Решение по дело №30/2023 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 62
Дата: 27 март 2023 г. (в сила от 27 март 2023 г.)
Съдия: Борис Огнянов Борисов
Дело: 20237070700030
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ62

гр. Видин, 27.03.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

Шести административен състав

в публично заседание на

Двадесет и седми февруари

през две хиляди двадесет и трета година в състав:

Председател:

Борис Б.

при секретаря

Валерия Шутилова

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

 Б.

 

Административно дело №

30

по описа за

2023

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

Делото е образувано по жалба на ГД „ Боец – България обединена с една цел“ ЕИК ********* Видин, представлявано от Г.Б.Г. против решение № 01 от 17.01.2023г. на главния инспектор на Инспектората на ВСС за предоставяне на до обществена информация.

В жалбата се развиват съображения, че с решението е постановен частичен отказ за предоставяне на обществена информация, който е незаконосъобразен. Иска се да бъде постановено решение, с което да се отмени оспореното решение в обжалваната част и да бъде задължен органа да предостави исканата информация. Претендира разноски.

Ответникът по жалбата в писмен отговор взема становище за неоснователност на жалбата. Претендира разноски.

От данните по делото във връзка с оплакванията в жалбата, Административният съд намира, че същата е неоснователна по следните съображения :

В Инспектората към Висшия съдебен съвет е постъпило заявление за достъп до обществена информация  вх. peг. № ОИ-23-1 от  03.01.2023 г. по описа на Инспектората към ВСС, подадено от сдружение „БОЕЦ - България обединена с една цел”, чрез представляващия го Г.Г. със следните въпроси:

1.           Какъв е общият размер на допълнителното материално стимулиране и всички видове бонуси и финансови стимули, извън основното трудово възнаграждение за 2022 г., раздаден на служителите на ИВСС?

2.           Какъв е общият размер на допълнителното материално стимулиране и всички видове бонуси и финансови стимули, извън основното трудово възнаграждение за 2022 г., раздаден на членовете на ИВСС?

3.           Какъв е общият размер на трудово възнаграждение за 2022 г. изплатено на членовете на ИВСС?

4.           Какъв е общият размер на трудово възнаграждение за 2022 г. изплатено на служителите на ИВСС?

5.           Какъв е броят на членовете на ИВСС, които получават пенсия за осигурителен стаж и възраст?

6.           Какъв е броят на членовете на ИВСС, които получават пенсии за инвалидност?

7.           С колко служебни автомобила разполага ИВСС и какъв е техният пробег в километри за 2022 г. ?

В законоустановения срок главният инспектор се е произнесъл с Решение № 01/17.01.2023 г., с което предоставен достъп до обществена информация по т. 1, т. 2, т. 3, т. 4 и т. 7 в частта относно броя на служебните автомобили, с които разполага Инспекторатът към ВСС и уведомява заявителя, че не разполага с исканата информация по т. 5, т. 6 и т. 7 в частта отнасяща се до пробега в километри за 2022 г. на служебните автомобили и няма данни за нейното местонахождение.

Между страните няма спор по фактите.

Съдът намира, че е налице валиден административен акт, като постановен от надлежно оправомощено лице, при спазване на изискванията за форма. В случая не е постановен частичен отказ от предоставяне на обществена информация, както се твърди в жалбата, тъй като по т. 1 до т. 4 е предоставена информацията във вида, в който същата се събира и съхранява от Инспектората към ВСС. Правото да се търси и получава информация е сред основните права на гражданите, регламентирано в чл. 41 от Конституцията и обхваща задължението на държавните органи да осигуряват достъп до обществено значима информация, доколкото тя не е държавна или друга защитена от закона тайна или не засяга чужди права. Обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация, са уредени в ЗДОИ. Както в Конституцията на Република България, така и в посочения закон правото на информация е въздигнато като принцип.

В казуса поисканата информация е обществена по смисъла на закона. Съгласно дефиницията на чл. 2, ал.1 от ЗДОИ обществена е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Исканата със заявлението информация от т. 1 до т. 4, касаеща общия размер на изплатените трудовите възнаграждения и на допълнителните такива на членовете и служителите на Инспектората към ВСС за 2022г. е обществена информация. Посочено е в решението, че тази финансова информация е нормативно определена, като е посочено в кои законови текстове, както и къде и на какъв електронен адрес е публикувана.

Съгласно Закона за достъп до обществена информация, исканата със заявлението информация трябва да бъде налична при задължения по чл. 3 ЗДОИ субект, вече създадена при осъществяване на дейността му, а не създавана от органа нарочно по повод и за целите на конкретното заявление за достъп. Инспекторатът е представил изцяло търсената информация относно получените възнаграждения от инспектори и служители на общата и специализирана администрация за 2022г. по начина, по който я съхранява. Законът не дава възможност под формата на искане за достъп до обществена информация гражданите или организациите да налагат на задължените по този закон лица да обработват и създават статистическа или друг вид информация във вид и по начин удовлетворяващ конкретно искане на заявител.

Предвид на това жалбата в тази част е неоснователна и следва да се остави без уважение.

На основание чл.143, ал.1 АПК и съобразно изхода на делото на ответника ще следва да се присъдят поисканите деловодни разноски – ю.к. възнаграждение в размер на 100лв.

Воден от горното и на осн. чл.172,ал.2 от АПК, Административен съд Видин

 

                                              Р Е Ш И:

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Гражданско движение „ Боец – България обединена с една цел“, представлявано от Г.Б.Г. *** против решение № 01 от 17.01.2023г. на главния инспектор на Инспектората на ВСС, като неоснователна.

ОСЪЖДА Гражданско движение „ Боец – България обединена с една цел“, представлявано от Г.Б.Г. *** да заплати на ВСС София сумата от 100 лв.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

Съдия: