Р Е Ш Е Н И Е №98/9.3.2020 г.
гр.
Ямбол, 09.03.2020 г.
В И М Е Т
О Н А
Н А Р О Д А
ЯМБОЛСКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД, наказателна колегия, в публично съдебно заседание на дванадесети февруари
две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: П. ПАНАЙОТОВА
при секретаря
М. М., като разгледа докладваното от съдията АНД № 29 по описа на
ЯРС за 2020 г., за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалбата на „***“ СД - гр. Е. против Наказателно
постановление № ***от 09.12.2019г.,
издадено от Началника на Областен отдел „Автомобилна администрациа”
– Я., с което на основание чл.105, ал.1 от Закона за автомобилните превози на
жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 200 лева за нарушение
по чл.19, ал.4 от същия закон.
Жалбата е бланкетна и съдържа искане за отмяна на
НП. В
подкрепа на искането са изложени
общи доводи незаконосъобразност и необоснованост на оспорения
акт, без да се навеждат конкретни
оплаквания.
В с.з. жалбата се
поддържа от редовно упълномощен адвокат, който счита,
че НП е незаконосъобразно, тъй като при съставяне на акта и при издаване на НП
актосъставителя и АНО са се задоволили с данните, съдържащи се в изпратеното им
по компетентност писмо от Областния управител, и не са извършили допълнителна
проверка по случая. Навежда и оплакване за допуснати процесуални нарушения при
съставяне на акта за установяване на нарушението, които не намира за нужно да
конкретизира. Като причини за извършване на нарушението изтъква напускането
шофьори и слабия пътникопоток.
Въззиваемата страна, редовно
призована, не изпраща представител и не взема становище по основателността на
жалбата.
Страните не правят искане на присъждане на разноски.
След като обсъди събраните по делото
доказателства, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:
Дружеството жалбоподател
притежавало лиценз № *** за обществен превоз на пътницина територията на
Република Б. и по силата на договореност с Община Е. му било възложено
изпълнението на маршрутно разписание от Областната транспортна схема по маршрут
Я. – Е.. Въпреки това, на 23.09.2019г. жалбоподателят не изпълнил разписанието
по маршрута Я. – Е., с час на тръгване от автогара Я. 11:30 часа.
Жалбоподателят не изпълнил
разписанието по горепосочения маршрут и в 15:30 часа на 23.09.2019г., както и
на 24.09.2019г. в 11:30 и в 15:30 часа, на 25.09.2019г., на 26.09.2019г., на
27.09.2019г. и на 28.09.2019г. в същите
часове.
За неизпълнение на маршрутното
разписание *** на Автогара Я. уведомил писмено областния управител на обл. Я.,
който от своя страна сигнализирал ОО „АА“ – Я.. Проверката била възложена на
св. Т. – *** в отдела. След запознаване с обясненията на жалобподателя и с
дневника на курсовете в Автогара Я., в присъствието на *** на дружеството и на
св. А., св. Т. му съставил АУАН серия ***, с номер на бланката ***г. Впоследствие, на 09.12.2019 г.,
въз основа на акта и при идентично фактическо и
юридическо описание на снарушението било издадено и обжалваното НП.
От представените от по време на съдебното следствие заповеди № *** и № ***, двете от 30.08.2019г., се установява, че считано от 01.09.2019г. по взаимно съгласие са прекратени трудовите правоотношения между жалбоподателя и лицата Х.Н.Г. и Г.М.И., заемащи длъжността „***“.
Горната фактическа обстановка съдът прие за установена от показанията на свидетелите Т. и А., както и от писмените доказателства по делото, които са последователни, логични безпротиворечиви и се кредитират изцяло от съда. По същество, отразените в акта и в НП фактически положения относно неизпълнението на маршрутното разписание на 24.09.2019г. по маршрута Я. – Е., с час на тръгване от автогара Я. 11:30 часа, които се възприемат от съда, не се оспорват и от жалбоподателя.
При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е допустима - подадена е в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН и от лице,
което има право да обжалва.
Разгледана по същество,
жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
От процесуалноправна
страна НП е законосъобразно. Издадено е от компетентен
орган, в сроковете по чл.34 от ЗАНН, спазени са формата
и реда при издаването му и съдържа изискуемите от закона реквизити,
в т.ч. точно и ясно фактическо и юридическо описание на нарушението. Оплакванията на жалбоподателя за
допуснати процесуални нарушения при съставяне на АУАН са неконкретизирани,
поради което съдът е в невъзможност да вземе отношение по тях.
От материалноправна страна съдът намери, че доказателствата по делото обосновават по безспорен
начин факта на извършване на адм. нарушение по чл.19, ал.4 от Закона за
автомобилните превози от страна на жалбоподателя, който задължава превозвачите
да изпълняват възложените им маршрутни линии и разписания.
В случая страните не спорят, че към 24.09.2019г. наказаното дружество е притежавало лиценз № *** за обществен превоз на пътници на територията на Република Б. и има качеството на „***“ по смисъла на § 1, т. 5 от ЗАвтПр. Не е спорно и това, че на 24.09.2019г. в горното си качество дружеството не е изпълнило възложеното му по силата на договореност с Община Е. маршрутно разписание по линията Я. - Е., с час на тръгване от гр. Я. 11:30 часа, като превозвачът изобщо не е потеглил от гр. Я. за гр. Е.. Обстоятелството, че месец по-рано са прекратени ТПО с две лица, заемащи длъжността „***“, при това със съгласието на превозвача, нито обосновава обективна невъзможност за изпълнение на разписанието, нито води до отпадане на задължението за неговото изпълнение, а представлява основание за предоговаряне с възложителя. След като жабоподатеилят не се е възползвал от тази възможност, е бил длъжен да изпълни зедължението си по чл.19, ал.4 от закона, като извърши превоза. Като е бездействал по отношение на това си задължение, безспорно, същият е извършил вмененото му нарушение и е осъществил административнонаказателния състав на чл.105 от ЗАПр, предвиждащ за извършеното нарушение имуществена санкция в размер на 200 лева. Предвид на това, че размерът на санкцията е фиксиран, същият не може да бъде предмет на преценка, поради което липсва основание за изменяне на НП чрез ревизиране размера на наказанието.
С оглед обстоятелството, че в периода от 24.09.2019г. до 28.09.2019г.,
включително, превозвачът е извършил още десет такива нарушения, изразяващи се в
неизпълнение на горепосоченото маршрутно разписание, съдът счете, че
конкретното деяние не разкрива по-ниска степен на обществена опасност в
сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид, поради което не
намери основание за прилагане разпоредбата на чл.28 от ЗАНН.
Поради изложеното, и доколкото при извършената цялостна служебна
проверка на НП не се констатираха нарушения, имащи характера на съществени
такива и представляващи основание за неговата отмяна, на осн. чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА
НП № *** г., издадено от Началника
на Областен отдел „Автомобилна администрация” – гр.Я., с което на основание
чл.105, ал.1 от Закона за автомобилните превози на „***“ СД – гр. Е., БУЛСТАТ ***,
със седалище и адрес на управление гр. Е., ул. „***” № ***, представлявано от И.И.К., е наложена имуществена санкция в размер на 200
(двеста) лева за нарушение по чл.19, ал.4 от Закона за автомобилните превози.
Решението ПОДЛЕЖИ на касационно обжалване пред Административен съд - Ямбол в
14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: