№ 85
гр. Плевен , 05.03.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, XI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в публично
заседание на деветнадесети февруари, през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:Теодора Н. Петкова
при участието на секретаря ИГЛИКА И. ИГНАТОВА
като разгледа докладваното от Теодора Н. Петкова Административно
наказателно дело № 20214430200178 по описа за 2021 година
и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:
Постъпила е жалба от М. Б. И. от ***, с ЕГН **********, против НП № 11-01-
338/18.12.2020г. на ***а на Агенцията за държавна финансова инспекция – гр. София, с
което на жалбоподателя за нарушение на чл.58, ал.1 от Правилника за прилагане на Закона
за обществените поръчки /ППЗОП/ (обн. ДВ, бр. 28/08.04.2016г., изм. и доп.
бр.91/14.11.2017г. в сила от 01.01.2018г.) и на основание чл.141, ал.2, във вр. с чл.141, ал.1
от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (обн. ДВ, бр. 28/2016г., в
сила от 15.04.2016г.), във вр. с чл.32, ал.1 от Закона за административните нарушения и
наказания (обн. ДВ, бр.92/1969г.... доп. ДВ, бр. 38/2018 г.) във вр. с чл.142, ал.2 от
Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (обн. ДВ, бр. 28/2016г..) и
Заповед № ЗМФ-535/29.07.2020г. на министъра на финансите е наложено административно
наказание „глоба“ в размер на 200,00 /двеста/ лева. В жалбата се навеждат доводи за
незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление. В заключение се моли съда
за отмяна на издаденото НП.
В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично, като ангажира становище с
което моли съда да отмени атакуваното НП. Излага подробни съображения по същество.
Ответникът по жалбата – *** на Агенцията за държавна финансова инспекция – гр.
София, редовно призован, се представлява от гл.юрк. М.Т., която ангажира подробно
1
становище по съществото на жалбата, в което моли за потвърждаване на НП.
Съдът, като съобрази изложените в жалбата доводи, събраните по делото
доказателства и Закона, констатира следното:
ЖАЛБАТА Е ПОДАДЕНА В ЗАКОНОУСТАНОВЕНИЯ СРОК И ОТ
ЛЕГИТИМИРАНО ЛИЦЕ, ПОРАДИ КОЕТО СЕ ЯВЯВА ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.
РАЗГЛЕДАНА ПО СЪЩЕСТВО СЪЩАТА СЕ ЯВЯВА НЕОСНОВАТЕЛНА.
На жалбоподателя М. Б. И. от ***, с ЕГН ********** с настояща месторабота в
Община Плевен, на длъжност *** е съставен АУАН № 11-01-338/30.06.2020г. за това, че на
20.09.2018 година, в гр.Плевен, в качеството си на член на комисия за разглеждане, оценка и
класиране на офертите за участие в открита процедура за възлагане на обществена поръчка с
предмет: „Проектиране, упражняване на авторски надзор и изпълнение на строително-
монтажни работи на многофамилни жилищни сгради, одобрени по Национална програма за
енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради“, назначена със заповед № РД-
10-598/02.05.2018 година на *** на Община Плевен Г.С., е класирала участниците не по
степента на съответствие на офертите с предварително обявените от възложителя условия, в
резултат на което е класиран участникът „***“ АД, гр.София, чиято оферта вх.№ ЕП-
102/27.04.2018г. не съответства на предварително обявените от възложителя условия,
посочени в обявлението и документацията за обществената поръчка. М. Б. И., в качеството
си на член на комисията е подписала Протокол №3/20.09.2018 г., в който е отразено
класирането на участниците.
Посочена е като нарушена разпоредбата на чл.58, ал.1 от Правилника за прилагане на
Закона за обществените поръчки /ППЗОП/ (обн. ДВ, бр. 28/08.04.2016г., изм. и доп.
бр.91/14.11.2017г. в сила от 01.01.2018г.).
Горното установил актосъставителят Е. Н. Х. – длъжностно лице при Агенция за
държавна финансова инспекция гр. София в присъствие на свидетелката Ц. П. Т. – служител
на Агенция за държавна финансова инспекция гр. София при извършена проверка на
30.06.2020г., възложена със заповед № ФК-10-293/21.02.2020г. на ***а на АДФИ.
От извършената финансова инспекция длъжностните лица установили следното:
Община Плевен попада в обхвата на държавната финансова инспекция като организация по
чл. 4, т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция.
2
На основание чл. 5, ал. 2, т. 9 от ЗОП (ред. Д.В.бр.102 от 22.12.2017г.), кметът на Община
Плевен е публичен възложител на обществени поръчки.
Съгласно с чл. 7, ал. 1 от ЗОП, възложителят може да определи длъжностно лице, което да
организира и/или възлага обществени поръчки. Със заповед №РД-10-71/17.01.2018., кметът на
Община Плевен Г.С. е разпоредил М.К.Я. – *** на Община Плевен да изпълнява временно
длъжността кмет на общината за периода от 18.01.2018г. до 19.01.2018г.
Дейностите по проектиране, упражняване на авторски надзор и изпълнение на строително-
монтажни работи на многофамилни жилищни сгради, финансирани по Националната програма за
енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради (НПЕЕМЖС) са обект на обществени
поръчки, съгласно изискването на чл.3, ал.1, т.1 от ЗОП.
На основание чл. 5, ал. 3 от ПМС № 18 от 02.02.2015 година за приемане на НПЕЕМЖС, за
условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмата и за
определяне на органите, отговорни за реализацията й (ДВ, бр. 10/2015г.; изм. и доп., бр.
12/03.02.2017г.), М.К.Я. като изпълняващ длъжността кмет на Община Плевен и упълномощено
длъжностно лице по чл.7, ал.1 от ЗОП, с публикувано в РОП Решение №РД-10-72/18.01.2018г. е
открил процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Проектиране, упражняване на
авторски надзор и изпълнение на СМР на многофамилни жилищни сгради, одобрени по
Национална програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради, разделена на
четири обособени позиции, както следва: обособена позиция № 1: ***, РЗП-6 735 m2; обособена
позиция № 2: ***, РЗП-7 667,25 m2; обособена позиция № 3: ***, РЗП-6 303,51 m2 и обособена
позиция № 4: ***, РЗП-9 852,60 m2“.
В изпълнение на чл. 22, ал. 2 от ЗОП, с решението са одобрени обявлението и
документацията за обществената поръчка.
С Решение №РД-10-526/13.04.2018г„ възложителят е одобрил обявление за промяна, в
което срокът за получаване на офертите е променен от 17,00 ч. на 26.02.2018г. на 17,00 ч. на
27.04.2018г., а датата на отварянето им от 27.02.2018г. е променена на 02.05.2018г.
В срока, определен от възложителя за подаване на оферти за участие в процедурата – до
17,00 ч. на 27.04.2018г., в Община Плевен са постъпили общо 46 оферти, от които за участие по
обособена позиция №4 „Многофамилна жилищна сграда – гр. Плевен, ***, РЗП-9 852,60м2“ са
регистрирани 9 оферти, както следва: 1) вх.№ЕП-14/26.02.2018г., подадена от „***“ООД,
гр.София; 2) вх.№ЕП- 47/26.02.2018г„ подадена от „***“ ЕООД, гр.Габрово; 3) вх.№ЕП-
98/26.04.2018г., подадена от „***“ ЕООД, гр.Видин; 4) вх.№ЕП-102/27.04.2018г., подадена от
„***“ АД, гр.София; 5) вх.№ ЕП-106/27.04.2018г„ подадена от „***“ ЕООД, гр.София; 6) вх.№ЕП-
108/27.04.2018г„ подадена от „***“ ЕООД, гр.Бургас; 7) вх.№ЕП-114/27.04.2018г„ подадена от
„***“ АД, гр.София; 8) вх.№ЕП-122/27.04.2018г„ подадена от „***“ ЕООД, гр.София и 9) вх.№
ЕП-123/27.04.2018г„ подадена от „***“ ООД, гр.София.
В съответствие с разпоредбите на чл. 103 от ЗОП и чл. 51 от ППЗОП, със заповед № РД-10-
598/02.05.2018г. на *** на Община Плевен, е назначена комисия за разглеждане, оценка и
класиране на получените оферти за участие в процедурата за възлагане на обществената поръчка в
3
състав: С.М.М. – *** „Проекти и хуманитарни дейности“, председател и членове: К.К.Г. – ***“;
инж.М. Б. И. – ***; инж. К.Т.Б. - *** и инж. Ю.Д.Д. – ***.
Резултатите от работата на назначената със заповед №РД-10-598/02.05.2018 г. комисия по
разглеждането, оценката и класирането на офертите, в съответствие с чл.103, ал.3 от ЗОП са
документирани с:
- Протокол №1/29.06.2018г. (124стр„ отразяващ работата на комисията на проведените
заседания от 02.05.2018г. до 29.06.2018г.);
- Протокол №2/04.09.2018г. (146стр„ отразяващ резултатите от работата на комисията от
23.08.2018г. до 04.09.2018г.) и
- Протокол № 3/20.09.2018г. (4 стр., отразяващ действията на комисията от 11.09.2018г. до
20.09.2018г.).
На основание чл. 60, ал. 1 от ППЗОП, комисията е изготвила Доклад от 20.09.2018 г. до
възложителя, обобщаващ цялостната работа и направените предложения в хода на работата й.
Трите протокола, както и Доклада от 20.09.2018г. със съдържащите се в тях решения са
подписани от всички членове на комисията, без някой от тях да е изложил особено мнение.
При извършената проверка на действията на назначената комисия по разглеждане, оценка и
класиране относно подадената от „***“ АД, гр.София оферта с вх.№ЕП-102/27.04.2018 г. за
участие в процедурата за обществена поръчка по Обособена позиция №4 „Многофамилна
жилищна сграда – гр. Плевен, ***, РЗП-9 852,60 m2“ се установи:
1) На стр.76-78 от съставения Протокол №1/29.06.2018г., при извършената проверка за
съответствие с изискванията към личното състояние и критериите за подбор, поставени от
възложителя, комисията е констатирала липса на представени документи и непълнота на
декларираните в еЕЕДОП данни, предвид което на основание чл. 54, ал. 9 от ППЗОП е дала
възможност на участника, в срок от 5 работни дни от получаването на протокола да представи на
комисията нов еЕЕДОП и/или други документи, които съдържат променена и/или допълнена
информация.
На проведено на 23.08.2018 година заседание, комисията, видно от стр.46-47 на съставения
Протокол №2/04.09.2018г. е разгледала допълнително представените с писмо №ЕП-40/06.07.2018г.
документи и коригиран еЕЕДОП от „***“ АД, гр.София, като е преценила, че същите доказват
съответствието на участника с изискванията към личното състояние и критериите за подбор,
поставени от възложителя, предвид което е допуснала последния до следващия етап на
процедурата.
При извършената по време на финансовата инспекция проверка на представените от „***“
АД, гр.София документи за съответствие е изискванията към личното състояние и критериите за
подбор и разглеждането на същите от назначената за целта комисия се установи:
- В подадения еЕЕДОП, с дата 25.04.2018г., в част ІV “Критерии за подбор“, Раздел В
“Технически и професионални възможности“, т.8 „***“ по част „План за безопасност и здраве“, е
4
посочено – инж. А.Г.С., за което лице не е отбелязано в какви правоотношения е с участника. За
всички останали лица, декларирани в тази част, участникът е вписал настояща месторабота – „***“
АД, гр.София. В част ІІ “Информация за икономическия оператор“, участника е декларирал, че
няма да ползва капацитета на трети лица.
- При разглеждането на представените документи, документирано с Протокол №1,
комисията е установила липса, непълнота или несъответствие с изискванията към личното
състояние или критериите за подбор, включително в представения еЕЕДОП, но видно от
протокола, комисията не отразила описаната по-горе липса на доказателство, че за изпълнението
на поръчката, участника разполага с ресурсите на вписания ***“ - инж. А.Г.С..
- Видно от представения с писмо вх.№ЕП-40/06.07.2018г. коригиран еЕЕДОП, в част ІV
“Критерии за подбор“, Раздел В “Технически и професионални възможности“, т.8 „***“ по част
„План за безопасност и здраве“, отново е посочено лицето инж.А.Г.С., без да е отбелязано в какви
правоотношения е с участника.
Във връзка с гореустановеното, на основание чл.13, т.6 от ЗДФИ, с писмо вх.№ ФСД 92-
369-1/14.05.2020 г. се изискало писмено обяснение от председателя на назначената със заповед
№РД-10-598/02.05.2018г. комисия С.М., *** „Проекти и хуманитарни дейности“ на Община
Плевен.
В представеното в определения срок обяснение изх.№ФСД 92-369-1/19.05.2020г., С.М.
посочва, че декларираното от „***“ АД, гр.София лице ***“ отговаря на поставените от
възложителя минимални изисквания относно образование, проектантска правоспособност и
професионален опит и предвид, че участника изрично е посочил, че няма да ползва капацитета на
трети лица, „...за комисията не е възникнал въпросът в какви правоотношения е лицето с участника
и дали същата ще бъде на разположение за изпълнение на поръчката.“.
За изясняване на описания пропуск, по време на финансовата инспекция на основание
чл.13, т.8 от ЗДФИ, с писмо изх.№26-И-3/21.05.2020г. се изиска от изп.*** на „***“ АД, гр.София
представянето на трудов договор или друг документ, във връзка с правоотношенията между
„***“АД – гр.София и инж. А.Г.Й., доказващ че същата е била на разположение за изпълнение на
обществената поръчка.
С писмо вх.№26-И-3/29.05.2020г., инж. И.В. представи: Договор за извършване на
проектантска услуга от 21.02.2018г. и Декларация от А.Г.Й. по чл.65, ал.З от ЗОП за ангажираност
на експерт от 21.02.2018 година.
Според разпоредбата на чл.65, ал.З от ЗОП, когато кандидатът или участникът се позовава
на капацитета на трети лица, той трябва да може да докаже, че ще разполага с техните ресурси,
като представи документи за поетите от третите лица задължения.
Съгласно чл.65, ал.4 от ЗОП, третите лица трябва да отговарят на съответните критерии за
подбор, за доказването на които кандидатът или участникът се позовава на техния капацитет и за
тях да не са налице основанията за отстраняване от процедурата, като на основание чл.67, ал.2 от
същия закон за всяко от тези лица се представя отделен ЕЕДОП, който съдържа изискваната от
възложителя информация.
5
Горецитираните правни норми са изрично посочени от възложителя на стр. 18 от Раздел 5
“Ред и условия за провеждане на процедурата. Критерии за подбор. Изисквания и указания за
подготовка на офертата“ на документацията за обществената поръчка.
Видно от гореизложеното, участникът „***“ АД, гр. София е подал оферта, която не
съдържа документи за поетите от третото лице – А.Г.Й. задължения, както и доказателства, че за
същото не са налице основанията за отстраняване от процедурата. Така представената оферта не
отговаря на поставените от възложителя изисквания, предвид което участникът е следвало да бъде
предложен за отстраняване от процедурата и съответно офертата му да не подлежи на по-
нататъшно разглеждане, оценяване и класиране от назначената със заповед №РД-10-
598/02.05.2018г. комисия.
2) В съставения Протокол №2/04.09.2018г., на стр. 140-141 от същия, при разглеждането на
Техническото предложение за изпълнение на поръчката на „***“ АД, гр. София, подадено оферта с
вх.№ЕП-102/27.04.2018г., комисията е отразила че в представената Работна програма, участникът е
описал основните видове СМР: Демонтажни работи; Фасадно скеле; Покривни работи; Част
Конструктивна: Фасадни работи; Топлоизолация стени и подове; Подмяна на дограма; Шпакловки
и боя фасада; Част Електро и мълниезащита; Част ВиК и система за БГВ, както и
последователността и взаимообвързаността на предвидените дейности.
На стр. 142 от Протокол №2/04.09.2018г. комисията е записала, че: „Предвид извършената
проверка за съответствие на Техническото предложение с предварително обявените условия на
Възложителя и установеното съответствие на Техническото предложение на участника „***“ АД с
оферта вх.№ЕП-102/27.04.2018г. с тях, комисията счита, че представеното техническо
предложение съответства на предварително обявените условия, поради което допуска участника
до оценка на техническо предложение“.
В T.IV на Протокол №2/04.09.2018г. съгласно одобрената от възложителя „Методика за
определяне на комплексната оценка“, комисията е оценила Техническото предложение на
участника „***“АД, гр.София (единствен допуснат по Обособена позиция №4 до този етап на
процедурата) с максимален брой точки по двата подпоказателя: „Предложен срок за
проектиране“(СП) – 40т. и „Предложен срок за изпълнение на СМР“ (ССМР) – 60 точки.
При извършената по време на финансовата инспекция проверка на Техническото
предложение за изпълнение на поръчката на „***“ АД, гр. София, подадено оферта с вх.№ЕП-
102/27.04.2018г. и неговото съответствие с изискванията на възложителя се установи:
Съгласно одобрената от възложителя Техническа спецификация по Обособена позиция №4:
„Многофамилна жилищна сграда – ***, РЗП-9 852,60м2“ е предвидена следната мярка за
енергийна ефективност:
„.....Мярка С2. Система за БГВ, предвиждаща:
Подмяна на тръбната мрежа на инсталацията за битово горещо водоснабдяване в
жилищната сграда с нови полипропиленови тръби със стъклофазерна армировка и поставяне на
нова, съвременна топлоизолация. Полагане на топлинна изолация с дебелина 15мм от разпенен
полиетилен ECO-FLEX или микропореста гума K-FLEX ST, коефициент на топлопроводност
6