Р Е Ш Е Н И Е
№ 1526
Град Пловдив, 12 юли 2019 година
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, ІV състав, в открито заседание на двадесет и шести юни две
хиляди и деветнадесета година, в състав:
Административен съдия: Анелия
Харитева
при секретар
Севдалина Дункова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 1414 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производство по реда на чл.145 и сл. от АПК, във връзка с чл.73, ал.4 ЗУСЕСИФ.
Образувано е по жалба на „Унимекс“ ЕООД против решение № РД-207 от
05.04.2019 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по рибарство и
аквакултури (ИАРА), с което на бенефициера „Унимекс“ ЕООД е определена
финансова корекция в размер на 9 919,32 лева, представляваща 10 % от
предоставената финансова помощ по договор за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ № 80 от 28.05.2012 г.
Според дружеството-жалбоподател оспореното решение е незаконосъобразно,
защото липсват валидни правни основания за налагане на финансова корекция, не
са посочени никакви нарушения, които да съставляват нередност, няма данни ИАРА
да е направила собствена проверка и констатации за неизползване на активите по
предназначение. Твърди се, че ако нарушението е непредставяне на документи по
чл.42 от Наредба № 6 от 03.05.2012 г., то не е изрично предвидено в закона като
основание за налагане на финансова корекция по смисъла на чл.70, ал.1 ЗУСЕСИФ.
Иска се отмяна на оспореното решение и присъждане на направените разноски.
Съображения по съществото на спора са изложени в писмената защита, депозирана
на 03.07.2019 г.
Ответникът не взема становище по основателността на жалбата.
Съдът намира, че жалбата е подадена от
активно легитимирана страна, имаща право и интерес от оспорването, тъй като
процесното решение е неблагоприятно за нея, защото налага финансова корекция
върху договорената безвъзмездна финансова помощ от средствата от ЕСИФ. Жалбата
е подадена в 14-дневен срок от издаване на акта, следователно е подадена в
преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК. Жалбата е срещу индивидуален
административен акт, който съгласно нормата на чл.73, ал.4 ЗУСЕСИФ може да се
оспорва пред съд по реда на АПК. Всичко изложено налага извод, че жалбата е
допустима, а разгледана по същество тя е основателна поради следните
съображения:
От представената
административна преписка се установява, че между ИАРА като управляващ орган на
Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“ (ОПРСР) на Република
България и „Унимекс“ ЕООД като ползвател е сключен договор за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ рег. № 80 от 28.05.2012 г. за изпълнение на
проект: „Оборудване на садкова инсталация „Унимекс“ в язовир „Доспат“, по мярка
2.1 „Производствени инвестиции в аквакултурата“, по приоритетна ос 2
„Авкакултура, риболов във вътрешни водоеми, преработка и маркетинг на продукти
от риболов и аквакултура“ на Република България (л.49-53). Крайният срок за
изпълнение на проекта е 28.11.2013 г. Първоначално одобрената безвъзмездна
финансова помощ е в размер на 268 386,90 лева, от които 75 % в размер на
201 290,18 лева се осигуряват от ЕС и 25 % в размер на 67 096,72 лева
от държавния бюджет.
С писмо от 01.03.2019
г. (л.28-29) дружеството-жалбоподател е уведомено, че е открито производство по
налагане на финансова корекция във връзка с констатация за неизпълнение на
нормативно и договорно задължение по проект с УНП BG0713EFF-211-160169, защото
при извършената административна проверка е констатирано нарушение –
непредставяне на документи и информация, поискана от управляващия орган, представляващо
нарушение на чл.70, ал.1, т.10 ЗУСЕСИФ, чл.42, във връзка с чл.41 от Наредба №
6 от 03.05.2012 г. и на чл.14, ал.4, т.10 и чл.34, във връзка с чл.11 и чл.35
от договора за безвъзмездна финансова помощ № 80 от 28.05.2012 г.
Документите и информацията
са били изискани от изпълнителния директор на ИАРА с писмо от 19.02.2018 г.
(л.40), касаят изпълнението на задълженията от страна на бенефициента „Унимекс“
ЕООД по проекта с УНП BG0713EFF-211-160169 и договора за безвъзмездна финансова помощ №
80 от 28.05.2012 г. за периода на 2017 г. и е следвало да бъдат представени до
31.03.2018 г. По преписката липсва информация за датата и начина на съобщаване
на това писмо на представляващия дружеството, доколкото представеното известие
за доставяне (л.41, гръб) е нечетливо.
С повторно писмо от
13.04.2018 г. на представляващия дружеството е даден 1-месечен срок за
отстраняване на неизпълнението на задължението за представяне на информация и
документи, като е уведомен, че при повторно неизпълнение ще се предприемат
действията по чл.46 от Наредба № 6 от 03.05.2012 г. Това писмо е получено в дружеството
на 16.04.2018 г.
Очевидно от страна на
„Унимекс“ ЕООД не е спазен и този срок, защото на 05.06.2018 г. до директора на
дирекция „Структурни фондове по рибарство“ в ИАРА е подаден сигнал за нередност
(л.26) от служителите, извършващи административната проверка, които са
установили неизпълнение на ангажиментите по договор № 80 от 28.05.2012 г., доколкото
с писмата от 19.02.2018 г. и от 13.04.2018 г. от дружеството е изискано да
предостави информация, доказваща изпълнение на договора за отчетната 2017 г.,
но бенефициерът не е представил изискваните информация и документи.
С писмо от 11.06.2018
г. (л.43) представляващият дружеството е уведомен, че във връзка с неизпълнението
на задълженията по договора и регистрирания сигнал за нередност има възможност
да предостави допълнителни документи и доказателства в 14-дневен срок от
получаване на писмото.
На 28.02.2019 г. до
изпълнителния директор на ИАРА е представено първо становище по сигнала за
нередност (л.31-33) от отговорните служители за борба с измамите и
нередностите, в което е конкретизирано, че неизпълнението на нормативното и
договорното задължение на бенефициера се изразява в непредставяне на изисканите
документи във връзка с мониторинга от страна на управляващия орган по
изпълнение на производствената програма за 2017 г., която се явява първа
производствена година, заложена в таблица 4 от инвестиционното намерение, част
Б, неразделна част от заявлението за кандидатстване и от договора за
безвъзмездна финансова помощ, през която първа година бенефициерът е следвало
да произведе 120 000 кг пъстърва за реализация. Изисканата от дружеството
информация се отнася до произведеното количество продукция за 2017 г. по видове
и килограми и средна цена, изготвена и заверена от счетоводителя на дружеството
и придружена от документи – отчет на приходите и разходите, оборотна ведомост с
аналитични сметки, застрахователна полица на материалните активи – предмет на
подпомагане, справка на дълготрайните материални активи и други относими
документи. Служителите за борба с измамите и нередностите са приели, че
непредставянето на документи и информация от страна на бенефициента
представлява неспазване на нормата на чл.70, ал.1, т.10 ЗУСЕСИФ, чл.42, във
връзка с чл.41 от Наредба № 6 от 03.05.2012 г. и чл.14, ал.4, т.10 и чл.34, във
връзка с чл.11 и чл.35 от договора за безвъзмездна финансова помощ № 80 от
28.05.2012 г. и е основание за стартиране на процедура по налагане на финансова
корекция.
С писмо от 01.03.2019
г. (л.28-29) на основание чл.73, ал.2 ЗУСЕСИФ „Унимекс“ ЕООД е уведомено, че е
открито производство по налагане на финансова корекция, и на дружеството е
даден 14-дневен срок за представяне на писмени възражения по основателността и
размера на финансовата корекция. Писмото е получено на 07.03 2019 г. (известие
за доставяне – л.30). На 15.03.2019 г. в ИАРА е постъпило писмено възражение от
управителя на „Унимекс“ ЕООД, с което заявява, че всички договорни задължения
са изпълнени в рамките на срока на договора и всякаква информация, поискана от
ИАРА за периода на мониторинга, е била предоставена в срок при поискване,
всички активи на дружеството се използват по предназначение съгласно подписания
и реализиран договор, към договора няма подписани анекси за удължаване на
неговия срок, а дружеството не е уведомено за администриране на нередности,
поради което счита, че цялата процедура по налагане на финансови корекции
следва да се отмени.
На 05.04.2019 г. до
изпълнителния директор на ИАРА е представено второ становище по сигнала за
нередност (л.34-36) от отговорните служители за борба с измамите и нередностите.
Като обобщение на проверката по сигнала за нередност и в отговор на
възраженията на бенефициера служителите поддържат заключенията и изводите от
първото си становище.
Относно възражението
на дружеството за неуведомяване са цитирани всички писма, изпратени до
„Унимекс“ ЕООД във връзка с установяване на нарушението.
По отношение на
констатираното нарушение служителите са конкретизирали, че обект на проверката
е било изпълнението на част Б от инвестиционното намерение на дружеството и
съдържащата се в него производствена програма, че проверката е част от общия
мониторинг, осъществяван от ИАРА за оценка и изпълнение на оперативната програма.
Доколкото съгласно чл.1 от договор за безвъзмездна финансова помощ (БФП) № 80
от 28.05.2012 г. и заявлението за кандидатстване от 24.02.2012 г. (л.61-68)
бенефициерът е заявил намерения да оборудва едно аквакултурно стопанство с
определени производствени мощности, за да произведе през първата производствена
година след реализация на проекта 120 000 кг пъстърва, размерът на
безвъзмездната финансова помощ е обвързан именно с капацитета и размера на
технологичните мощности, необходими за реализация на инвестиционното намерение
и за достигане на заложените икономически показатели. Срокът на мониторинг е 5
години от сключване на договора (чл.11 от договора). Съгласно чл.40, ал.1, т.1
от Наредба № 6 от 03.05.2012 г. за период от 5 години от датата на сключване на
договора по чл.25, ал.2 бенефициентът е длъжен да използва придобитите въз
основа на одобрения проект активи по предназначение. Съответно непълното
използване на инвестицията по предназначение представлява нарушение на чл.56 от
Регламент (ЕО) № 1198/2006 на Съвета от 27.07.2006 г., който изисква запазване
на естеството на операциите в рамките на 5 години от датата на решението за
финансиране. Според отговорните служители проверката по спазването на това
условие се осъществява от управляващия орган чрез мониторинг по изпълнение на
производствената програма за 5-годишен период, като в случая периодът на
проверка е част от 2017 г. – от 01.01.2017 г. до 27.05.2017 г.
Направен е извод, че
с непредставянето на изисканата от УО на ОПРСР информация бенефициерът е нарушил
задълженията си по чл.42, ал.1 от Наредба № 6 от 03.05.2012 г. и раздел VІ,
чл.14, ал.4, т.10 от договора за БФП, изменен с анекс № 1 от 15.03.2013 г. и
възраженията му са неоснователни. Определен е размерът на финансовата корекция
– 10 % от изплатената БФП в размер на 246 296,10 лева за периода на
мониторинга от 147 дни или 9 919,32 лева.
Въз основа на двете
становища на отговорните служители за борба с измамите и нередностите и
установените при административните проверки факти изпълнителният директор на
ИАРА е издал оспореното решение № РД-207 от 05.04.2019 г., с което на бенефициера
„Унимекс“ ЕООД е определена финансова корекция в размер на 9 919,32 лева,
представляваща 10 % от предоставената финансова помощ по договор за БФП № 80 от
28.05.2012 г.
В хода на съдебното
производство не са събирани нови доказателства Страните нямат спор по фактите.
Спорът е относно правилното приложение на материалния закон и конкретно
наличието на нарушение, което да е основание за налагане на финансова корекция.
Следва изрично да
бъде отбелязано, че е невярно и не кореспондира със събраните писмени
доказателства възражението на дружеството-жалбоподател, че към договора за БФП
не са подписвани анекси, доколкото в представената от ответника административна
преписка е наличен такъв анекс № 1 от 15.03.2013 г. (л.59-60), подписан от
управителя на „Унимекс“ ЕООД. Този анекс сам по себе си не променя съществени
елементи от договора – размера на БФП или срока на договора, поради което няма
съществено значение за настоящия спор.
При тези факти съдът
намира, че оспореното решение е незаконосъобразно поради нарушение на
материалния закон.
Неоснователно и
недоказано е възражението на дружеството-жалбоподател за липса на нарушение,
което е безспорно установено. Нарушението е описано ясно, конкретно и точно,
както в сигнала за нередност, така и в становищата на отговорните служители за
борба с измамите и нередностите, така и в самото оспорено решение – предмет на
делото, и се състои в неизпълнение от страна на бенефициера на нормативно и
договорно задължение да предостави изисканата му информация за изпълнение на
производствената програма за 2017 г.
Съгласно чл.41 от
Наредба № 6 от 03.05.2012 г.
за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка
2.1. "Производствени инвестиции в аквакултурата" по Приоритетна ос №
2 "Аквакултура, риболов във вътрешни водоеми, преработка и маркетинг на
продукти от риболов и аквакултура" от Оперативната програма за развитие на
сектор "Рибарство" на Република България, финансирана от Европейския
фонд за рибарство за програмен период 2007 - 2013 г. (наричана Наредба № 6 от
3.05.2012 г.) ИАРА осъществява последващ контрол върху целевото използване на
отпуснатата безвъзмездна финансова помощ за срока по чл.40, ал.1 (т.е., за срок
от 5 години от датата на сключване на договора за БФП). Съгласно чл.42, ал.1 от
същата наредба бенефициентът е длъжен да предоставя всяка поискана информация,
свързана с предмета на проекта (инвестицията) по тази наредба, на упълномощени
представители на ИАРА, МЗХ, ДФЗ, МФ, ИА „Одит на средствата от Европейския съюз“,
Сметната палата на Република България, Европейската комисия, Европейската
сметна палата, Европейската служба за борба с измамите, както и на всеки
упълномощен външен одитор, на когото е разрешено да упражнява своето право на
контрол върху документите и договорните условия на всички бенефициенти и
техните подизпълнители и доставчици, свързани с инвестицията.
Съгласно чл.11, ал.1
и ал.2, т.3 и 4 от договора за БФП № 80 от 28.05.2012 г. управляващият орган
упражнява постоянен контрол върху целевото използване на инвестицията за срок
от 5 години, считано от датата на сключване на настоящия договор, като при
осъществяването на този контрол изисква от бенефициента или от упълномощените
от него лица документи, сведения и справки и необходимата информация по
осъществяването на инвестицията. Съгласно чл.11, ал.3 от договора УО има
правата по ал.2 и след предоставянето на помощта за установяване на целевото й
използване съобразно условията на настоящия договор.
Следователно и
правната норма, и договорът предвиждат осъществяването на контрол върху
целевото използване на предоставената БФП за 5-годишен период от сключване на
договора, с който БФП е предоставена на съответния бенефициер. В случая
договорът е сключен на 28.05.2012 г. и 5-годишният период, в който може да се
осъществява последващ контрол или мониторинг, изтича на 28.05.2017 г. Настоящата
проверка обхваща част от 2017 г. – от началото на годината до 28.05.2017 г.,
т.е., проверката не излиза извън указания от законодателя срок от 5 години след
сключване на договор за предоставяне на БФП.
Проверката е
започнала с изпращането на писмото от 19.02.2018 г., доколкото е касаела
производствената 2017 г. и е било необходимо да бъде приключена финансовата
счетоводна година, за да се анализират производствените резултати по счетоводните
документи на бенефициера (изрично отбелязано във второто становище от
05.04.2019 г. по сигнала за нередност, стр.3). От друга страна, нито законът,
нито подзаконовите нормативни актове, нито самият договор не поставят краен
срок, до който може да се осъществи последващия контрол за целевото използване
на БФП. Следователно през 2018 г. УО на ОПРСР е разполагал с правомощие да
осъществи последващ контрол върху реализирането на инвестиционното намерение на
„Унимекс“ ЕООД и изпълнението на поставените цели, за да извърши преценка за
целевото изразходване на предоставената БФП.
Безспорно е
установено непредставянето на исканата информация и документи от страна на
дружеството-жалбоподател, макар че неколкократно му е била дадена възможност и
срок за тяхното представяне. Освен първоначално изпратеното до дружеството
писмо от 19.02.2018 г., с второ писмо от 13.04.2018 г. е определен месечен срок
за изпълнение, с писмо от 11.06.2018 г. е започнато администрирането на
нередност и е определен нов 14-дневен срок за представяне на доказателства, а с
писмо от 01.03.2019 г. за откриване на производство по налагане на финансова
корекция също е даден 14-дневен срок за представяне на доказателства. На нито
едно от тези писма дружеството не е отговорило, нито е представило изисканите
документи и информация за изпълнение на производствената си програма за 2017 г.
Такива документи не бяха представени нито при подаването на жалбата до съда,
нито в хода на съдебното производство. Следователно, неоснователно и недоказано
е възражението на дружеството-жалбоподател за липса на нарушение.
Категорично и
безспорно от събраните по административната преписка писмени доказателства е
доказано неизпълнението на задължението на чл.42, ал.1 от Наредба № 6 от
03.05.2012 г. и по чл.14, ал.4, т.10 и ал.5 от договора за БФП № 80 от
28.05.2012 г, които също въвеждат задължение за бенефициера да предоставя всяка
поискана информация, свързана с предмета на инвестицията, на упълномощени
представители на ИАРА и други държавни органи и органи на ЕС и да предоставя
цялата необходима информация, свързана с подпомаганата инвестиция.
Противоречи на
съдържанието на оспореното решение твърдението на дружеството-жалбоподател, че
УО на ОПРСР не е направил констатация за непредставяне на информация и книжа в
срок, доколкото в оспореното решение ясно и недвусмислено е описано нарушение,
съставляващо нередност.
Неоснователно е
възражението за неправилно посочване на основанието за налагане на финансовата
корекция. В оспореното решение е посочено като правно основание единствено и
само нормата на чл.70, ал.1, т.10 ЗУСЕСИФ, съгласно която финансова подкрепа
със средства от ЕСИФ може да бъде отменена изцяло или частично чрез извършване
на финансова корекция за друга нередност,
съставляваща нарушение на приложимото право на Европейския съюз и/или
българското законодателство, извършено чрез действие или бездействие от страна
на бенефициента, което има или би имало за последица нанасянето на вреда на
средства от ЕСИФ.
Безспорно
неизпълнението на нормативно установено задължение, каквото е задължението за
представяне на информация и документи по чл.42 от Наредба № 6 от 03.05.2012 г.,
представлява нарушение на приложимото право на ЕС и на българското
законодателство. Нито законът, нито съдебната практика са предвидили, че
нарушената норма следва да е от законов нормативен акт, в каквато насока е
твърдението на дружеството-жалбоподател. Чл.70, ал.1, т.10 ЗУСЕСИФ говори за
нарушение на българското законодателство, а не на българските закони, поради
което възражението на дружеството-жалбоподател е напълно неоснователно и
некореспондиращо с понятието за законодателство, в което се включват всички
действащи на територията на Република България нормативни актове – законови и
подзаконови.
Не се споделя също
възражението на дружеството-жалбоподател за неправилно посочване на правното
основание, тъй като в случая действително се касае за нарушаване на правна
норма от действащото българско законодателство и това нарушение е безспорно
доказано, съответно административният орган правилно и обосновано е приел, че
основанието за налагане на финансовата корекция в случая е чл.70, ал.1, т.10
ЗУСЕСИФ.
Основателно е, обаче,
възражението на дружеството-жалбоподател по отношение на размера на финансовата
корекция, защото нито от оспореното решение, нито от другите съдържащи се в
преписката писмени доказателства не става ясно въз основа на какъв нормативен
акт е определена финансова корекция от 10 % върху изплатената и сертифицирана
БФП. По делото не е представена цитираната в оспореното решение и в първото и
второто становище по сигнала за нередност „Процедура за извършване на
мониторинг и определяне размера на финансовите корекции по проекти, финансирани
от ОПРСР 2007-2013“ и не става ясно, дали това е действащият нормативен акт, в
който са посочени нарушенията, представляващи нередности, и процентните
показатели, приложими за съответната нередност.
От друга страна, от
съдържащата се на интернет страницата на ИАРА Методика за определяне размера на
финансови корекции по проекти, финансирани от ОПРСР 2007-2013, е видно, че тази
методика е одобрена от изпълнителния директор на ИАРА и ръководител на УО на
ОПРСР на 02.11.2018 г., следователно именно по реда на тази методика е следвало
да се определи конкретния размер на финансовата корекция в настоящия случай.
Дали действително обаче финансовата корекция е определена по този ред, от
оспореното решение не е ясно, защото не е изписано нито правното основание,
нито формулата, по която е определена, като в таблица 1 от методиката няма
процентен показател 10 %. Липсата на правна квалификация, представляваща
основание за определяне на финансовата корекция, е порок, който не може да бъде
преодолян от съда чрез тълкуване. Отсъствието на ясно посочено правно основание
за формирането на властническото волеизявление засяга не само правото на защита
на неговия адресат, но преди всичко препятства съдебния контрол по съществото
на спора и води до незаконосъобразност на оспореното решение.
Предвид всичко
изложено, макар в случая оспореното решение да е издадено от компетентен орган,
в кръга на предоставените му по закон правомощия (чл.6, ал.1, т.1 ЗРА и чл.9,
ал.5 ЗУСЕСИФ) и при наличие на фактическо основание за налагане на финансова
корекция, при спазване на административнопроизводствените правила и в
съответствие с целта на закона, оспореното решение следва да бъде отменено
поради нарушение на материалния закон и на установената форма. С оглед изхода
на делото основателно се явява искането на дружеството-жалбоподател за присъждане
на направените разноски, съответно следва да бъде осъдена ИАРА да заплати на
„Унимекс“ ЕООД сумата 699,19 лева (99,19 лева за държавна такса и 600 лева за
адвокатско възнаграждение – договор за правна защита, л.5 от първоначалното
дело). Затова и на основание чл.172, ал.2 АПК Административен съд Пловдив, І
отделение, ІV състав,
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ по жалба на „Унимекс“
ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: град Пловдив, ж.р.
„Тракия“, ул. „Матей Преображенски“, Стоматологичен център „Света Анна“, зона
А-10, представлявано от управителя В.Г.Г., решение
№ РД-207 от 05.04.2019 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция
по рибарство и аквакултури (ИАРА), с което на бенефициера „Унимекс“ ЕООД е
определена финансова корекция в размер на 9 919,32 лева, представляваща 10
% от предоставената финансова помощ по договор за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ № 80 от 28.05.2012 г.
ОСЪЖДА Изпълнителна агенция
по рибарство и аквакултури да заплати на „Унимекс“ ЕООД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: град Пловдив, ж.р. „Тракия“, ул. „Матей Преображенски“,
Стоматологичен център „Света Анна“, зона А-10, представлявано от управителя В.Г.Г.,
сумата 699,19 (шестстотин деветдесет и девет лева и деветнадесет стотинки)
лева, разноски.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния
административен съд с касационна жалба в 14-дневен срок.
Административен
съдия: