се иска от съда отмяна или обявяване нищожността на административните актове предполага не само правен интерес – пряк, непосредствен и личен, но и още едно условие – акта, да не е изключен по силата на закона от съдебен контрол. До момента, в който законът, изключващ правото на съдебен контрол е валидно действащо право, не съществува публичното потестативно да се иска от съд нищожност или отмяна на акта. Последните две средства за защита предполагат право на оспорване, което възниква при липса на законова забрана за съдебен контрол, правен интерес и спазване на срока за упражняването му по отношение на защитата срещу правните последици, чрез отмяна. Съществено е липсата на право на оспорване към момента на издаване на административния акт, която отпада занапред.

Мотивиран от изложеното и като намира, че общите устройствени планове и техните изменения, приети до 30.10.2020г не подлежат на обжалване, което отрича правото на жалбоподателя да иска от съда да провери валидността и да обяви нищожност на Решение № 1115/28.09.2017г на Общински съвет Стара Загора в съответната му част и на основание чл.159 т.4 от АПК

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Н.Л.М. против Решение №1115/28.09.2017г на Общински съвет Стара Загора в частта му за територията на УПИ VІІ-6152 и УПИ VІІІ-6152 кв.817 „Бедечка“ по ПУП от 2012г.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д.№74/21г по описа на АС Стара Загора.

Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок от връчването му на страните пред ВАС на РБ.

 

 

Административен съдия: