Решение по дело №121/2023 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 юни 2023 г.
Съдия: Габриела Георгиева Христова-Декова
Дело: 20237170700121
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ № 337

 

гр. Плевен, 29 юни 2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд гр. Плевен – седми състав, в открито съдебно заседание на тридесети май две хиляди двадесет и трета година в състав:      

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: Габриела Христова-Декова

 

при секретар Бранимира Монова, изслуша докладваното от съдията Христова-Декова адм. дело № 121/2023 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 145, ал.2, т.1 от АПК във връзка с чл.133, ал.2, т.1 от Закона за физическото възпитание и спорта /ЗФВС/.

Образувано е по жалба от ФК „Ювентус-95“ – с. Малчика, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с.Малчика, ул.“Столетов“ №33, срещу Решение № 590 на Общински съвет – Левски /ОбС/ по т. 6 от Протокол № 56/26.01.2023 г. с което се приема становището на ПК по образование, спорт, култура, вероизповедания: „Не отпуска на ФК „Ювентус-95" - с. Малчика исканата сума от 5 000 лв. за финансиране на дейността на клуба за 2022 година“, по мотивите изложени в Протокол от заседание на ПК по образование, спорт, култура, вероизповедания от 18.01.2023 г. и Становище на ПК по образование, спорт, култура, вероизповедания до Общински съвет-Левски, които са неразделна част от същото решение.

В жалбата се твърди, че с Решение на Административен съд-Плевен по административно дело №503/2022 г. се указва да се преразгледа заявката за финансиране за 2022 г. на клуба. Общински Съвет- Левски е уведомен на 18 ноември 2022 г. за влязлото в сила Решение по това дело и за необходимите действия, които да извърши по съответната процедура. Същите не са били извършени през 2022 г., като след забавянето е пуснато по електронна поща на 19.01.2022 г. заявление да се извършат и отделно да се платят 5000 лева. което е първоначално гласуваната сума от същия орган. Едва през януари 2023 г. тези въпроси са включени в дневния ред, но нито 5000 лева са платени, нито е обсъдена заявката за по-голяма стойност на финансирането.

Сочи, че Решението е прието при допуснати съществени нарушения на процедурните правила и в противоречие с правните норми, което го прави незаконосъобразно. Моли да се отмени решение 590/2022 г.

Сочи, че представя приложения към жалбата, но такива не са налице. Прави и доказателствени искания.

С разпореждане № 576/10.02.2023 г. /л.5/ жалбата е оставена без движение за представяне на оригинала на жалбата, подписана със свеж подпис, внасяне на държавна такса и представяне на документ за внасянето й, представяне на препис от жалбата и приложенията към нея за ответната страна, и представяне на посочените в жалбата приложения в заверени копия. Нередовностите са отстранени в посочения от съда срок.

По жалбата не е постъпил отговор от Общински съвет Левски, въпреки предоставената възможност с определение № 527/09.03.2023 г. /л.л.78-79/.

В съдебно заседание жалбоподателят ФК „ЮВЕНТУС – 95“ – с. Малчика, представлявано от А.А.А. – редовно призован, явява лично представляващият А.А.А.. Счита, че решението е част от поредица незаконосъобразни решения на Общински съвет – Левски, която продължава години наред. С решението по АД № 503/2022 г. е указано, че трябва ново разглеждане от общинския съвет. Доказателство за това, че ресурсът не е бил изчерпан по перото за спортни дейности е, че без да има заседание на комисии, на заседание на 23 декември 2022 г. са се отпуснали допълнителни средства на общински футболен клуб „Левски“ в размер на 49 хил. лева, като подробно описва това заседание на ОбС. Инициативата за разглеждане на искането за финансиране не е трябвало да е на клуба, съдът достатъчно е указал изрично на Общински съвет – Левски, че трябва да го разгледа. Твърди, че каквото и да се прави, каквото и да казва съда, можем да си правим каквото си искаме – това е мото на общинския съвет.

Ответникът - ОБЩИНСКИ СЪВЕТ – ЛЕВСКИ – редовно призован, не изпраща процесуален представител.

Съдът, за да се произнесе по жалбата, намери за установено следното от фактическа страна:

С решение № 479 на Общински съвет – Левски по т. 20 по  Протокол № 47/26.05.2022 г. е определена финансова помощ от 5000 лв. за подпомагане на спортната дейност на ФК „Ювентус 95“ с.Малчика за 2022 г. С решения от 470-480 по т.20 по протокол №47/26.05.2022 г. са определени финансови помощи на спортните клубове в Община Левски на осн. чл. 9 от Наредба № 28 за условията, реда, и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието на спорта за всички в Община Левски издадена от Общински съвет Левски /по-долу Наредба № 28/.

Същото решение е било оспорено от ФК „Ювентус 95“ с.Малчика, като по подадената жалба е било образувано дело № 503/2022 по описа на настоящия съд, приобщено към настоящето. С решение № 473/17.10.2022 г. съдът е отменил решение № 479 на Общински съвет – Левски от 26.05.2022 г., като е изпратил преписката на ОбС за ново произнасяне на първото следващо заседание, след разглеждане и оценяване на постъпилите молби от Постоянната комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания към ОбС – Левски съобразно задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на съдебното решение. Видно от същите мотиви, заседанието на ПК по образование, спорт, култура и вероизповедания проведено на 23.05.2022г. е било свикано незаконосъобразно, в нарушение на чл. 27, ал.1 от Правилника за дейността на Общинския съвет Левски и неговите комисии, като и дневният ред не е бил обявен. Не са били изложени мотиви защо по отношение на ФК „Ювентус 95“ с.Малчика не са определени средства по отношение на детски и юношески отбори, както и по критерия подобряване на класиране, поради което съдът не може да  провери спазени ли са критериите въведени в чл. 9 от Наредба 28 при разпределение на средствата по отделните показатели. 

Освен това в заседанието на ПК не е присъствал представител на общинската администрация – Дирекция „БФС“, а само ресорния зам.кмет. Същият, респ. ресорната комисия няма правомощия да се разпорежда с предвидената  сума от 10 % от  бюджета на общината за масови спортни общински прояви, а ако е имало съответното решение на общинската администрация тези средства да не се използват за масови спортни общински прояви, то е следвало да бъде изразено в съответната форма.

На тези основания решението е отменено като постановено от компетентен орган в рамките на правомощията му, но при липса на мотиви и при допуснати съществени процесуални нарушения в хода на производството, поради което съдът не може да  провери спазени ли са критериите въведени в чл. 9 от Наредба № 28 при разпределение на средствата по отделните показатели. 

Решение № 473/17.10.2022 г. по дело 503/2022 е влязло в сила като необжалвано. Същото като преписка след влизането му в сила е било изпратено на ОбС Левски, като е получено на 22.11.2022 г. /л.114 от дело 503/2022/.

Видно от разпечатката за заседания на ОбС /л.34 от настоящето дело/, същият е провел заседания на 30.11.2022 г., 23.12.2022 г. и 26.01.2023 г.

На 19.12.2022 г., видно от рег.№, ФК „Ювентус 95“ с.Малчика е подал заявление /л.14 от настоящето дело/, с което иска ОбС да се произнесе съгласно указанията в съдебното решение.

По настоящето дело е приобщен дневният ред за заседанията на постоянни комисии към ОбС Левски /л.л.22-23/, от които е видно, че заявлението на клуба е част от дневния ред на: ПК по образование, спорт, култура, вероизповедания; ПК по правни въпроси, установяване конфликт на интереси, обществен ред, сигурност, контрол по изпълнение на решенията, етика; ПК по икономика, финанси, бюджет; Заседанията са проведени на 17 и 18.01.2023 г., а провеждането им е обявено на 13.01.2023 г. /л.34/.

От протоколите от заседанията на тези комисии /л.л.24-31/ е видно, че ПК по образование, спорт, култура, вероизповедания на заседанието си на 18.01.2023 г. не отпуска на ФК „Ювентус-95” - с. Малчика исканата сума от 5 000 лв. за финансиране на дейността на клуба за 2022 година. В заседанието са взели участие ресорният зам.кмет и директорът на Дирекция „БФС“. Изложени са мотиви, че с влязло в сила Решение № 473/17.10.2022 г., постановено по АД №503/2022 г. по описа на Административен съд - гр. Плевен, е отменено Решение № 479/26.05.2022 г. на Общински съвет - Левски, с което се определя за подпомагане на спортната дейност на ФК „Ювентус-95” - с. Малчика сумата от 5000 лв. за 2022 г. С оглед на правните последици от това решение към момента липсва влязло в сила решение на Общински съвет- Левски и съответно - основание за отпускане на исканото от ФК „Ювентус-95” - с. Малчика финансово подпомагане в размер на 5000 лева. Към момента са налице висящи множество други съдебни производства, образувани по жалби от ФК „Ювентус-95" - с. Малчика, с които се оспорва разпределението на средства за финансово подпомагане между спортните клубове на територията на Община Левски за 2022 г. Наличието на тези спорове е обективна пречка към момента да бъде преценено финансовото подпомагане за ФК „Ювентус-95” - с. Малчика по размер и съответно да бъде отпуснато такова. Преценките и съответно решението може и ще бъде взето след приключване на всички съдебни спорове, по подадените от ФК „Ювентус-95” - с. Малчика жалби.

За отпускане на сумата от 5000 лв. са гласували двама „за“, двама „против“, трима са се въздържали.

Същата комисия е изразила и становище /л.32/ относно заявлението на ФК „Ювентус-95" - с. Малчика, със съдържание, идентично с взетото решение по заявлението. 

Видно от протоколите на ПК по правни въпроси, установяване конфликт на интереси, обществен ред, сигурност, контрол по изпълнение на решенията, етика и ПК по икономика, финанси, бюджет, точката със заявлението на клуба е отпаднала след гласуване, като първата комисия не е изложила мотиви по причината за отпадане, а във втората е посочила „до внасянето й по надлежния ред“.

До общинските съветници е оправена покана /л.33/ от 20.01.2023 г. за заседание на ОбС на 26.01.2023 г., като т.6 от дневния ред е заявлението на ФК „Ювентус-95" - с. Малчика. 

Приобщен е Протокол № 56 от 26.01.2023 г. от заседание на ОбС /л.л.48-58/. Видно от същия, по т.6 е проведено разискване, като е гласувано процесното решение. Освен мотивите на ПК, от общински съветници са изложени твърдения, че може да се потвърди отпускането на сумата от 5000 лв. или да не се потвърди, както и че няма искане на клуба по реда на Наредба №28. Кметът на общината посочва, че бюджет 2022 е приключил, и преразглеждането на това решение в 2023 г. е без предмет. Последната актуализация на бюджета е била декември 2022 г.

Видно от списък за поименно гласуване /л.59/, за Решение № 590 на Общински съвет – Левски по т. 6 от Протокол № 56/26.01.2023 г. са гласували общински съветници, както следва: 13 „за“, двама „против“, четирима са се въздържали, един не е гласувал, един е отсъствал, при общ брой на общинските съветници 21.

Няма данни решението да е връчено на клуба, като жалбата е подадена на 09.02.2023 г.по електронен път, като е получила вх.№ от 10.02.2023 г. на съда /л.2/.

При така установените факти, съдът прави следните правни изводи:

По делото не е представено доказателство за начина и датата, на която е публично оповестено или е съобщено на жалбоподателя процесното решение, поради което съдът приема, че жалбата е  подадена в срока по чл. 140, ал. 1 от АПК. Същата е допустима като подадена от лице с правен интерес, срещу административен акт, който е неблагоприятен за него.

Съдът намира, че така приетото решение е нищожно, като прието в нарушение на чл.177, ал.2 от АПК, и освен това е прието в несъответствие с материалния закон и липса на мотиви.

Видно от протокола е, че на заседанието на общинския съвет са присъствали 19 общински съветници, отсъствал е един, един не е гласувал. Процесното решение е било одобрено с 13 гласа „за“, двама „против“ и четирима въздържали се, следователно е прието с необходимото обикновено мнозинство от повече от половината от присъстващите на заседанието общински съветници, при наличие на изискуемия кворум. с оглед на което съдът приема, че същото е постановено от компетентен орган.

Редът за отпускане на финансово подпомагане на спортни клубове на територията на Община Левски е регламентиран в Наредба №28 за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието на спорта за всички в Община Левски. Съгласно тази наредба средствата се отпускат еднократно при подадено заявление до 15 януари на съответната година  - чл. 13, ал. 2 от Наредбата при подаване на документи по чл.8, ал.1, т.1-14. Съгласно чл.10, ал.1 от Наредба № 28, Общински съвет Левски определя размера на годишната финансова помощ за дейността на спортните клубове и развитието на спорта за всички с приемането на бюджета на Община Левски. Според  ал.2 на същата норма, средствата по ал.1 се разпределят от постоянната комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания към ОбС - Левски с участието на ресорния зам.кмет и експерт от общ.администрация-Дирекция „БФС”, като след разглеждане и оценяване на постъпилите молби се изготвя списък на одобрените спортни клубове и размера на разпределените им финансови средства за текущата година, който се предоставя на Общински съвет за одобрение с протокол от проведено заседание (ал.3). Съгласно чл.14, ал.2 от Наредба № 28, всеки клуб има право да получи финансова помощ в размер на одобрената за подпомагане сума от проектобюджета на клуба, съобразена и с критериите посочени в наредбата. Според чл.18, ал.1 от същата, спортните организации, получили финансова помощ по реда на тази наредба, разходват средствата по предназначение, отчитат и доказват пред Община Левски целесъобразността на изразходваните през годината средства.

С предходното, отменено с Решение № 473/17.10.2022 г. по дело 503/2022 решение № 479 на Общински съвет – Левски по т. 20 по Протокол № 47/26.05.2022 г. е била определена финансова помощ от 5000 лв. за подпомагане на спортната дейност на ФК „Ювентус 95“с.Малчика за 2022 г. С решения от 470-480 по т.20 по протокол №47/26.05.2022 г. са определени финансови помощи на спортните клубове в Община Левски на осн. чл. 9 от Наредба № 28 за условията, реда, и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието на спорта за всички в Община Левски издадена от Общински съвет Левски.

Видно от представения на л.л.24-25 от делото протокол е, че на 18.01.2023 г. се е провело заседание на постоянната комисия  по образование, спорт, култура, вероизповедания при Общински съвет Левски. Съгласно чл. 27, ал.2 от Правилника за организация и дейността на Общински съвет Левски и неговите комисии дневният ред на постоянните комисии се публикува на страницата на Общинския съвет в интернет не по–късно от три работни дни преди деня на заседанието. Видно от представената по делото копие от интернет страница на Общински съвет Левски, това правило е било спазено, като е публикуван дневен ред за заседание на ПК по образование, спорт, култура и вероизповедания на 18.01.2023 г. Видно от представения по делото протокол от заседание на ПК по образование, спорт, култура, вероизповедания проведено на 18.01.2023 г. е, че по т. 5 е взето решение във връзка със отменителното съдебно решение да не се отпуска помощ на клуба.

Същото решение е било предложено и гласувано от ОбС, като в процесното решение на ОбС е налице изрично препращане към мотивите в решението на комисията, както и към становището на комисията, което има същото съдържание.

Във връзка с това съдът посочва, че с Решение № 473/17.10.2022 г. по дело 503/2022 въобще не е предоставено право на комисията да не отпуска финансиране. Напротив, видно от мотивите на същото съдебно решение, предходното решение на ОбС е отменено, тъй като заседанието на ПК по образование, спорт, култура, вероизповедания комисията не е надлежно обявено и оттам – проведено, не е присъствал експерт от общ.администрация, а именно от дирекция „БФС“, и не са изложени мотиви относно размера на помощта от 5000 лв., която се отпуска. Същата сума е само по показател К2, като не са посочени и отпуснати суми по критерии К1 и К3, без да са изложени мотиви за това.

Видно от мотивите на решението на ПК, които са и мотиви на решението на ОбС, е налице пълно неразбиране на разпореденото от съдебното решение. Със същото съдебно решение е наредено да се постанови ново решение на ОбС, с което да се отпусне финансиране, като се изложат мотиви, и същото финансиране следва да е по критерии К1, К2 и К3, като също е посочено, че не може предвидените суми за масови спортни общински прояви да се разпределят на клубове с решение на комисията, доколкото няма съответно решение в изискуемата форма от органа, който има право да се разпорежда с тези средства. Отделно от това съдът е посочил, че неправилно са постановени различни решения, за всеки спортен клуб поотделно, а е следвало да се постанови едно общо решение, за разпределяне на цялата сума.

Изложените мотиви в решението на ОбС, че са налице висящи съдебни дела, поради което не може да се прецени размерът на финансовото подпомагане, са неотносими към решение за отказ от подпомагане. Същите биха могли да бъдат мотиви за спиране на производството до влизане в сила на всички съдебни актове, постановени по такива оспорвания. В случая обаче по преписката не са налице доказателства, че към датата на постановяване на решението на ОбС такива спорове са висящи. Нито са изложени мотиви защо е необходимо да се изчакат окончателните съдебни решения, защо произнасянето по заявлението на ФК „Ювентус-95" - с. Малчика зависи от тях.

Неправилни са и изложените мотиви в заседанието на ОбС, че финансовата година е приключила, и по тази причина подпомагане не може да се извърши, и парична помощ не може да се отпусне. ОбС е длъжен да постановява законосъобразни решения, и не може да се постанови отказ от подпомагане поради това, че е постановил незаконосъобразно решение, което е било отменено от съда. Освен това, след влизане в сила на съдебното решение, и връщане на делото като преписка, през месеците ноември и декември 2022 г. са били проведени две заседания на ОбС, видно от представената разпечатка, на които ОбС не се е произнесъл по върнатата преписка – тази по заявлението за подпомагане от 2022 г., въпреки че е бил длъжен да се произнесе и е имал такава възможност. При провеждането на тези заседания финансовата година не е била приключила. Нито приключването на финансовата година, нито липсата на средства в общинския бюджет за подпомагане през 2023 г. за неотпуснати средства през 2022 г. са основания за постановяване на отказ.

Следва да се посочи, че изразеното становище, че заявлението не е било внесено по съответния ред, е неправилно. ОбС е бил длъжен служебно, въз основа на влязлото в сила съдебно решение, да се произнесе в съответствие с неговите мотиви. След като това не е станало в първото му заседание, клубът е поискал със заявление изрично произнасяне въз основа на съдебното решение, като това произнасяне е направено едва във второто заседание на ОбС след постъпването му.

С оглед на изложеното, при произнасянето си ОбС въобще не се е съобразил с мотивите на съдебното решение по отношение определянето на размера на финансиране, като е постановил решение, което е в фрапантно противоречие с мотивите на съда в тази им част, с които мотиви е бил длъжен да се съобрази.

Постановяването на решението след указания срок – в третото, а не в първото заседание на ОбС след връщане на преписката, е процесуално нарушение, но същото не е съществено, доколкото не се отразява на законосъобразността на решението на ОбС.

За пълнота съдът отбелязва, че ако ОбС има затруднения при разбирането и оттам при изпълнението на съдебни решения, или при тълкуването на текстовете от ЗФВС и Наредба №28, има финансова възможност да наеме адвокат и да ползва компетентна и квалифицирана правна помощ преди постановяване на своите решения.

По отношение на твърденията, че ОбС не се съобразява с решенията на съда, следва да се посочи, че жалбоподателят разполага със средствата на чл.304 и сл. от АПК, и има възможност да иска налагане на глоби при неизпълнение на задължения, наложени със съдебен акт.

Съгласно чл.177, ал.2, от АПК, актове и действия на административния орган, извършени в противоречие с влязло в сила решение на съда, са нищожни. Всеки заинтересован може винаги да се позове на нищожността или да поиска от съда да я обяви. В случая Решение № 590 на Общински съвет – Левски по т. 6 от Протокол № 56/26.01.2023 г. е постановено в противоречие с влязлото в сила съдебно решение, поради което следва да се прогласи за нищожно. Съдът е длъжен да прогласи акта за нищожен съгласно чл.168, ал.2 от АПК, доколкото съгласно тази разпоредба, за да се прогласи акта за нищожен, не е необходимо да има искане от жалбоподателя.

С оглед на изложеното, решението е постановено от компетентен орган, при несъществени нарушения на административно производствените правила, но изискуемата форма не е спазена поради липсата на мотиви, същото е постановено в нарушение на материалния закон, доколкото е в явно противоречие с влязло в сила съдебно решение, с оглед на което следва да се прогласи за нищожно.

Доколкото настоящият съдебен състав не може да се произнесе по същество с оглед естеството на акта, следва делото като преписка да се върне на ОбС за постановяване на ново, законосъобразно решение на ОбС, при съобразяване с мотивите на решение № 473/17.10.2022 г. по адм.д. № 503/2022 в тяхната цялост. При новото произнасяне, ако приеме, че е необходимо да се изчака влизането на всички съдебни актове по оспорване на решения за разпределение през 2022 г. на финансова помощ, следва да се съберат доказателства, че същите спорове са висящи, и да се изложат мотиви защо следва да се направи общо произнасяне. В такъв случай следва да се постанови решение за спиране на производството до влизане в сила на всички съдебни актове, като същото решение не може да бъде за отказ, а само за спиране на производството. Решението за спиране също подлежи на оспорване по съдебен ред.

Съгласно чл.174, изречение първо от АПК, когато задължи органа да издаде административен акт или документ, съдът определя и срок за това. В случая е приложим срокът по чл.57, ал.1 от АПК, като административният акт – решението на ОбС, следва да се издаде до 14 дни от датата на започване на производството, в настоящия случай – от получаване на преписката. Доколкото органът е колективен, съгласно чл.57, ал.6 от АПК, решението следва да се постанови най-късно в първото заседание след изтичане на този срок.

Въпреки благоприятния за жалбоподателя изход на делото, не следва да му се присъдят разноски, тъй като присъждането на такива не е поискано.

Водим от изложените мотиви и на основание чл. 172, ал. 2, чл.173, ал.2 и чл.174 от АПК, Административен съд гр. Плевен, седми състав

 

РЕШИ:

 

ПРОГЛАСЯВА ЗА НИЩОЖНО Решение № 590 на Общински съвет – Левски, прието по т. 6 от Протокол № 56/26.01.2023 г.

ВРЪЩА делото като преписка на Общински съвет – Левски за ново произнасяне по заявление №РД-94-00-948/11.05.22 г., подадено от ФК „Ювентус-95“ – с. Малчика, в 14-дневен срок от получаване на преписката след влизане в сила на настоящето съдебно решение, най-късно в първото заседание на ОбС след изтичане на този срок, при съобразяване с неговите мотиви относно тълкуването и прилагането на закона, както и с мотивите на настоящето съдебно решение относно тълкуването и прилагането на закона.

         Решението подлежи на оспорване с касационна жалба пред Върховен административен съд в срок от 14 дни от съобщаването му на страните.

 

                                                                  СЪДИЯ: /п/