Решение по дело №131/2020 на Районен съд - Велики Преслав

Номер на акта: 260027
Дата: 4 февруари 2021 г. (в сила от 23 април 2021 г.)
Съдия: Дияна Димова Петрова
Дело: 20203610200131
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 май 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

04.02.2021 год.

 

Номер 260027                       Година 2021             Град Велики Преслав

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Великопреславският районен съд                                                първи състав

На 19 (деветнадесети) ноември                                                                Година 2020

В публично съдебно заседание, в следния състав:

          Председател Дияна Петрова

Секретар Женя Проданова,

Прокурор . . . . . . . . . . . . . . .,

като разгледа докладваното от съдия Петрова

АНД дело номер 131 по описа за 2020 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН, образувано въз основа на жалба от  Р.Д.Ч. с ЕГН ********** и адрес *** срещу Наказателно постановление №**********/16.04.2020 г., издадено от Директора на Регионална дирекция по горите гр.Шумен.

В жалбата се излага, че наказателното постановление е незаконосъобразно и неправилно, издадено в нарушение на процесуалните и материалноправните норми  и следва да бъде отменено. Предвид изложеното се иска от съда наказателното постановление да бъде отменено изцяло като неправилно, необосновано и незаконосъобразно, поради маловажност на извършеното нарушение.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява. Представлява се от процесуален представител адв. К. от ШАК, който поддържа наведените доводи в жалбата за цялостна отмяна на атакуваното наказателно постановление изключващо възможността за извършване на процесното деяние.

Въззиваемата страна – Регионална дирекция по гори гр.Шумен се представлява в съдебно заседание от редовно упълномощен юрисконсулт, който счита жалбата за неоснователна. Моли обжалваното НП да бъде потвърдено изцяло, като законосъобразно и правилно. Претендират разноски.

Съдът, като обсъди материалите по приложената административнонаказателна преписка и събраните по тях, и в хода на съдебното производство гласни и писмени доказателства, прецени ги поотделно и в тяхната съвкупност, установи от фактическа страна следното:

На 26.07.2019г. служители на ТП ДГС „Върбица“ са извършили проверка в отдел 164, подотдел “Г“, в землището на с.***, общ.***. За подотдела представителят на „***“ ЕООД-жалбоподателя Р.Ч., в качеството си на лесовъд на частна практика е имал позволително за сеч. По време на проверката, проверяващите разполагайки с позволителното за сеч и технологичния план изготвен за този подотдел, са обходили подотдела и установили, че направеното на терена се разминава с технологичния план, а именно, че е прекаран един брой извозен път, който не бил отразен в технологичния план. За установеното нарушение проверяващите съставили констативен протокол № 083276 от 26.07.2019г. Въз основа на съставения констативен протокол св. Е.И. изготвил АУАН № 003283/21.10.2019г. за това, че в периода от 11.04.2019г. до 26.07.2019г. Р.Ч. не следи за спазване на одобрения технологичен план на отдел 164, подотдел „Г“ в землището на с.***, общ.***, за който има издадено позволително за сеч №0493785/08.04.2019г., като в подотдела е прокаран един брой извозен път, непосочен в одобрения технологичен план. Като нарушени в АУАН са посочени разпоредбите на чл.257, ал.1, т.1 от Закона за горите във връзка с чл.12б, ал.1, т.7 от Наредба №1 от 30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии. Въз основа на съставения акт при възприемане в пълнота и идентичност на фактическата обстановка и съобразявайки  материалите в административнонаказателната преписка, е издадено обжалваното Наказателно постановление № **********/16.04.2020г. на Директора на РДГ гр.Шумен, с което за нарушение на чл. 257, ал.1 от Закона за горите вр. с чл. 257, ал.1, пр.2, т.1 от Закона за горите вр. с чл.12б, ал.1, т.7 от Наредба № 1/30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии, на жалбоподателя било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300.00 лв.

Изложеното се установи от показанията на свидетелите Е.И., С.Х., П.Ж. и П.Ж., които съдът кредитира изцяло, като последователни, логични и непротиворечиви. Показанията на свидетелите се подкрепят и от писмените доказателства-превозен билет, технологичен план, карнет-опис, сортиментни ведомости.

При така установените фактически положения, съдът намира от правна страна следното:

По допустимостта на жалбата: Жалбата е подадена от надлежно легитимирано лице, спрямо което е издадено атакуваното НП, и в установения от закона седмодневен срок от връчването му (съгласно входящия номер в деловодството на административнонаказващия орган).Ето защо е допустима.

Относно основателността на жалбата:

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА. В тази насока, съдът взе предвид следното:

Актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са съставени от компетентни органи по смисъла на чл.274, ал.1, т.2 от ЗГ и чл.275, ал.1, т.2 от ЗГ и Заповед №РД-49-199/16.05.2011 г. на Министъра на земеделието и храните. При съставянето на акта и издаване на наказателното постановление са спазени сроковете по чл. 34, ал. 2 от ЗАНН и не са допуснати съществени нарушения на административно наказателнопроцесуалните правила.

Спазени са предвидената форма и процесуален ред, същите съдържат всички изискуеми реквизити, съобразно изискванията на чл. 42, респ. 57 от ЗАНН. В АУАН и НП са описани извършените нарушения и обстоятелствата свързани с тях, посочени са дата и място на извършването им, както и правната им квалификация.

 

 

 

 

По отношение на приложението на материалния закон: Обжалваното НП е законосъобразно и от материалноправна страна, съобразно дадената правна квалификация на нарушението.

Съгласно разпоредбата на чл.257, ал.1, т.1 от ЗГ, наказва се с глоба от 300 до 5000лв., ако не е предвидено по-тежко наказание, длъжностно лице или лице, упражняващо лесовъдска практика, което не изпълни или изпълни несвоевременно задължения или контролни правомощия, възложени му по този закон, подзаконовите актове по прилагането му както и решенията и предписанията, основани на тях.

В нормата на чл.108, ал.3 от ЗГ е предвидено, че лицето по ал.2 – лице, вписано в публичния регистър за упражняване на лесовъдска практика (в конкретния случай жалбоподателят), на което е издадено позволителното за сеч, упражнява контрол и взема мерки за предотвратяване и спиране на незаконни действия по извършването на добива на дървесина, както и за транспортирането на остатъците от сечта, по ред, определен с наредбата по чл. 148, ал. 11, до освидетелстване на сечището.

Съгласно чл. 12 б, ал. 1, т. 7 от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии, лицата по чл. 108, ал. 2 от ЗГ, след получаването на позволителното за сеч са длъжни да следят за спазването на одобрения технологичен план и противопожарните норми и мерки при добива на дървесина.

В чл. 53, ал. 2, т. 5 от Наредба № 8/05.08.2011г. за сечите в горите, е предвидено, че в технологичния план се определя схемата на съществуващите и проектираните извозни пътища, технологични просеки и трасета за въжени линии.

 Видно от приобщеното като доказателство по делото Позволително за сеч № 0493785 от 08.04.19г., за процесния обект и съответния подотдел, е издадено на жалбоподателя като лицензиран лесовъд. Изложеното обуславя жалбоподателя, в качеството му на лицензиран лесовъд да е отговорен за обекта, в който не следва да се правят извозни пътища, които не са отразени в изготвения технологичен план. Задължение, което към момента на констатиране на нарушението не е било изпълнено. Този извод  се обективира от показанията на св. П.Ж. и св. С.Х., както и от съдържанието на изготвения технологичен план на обекта от които се установява наличието в сечището на съществуващ извозен път, който не е бил отразен в издадения технологичен план. Установеният по делото факт, за наличие в процесния имот на съществуващ път за извозване на добита дървесина, който не е бил отразен в издадения технологичен план, сочи на допуснато от жалбоподателя нарушение, свързано с неупражняване на достатъчен контрол на дейностите, които се извършват в имота и представляващо неизпълнение от негова страна на задължения и контролни правомощия съгласно чл. 257 от ЗГ.

Разпоредбата на чл. 108, ал. 3 от ЗГ, респ. на чл. 12б, ал. 1, т. 7 от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. не сочи на определен кръг от субекти, които могат да осъществяват незаконни действия по извършването на добива на дървесина и не стеснява кръга им до лица, намиращи се под прякото и непосредствено ръководство на лицензирания лесовъд. Контролните правомощия на лесовъда, регламентирани в цитираните разпоредби не визират субект на незаконната сеч, поради което е ирелевантно обстоятелството субектът дали е лице измежду тези, извършващи разрешената сеч – служители на фирмата, извършваща дърводобива или трето за сечта лице. Персонализацията на лицето, което направило процесния път е ирелевантно за отговорността на дееца обстоятелство. Обемът и характерът на контролните правомощия на лицензирания лесовъд не е свързан с не упражнен контрол върху лицата, извършващи добива на дървесина, или по направа на пътища, а е общо задължение, изразяващо се в неупражняване на контролни правомощия върху целия добив, независимо от лицата, които го извършват (в този смисъл Р. по КНАХД № 10131/2017 г. на ВТ - адм. съд; Р. по КНАХД № 10108/2017 г. на ВТ адм. съд; Р. по КНАХД № 10289/2019г. на ВТ адм. съд, ). Жалбоподателят е бил длъжен да организира и контролира извършването на добива и всички дейности свързани с него, за който има издадено позволително за сеч, като следи за спазване на правилата, въведени в Закона за горите и подзаконовите актове за извършване на сеч, включително и да не допуска направата на извозен път, който не е бил отразен в издадения технологичен план, което в процесния случай не е изпълнено.

Установено в тази логическа последователност е виновното бездействие на жалбоподателя по отношение на това лично негово контролно задължение и с оглед на това осъщественото нарушение и неговия автор са категорично установени факти.

Поради което съдът счита направените от защитата възражения, че до мястото на сечта са имали достъп неограничен брой лица, за неоснователни. Ирелевантно за нарушението е обстоятелството кой е фактически е направил този допълнителен извозен път. Обстоятелството за осигуряване на достъп до мястото на сечта с МПС или техника, следва да бъде осъществено по надлежния ред и то по искане на  лицето, на което е издадено позволителното за сеч.

Предвид изложеното, съдът счита, че описаното в АУАН и НП деяние съдържа всички обективни и субективни признаци на административно нарушение на чл. 257, ал.1 от ЗГ вр. с чл. 12б. ал.1, т.7 от Наредба № 1 за контрола и опазването на горските територии, което нарушението е извършено от жалбоподателя, поради което правилно е била ангажирана административно- наказателна отговорност спрямо него.

Определеното административно наказание е в границите на предвиденото в закона за конкретното нарушение  и според настоящият състав, съответства на характера и тежестта на административното нарушение, предвид обществената опасност на конкретното нарушение. Освен това същото е в минималния предвиден в закона размер.

Случаят не може да се квалифицира като маловажен, тъй като деянието е свързано с неизпълнение на професионалните задължения на лицето, което обективира, според съда по - високата му обществена опасност, в сравнение с др. подобни случаи.

Предвид изложеното съдът, счита че Наказателно постановление №*********/16.04.2020 г., издадено от Директора на Регионална дирекция по гори гр.Шумен е правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено изцяло.

При този изход на делото и на основание чл. 63, ал. 5 от ЗАНН, вр. с чл. 144 от АПК, вр. с чл. 78 от ГПК, чл. 37 от ЗПП, и чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ, Л.Г., следва да бъде осъдено да заплати на въззиваемата страна, направени по делото разноски, за защита от юрисконсулт, в размер на 100,00лв.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

 

Р     Е     Ш     И :

 

ПОТВЪРЖДАВА ИЗЦЯЛО наказателно Наказателно постановление №**********/16.04.2020 г., издадено от Директора на Регионална дирекция по горите гр.Шумен, с което на Р.Д.Ч. с ЕГН ********** и адрес ***, за нарушение по чл. чл.12б, ал.1, т.7 от Наредба №1 от 30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии и на основание чл.257, ал.1 от Закона за горите вр. чл.257, ал.1, пр.2, т.1 от Закона за горите е наложено административно наказание ”Глоба” в размер на 300.00  лева.

ОСЪЖДА Р.Д.Ч. с ЕГН ********** и адрес *** да заплати на на Регионална дирекция по горите гр.Шумен, представлявано по закон от Директора инж.Е. Гелов, със седалище и адрес на управление *** направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100.00 лв. /сто лева/.

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, с жалба пред Административен съд гр. Шумен по реда на глава XII от Административнопроцесуалния кодекс, на касационните основания, предвидени в НПК.

 

           

 

                                                                                              Районен съдия: