Решение по дело №794/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 март 2021 г. (в сила от 2 март 2021 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20207160700794
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 декември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 35

гр. Перник, 02.03.2021 г.

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

                                                   

Административен съд-Перник, в открито съдебно заседание проведено на дванадесети февруари през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

       Съдия: Слава Георгиева

при секретар Е. В., като разгледа докладваното от съдия Георгиева административно дело № 794/2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 62 и сл. от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/ във вр. с  чл. 146 и сл. от АПК

Производството по делото е образувано по жалба на Г.В.М.,*** против Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 20-17-1 от 08.01.2020г., издаден от Г.Д.Й.***– главен експерт РП при Дирекция „МДТ“ при Община П., потвърден с решение № 20/ММО-3506-3 от 09.12.2020г. на директор МДТ при община П.. С акта е  установен размер на задължения за данъци и такси, и лихви за просрочие към 08.01.2020г.  за периодите 2015 г., 2016 г., 2017 г., 2018 г., 2019 г., както следва: данък върху недвижимите имоти в общ размер на  ***, от които главница в размер на ***лв. и  лихва за забава в размер на ***лв. и такса битови отпадъци в общ размер на ***лв., от които  ***лв.-главница и лихва за забава в размер на ***лв.

 В жалбата се иска отмяна на акта за установяване на задължения, потвърден с решението на директор на МДТ при община П.. Излагат се аргументи свързани с погасителна давност, с невръчване на акта по съответния ред и се въвеждат доводи за нищожност. Прави де искане АУЗД да се отмени.

В съдебно заседание жалбоподателят не се явява и не изпраща представител.

Ответникът по жалбата– Директор на дирекция “Местни приходи и такси“ при община П.***редовно призован,за представител изпраща адв. Р. К.***, от АК-П.. Оспорва жалбата и пледира същата да се отхвърли като неоснователна. Не заявява претенция за присъждане на разноски.

            Административен съд-Перник, след като се запозна с приложените по делото доказателства и извърши цялостна проверка относно законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е подадена против индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол, пред надлежен съд, от надлежна страна, адресат на акта. Жалбата е депозирана в  законоустановения преклузивен срок и отговаря на изискванията на чл. 149 във вр. с чл. 145 от ДОПК и е процесуално допустима. Оспорва се акт, който е преминал през административен контрол, което е абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на съдебното обжалване.  С оглед на това жалбата е  процесуално допустима и се дължи разглеждането й по същество.

По фактите:

   В настоящият случай органа по приходите е започнал административното производство служебно по данни от подадени декларации по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с ДНИ и ТБО за съсобствен на жалбоподателя имот, тъй като задълженията не са били платени.

За установените задължения е изготвен Акт за установяване на задължение по декларация № 20-17-1 от 08.01.2020г. изготвен от лицето посочено в заповед № 8 от 07.01.2020г.  на Кмета на община П..  С АУЗД административният орган е определил общо дължими задължения за ДНИ и ТБО за недвижим имот собственост на жалбоподателя  за периода от 01.01.2015г. до 31.12.2019г., като установените задължения са общо в размер на ***лв., от които ***лв.-главница и лихва в размер на ***лв., изчислена към 08.01.2020г.. Установените задължения за ДНИ са в размер на ***лв., от които главница ***лв. и  и лихва в размер на ***лв. и за ТБО са в размер на ***лв., от които ***лв.-главница и лихва в размер на ***лв., изчислени към 08.01.2020г..

   АУЗД, видно от известие за доставяне е връчен лично на жалбоподателя на 20.01.20г.  Срещу констатациите отразени в АУЗД е подадена жалба с вх. № 20/ММО-3506 от 01.09.2020г., в която са изложени доводи за нищожност и за незаконосъобразност.

С писмо изх. № 20/ММО-3506-1 от 17.09.2020г. директор дирекция МДТ я оставя без разглеждане като просрочена.

С определение № 255 от 21.10.2020г., постановено по АД № 624/2020г. по описа на Административен съд-П.***писмо с изх. № 20/ММО-3506-1 от 17.09.2020г.  е  отменено и преписката върната на органа за произнасяне.

С решение № 20/ММО-3506-6 от 09.12.2020г. директор дирекция МДТ при община П.***е приел, жалбата за неоснователна и е потвърдил изцяло установените с АУЗД № 20-17-1 от 08.01.2020г. задължения за ДНИ и ТБО за 2015г., 2016г., 2017г., 2018 и 2019г..

По делото са представени и приети доказателства свързани с установяването и начисляването на задълженията по подадени по чл. 14 от ЗМДТ декларации за облагане с данък  недвижимите имоти. Представени са договори за третиране на битови отпадъци и доказателства, за съществуването на общинско депо и за оператор на депото за БО. Представени и приети са решение № 695/25.01.2011г. и решение № 415/22.12.2016г. на Общински съвет П.***за определен размер на ТБО, както и заповедите по чл. 63 от ЗМДТ на кмета на община П.***за процесните години.

В хода на съдебното производство страните не ангажират други доказателства. С оглед на това горната фактическа обстановка се възприе от представената и приета административна преписка. Документите съдържащи се в нея като неоспорени от страните се ценят в цялост и като годно писмено доказателство въз основа, на което ще се провери законосъобразността на оспорвания акт. 

    При така установените факти, настоящия съдебен състав на Административен съд-П.***като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК достигна до следните правни изводи:

   Разгледана по същество жалбата е частично основателна.

   Жалбоподателят е съсобственик на недвижим имот, находящ се в кв. „Радина чешма“ № 17, гр. П.. Подал е декларация с вх. № ********** от 27.05.2016г. отнасяща се за партиден № 6404Н12386. Посочил е, че имотът е придобит по наследство, заедно с братята му Б. В.М. и И. В.М..

   От данните по делото е видно, че задълженията не са заплатени в срок.  С оглед на това и съгласно чл. 107, ал. 3 от ДОПК, органът по приходите може да иницира такова производство за установяване на размера на дължимите данъци за недвижими имоти и таксите за битови отпадъци за периода от 2015г. до 2019г..

    Предмет на съдебен контрол е установяване на задължения за данък недвижими имоти и  такса битови отпадъци оформени в Акт за установяване на задължение по декларация № 20-17-1 от 08.01.2020г. издаден от орган по приходите при Община П..  Акта е в писмена форма и има необходимото съдържание посочено в чл. 59 от АПК. АУЗД произхожда от лице, определено със заповед  на Кмета на община П., а потвърдителното решение изхожда от компетентния по-горестоящ административен орган, в случая директора на „МДТ“, действащ като териториален директор на НАП и изрично посочена и в заповед № 8 от 07.01.2020г. на кмета на общината. Поради това АУЗД е издаден от компетентен по смисъла на чл. 9б от ЗМДТ във вр. с чл. 4 от ЗМДТ орган. Оспореният акт е мотивиран в обстоятелствената си част, позовава се на правно релевантни факти, които са установени съгласно писмените доказателства приложени по делото. Административните актове са мотивирани от правна и фактическа страна. За да изготви оспорвания акт, административния орган в частта за ДНИ се е позовал на чл. 14 и чл. 22 от ЗМДТ и Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община П., а за ТБО на чл. 62 от ЗМДТ и на Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на Община П., и на решения с № 695/25.01.2011г. и решение № 415/22.12.2016г. на Общински съвет П.***за определяне на промилите за вилни имоти на гражданите. Позовал се е и на подадената  от жалбоподателя декларация по чл. 14 от ЗМДТ от 27.05.2016г..  С оглед на това се приема, че актът е постановен в изискуемата от закона форма и същият е мотивиран. Наблюдава се известна непрецизност, касателно непосочването на ТБО по отделни компоненти, но това не води до отмяна на акта. В хода на административното производството  не са допуснати съществени процесуални нарушения. С оглед на изложеното не се откриват отменителни основания по чл. 146, т. 1, т. 2 и т. 3 от АПК.

   Не е спорно, че процесния имот е съсобствен на жалбоподателя. От АУЗД се установява, че органът е установил задължения за ДНИ и ТБО за притежаваната от него 1/3 идеална част от процесния имот. Дворното място, съгласно застроителен и регулационен план попада в жилищна зона и е извън строителните граници. Налице е облагаем имот, по смисъла на чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ, тъй като попада в урбанизирана територия, има предназначението по чл. 8, ал. 1 от ЗУТ /жилищна зона/ и за него се дължи ДНИ. Дължимостта на данъка не зависи от ползването или неползването на подлежащия на облагане недвижим имот, т. к. ползването не е елемент на фактическия данъчен състав за данък недвижими имоти – по аргумент на чл. 13 от ЗМДТ.  Съгласно чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ имота е облагаем и за него се дължи ДНИ. Процесният имот не попада в изключенията  разписани в чл. 10, ал. 2, ал. 3 и ал. 4 от ЗМДТ и чл. 24 от ЗМДТ. Размерът на задълженията за ДНИ на този имот е определен в размер на 2 на хиляда върху данъчната оценка на имота, съгласно чл. 15, ал. 1 от Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на община П.***и чл. 22 от ЗМДТ.   Съгласно чл. 15 от наредбата,   Общински съвет П.***е определил с наредбата по чл. 2, ал. 2, т. 1 размера на данъка на 2 на хиляда върху данъчната оценка на недвижимия имот.  Данъчната оценка на процесния имот е ***лв., като съответно за притежаваната 1/3 идеална част същата е ***лв. При елементарно математическо пресмятане ДНИ е в размер на ***лв., точно толкова колкото и органът е установил. Следователно размера на ДНИ е определен в съответствие с нормативната база. Същият е  и дължим в установения от органа общ размер на ***лв. /за 2015г.-***лв.; за 2016г.-**лв.; за 2017г.-***лв.; за 2018г.-***лв. и за 2019г.-***лв./.

По отношение на установената лихва за ДНИ в АУЗД се приема, че невнесените в срок местни данъци и такси по силата на чл. 4, ал. 2 от ЗМДТ, във вр. с чл. 9б от ЗМДТ, се събират заедно с лихвите по Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания по реда на ДОПК. В този смисъл е разпоредбата на чл. 175, ал. 1 от ДОПК, който предвижда, че за неплатените в законоустановените срокове публични задължения се дължат лихви в размер, определен в съответния закон. Задължението за данъци и такса битови отпадъци  представляват публично вземане по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 и т. 3 от ДОПК. С неплащането на задълженията в регламентирания срок, данъчно задълженото лице изпада в забава и дължи лихва, която е начислена за посочения имот на жалбоподателя с акта.  Съгласно чл. 28, ал. 1 от ЗМДТ, ДНИ се заплаща на две равни вноски в сроковете до 30 юни и до 30 октомври на годината за която е дължим, като за невнесените в срок задължения се начислява лихва, съгласно чл. 1 от ЗЛДТДПДВ. Жалбоподателя не ангажира доказателства, които да се противопоставят и съответно оборят изводите на ответника за дължимост на лихвите. Въз основа на това се приема, че административният орган правилно е начислил размера на дължимите лихви, към дата на установяване на задълженията.  С оглед на изложеното АУЗД в частта за ДНИ е правилен и законосъобразен, а жалбата е неоснователна.

      По отношение на ТБО:

            Имота е деклариран с декларация с вх. № **********/27.05.2016г. и подлежи на облагане с ТБО. Размерът на таксата се определя по реда на чл. 66 от ЗМДТ за всяка услуга поотделно - сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване.

      Със заповеди с №№ 1663/28.10.2014г., 1931/28.10.2015г., 2368/28.10.2016г.; 1882/26.10.2017г.; 1738/30.10.2018г. на Кмета на община Перник, издадени по реда на чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ, са определени границите на районите, видът на предлаганите услуги, както и  честотата на сметоизвозване.  В тях в т. 3 са посочени изрично и изчерпателно райони, в които единствено ще се извършват услуги само по обезвреждане на битови отпадъци в депо и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. Видно от цитираните заповеди, имотът на жалбоподателя попада в изключенията на заповедите на кмета на община Перник, където са посочени: всички незастроени имоти в кв. „Радина чешма“. Декларирания имот е незастроен и е в кв. „Радина чешма“.

   Съгласно разпоредбата на чл. 62 от ЗМДТ такса за битови отпадъци се заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места, като размерът на таксата се определя по реда на чл. 66 за всяка услуга поотделно-сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване.

Анализът на приложимата нормативна уредба води на извод, че не се събира такса за първата услуга - сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината. В конкретния случай, следва да се приеме, че незаконосъобразно органът е установил задължения по този компонент. Процесния имот е незастроен, представлява земя и попада в изключенията на заповедите на кмета на общината, с които са определени граници и райони на извършваните услуги. Следователно сумите установявани като задължение за ТБО в компонент сметосъбиране и сметоизвозване е незаконосъобразно начислена.

За втората от услугите - поддържане чистотата на териториите за обществено ползване, условието да не се събира такса е непредоставянето на услугата от общината, а за третата - обезвреждането на битови отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци, когато няма такива. С оглед разпределената доказателствена тежест се приема, че ответника по жалбата доказва реалността на предоставяните услуги. На територията на общината има изградено депо за събиране, транспортиране, временно съхраняване и депониране на отпадъци и се извършва услугата по почистване на територии за обществено ползване /зимно и лятно почистване/ по отношение на населените места, в това число и касателно посочения квартал.

ТБО за 2015г. и за 2016г.:

Размерът на ТБО се твърди, че е определен съгласно Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на Община Перник, както и въз основа на Решение № 695/25.01.2011г. на Общински съвет Перник. С последното е приета основа за определяне на ТБО и промилите за съответните услуги. Съгласно решението за жилищните и вилни имоти на гражданите ТБО е в промил върху данъчната оценка и е общо 1.8 на хиляда, в т.ч. 0.8 на хиляда за сметосъбиране и сметоизвозване; 0,2 на хиляда за обезвреждане на битови отпадъци в депа и 0.8 на хиляда за чистота на териториите за обществено ползване. С оглед изложеното по-горе за компонент сметосъбиране и сметоизвозване не следва да се начисляват задължения, така както е приел и ответника. За останалите два компонента таксата за битови отпадъци за  2015г. е дължима. Данъчната оценка на имота е ***лв. С оглед на това промилите върху тази оценка за 2015г. са в размер съответно за обезвреждане на битови отпадъци в депа 0.2x11700=2.34лв. и за чистота на териториите за обществено ползване 0.8x11700=9.36лв. или общо за 2015г. размера на ТБО е 11.70лв. /2.34+9.36=11.70лв./.

За 2016г.  размерът на ТБО отново е определен въз основа на Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на Община Перник, както и въз основа на Решение № 695/25.01.2011г. на Общински съвет П.***. Ответникът обаче, не е съобразил заповед № 1931/28.10.2015г. на кмета на община П., в която е посочил, че всички незастроени имоти в кв. „Радина чешма“ подлежат на облагане само по отношение на обезвреждане на битови отпадъци в депо и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. Следователно установения размер на ТБО в частта за сметосъбиране и сметоизвозване е незаконосъобразен.  Същият е в размер на 9.36лв. и акта в тази му част следва да се отмени.  Съответно   за 2016г. за обезвреждане на битови отпадъци в депа е: 0.2x11700=2.34лв. и за чистота на териториите за обществено ползване 0.8x11700=9.36лв. и дължимия размер от жалбоподателя за ТБО за 2016г. е  общо в размер е 11.70лв. /2.34+9.36=11.70лв./.

 

   ТБО за 2017г., 2018г. и 2019г.:

 За посочените години се твърди, че ТБО е определена съгласно Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на Община Перник, както и въз основа на Решение № 415/22.12.2016г. на Общински съвет Перник. С последното е приета основа за определяне на ТБО и промилите за съответните услуги. Съгласно решението за жилищните и вилни имоти на гражданите, ТБО е в промил върху данъчната оценка и е общо 2.25 на хиляда, в т.ч. 0.8 на хиляда за сметосъбиране и сметоизвозване; 1 на хиляда за обезвреждане на битови отпадъци в депа и 0.45 на хиляда за чистота на териториите за обществено ползване. С оглед изложеното по-горе за компонент сметосъбиране и сметоизвозване не следва да се начисляват задължения, тъй като са налице заповеди с № 2368/28.10.2016г.; 1882/26.10.2017г.; 1738/30.10.2018г., по силата, на които, за процесния имот следва да се начисляват само таксите на обезвреждане на битови отпадъци в депо и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. С оглед на това установените размери на ТБО в компонент сметосъбиране и сметоизвозване не са дължат от жалбоподателя. Същите за тези години са в размер на 28.08лв./3х9.36=28.08лв./ и актът в тази му част ще се отмени.  Данъчната оценка на имота е 11700лв. и съответно останалите два компонента на ТБО за 2017г., 2018г. и 2019г. са правилно установени. Съответно   за обезвреждане на битови отпадъци в депа 1x11700=11.70лв. и за чистота на териториите за обществено ползване 0.45x11700=5.26лв. и дължимия размер от жалбоподателя за ТБО е  общо в размер на 16.96лв. /11.70+5.26=16.96лв./ за всяка една година или 3х16.96=50.88лв. общо за 2017г., 2018г. и 2019г..

За тези направени елементарни математически пресмятания не са необходими специални знания. Същите  почиват на правите основания посочени от органа и се подкрепят и от събраните по делото доказателства. Точно такива размери по отношение на ТБО в двата му компонента  е установил и органа, видно от АУЗД и справка за начисленията. Дължимият

от жалбоподателя размер за ТБО за 2015г., 2016г., 2017г., 2018г. и 2019г. е в общ размер на са в размер на ***лв..

Изложените в жалбата аргументи свързани с нищожност на акта са напълно неоснователни. АУЗД е издаден по отношение на притежаваната от жалбоподателя  1/3 идеална част, а не за целия имот. Поради това следва да се издадат АУЗД и по отношение на другите съсобственици, в случаи, че те не са заплатили задълженията си за ТБО и ДНИ за притежаваните от тях идеални части от този имот.

Съдът не споделя и възражението на жалбоподателя за изтекла погасителна давност на установени задължения към 01.01.2011г. С разглеждания акт такива задължения не са установени. Съгласно чл. 171 от ДОПК, публичните вземания се погасяват с изтичането на 5-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, освен ако в закон е предвиден по-кратък срок. За публичните задължения за 2015г., срокът изтича на 31.12.2020 година, като актът е издаден много преди тази дата. Към дата на установяване на задълженията  за нито едно от публичните вземания не е изтекла погасителната давност.

Не е налице и твърдяна нищожност свързана с неоформяне на разписката за получаване на АУЗД. Процесния акт е връчен надлежно, видно от обратна разписка приложена по делото.

Въз основа на изложеното настоящия съдебен състав приема, че жалбата е частично основателна.

Административния орган правилно е установил  размерите на ДНИ за 2015г., 2016, 2017, 2018г. и 2019г. и сумата дължима от жалбоподателя е в размер на ***лв., ведно с начислените към нея лихви към 08.01.2020г. Жалбата в тази си част е неоснователна и ще се отхвърли.

Административния орган правилно е установил  размерите на ТБО за 2015г., 2016, 2017, 2018г. и 2019г., в компонент обезвреждане на отпадъци в депа и поддържане чистота на териториите за обществено ползване и съответно общо дължимата ТБО, в тези и компоненти за посочените години е общо в размер на ***лв.. Същата е дължима от жалбоподателя,  ведно с начислените към нея лихви към 08.01.2020г.. За разликата до пълния претендиран размер на ТБО от ***лв. жалбата е основателна, поради което АУЗД ще се измени до този размер.

Относно разноските:

С оглед изхода на делото ответникът има право на разноски. Такива не са поискани, поради което и не се дължи произнасяне.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, във вр. с чл. 160, ал. 1 от ДОПК, Административен съд-П.***

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Г.В.М.,*** против Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 20-17-1 от 08.01.2020г., издаден от Г.Д.Й.***– главен експерт РП при Дирекция „МДТ“ при Община П., потвърден с решение № 20/ММО-3506-3 от 09.12.2020г. на директор МДТ при община П.,  в частта, с която са  установени задължения за данък недвижими имоти за 2015г., 2016г., 2017г., 2018г. и 2019г. в размер на главница-***лв. и ***лв., лихва начислена към 08.01.2020г.   като неоснователна.

ИЗМЕНЯ по жалба на Г.В.М.,*** Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 20-17-1 от 08.01.2020г., издаден от Г.Д.Й.***– главен експерт РП при Дирекция „МДТ“ при Община П., потвърден с решение № 20/ММО-3506-3 от 09.12.2020г. на директор МДТ при община П., в частта, с която са установени размери на такса битови отпадъци за 2015г., 2016г., 2017г., 2018г. и 2019г. като ги установява в размер на  ***лв.-главница и лихва дължима към 08.01.2020г., като за разликата до пълния предявен размер от ***лв. го отменя.

         РЕШЕНИЕТО на основание чл. 160, ал. 7 от ДОПК е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

                                                                                    

 

Съдия:/П/