Р Е Ш
Е Н И Е
№.............град
Шумен, 20.11.2019 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Шуменският административен съд в публичното
заседание на дванадесети ноември две хиляди и деветнадесета година в състав:
Председател:
Росица Цветкова
при участието на секретаря Св.
Атанасова
като разгледа докладваното от административен съдия Р.
Цветкова адм.д. №501 по описа за 2019 година, за да се произнесе
взе предвид следното:
Производство
по реда на чл.145 и следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК) във
вр. с чл.76 ал.3 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО), образувано по жалба
на «КОЦ - Шумен» ЕООД, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от
управителя д-р С.С., против Заповед за налагане на санкции №РД-09-330/27.09.2019
г., издадена от Директора на Районна здравно осигурителна каса (РЗОК) град Шумен,
с която са наложени санкции «финансова неустойка» в общ размер на 1800.00 лв.
В жалбата се
излагат аргументи за незаконосъобразност на заповедта, по същество свеждащи се
до издаването ѝ при съществено нарушение на административно
производствените правила и противоречие с материалния закон. Оспорващият сочи,
че обжалваната заповед не съдържа фактически и правни основания, като единствено
административният орган се е позовал на констатациите по Протокола. Излагат се
и съображения, че не е налице нарушение на ДЛА и отчетната форма. Въз основа на
изложените доводи жалбоподателят отправя искане за отмяна на атакуваната
заповед, като неправилна и незаконосъобразна, както и да му бъдат присъдени
направените по делото разноски.
Ответната
страна Директор на РЗОК град Шумен, редовно призована, за нея се явява юрисконсулт
З. А. и адвокат С. С. от ШАК, редовно упълномощени, който оспорват жалбата като
неоснователна и отправят искане същата да бъде отхвърлена, както и претендират
присъждане на разноски, представляващи юрисконсултско възнаграждение.
От събраните
по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, съдът
установи от фактическа страна следното:
Между НЗОК и
«КОЦ - Шумен» ЕООД е сключен Договор за извършване на амбулаторни процедури №270668/18.05.2017
г., действащ от 01.04.2017 г. По силата на този договор ЛЗ се е задължило да
оказва на здравноосигурените лиза, и на лицата по пар.8 ал.1 от ЗБНЗОК за 2017
г., медицински дейности по приложение №7 към чл.1 от Наредба №2/2016 г. за
определяне на основния пакет от здравни дейности, гарантирани от бюджета на
НЗОК, между които е и Амбулаторна процедура №007 „Амбулаторно
наблюдение/диспансеризация при злокачествени заболявания от онкологична
комисия“ за ЗОЛ над 18 години.
Със Заповед
№РД-18-46/19.02.2018 г. Директорът на РЗОК - Шумен на основание чл.20 ал.1 т.2
във вр. с чл.72 ал.2 от ЗЗО, във вр. с чл.383 ал.2 и чл.388 ал.3 от НРДМД 2017
г., е наредил в периода от 19.02.2018 г. до 23.02.2018 г. да се извърши
проверка на «КОЦ - Шумен» ЕООД - изпълнител по договори №№270307/18.05.2017 г. и
270668/18.05.2017 г., сключени по реда на НРДМД 2017 г., със задача „Изпълнение
на договорите за болнична медицинска помощ в съответствие с НРДМД 2017 г.“. Със
същата заповед административният орган е определил проверката да се извърши от
екип в състав от четирима контрольори от РЗОК град Шумен. С последваща Заповед
№РД-18-57/22.02.2018 г. Директорът на РЗОК – Шумен е удължил срока на
извършваната проверка и е определен нов такъв до 28.02.2018 г. включително.
За
резултатите от проверката е изготвен Протокол №VІІ-56-46/28.02.2017 г., с който
в т.ІІІ.2.1, т.ІІІ.2.2, т.ІІІ.2.3, т.ІІІ.2.4, т.ІІІ.2.5, т.ІІІ.2.6, т.ІІІ.2.7,
т.ІІІ.2.8 и т.ІІІ.2.9, предмет на настоящото производство, са установени
нарушения на установените изисквания за работа с медицинска документация, а
именно:
1.В точка ІІІ.2.1 на Протокола е
установено, че в приложения бл.МЗ-НЗОК №9 – Лист за диспансерно наблюдение
№14599/01.12.2017 г. на ЗОЛ Ж.Д., в частта „Извършени медицински процедури“ е
отразено Позитрон-емисионна томография с код МКБ-9 92.19. Документирана е
диагностична процедура, която не е извършена при провеждане на диспансерния
преглед на 01.12.2017 г., а ПЕТ/СТ е извършен на 10.01.2018 г.
2.В точка ІІІ.2.2 на Протокола е
установено, че в приложения бл.МЗ-НЗОК №9 – Лист за диспансерно наблюдение
№15440/14.12.2017 г. на ЗОЛ Д.К., в частта „Извършени медицински процедури“ е
отразено Позитрон-емисионна томография с код МКБ-9 92.19. Документирана е
диагностична процедура, която не е извършена при провеждане на диспансерния
преглед на 14.12.2017 г. В част „Терапия“ е отразено „планира се за ПЕТ скенер“,
като ПЕТ/СТ е извършен на 19.01.2018 г.
3.В точка ІІІ.2.3 на Протокола е
установено, че в приложения бл.МЗ-НЗОК №9 – Лист за диспансерно наблюдение
№15435/14.12.2017 г. на ЗОЛ О.В., в частта „Извършени медицински процедури“ е
отразено Позитрон-емисионна томография с код МКБ-9 92.19. Документирано е
изследване, което не е извършено в деня на диспансерния преглед на 14.12.2017
г. В част „Терапия“ е отразено „Запланувана за ПЕТ скенер“, като ПЕТ/СТ е
извършен на 19.01.2018 г.
4.В точка ІІІ.2.4 на Протокола е
установено, че в приложения бл.МЗ-НЗОК №9 – Лист за диспансерно наблюдение
№15227/12.12.2017 г. на ЗОЛ Д.Ж., в частта „Извършени медицински процедури“ е
отразено Позитрон-емисионна томография с код МКБ-9 92.19. Документирана е
диагностична процедура, която не е извършена при провеждане на диспансерния
преглед на 12.12.2017 г. В част „Терапия“ е отразено „Планувана за ПЕТ скенер“,
като ПЕТ/СТ е извършен на 19.01.2018 г.
5.В точка ІІІ.2.5 на Протокола е
установено, че в приложения бл.МЗ-НЗОК №9 – Лист за диспансерно наблюдение №14933/07.12.2017
г. на ЗОЛ А.Б., в частта „Извършени медицински процедури“ е отразено
Позитрон-емисионна томография с код МКБ-9 92.19. Документирана е диагностична
процедура, която не е извършена при провеждане на диспансерния преглед на 07.12.2017
г. В част „Терапия“ е отразено „Планувана за ПЕТ/СТ“, като ПЕТ/СТ е извършен на
19.01.2018 г.
6.В точка ІІІ.2.6 на Протокола е
установено, че в приложения бл.МЗ-НЗОК №9 – Лист за диспансерно наблюдение №5160/05.05.2017
г. на ЗОЛ Е.Д., в частта „Извършени медицински процедури“ е отразено КТ на
торакс с код МКБ-9 87.41 и КТ на абдомен с код МКБ-9 88.01. Документирани са
диагностични процедури, които не са извършени при провеждане на диспансерния
преглед на 05.05.2017 г. В част „Терапия“ е отразено „Плануван за КТ на гръден
кош и крем“, като КТ на гръден кош и горен абдомен е извършен на 15.05.2017 г.
7.В точка ІІІ.2.7 на Протокола е
установено, че в приложения бл.МЗ-НЗОК №9 – Лист за диспансерно наблюдение
№213/04.01.2018 г. на ЗОЛ А.С., в частта „Извършени медицински процедури“ е
отразено Позитрон-емисионна томография с код МКБ-9 92.19. Документирана е
диагностична процедура, която не е извършена при провеждане на диспансерния
преглед на 04.01.2018 г. В част „Терапия“ е отразено „Планувана за ПЕТ/КТ“,
като ПЕТ/СТ е извършен на 26.01.2018 г.
8.В точка ІІІ.2.8 на Протокола е
установено, че в приложения бл.МЗ-НЗОК №9 – Лист за диспансерно наблюдение №410/08.01.2018
г. на ЗОЛ Р.К., в частта „Извършени медицински процедури“ е отразено
Позитрон-емисионна томография с код МКБ-9 92.19. Документирана е диагностична
процедура, която не е извършена при провеждане на диспансерния преглед на 08.01.2018
г. ПЕТ/СТ е извършен на 19.01.2018 г.
9.В точка ІІІ.2.9 на Протокола е
установено, че в приложения бл.МЗ-НЗОК №9 – Лист за диспансерно наблюдение №545/10.01.2018
г. на ЗОЛ П.А., в частта „Извършени медицински процедури“ е отразено Позитрон-емисионна
томография с код МКБ-9 92.19. Документирана е диагностична процедура, която не
е извършена при провеждане на диспансерния преглед на 10.01.2018 г. В част
„Терапия“ е отразено „Запланувана за ПЕТ/КТ“, като ПЕТ/СТ е извършен на 19.01.2018
г.
Констатираното по ІІІ, т.2.1, 2.2,
2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 2.7, 2.8 и 2.9 е прието от проверяващите като нарушение на
чл.373 ал.1 и чл.309 във вр. с т.4.2 от „Указание за попълване лист за
диспансерно наблюдение“ от Приложение №3 към НРДМД 2017 г.
Протоколът от проверката е връчен
на представляващия «КОЦ - Шумен» ЕООД на 28.11.2018 г.
В срока по чл.74
ал.4 от ЗЗО срещу протокола не е постъпило писмено становище.
Въз основа на
така изготвения протокол и като е изложил конкретни мотиви по всяко нарушение, Директорът
на РЗОК град Шумен е приел, че констатираните случаи правилно са приети за
нарушения, както и че същите не могат да се определят като маловажни по смисъла
на чл.398 ал.4 на НРДМД 2017 г., тъй като не попадат в обхвата на §1 т.4.2 на
допълнителната разпоредба на НРДМД 2017 г. Въз основа на това и на основание
чл.74 ал.5 от ЗЗО, чл.398 ал.1 т.1 от НРДМД 2017 г., чл.408 ал.1 и пар.10 на
ПЗР от НРДМД 2018 г., Директорът на РЗОК град Шумен издал процесната Заповед за
налагане на санкции №РД-09-330/27.09.2019 г., с която наложил на «КОЦ - Шумен» ЕООД
гр.Шумен, санкции «финансова неустойка», както следва:
- по т.ІІІ.2.1 от Протокола - в размер на 200.00 /двеста лева/ лв. на
основание чл.401 ал.1 т.1 и чл.405 ал.3 от НРДМД 20117 г.
- по т.ІІІ.2.2 от Протокола - в размер на 200.00
/двеста лева/ лв. на основание чл.401 ал.1 т.1 и чл.405 ал.3 от НРДМД 20117 г.
- по т.ІІІ.2.3 от Протокола - в размер на 200.00
/двеста лева/ лв. на основание чл.401 ал.1 т.1 и чл.405 ал.3 от НРДМД 20117 г.
- по т.ІІІ.2.4 от Протокола - в размер на 200.00
/двеста лева/ лв. на основание чл.401 ал.1 т.1 и чл.405 ал.3 от НРДМД 20117 г.
- по т.ІІІ.2.5 от Протокола - в размер на 200.00
/двеста лева/ лв. на основание чл.401 ал.1 т.1 и чл.405 ал.3 от НРДМД 20117 г.
- по т.ІІІ.2.6 от Протокола - в размер на 200.00
/двеста лева/ лв. на основание чл.401 ал.1 т.1 и чл.405 ал.3 от НРДМД 20117 г.
- по т.ІІІ.2.7 от Протокола - в размер на 200.00
/двеста лева/ лв. на основание чл.401 ал.1 т.1 и чл.405 ал.3 от НРДМД 20117 г.
- по т.ІІІ.2.8 от Протокола - в размер на 200.00
/двеста лева/ лв. на основание чл.401 ал.1 т.1 и чл.405 ал.3 от НРДМД 20117 г.
- по т.ІІІ.2.9 от Протокола - в размер на 200.00
/двеста лева/ лв. на основание чл.401 ал.1 т.1 и чл.405 ал.3 от НРДМД 20117 г.
Заповедта за
налагане на санкции е връчена на «КОЦ - Шумен» ЕООД на 27.09.2019 г.
Несъгласно с
нея, дружеството я оспорило с жалба депозирана пред Административен съд Шумен,
чрез административния орган, на 11.10.2019 г.
От така
установеното фактическо положение съдът достигна до следните правни изводи:
Предмет на оспорване е Заповед за налагане на санкции, издадена от Директора на
РЗОК град Шумен - индивидуален административен акт, подлежащ на пряк съдебен
контрол за законосъобразност, съобразно изричната разпоредба на чл.76 ал.3 от ЗЗО. Жалбата е подадена в срока по чл.149 ал.1 от АПК от лице - адресат на
акта, който е засегнат неблагоприятно от обективираното в същия властническо
волеизявление, имащо правен интерес да оспори горепосочения административен
акт, поради което е процесуално допустима.
При
разглеждането ѝ по същество и след проверка на оспорения административен
акт по реда на чл.168 ал.1 от АПК на основанията по чл.146 от АПК, съдът приема
жалбата за основателна, предвид
следните съображения:
В заповедта
се сочат нарушения, извършени след 31.03.2017 г., поради което изцяло е
приложим НРДМД 2017 г., който е влязъл в сила от първи април 2017 г.
Административното
производство е инициирано със Заповед №РД-18-46/19.02.2018 г. на Директора на
РЗОК Шумен. Със същата е разпоредено проверката да се осъществи от поименно
посочени длъжностни лица от РЗОК - Шумен - контрольори. Съгласно разпоредбата
на чл.72 ал.2 от ЗЗО контролът по изпълнение на договорите с НЗОК за оказване на
медицинска и/или дентална помощ се осъществява чрез проверки, извършени от
длъжностни лица - служители на НЗОК, определени със заповед на управителя на
НЗОК или от оправомощено от него длъжностно лице, и от длъжностни лица от РЗОК
- контрольори. Налице е и нарочна заповед за продължаване срока на проверката, поради
което съдът приема, че проверката е възложена от компетентен административен
орган и е извършена от компетентни лица по смисъла на чл.72 ал.2 от ЗЗО и чл.383
ал.2 от НРДМД 2017 г.
Заповедта за
налагане на санкции, предмет на обжалване по делото, също е издадена от
компетентен орган, доколкото е постановена от Директора на РЗОК - Шумен, в
чиито правомощия е налагането на санкции съгласно чл.74 ал.5, съответно чл.76
ал.2 от ЗЗО, въз основа на надлежно образувано и проведено административно
производство. Заповедта е издадена от и.д. Директор на РЗОК – Шумен Д.Г.-заместник
директор на РЗОК-Шумен, на която със Заповед №РД-09-514/08.05.2019 г. на Управителя
на НЗОК са възложени функциите на Директор на РЗОК – Шумен, считано от
08.05.2019 г. до завръщане на титуляра на длъжността.
В хода на
административното производство не са допуснати съществени нарушения на
процедурните правила. Съгласно разпоредбата на чл.74 ал.4 от ЗЗО, правилно в
хода на проверката длъжностните лица са съставили протокол, връчили са копие от
него на проверяваното дружество и са му предоставили 7-дневен срок за писмено
становище. Протоколът съдържа подробно описание на направените при проверката
констатации, както и посочване на съответните норми, разписващи определен стандарт
за поведение, който, според проверяващите не е спазен от страна на лечебното
заведение.
Обжалваната
заповед е издадена при спазване на изискванията за форма. Същата е изготвена в
законоустановената писмена форма, съобразно чл.59 ал.1 от АПК и е постановена
при съблюдаване изискванията на чл.59 ал.2 от АПК, като съдържа подробно
изложение на фактическите основания, обусловили обективираното в нея
властническо волеизявление, които напълно кореспондират с посочените правни
основания за това. Като правно основание за издаването ѝ е посочена
разпоредбата на чл.74 ал.5 от ЗЗО, като липсва подадено писмено становище от ЛЗ
срещу Протокола по реда на чл.74 ал.4 от ЗЗО. При тази хипотеза органът действа
в условията на обвързана компетентност и законът предвижда за него задължение
да приложи предвидените санкции - чл.74 ал.5
и чл.76 ал.1 от ЗЗО. В настоящата хипотеза съдът намира, с оглед посочените
фактически и правни основания в Заповедта, че Директорът на РЗОК Шумен е
изложил мотиви, с оглед на което съдът приема, че не е допуснато съществено
нарушение на административно производствените правила при произнасяне на
Директора на РЗОК Шумен за това нарушение.
С оглед
гореизложеното съдът намира, че при издаване на процесната заповед, не са
допуснати съществени нарушения на административно производствените правила и
изискванията за форма, водещи до отмяна на акта, поради което спорът следва да
бъде разрешен по същество и да се извърши проверка за материална
законосъобразност и съответствие с целта на закона на оспорения акт.
Направените
при проверката констатации по същество касаят нарушаване на установените
изисквания за работа с медицинска документация. Административният орган се е позовал на нарушения, констатирани в
т.ІІІ. 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 2.7, 2.8 и 2.9 на Протокола. Установено е,
че при проверка на медицинската документация и частност бл.МЗ-НЗОК №9 – Лист за
диспансерно наблюдение с номера: №14599/01.12.2017 г. на ЗОЛ Ж.Д.,
№15440/14.12.2017 г. на ЗОЛ Д.К., №15435/14.12.2017 г. на ЗОЛ О.В.,
№15227/12.12.2017 г. на ЗОЛ Д.Ж., №14933/07.12.2017 г. на ЗОЛ А.Б.,
№5160/05.05.2017 г. на ЗОЛ Е.Д., №213/04.01.2018 г. на ЗОЛ А.С.,
№410/08.01.2018 г. на ЗОЛ Р.К. и №545/10.01.2018 г. на ЗОЛ П.А., приложени като
доказателство по настоящото дело, в частта „Извършени медицински процедури“ е
отразено Позитрон-емисионна томография с код МКБ-9 92.19, като само в бланка с
№5160/05.05.2017 г. е отразено КТ на торакс с код МКБ-9 87.41 и КТ на абдомен с
код МКБ-9 88.01. С оглед на това е прието от административния орган, че е документирана
диагностична процедура, която не е извършена при провеждане на диспансерния
преглед по всички цитирани по-горе бл.МЗ-НЗОК №9 – Лист за диспансерно
наблюдение със съответните номера, като процедурите са извършени в по-късен
момент.
Въз основа на това административният орган е
приел, че по всички посочени документи е налице нарушение на чл.373 ал.1 и
чл.309 във вр. с т.4.2 от „Указания за попълване на диспансерно наблюдение“ от
Приложение №3 към НРДМД 2017 г., а именно нарушение на изисквания за работа с
медицинска документация, и на основание чл.401 ал.1 т.1 и чл.405 ал.3 от НРДМД
2017 г. е наложил санкция „финансова неустойка“ в размер на 200.00 лв. за всяко
нарушение или общо в размер на 1800.00 лв.
От
приложените по делото девет броя бл.МЗ-НЗОК №9 – Лист за диспансерно
наблюдение, Амбулаторна процедура №07 „Амбулаторно наблюдение/диспансеризация
при злокачествени заболявания и при вродени хематологични заболявания“ се
установи, че в осем броя от тях – с №№14599/01.12.2017 г., №15440/14.12.2017
г., №15435/14.12.2017 г., №15227/12.12.2017 г., №14933/07.12.2017 г.,
№213/04.01.2018 г., №410/08.01.2018 г. и №545/10.01.2018 г. в частта „Извършени
дейности“ – „Извършени медицински процедури“ е документирана процедура с код по
МКБ-9 92.19 „Позитрон-емисионна томография“, а в бланката с №5160/05.05.2017 г.
е документирано КТ на торакс с код по МКБ-9 87.41 и КТ на абдомен с код по
МКБ-9 88.01.
Съгласно
разпоредбата на чл.373 ал.1 от НРДМД 2017 г., „Листът за диспансерно
наблюдение" (бл. МЗ-НЗОК № 9), се изготвя съгласно изискванията и
реквизитите, посочени в приложение №3, като документите се попълват в два
екземпляра. В Приложение №3 „Първични медицински документи“, в частта „Указания
за попълване лист за диспансерно наблюдение“, т.4.2 към НРДМД 2017 г. се
съдържа следното задължително указание за попълване на бланката „Извършени
диагностични и терапевтични процедури“. Съпоставяйки тази регламентация по
т.4.2 с т.4.1 от Указанието, която визира задължение за попълване на дата и час
на прегледа безспорно се извежда изводът, че отразените диагностични процедури
в бл.МЗ-НЗОК №9 – Лист за диспансерно наблюдение, Амбулаторна процедура №07
„Амбулаторно наблюдение/диспансеризация при злокачествени заболявания и при
вродени хематологични заболявания“ следва да са били извършени в деня на
извършване на диспансерния преглед.
Тези Указания
по т.4 към Приложение №3 към НРДМД 2017 г. следва обаче да бъдат съпоставени с
вмененото задължение на ЛЗ по чл.309 от НРДМД 2017 г. Съгласно сочената
разпоредба амбулаторните процедури се извършват в съответствие с алгоритмите по
приложение №18 към НРДМД 2017 г. и се отразяват в посочените в тези алгоритми
документи. В алгоритъма за Амбулаторна
процедура №7 „Амбулаторно ноблюдение/диспансеризация при злокачествени
заболявания и при вродени хематологични заболявания“ изрично е посочено, че амбулаторната
процедура се отчита с лист за диспансерно наблюдение, който става неразделна
част от медицинската документация на пациента, като обемът на изследванията и
консултациите влиза в цената на амбулаторната процедура. Амбулаторната
процедура се счита за завършена, когато са извършени дейности, съгласно Приложение
№18 Наредба №8 от 2016 г. за профилактичните прегледи и диспансеризацията.
В т.ІІІ
„Документиране на дейностите“ от алгоритъма за Амбулаторна процедура №7 са
посочени следните документи: 1.Документ за проведените дейности по амбулаторна
процедура №7 „Лист за диспансерно наблюдение“ (бл. МЗ - НЗОК № 9). Попълва се
при всяка проведена процедура и се съхранява в онкологичното досие на пациента
лечебното заведение. 2.Извършените: клиничен преглед; специализирани или
високоспециализирани дейности и специализирани или високоспециализирани
медико-диагностични дейности се отразяват в „Лист за диспансерно наблюдение“
(бл. МЗ - НЗОК № 9) и се отчитат в РЗОК. Обемът и честотата на посочените
дейности е съобразно в Приложение №18 Наредба № 8 от 2016 г. за профилактичните
прегледи и диспансеризацията. 3.Отчитането на приложените лекарствени средства
се извършва ежемесечно с „Отчет за приложените лекарствени продукти по клинични
пътеки/амбулаторни процедури“.
С оглед така
разписания алгоритъм за Амбулаторна процедура №7 се извежда изводът, че ЛЗ е
задължено в Листа за диспансерно наблюдение да отрази извършените медико-диагностични
дейности, като този лист се явява и отчетен документ.
Няма спор
между страните, а и в самия Протокол и Заповедта за налагане на санкции,
изрично е посочено, че процедурите по МКБ-9 92.19 „Позитрон-емисионна
томография“, по МКБ-9 87.41 и по МКБ-9 88.01 са извършени, в по-късен момент, а
не в деня на прегледа. Извършването на посочените диагностични процедури се
установи и с приложените Протоколи за извършено РЕТ/СТ изследване към бланките
с №№14599/01.12.2017 г., №15440/14.12.2017 г., №15435/14.12.2017 г.,
№15227/12.12.2017 г., №14933/07.12.2017 г., №213/04.01.2018 г., №410/08.01.2018
г. и №545/10.01.2018 г. и Протокол за извършена Компютърна томография към
бланка с №5160/05.05.2017 г. Видно от Протоколите, тези диагностични процедури
са извършени в Отделение по нуклеарна медицина с метаболитна терапия към КОЦ –
Шумен ЕООД. От представените по делото доказателства по категоричен начин се
установи, че извършено РЕТ/СТ изследване се осъществява с радиоактивен материал
- изотоп, който се доставя единствено от оторизиран представител и е с период
на разграждане и годност 10 часа, считано от края на синтеза, поради което
безспорно това изследване не може да бъде извършено в деня на диспансерния
преглед.
С оглед на
това и съпоставяйки алгоритъма за Амбулаторна процедура №7 към приложение №18
на НРДМД 2017 г., съдът намира, че ЛЗ е спазило установените изисквания за
работа с медицинската документация. В приложените по делото девет броя
бл.МЗ-НЗОК №9 – Лист за диспансерно наблюдение, Амбулаторна процедура №07
„Амбулаторно наблюдение/диспансеризация при злокачествени заболявания и при
вродени хематологични заболявания“ по категоричен начин се установи, че ЛЗ е
спазило изискванията на Указанията за попълване на лист за диспансерно
наблюдение от Приложение №3 и алгоритъма за Амбулаторна процедура №7
„Амбулаторно ноблюдение/диспансеризация при злокачествени заболявания и при
вродени хематологични заболявания“ към Приложение №18 на НРДМД 2017 г. При
вменено задължение в алгоритъма за амбулаторна процедура №7 да бъдат отразени
медицинските процедури, напълно правилно и законосъобразно ЛЗ ги е отразило,
независимо, че са извършени в по-късен момент. Още повече, че в този лист изрично
е посочено това изследване като назначена терапия.
Напълно
законосъобразно в процесната заповед административният орган е посочил
относимите норми на чл.373 ал.1 и чл.309 от НРДМД 2017 г., като обаче липсват
изводи и конкретни констатации по отношение възприетото от органа нарушение на
чл.309 от НРДМД 2017 г. В тази връзка следва да се посочи, че едва с писмената
защита процесуалният представител на ответната страна навежда твърдения в тази
посока, което обаче не може да бъде ценено като мотив при издаване на
процесната заповед. Както в Протокола, така и в издадената Заповед за налагане
на санкции не се съдържат никакви констатации и изводи, че процедурата Позитрон
– емисионна томография с код МКБ-9 92.19 следва да бъде отчетена по друга
амбулаторна процедура и с друг документ. В процесната заповед единствено е
прието, че доколкото тази процедура не е извършена в деня на диспансерния
преглед, то е налице нарушение на установените изисквания за работа с
медицинска документация.
От така
установеното фактическо и правно положение и спазвайки разпоредбата на чл.168 и
чл.146 от АПК съдът приема, че оспорената заповед е издадена от компетентен
орган, в изискуемата от закона форма, при липса на съществени нарушения на административнопроизводствените
правила, но при противоречие с материалния закон и неговата цел. Не са налице
констатираните нарушения от контролните органи, квалифицирани като нарушения на
установените изисквания за работа с медицинска документация по смисъла на
чл.373 ал.1 и чл.309 във вр. с т.4.2 от „Указание за попълване на лист за
диспансерно наблюдение“ от Приложение №3 към НРДМД 2017 г., поради което незаконосъобразно
са наложени санкции на жалбоподателя „финансова неустойка“ на основание чл.401
ал.1 т.1 и чл.405 ал.3 от НРДМД 2017 г. за сумата общо в размер на 1800.00 лв.
С оглед на това атакуваната заповед се явява незаконосъобразна и като такава
следва да бъде отменена.
С оглед изхода от спора и
направеното своевременно искане за присъждане на разноски, ведно със списък на
същите, съдът приема, че ответната страна следва да бъде осъдена да заплати на
жалбоподателя направените по делото разноски общо в размер на 477.20 лв., от
които 427.20 лв. договорен и изплатен хонорар за един адвокат и 50.00 лв.
внесена държавна такса за образуване на делото.
Водим от
горното, съдът
Р Е
Ш И :
Отменя изцяло Заповед за налагане на санкции №РД-09-330/27.09.2019
г. на Директора на РЗОК - Шумен, с която на «КОЦ - Шумен» ЕООД гр.Шумен, с ЕИК
*********, са наложени санкции «финансова неустойка» в общ размер на 1800.00
лв.
Осъжда РЗОК град Шумен да заплати на «КОЦ - Шумен» ЕООД гр.Шумен, с ЕИК
*********, представлявано от управителя д-р С.С., направените по
делото разноски в размер на 477.20 /четиристотин седемдесет и седем лева и
двадесет стотинки/
лева.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република
България град София в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.
Препис от
настоящото решение да се изпрати на страните по реда на чл.137 във вр. с чл.138
ал.1 от АПК.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: