Р
Е Ш Е Н И Е
№ ІІ – 122 30.07.2020г. гр. Бургас
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Бургаският окръжен съд гражданска колегия,
втори въззивен състав
На седми юли 2020 година
В публичното заседание в следния състав:
Председател: Росица Темелкова
Членове: Таня
Русева-Маркова
Елеонора Кралева
Секретар: Стойка Вълкова
Прокурор:
като разгледа докладваното от съдия
Русева-Маркова
гражданско дело номер 550 по описа за
2020 година,
за да се произнесе взе предвид следното:
С Решение
№ 3468 от 10.12.2019г., постановено по гражданско дело № 7886/2019г. по описа
на Районен съд - Бургас е осъдена Областна дирекция на Министерство на
вътрешните работи – Бургас да заплати на Л.Р.М. сума в размер на 1 064, 77
лева, представляваща допълнително трудово възнаграждение за положен нощен труд
от 150, 01 часа за периода от 01.08.2016г. до 30.06.2019г., които часове са
разликата между заплатен нощен труд и преизчисления такъв с коефициент 1, 143,
отчетен като извънреден, ведно със законната лихва върху присъдената сума от
депозиране на исковата молба на 24.09.2019г. до окончателното й изплащане, като
е отхвърлен иска над присъдената сума до пълния претендиран размер от
1 081, 37 лева, както и за броя часове извънреден труд за разликата между
признатите 150, 01 часа и претендираните 164, 74 часа.
Против
постановеното решение е постъпила въззивна жалба от Областна дирекция на
Министерство на вътрешните работи – Бургас. Във въззивната жалба се твърди, че
обжалваното решение е неправилно поради нарушение на материалния закон и е
необосновано. В жалбата се посочва, че предвид своевременно отчетения и
заплатен нощен труд, положен от въззиваемия през исковия период необосновано и
в противоречие с материалния закон се явява крайния извод на съда, че е налице
разлика между отчетения и заплатен нощен труд на ищеца и положен от него.
Посочва се, че необосновано и несъобразено със специалната нормативна уредба,
касаеща държавните служители в МВР е и заключението на съда, че тази разлика
представлява извънреден труд, който следва да се заплати съобразно часовата
ставка, предвидена за заплащане на извънреден труд. Посочва се, че съдът
неправилно е приел, че е налице празнота в специалната нормативна уредба,
касаеща служителите в МВР, която следва да бъде преодоляна чрез субсидиарно
приложение на общата Наредба за структурата и организацията на работната
заплата с аргумент, че в противен случай служителите в МВР ще бъдат поставени в
по-неравностойно положение спрямо работещите по трудови правоотношения,
регулирани с КТ. С депозираната жалба се претендира атакуваното решение да бъде
отменено.
В
съдебно заседание въззивната страна не изпраща представител.
Ответната
страна по въззивната жалба – Л.Р.М. не депозира по делото писмен отговор и не
изразява конкретно становище по основателността на депозираната въззивна жалба.
Не се отправят искания за събиране на нови доказателства пред настоящата инстанция.
Ответната страна чрез своя процесуален представител депозира по делото писмено становище, в което изразява становище по основателността на претенцията.
Бургаският окръжен съд като взе предвид исканията и твърденията на страните, разпоредбите на закона и събраните по делото доказателства намира за установено от фактическа и правна страна следното:
Предявени са два обективно кумулативно съединени иска от Л.Р.М. против Областна дирекция на МВР - Бургас, с които се претендира да бъде осъдена ответната страна да заплати на ищеца сумата от 1 102, 80 лева, представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 164, 74 часа за периода от 01.08.2016г. до 30.06.2019г., получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1, 143, ведно със законната лихва върху главницата от 1 102, 80 лева от датата на предявяване на иска до окончателното изплащане на сумата.
В хода на производството ищецът е отправил искане за изменение на претенцията чрез нейното увеличаване от сума в размер на 1 102, 80 лева на сума в размер от 1 081, 37 лева, представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд и съдът е приел направеното изменение с нарочно Определение от 02.12.2019г., постановено по гр. дело 7886/2019г. по описа на БРС в открито съдебно заседание.
В депозирания
в срока по чл.131 ГПК писмен отговор ответникът ОД
МВР – Бургас, чрез
процесуалния си представител е оспорил предявения иск като неоснователен и по
размер. Посочил
е, че положеният от ищеца извънреден труд
е бил надлежно начислен и отразен в съответните протоколи, както и своевременно
заплатен по правилата на действалите
през процесния период Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. и Наредба № 8121з-776/ 29.07.2016г. на министъра на МВР. В тези наредби липсвал
текст, по който да се прилага претендираното от ищеца преизчисляване
на нощния труд в дневен с коефициент 1.143, като е изложено становище, че
съгласно приложимата специална правна уредва, действаща в системата на МВР съотношението между
дневен и нощен труд е 1 : 1, а не както е по КТ и по
НСОРЗ, съгласно които 7 часа нощен труд се приравняват на 8 часа дневен труд.
Посочено е, че във връзка с отчитането и заплащането на нощния труд са
издадените от министъра на МВР заповеди № 8121з-791/28.10.2014 г. и №
8121з-1429/23.11.2017 г., съгласно които за целия процесен период за всеки
отработен час между 22.00 и 06.00 часа на държавните служители се заплаща допълнително възнаграждение за нощен труд в размер на 0, 25 лева.
Първоинстанционният съд е приел, че в
действалите в процесния период Наредби № 8121з-592/25.05.2015 г. и Наредба № 8121з-776/ 29.07.2016г. на министъра на МВР не е предвидено преобразуване на
часовете положен нощен труд
към дневен, поради което е налице нормативна празнота, която следва да се
преодолее чрез прилагане на съответните норми на общата Наредба за структурата
и организацията на работната заплата. Прието е, че липсата на изрична норма не
означава, че е налице забрана за преизчисляване на положените от служителите в
МВР часове нощен труд в дневен и отчитането и заплащането му като извънреден,
тъй като в противен случай ще се поставят държавните служители в МВР в
неравностойно положение спрямо работниците по трудови правоотношения, чиито
правоотношения се регулират от КТ. Поради това и съобразно приетото експертно
заключение, РС - Бургас е приел, че искът е основателен и доказан в установения
от вещото лице размер, поради което исковата претенция е уважена като
основателна в претендирания размер, ведно със законната лихва от предявяването
на иска.
На
основание чл. 269 от ГПК въззивният съд се произнася
служебно по валидността на решението, по допустимостта му – в
обжалваната част, а
по останалите въпроси е ограничен от посоченото в
жалбата, т.е.
правилността на първоинстанционното решение се проверява само в рамките на
наведените оплаквания. При тази служебна проверка, Бургаският
окръжен съд намира обжалваното решение за валиден и допустим съдебен акт,
липсват нарушения на императивни материалноправни
норми.
След самостоятелна преценка на събраните по делото доказателства и като
съобрази приложимите разпоредбите на закона, БОС намира въззивната жалба за неоснователна,
като изцяло споделя окончателните правни изводи на районния съд и счита, че
решението му следва да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.
Въззивният
съд намира, че фактическата обстановка по делото се установява такава, каквато
е изложена в обжалваното решение и по нея не е налице спор
между страните. Районният съд е съобразил и анализирал всички относими и допустими доказателства, въз основа на които е достигнал до
правилни изводи относно това какви релевантни за спора факти и обстоятелства се
установяват с тях. Във въвзивното производство не са ангажирани доказателства,
които да променят приетата и изяснена от първата инстанция фактическа
обстановка, поради което, настоящият съд я възприема изцяло и препраща към нея
на основание чл. 272 ГПК, като не е необходимо същата да се преповтаря и в
настоящото решение. Въззивната инстанция
напълно споделя и решаващите мотиви и изводи на Районен съд - Бургас за
основателност на предявения осъдителен иск по чл. 179, ал. 1, т. 3 от КТ във връзка
с чл. 187, ал. 5, т. 2 от КТ, като препраща към мотивите на решение на
основание чл. 272 от ГПК.
По изложените във въззивната жалба оплаквания и в
допълнение към съображенията на районния съд, следва да се отбележи следното:
Наведените във въззивната жалба възражения обобщено се
свеждат до това, че по отношение на служителите на МВР
следва да се прилагат наредбите, издадени от министъра на вътрешните работи, на
основание законовата делегация на чл.187, ал.9 ЗМВР, които уреждат реда за
организация и разпределяне на работното време, за неговото отчитане и
компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно
време, режимът на дежурствата, времето за отдих и почивки, поради което се счита от
въззивника, че районния съд неправилно е приел наличие на непълнота в специалната
уредба, при която следва субсидиарно да се приложи Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата, в т.ч. и нормата на чл. 9, ал. 2 от НОСРЗ.
Настоящата инстанция намира
така релевираните възражения за неоснователни.
Съгласно разпоредбата
на чл.178,
ал.1, т.3 ЗМВР, към основното месечно възнаграждение на държавните
служители се изплащат
допълнителни възнаграждения за за извънреден труд. Какво се разбира под
извънреден труд се казва в нормата на чл.143, ал.1 КТ – „извънреден е трудът, който се полага по разпореждане или със знанието и
без противопоставянето на работодателя или на съответния ръководител от
работника или служителя извън установеното за него работно време. В случая, съгласно чл.187,
ал.1 ЗМВР нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР
е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна
работна седмица,
като работното време на държавните служители се
изчислява в работни дни – подневно, а за работещите на 8-, 12-
или 24-часови смени – сумарно на тримесечие, а при работа на смени е възможно
полагането на труд и през нощта между 22.00 и 6.00 ч., като работните часове не
следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период (чл.187,
ал.3 ЗМВР). А
разпоредбата на чл.187, ал.5, т.2 и ал.6 ЗМВР постановява, че работата извън редовното работно време от 280 часа годишно се компенсира
с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечие – за
служителите, работещи на смени, чрез заплащане с 50% увеличение върху основното
месечно възнаграждение.
Действително, по отношение реда за организацията и разпределянето на
работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните
служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих
и почивките за държавните служители, са създадени специални правила, определени
с наредба на министъра на МВР на основание законовата делегация на чл.187,ал.9 ЗМВР. Така, за процесния период 01.07.2016 г. – 30.06.2019 г. са действали
правилата на Наредба №
8121з-592/25.05.2015 г. и на Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. на министъра на
МВР, уреждащи реда за организацията и разпределянето на работното време, за
неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време,
режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в
Министерството на вътрешните работи. Цитираните наредби съдържат
аналогични текстове относно възможността на държавните служители в МВР да
полагат труд и през нощта между 22.00 и 06.00 часа, като работните часове не
следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период (чл.3, ал.3 от
двете наредби). И в двете наредби – в чл.31 от тях е предвидено, че
отработеното време между 22.00 и 06.00 часа се отчита с протокол, който се
изготвя до десето число на месеца, следващ месеца на полагане на труда, като
при отчитане на броя часове време на труд между 22.00 и 06.00 часа, в
протоколите за отчитането им броят часове се посочва само в цяло число.
Видно е обаче и е безспорен факт, че в Наредба №
8121з-592/25.05.2015 г. и в Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. липсва изрично
регламентирано правило за начина и методологията, по която следва да се отчитат
отработените часове за положения труд пред нощта, както е било уредбата в
предходната Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. (отм.) – чл.31, ал.2 от същата,
който гласи, че при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове
положен труд между 22.00 и 06.00 часа за отчетния период се умножава по 0,143,
като полученото число се сумира с общия брой отработени часове за отчетния
период. При това положение, въззивният съд намира, че в действащите в процесния
период подзаконови нормативни актове е налице празнота в специалната уредба,
касаеща служителите в МВР, както правилно е приел и районния съд, като
възраженията на въззивника в този смисъл са неоснователни.
В тази връзка,
нормата на чл. 46,
ал. 2 от ЗНА предвижда, че когато нормативният акт е непълен, за
неуредените от него случаи се прилагат разпоредбите, които се отнасят до
подобни случаи, ако това отговаря на целта на акта. Именно такъв е и настоящият
случай. С оглед безспорния факт, че служителите в МВР са държавни служители, то
за неуредените в специалния закон отношения следва да се приложи общия закон, а
именно Закона за държавния служител (ЗДСл). В този смисъл са и задължителните
указания на ВКС, дадени в ТР № 6/06.11.2013 г. по тълк.дело № 6/2012 г. на ОСГТК на ВКС, съгласно които ЗДСл се прилага субсидиарно за правоотношенията на служителите на МВР и при
липса на изрична разпоредба в ЗМВР, следва да се прилага разпореденото в него,
тъй като обратното разбиране би поставило в неравностойно положение държавните
служители в МВР спрямо другите държавни служители, както и спрямо
работниците и служителите, работещи по трудови правоотношения. Ето защо, макар и в действащия ЗМВР да няма законова делегация, препращаща към общия Закон
за държавния служител,
както това е било уредено в отменения ЗМВР, то доколкото
няма изрично уредено нещо друго, за неуредените отношения приложение намира ЗДСл,
който от своя страна пък препраща към трудовото законодателство по КТ. Така, разпоредбата на
чл.67, ал.3 ЗДСл постановява, че минималните и максималните размери
на основните заплати по нива и степени за държавните служители, размерите на
допълнителните възнаграждения и редът за получаването им се определят с наредба на Министерския съвет и не могат да
бъдат по-ниски от определените в трудовото законодателство.
Предвид горното и тъй като размерите на допълнителните възнаграждения на държавните служители не
могат да бъдат по-ниски от определените в трудовото законодателство, то при безспорната липса на изрична уредба в специалните наредби, издадени от министъра на МВР, в случая субсидиарно
приложение намират правилата на Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата. Ето защо, изводите на първоинстанционния съд са правилни, а
всички изложени възражения от въззивника са неоснователни.
Съгласно разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ, при
сумарно изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с
коефициент, равен на съотношението между нормалната продължителност на дневното
и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за
съответното работно място, т.е. приложимият коефициент е 1,143. Предвид изложените по-горе
съображения, въззивният съд намира, че при
липсата в случая
на специално правило, което да определя
методология за превръщането на отработените нощни часове в дневни при сумирано
изчисляване на работното време на държавните служители в МВР, то наличната нормативна празнота следва да се преодолее чрез субсидиарното приложение
на чл. 9, ал. 2 от
НСОРЗ. Както бе посочено, възприемането на обратното становище
би поставило държавния служител в системата на МВР в неравностойно положение
спрямо работниците по трудово правоотношение и другите държавни служители,
чийто правоотношения се регламентират от КТ и ЗДСл. Ето
защо, настоящата
инстанция намира за неоснователни изложените във въззивната
жалба възражения
и доводи относно неприложимост към процесното служебно
правоотношение на установения в нормата на чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ
коефициент за
преизчисление на нощния труд в дневен.
С
оглед изложените съображения и предвид събраните по делото доказателства,
въззивният съд намира, че исковата претенция за заплащане на допълнително възнаграждение
за положен от ищеца извънреден труд за процесния период,
получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен, се
явява доказана по основание. По
отношение на размера на претенцията, съдът съобрази приетата в първата
инстанция и неоспорена от страните съдебно-икономическа експертиза, от която се установява, че за периода 01.08.2016г. – 30.06.2019г.
ищецът
Л.Р.М. е положил нощен труд от
1 065 часа, които преизчислени с коефициент 1,143 и
приравнени на дневно работно време възлизат на 1 217, 30 часа, като разликата от 152, 30 часа
не е отчетена по протоколи за положен труд и
стойността на
тези 175, 03 часа в размер на 1 081, 37 лева не е
начислена, съответно – не е изплатена на ищеца. Ето защо, предявеният иск се
явява основателен и доказан в претендирания размер от 1 081, 37 лева,
поради което следва да бъде уважен изцяло, ведно със законната лихва върху
сумата от подаване на исковата молба до окончателното плащане.
Предвид горното, Бургаският окръжен съд намира въззивната жалба за
неоснователна, а поради съвпадане изцяло на изводите на настоящата инстанция с
тези на районния съд, постановеното от Районен съд – Бургас решение следва да
бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.
По
отношение на разноските, съдът намира следното:
Ответната
страна по въззивната жалба – Л.М. не е отправил искане за присъждане на
разноски във въззивната инстанция, както и не е представил доказателства такива
да са направени от негова страна, поради което и настоящата инстанция не следва
да се произнася по отношение на разноските.
На
основание чл. 280, ал. 3, т. 1 от ГПК настоящото решение е окончателно и не
подлежи на касационно обжалване.
Мотивиран
от горното, Окръжен съд – Бургас
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Решение № 3468 от 10.12.2019г., постановено по гр. дело № 7886/2019г. по описа на Районен съд – Бургас.
Решението е окончателно и не подлежи на касационно
обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.