АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
РЕШЕНИЕ № 62 |
|||||||||||
гр. Видин,
27.03.2023 г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен
съд – Видин, |
Шести административен състав |
||||||||||
в публично заседание на |
Двадесет и седми февруари |
||||||||||
през две хиляди двадесет и трета година в състав: |
|||||||||||
Председател: |
Борис Б. |
||||||||||
при секретаря |
Валерия Шутилова |
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Б. |
|
|||||||||
Административно дело № |
30 |
по описа за |
2023 |
година |
|||||||
и за да се произнесе, съобрази
следното: |
|||||||||||
Делото е образувано по жалба на ГД „ Боец – България
обединена с една цел“ ЕИК ********* Видин, представлявано от Г.Б.Г. против решение
№ 01 от 17.01.2023г. на главния инспектор на Инспектората на ВСС за предоставяне
на до обществена информация. В жалбата се развиват съображения, че с решението е постановен
частичен отказ за предоставяне на обществена информация, който е незаконосъобразен.
Иска се да бъде постановено решение, с което да се отмени оспореното решение в
обжалваната част и да бъде задължен органа да предостави исканата информация.
Претендира разноски. Ответникът по жалбата в писмен отговор взема становище
за неоснователност на жалбата. Претендира разноски. От данните по делото във връзка с оплакванията в жалбата,
Административният съд намира, че същата е неоснователна по следните съображения
: В Инспектората към Висшия съдебен
съвет е постъпило заявление за достъп до обществена информация вх. peг. № ОИ-23-1 от 03.01.2023
г. по описа на Инспектората към ВСС, подадено от сдружение „БОЕЦ - България обединена
с една цел”, чрез представляващия го Г.Г. със следните въпроси: 1.
Какъв е общият размер на допълнителното материално
стимулиране и всички видове бонуси и финансови стимули, извън основното трудово
възнаграждение за 2022 г., раздаден на служителите на ИВСС? 2.
Какъв е общият размер на допълнителното материално
стимулиране и всички видове бонуси и финансови стимули, извън основното трудово
възнаграждение за 2022 г., раздаден на членовете на ИВСС? 3.
Какъв е общият размер на трудово възнаграждение
за 2022 г. изплатено на членовете на ИВСС? 4.
Какъв е общият размер на трудово възнаграждение
за 2022 г. изплатено на служителите на ИВСС? 5.
Какъв е броят на членовете на ИВСС, които получават
пенсия за осигурителен стаж и възраст? 6.
Какъв е броят на членовете на ИВСС, които получават
пенсии за инвалидност? 7.
С колко служебни автомобила разполага ИВСС и какъв
е техният пробег в километри за 2022 г. ? В законоустановения срок главният
инспектор се е произнесъл с Решение № 01/17.01.2023 г., с което предоставен достъп до обществена информация
по т. 1, т. 2, т. 3, т. 4 и т. 7 в частта относно броя на служебните автомобили,
с които разполага Инспекторатът към ВСС и уведомява заявителя, че не разполага
с исканата информация по т. 5, т. 6 и т. 7 в частта отнасяща се до пробега в километри
за 2022 г. на служебните автомобили и няма данни за нейното местонахождение. Между страните няма спор по фактите. Съдът намира, че е налице валиден
административен акт, като постановен от надлежно оправомощено лице, при спазване
на изискванията за форма. В случая не е постановен частичен отказ от предоставяне
на обществена информация, както се твърди в жалбата, тъй като по т. 1 до т. 4
е предоставена информацията във вида, в който същата се събира и съхранява от
Инспектората към ВСС. Правото да се търси и получава информация е сред основните
права на гражданите, регламентирано в чл. 41 от Конституцията и обхваща задължението
на държавните органи да осигуряват достъп до обществено значима информация, доколкото
тя не е държавна или друга защитена от закона тайна или не засяга чужди права.
Обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация,
са уредени в ЗДОИ. Както в Конституцията на Република България, така и в посочения
закон правото на информация е въздигнато като принцип. В казуса поисканата информация е
обществена по смисъла на закона. Съгласно дефиницията на чл. 2, ал.1 от ЗДОИ обществена
е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща
възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на
задължените по закона субекти. Исканата със заявлението информация
от т. 1 до т. 4, касаеща общия размер на изплатените трудовите възнаграждения
и на допълнителните такива на членовете и служителите на Инспектората към ВСС
за 2022г. е обществена информация. Посочено е в решението, че тази финансова информация
е нормативно определена, като е посочено в кои законови текстове, както и къде
и на какъв електронен адрес е публикувана. Съгласно Закона за достъп до обществена
информация, исканата със заявлението информация трябва да бъде налична при задължения
по чл. 3 ЗДОИ субект, вече създадена
при осъществяване на дейността му, а
не създавана от органа нарочно
по повод и за целите на конкретното заявление за достъп. Инспекторатът
е представил изцяло търсената информация относно получените възнаграждения от
инспектори и служители на общата и специализирана администрация за 2022г. по начина,
по който я съхранява. Законът не дава възможност под формата
на искане за достъп до обществена информация гражданите или организациите да налагат на задължените по този закон
лица да обработват и създават статистическа или друг вид информация във вид и
по начин удовлетворяващ конкретно искане на заявител. Предвид на това жалбата в тази част
е неоснователна и следва да се остави без уважение. На основание чл.143, ал.1 АПК и съобразно изхода на делото
на ответника ще следва да се присъдят поисканите деловодни разноски – ю.к. възнаграждение
в размер на 100лв. Воден от горното и на осн. чл.172,ал.2 от АПК, Административен
съд Видин
Р Е Ш И: ОТХВЪРЛЯ жалбата на Гражданско движение „ Боец – България
обединена с една цел“, представлявано от Г.Б.Г. *** против решение № 01 от 17.01.2023г.
на главния инспектор на Инспектората на ВСС, като неоснователна. ОСЪЖДА Гражданско движение „ Боец – България обединена
с една цел“, представлявано от Г.Б.Г. *** да заплати на ВСС София сумата от 100
лв. Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Съдия: |
|||||||||||