Определение по дело №262/2019 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 138
Дата: 21 август 2019 г.
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20197120700262
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 юли 2019 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

гр. Кърджали, 21.08.2019 г.

Административен съд Кърджали в закрито съдебно заседание на двадесет и първи август през две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                 СЪДИЯ: Айгюл Шефки

разгледа докладваното от съдията адм.д. № 262 по описа на КАС за 2019 г. и  за да се произнесе, взе предвид следното :

Производството  по делото е образувано по жалба от „Пирин Турс 2002“ ЕООД, ***, ЕИК ****, против отказ на кмета на община Кърджали, обективиран в писмо изх.№94-Ж-161-/1/ 27.06.2019 г., да предостави под наем  общински терен за разполагане на маси за консумация на открито. Жалбоподателят счита, че горното писмо има характер на изричен отказ за издаване на административен акт, като с последното обосновава и правото си да го оспори пред настоящия съд. По същество намира отказа за незаконосъобразен, като постановен при съществени нарушения на процесуалните правила, противоречащ на материалния закон, както и на неговата цел. Твърди, че дружеството е наемател на търговски обект, въведен в експлоатация като игрална зала с кафе-клуб, не е заявило намерение за организиране на хазартни игри на площта, посочена в заявлението, поради което липсват пречки за предоставянето й под наем по реда на общинската Наредба за реда за придобиването, управлението и разпореждането с общинско имущество. Прави искане за отмяна на оспорения отказ, като се задължи административния орган да издаде заповед за отдаване под наем на общинския терен, прилежащ към търговския обект.

          Административния съд, като провери допустимостта на подадената жалба констатира, че същата се явява недопустима, поради следното:

Със заявление  вх. №***/*** г. дружеството-жалбоподател, чрез пълномощника си Ф. П., е поискало от кмета на община Кърджали, да му бъде разрешено ползването на терен за разполагане на маси за консумация на открито - целогодишно, пред игрална зала „***“, находяща се в ***, ***. Към заявлението е  приложен и договор от 20.12.2018 г., за наем на недвижим имот, представляващ търговски обект - кафе“***“, който ще бъде използван за организиране на хазартни игри с игрални автомати и кафе-бар.

На 13.06.2019 г. „Пирин Турс 2002“ ЕООД, *** е депозирало жалба вх.№***, до кмета на община Кърджали, в която посочило, че заявеното от дружеството искане за предоставяне под наем на общински терен не е удовлетворено, като площта е завзета, без правно основание, от предходен наемател на обекта, който отказвал да го освободи. В тази връзка е отправено искане за изземване от „ОВА 22“ ЕООД, ***, на прилежащата към търговския обект площ и отдаването й под наем на жалбоподателя. 

По повод горната жалба, с писмо изх.№94-Ж-161-/1/ 27.06.2019 г., предмет на настоящия спор, кметът на община Кърджали е уведомил жалбоподателя, че предвид дейността, която се осъществява в обекта и съобразно разпоредбата на чл.4, ал.4 от Закона за хазарта, Община Кърджали не може да предостави общинския терен под наем. 

При така установеното, съдът намира, че  оспореното писмо не е индивидуален административен акт, поради което не подлежи на самостоятелен съдебен контрол.

Условията и редът за отдаването под наем на общински недвижими имоти или части от тях /терени, тротоари и др. свободни площи/ за целогодишно или лятно сезонно ползване на собствениците или наемателите, пред регистрираните от тях обекти, е уреден в  чл.40, ал.2-4 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Кърджали ***/. Съгласно горните разпоредби, кметът на общината може да отдава под наем без търг или конкурс общински недвижими имоти или части от тях /терени, тротоари и др. свободни площи/ за лятно сезонно ползване на собствениците или наемателите, пред регистрираните от тях обекти, за периода от месец април до месец октомври, включително или целогодишно, по утвърдена схема от главния архитект на общината, като размерът на месечния наем се определя съгласно чл.41, ал.3 от наредбата /чл.40, ал.2/. Предвидено е договорите по ал.2 да се сключват въз основа на подадено заявление до кмета на общината, към което се прилагат копие от документ за собственост или договор за наем на обекта /чл.40, ал.3/, като заявленията по ал.3 се подават в срок от 15 февруари до 1 март на съответната година   за лятно сезонно ползване, а за целогодишно ползване –  до 20 декември на предходната година /чл.40, ал.4/.

На първо място, следва да се отбележи, че с горните разпоредби на общинската наредба по чл.8, ал.2 ЗОС, е уредена специална процедура, по силата на която, на кмета на общината е предоставена възможност, а не задължение, да отдаде под наем, без търг или конкурс, общински недвижими имоти или части от тях, на определени лица - собственици или наематели, на регистрирани обекти. Наличието на такива площи поражда за съответните собственици или наематели на търговски обекти, възможност да поискат тези площи да им бъдат предоставени под наем целогодишно или сезонно, но не  поражда автоматично и правото да им бъдат предоставени горните площи, по реда на чл.40, ал.2-4 от наредбата.

На следващо място, видно и от разпоредбата на чл.40, ал.3 от наредбата, договорите за отдаване под наем се сключват въз основа на подадено заявление до кмета на общината, без да е предвидено издаването на заповед или решение за отдаване под наем, поради което е неоснователно твърдението на жалбоподателя, че оспореното писмо има характер на изричен отказ за издаване на административен акт. При тази регламентация, по подаденото от дружеството заявление, кметът не е задължен да се произнася с индивидуален административен акт, като ползваният от дружеството търговски обект не създава задължение за кмета на общината да сключи договор за наем на общинския терен, находящ се пред този търговски обект.  Подаденото заяление има характер на предложение за сключване на договор за отдаване под наем, а отказът да се сключи такъв договор не е индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол.

По изложените съображения, съдът намира, че оспореното писмо не е индивидуален административен акт по смисъла на чл.21 от АПК, поради което  жалбата следва да се остави без разглеждане, а производството по делото-прекратено.

          Водим от горното и на основание чл. 159,  т.1  от АПК,  съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

         

          ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Пирин Турс 2002“ ЕООД, ***, ЕИК ***, против отказ на кмета на община Кърджали, обективиран в писмо изх.№94-Ж-161-/1/ 27.06.2019 г.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д.№262/2019 г. по описа на Административен съд - Кърджали.

Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок от съобщението, пред Върховния административен съд на Република България.

С Ъ Д И Я :